
الفصل التاسع
ارتبكت نورين من كلام ولدتها ولم تجب عليها
قالت لها الام في حنان : يا نوري يا حببتي انا خايفة عليكي يا قلبي كلام الناس مش بيرحم
قالت نورين وهي تحاول الهروب من أمامها : اتاكدي يا امي انا لا يمكن اعمل حاجة غلط و اعرفي كده كويس نورين دائما حتخلي ابوها فخور بيها دايما
ابتسمت الام وحضتت ابنتها وربطت علي ظهرها وقالت بحنان : ربنا يحفظك يا قلبي ويبعد عنك كل سؤ يا قلب امك ويوفقك في شغلك يارب
خرجت من حضن امها وقالت لها وهي تذهب لغرفتها بطلي بقا يا فوفو تتعملي معايا كاني طفلة انا مهندسة قد الدنيا
قلت لها وفية وهي تجلس على الأريكة: والله لو بقيتي ام و جده حفضل شيفاكي نوري الطفله اللي مش بتبطل لعب وشقاوة
رمت لها نورين قبله عبر الهواء ودخلت حجرتها وأغلقت الباب وراها وقفت نوري خلف الباب تبتسم في شرود و كأنها تتذكر شيئا جميلا ثم نظرت اللي ساعة الحائط و قالت : يالهوي الوقت اتاخر و ما نمتش حاصحي بلضـ,ـرب بكرة
حاولت نورين أن تغفوا ولكن النوم أبا أن يزور عينيها كانت صورة حمزة تظهر لها كل ما أغمضت عينيها
وهو أيضا لم يكن حاله افضل منها لقد شغلت نورين كل تفكيره حتي أنه نام وحلم بها
استيقظت حمزة وعلي وجهه ابتسامة لا يعلم مصدرها ولكن في داخلة شعور غريب بالسعادة
بدل ملابسة واعد لنفسة فنجان من القهوة وارتشفه في بطء و هو سارح في عالم تاني خالص لا يوجد فيه غير وجه نورين فقط
استيقظت نورين و هي تشعر بتحسن ملحوظ في صحتها لقد بدت اليوم افضل من أمس
بدلت ملابسها وارتدت ملابس عملية جداا تساعدها علي حركة طول اليوم و ذهبت تعد لنفسها قدح من القهوه وأثناء احتساءها للقهوة رن جرس الباب
ذهبت لتفتح الباب وكان الطارق حمزة
طل حمزة بأناقة المعتادة وقال لها : هاه جاهزة ولا حتوقفيني كتير
قالت له وهي تحمل حقيبتها : اولا الناس بتقول صباح الخير الاول غير كده انا جاهزة من ساعة
ابتسم ونظر اللي مظهرها العملي الغير متصنع و اللي وجهها البريء بدون مساحيق التجميل المبالغ فيها
اعجب حمزة بسساطاها ولكن حب يناغشها قليل
فقال : اده بقا هو انتي حتنزلي معايا بالمنظر ده ايه اللي انتي لابساه ده انتي مش بتشوفي البنات في شركة لبسين ازاي انا من سابع المستحيلات امشي معاكي كده
وفعلا قد استفز حمزة القط الشرس بداخلها
قالت له بهدوء تام وهي تعقد ربطت شعرها : اولا انا ما اجبرتكش تمشي معايا انا ممكن اوصل الشركة لوحدي انا مش نونو حتوه
ثانيا :ده شكلي وانا حره في انا مليش دعوة غيري بيلبس ايه المهم اللبس ده انا مرتاحة في و لا لاء
ثالثا: مين بقي عطاك الحق تقول رايك في طريقة لبسي انا حرة انا ايه يا بشمهندس حرة تمام ويلا بقي علشان اتاخرنا. قوي علي بيع اللبن كده مش حا نلحق نبيع اللبن من أوله
وسابتة ونزلت علي الدرج وقد بدأت تتناسي الإعاقة في قدميها
لاحق بيها حمزة وهو معجب جداا باختلافها عن الآخرين و بطريقة فكرها فعلا تستحق أن تحتل جزء كبير من تفكيره
ذهبا اللي الشركه معا لمحتهم نجلا من نافذة مكتبها و نورين تنزل من سيارته اشتد غضبها وقالت : الا الله الله بقي حكاية الاخت الفاضله. نورين مدورها بقا اااه دي جايبة واسطة من فوق قوي وانا بقول عطيها صلاحيات مش عند حد فينا تمام كده صورة بانت علي أصلها
دخل حمزة الشركة و راءة تمشي نورين ببطء قليل
طلب حمزة المصعد ولكن نورين قال له : معلش بقا يا بشمهندس انا حطلع علي سلم سلام
استعجب حمزة من كلامها وقال وهو ينظر. لارقام المصعد : مش فاهم و ليه ما تطلعيش معايا في الاسانسير ايه حاكلك ولا ايه
ضحكت نورين وقالت : لاء طبعا محدش يقدر يا كلني من اصله انا بس الاماكن المقفوله بتتعبني جدا بحس أن ما فيش اكسجين عندي خالص بتخنق
رفع حاجبية مستعجب وقال: بس انتي امبارح ركبتي معايا الاسانسير و ملاحظاتش حاجة عليكي كنتي زي القرده
قالت له وهي تنظر لساعة : امبارح كنت تعبانه جداا و كنت ماسكة نفسي علشان محدش يعرف الفوبيا بتاعة الاماكن المغلقة اللي عندي بس كده انا لازم اجي كل يوم فا لازم حضرتك تعرف بس كده
قال لها باستغراب وتعجب : انتي عارفه المكتب في الدور الكام يا آنسة
رفعت نورين أكتافها دليل علي عدم معرفتها برقم الطابق
ضحك حمزة وقال : امال كنتي حا تطلعي علي سلم بناء علي ايه
قالت له : كنت حقف علي الدور اللي حيوقف به الاسانسير مش محتاجة بقا
رفع حاجب واحد بدون اكتراس و قال لها تمام براحتك بس المكتب في الدور ١٦ اطلعي بقا علي سلم و نتقابل فوق يا نونو
برقت نورين بعينيها فور سماعها لرقم الطابق
قال لها بنفاذ صبر : هاه الاسانسير وصل حتعملي ايه اخلصي انا متأخر
ضحك حمزة علي سذاجتها لان المكتب كان في الطابق الرابع
نظرة له ولوت فمها و قالت امري لله
دخلت داخل الاسانسير مجبرة ولكن فور اغلاق الباب بدأت تتعرق جبهتها وتحمر وجنتيها ولكنها ظلت صامده امامه
لاحظ عليها تغيرات وجهها ولكنه عمل كانه لم يلاحظ شيء حتي لا يلفت انتباها وتعمد أن يتكلم في أي شيء كي يشتت تفكيرها في الخوف
قال حمزة دون أن ينظر لها : هو ايه اللي حصل امبارح كنت سامع صوت مامتك عالي كانت بتزعقلك صح
أغمضت عينيها و هزت رأسها بالايجاب و بدت كأنها طفله صغيرة
ضحك حمزة علي طريقتها المرحة في التعبير
وصل بيهم المصعد اللي الطابق المقصود دخل حمزة مكتبه وهي ذهبت الي مكتبها تقابلت مع رنا التي كانت تجلس علي مكتب تحتسي قدحا من القهوة
قالت لها رنا وهي ترفع الكوب من علي فمها : نوري حببتي عاملة ايه بقيتي احسن ولا لسة تعبانه
اومأت نورين برأسها و قالت مؤكده : اه الحمد لله كنت فين و باقيت فين احسن كتير الحمد لله
قالت لها رنا ،: الحمد لله يا حبيبتي كنت قلقانه عليكي وما عيش رقمك علشان أطمن
قالت لها نورين مداعبة : هو ممكن سؤال يا رورو انتم بتيجو بدري قوي كده ليه احنا لو حنبيع لبن كنا اتاخرنا شوية
جاء صوت من وراها يقول بسخرية
طايب جناب البرنسيسة تحب نفتحلها الساعة كام
وانتي يهمك ايه في الوقت ما انتي تقدري تيجي وقت ما تحبي و تمشي وقت ما تحبي
تم التفت لرنا وقالت : اصل البشمهندسة وسطتها من فوق قوي. من علي السطح كده ولا ايه وغمزت لها
قامت نورين وقفت والتفت لها وقالت يتهجم: معلش أستاذة نجلا فاهمين قصدك اصل بصراحة فهمي تقيل و علي قدي ممكن تواضحي يعني ايه وسطتي من فوق
قالت نجلا وهي تدخل مكتبها بسخرية : هههههههههههه ولا حاجة يا بشمهندسة و دخلت وتركتها تغلي من جوا
التفتت نورين لرنا وقالت بعصبية: هي البتاعة دي قاصدها ايه بكلامها بجد ما فهمتش هي عاوزه تقول ايه
قالت لها رنا : بقولك ايه سيبك منها هي اصلا مش بتبطل كلام وغيره
هي كده ملاحظة القرب اللي بينك وبين الباشمهندس حمزة فده في حد ذاته مولعها من جوا
استغرب نورين من كلام رنا وقالت: بس انا والباشمهندس حمزة مش مقربين زي ما انتي فاكرة
ضحكت رنا وقالت ،: يا بنتي دي شركة من امبارح معندهاش كلام غير اللي حمزه عمل. اول ما وقعتي وغيتي عن الوعي في اوضة الاجتماعات بيقولوا كان زي المجنون وخطفك من ايد حازم و جري بيكي بسرعة
بصت لها نورين بتعحب ،: الله أنا بقيت حديث الساعة بقا هنا
وده بقي يضايق الحاجة نجلا في ايه انا بردو مش فاهمة
ضحكت رنا علي طريقة كلام نورين وقالت لها: هههههههههههه اصل الحاجة نجلا بقالها سنتين حاطه عينيها علي باشمهمدس وهو اصلا مش شا يفها واي واحده تيجي وتكون حلوة شوية وتلفت نظر حمزه نجلا بتقوم بالواجب ويا عيني مش بتعمر معانا اسبوع
قالت لها نورين وهي تعدل من حذائها. : طايب احمدي ربنا أنها بعيده عند
ضحكت رنا بشده و قالت: انا الوحيدة اللي ما تقدؤش تتكلم معايا مهما أعمل
تعحبت نورين وقالت:ليه بقي أن شاء الله وسطتك وصلت لقين انتي كمان
قامت وقفت رنا ووضعت يدها علي خصرها وقالت علشان ببساطة انا خطيبة حاتم اخو حمزة
التفت نورين و قالت : اوبا اوبا علشان كده الله يسهلو يا عم توقفوا عن الكلام فور دخول حازم وحاتم
تقدم حاتم يسلم علي رنا بشوق عارف ثم التفت اللي نورين ورفع حاجبية لاعلي وقال : لاء مش معقول اوعي تقولي انك انتي نوري
ابتسمت نورين و هزت راسها في مرح
ثم كمل كلامة وقال : تيته كده ظلمتك لما وصفتك
واستدار لحازم وقال له : فعلا يابني مختلفة
رسمت رنا لي وجهها غضب مصتنع وقالت بدلع خلاص بقا اروح انا راحت عليا
التفت ليها حازم : هي مين دي اللي راحت عليها انتي حياتي و حب عمري يا رورو بس نوري ليها معزة عندنا كلنا علشان خاطر تيتا احسان موصية عليها جامد .
قالت رنا بغمزه: اممممم الحكايه بقي تيتا احسان اه ياستي انتي وصتك عدت السطوح كمان نجلا دي غلبانه قوي متعرفش انك في حماية اكبر راس هنا
ضحكوا الكل وقال حازم في استخفاف: اهلا هي نجلا حطتها في دمغها لحقت مش بضيع وقت
هزت رنا رأسها أيوا
قال حازم وهو يلتفت لنورين: الله يكون في عونك يا بنتي الاسفينات حتنزل عليكي ترف استقبلي بقا
قالت له نورين بشقاوة و مرح : عيب عليك هي اللي تخاف مش انا.
ده انا نوري يا بني والأجر علي الله و نشوف مين حيطفش مين
صفق حازم وقال : يا نوري يا جاااااامد ايو بقا و ريهم اللعب. بيكون ازاي حلاوتك يا نوري
ضحكوا جميعا بصوت عالي وفجاءة دخل عليهم هولاكو بغضب عارم وقال بصوت عالي : انا مش قلت القهوة اللي مفتوحة هنا دي ما تنفعش احنا هنا في شركة محترمة مش في قهوة بلدي والتفت لنورين وقال بغضب : وانتي ايه حكايتك كل شوية حبه ملمومين حوليكي وهاتك ياضحك خير اللهم اجعله خير ايه بتزغزغيهم
قالت بصوت منخفض : خلاص المرة الجاية حعيطهم ولا تزعل نفسك
سمعها حازم ولم بقدر يتحكم في الضحك انفجار ضاحكا حتي ادمتعت عيناه
مما أثار من غضب حمزة عليها وقال لها : اتفضلي يا آنسة لمي حاجتك واتنقلي المكتب عندي بسرعة
انتفضت نورين من صوته ولكنها لم تظهر له ولكنها لمحت نجلا واقفة على الباب تبتسم بشماته و تشاهد ما يحدث استشاطت نورين غيظا منها و التفت إلي حمزة وقالت : شكرا لزوقك جدا يا بشمهندس انك وافقت علي نقلي مكتبك ما كنتش متوقعة انك حتوافق بسرعة دي
التفت لها حمزة و اتغيرت تعبيرات وجه بتعجب ولكنه لمح نجلا فابتسم وفاهم
نظر حازم لحاتم وانفجر ضحك
نظر لهم حمزة محذرا وتركهم وماشي
الفصل العاشر
قال حازم وهو يضحك : اوبا خالي بالكم كده هولاكو جاب آخره قصره بقي واتقوا شره انهاردة
ثم التفت إلي نورين وقال بجد : نورين لمي حاجتك بسرعة وروحي وراه علشان ما يتعصبش اكتر من كده حمزة بجد متعصب قوي أنا اكتر واحد بعرفة لما يكون جايب آخره
قالت نورين وهي تجمع اغراضها :ربنا يستر و هلاكوا بتاعكم ده ما ياكلنيش انهاردة شكله كده تحول لمصاص دماء و حياكلني
بجد شكله يخوف قوي وانا اللي حبقي في وش المدفع طول الوقت صح ادعولي بقي ما يخدش باله مني
ضحك كلا من حازم وحاتم علي طريقتها الطفوليه
قال حاتم: اقولك البسي طاقيه الإخفا كده مش حيشوفم
ثم أكمل بضحك: انتي يا بنتي متاكده انك مخلصة هندسة زينا بصراحة مش مقتنع
قطعة حازم بمرح : ولا انا عن نفسي نقتنع انا شاكك أنها هربانه من ثانوي و جاية تستخبي عندنا
قالت لهم نورين بشقاوتها المعتاده: اخرابي علي عسل منك له في ايه بس هو انا شكلي عيل قوي كده
أومأ براسهما معا دليل علي تأكيد كلامه
بصت لهم نورين و قلبت شفتيها السفليه مثل الاطفال
مما أثار الضحك لهما
وفي هذه الأثناء خرجت نجلا من مكتبها وقالت بسخرية : ايه ياقطة خلاص طبختي لعبه كويس و رايحة هناك يلا بسلامة بس برافو عليكي لعبتيها صح
تركت نوري جمع اغراضها و التفتت اليها وبكل هدوء :معلش بقا تبقي في بوقك وتقسم لغيرك ثم غمزت بعنيها يا قطه
قالت نجلا بغيظ ملحوظ : انتي بتقولي ايه وضحي كلامك هي ايه اللي تقسم لغيرك وكلام الولكل ده
ابتسمت نورين وقالت : بصي انا معنديش وقت ارد عليكي فيه بشمهندس حمزة شايط وأنا مش فاضية لكلامك ده انا لازم امشي حالا
وجمعت جميع اغرضها ثم التفت لها وقالت :سلام ياقطة معطلكيش احسن بشمهندس حمزة مستني واخاف اتاخر عليه يزعل مني
وصلت نورين لمكتب حمزة وكان مصمم بدقه عاليه. تليق برئيس إدارة شركة هندسية كبير
دخلت وهي مبهوره بجمال التصميم و سارحة في دقة الفن الهندسي و غير ناظرة أمامها وفجأة خبطت في حائط و وقع كل ما في يدها علي الارض أحدث ضجة
وما كان الحائط سوي حمزه رفعت عينيها و تصلبت مكانها من المفجاءة
قال حمزة و هو ينظر لها بغضب شديد : هو في ايه يا بشمهندسه هي الناس بتمشي تبص قدمها ولا تتلفت حواليها وتلبس في اي حد ماشي لو سمحتي خالي بالك الشركة ملينا عملاء واحنا صورت الشركة عيب قوي لما مانبقاش مركزين كده و نخبط في أي حد ماشي
قالت وهي بتجمع اغراضها من علي الارض : معلش ما اختش بالي كنت سرحانه شوية محصلش حاجة لكل ده
قال لها و هو ينظر للأشياء الواقعة على الأرض : المهم خلاص كفايا كده وقت كتير ضاع. لمي حاجتك دي بسرعة و اتفضلي علي مكتبك علشان عندنا شغل كتير انهاردة و اعملي حسابك أن مافيش مرواح غير لما الشغل ده يخلص كله
قالت وهي تقوم من علي الإرض: ازاي يعني مافيش مرواح الاا لما شغل يخلص هو مش في معاد محدد لشركة الموظفين بيروحو فيه و لا احنا شغالين بنظام السخره
نظر لها وهو يرفع حاجبيه وقال: هو احنا شغالين في حكومة بنروح بمعاد احنا في شركة هندسية كبيره وعندها شغل بملايين و عندنا رسم لا كبر مول تجاري حيتعمل يعني الكل سهران في شغل و انا اه بشغلكم في سخره عندك مانع انفصلي ضيعتي كتير من وقتي وانا اصلا معنديش وقت علشان يضيع في كلام.
هزت نورين رأسها و تركته وذهبت و دخلت المكتب المخصص لها وكان بجانب مكتب حمزة مباشرا وضعت أغراضها علي مكتب و ألقت التحية علي الفتاه الجالسة أمامها وقالت لها : انا نورين المهندسة الجديده هنا
ابتسمت لها الفتاه و قالت : و انا ريهام سكرتير باشمهندس حمزة
مر عليهم حمزة و معه عميل مهم. يتحدث إليه
مر دون أن يلتفت إليهم أو يلقي عليهم اي طلبات ودخل مسرعا علي مكتبه جلس علي الكرسي الخاص به و فتح العديد من الملفات وانهمك في الشغل بشده مع العميل
في هذه الأثناء كانت نورين بدأت تاخد علي مكتبها الجديد تتعرف جيدا علي ربهام وتعرفت كل منهما علي الأخري
ولكن لم تزل الصدمه والألم اللذان إصابتها محفورين في قلبها لا تود أن تخرجهما كانت الذكريات الأليمة تراودها من حين اللي اخر سرحت نورين بذاكرتها بعيدا وكيف انبهرت بوليد وانبهر كل منهما بالآخر ولكنها أدركت أنها انبهرت بذهب قشره كان يلمع فقط و فقد بريقه مع الوقت
فاقت علي صوت حمزة يعلن عن اجتماع هام لكل المهندسين لمناقشة المشروع الجديد
قال حمزة وهو ينظر في ورق إمامة : ريهام بلغي كل المهندسين أن في اجتماع حالا كمان ربع ساعة و الكل يكون موجود في غرفة الاجتماعات مش حسمح باي تأخير
ثم التفت إلي نورين وقال بتحفظ: بشمهندس اتفضلي قدامي علشان عاوزك افهمك كان نقطة مهمة قبل الاجتماع ما يبدأ
مسحت نورين اثار الدموع من عينها التي سقطت دون أن تشعر وهي تسترجع احداث الماضي
قامت معه وهي تتبطء في خطوتها خشيتها أن يبان عليها اثر الإعاقة وان أحد من الموظفين يلا حظ هذا العرج
وصلت نورين معه غرفة الاجتماعات
وجدت العميل مازل موجود وينظر الي رسومات أمامه
قال لها وهو يجلس : اتفضلي يا بشمهندسه اعرفك و شاور بيده علي الشخص الجالس امانه الاستاذ محمد رافت واحد من الشركة في المول التجاري اللي شركتنا بنفذ رسوماته
أومأ نورين برأسها تحيه بأدب
ثم أكمل حمزة التعارف وقال وهو يشير اللي نورين : ودي بقي يا استاذ محمد عبقرينوا الرسم الهندسي الباشمهدس نورين أفضل واحده عندي في مكتب متتوقعهاش ولا تتوقع تصميماتها بجد و شهادة حد مختلف جداا
ابدي العميل إعجابة بشخصية نورين من كلام حمزة عليها
هوي أصدرت حركات بوجهها كرد فعل غير متوقع من كلامة عليها و احمرت وجنتيها بشديدة
امسك حمزة الرسم الهندسي وقال لها. بجدية تامة : بصي كده يا بشمهندسه علي رسم ده وقولي ايه اللي ممكن تقولي تصويرك المبداءي قبل الاجتماع عاوز الاستاذ محمد يسمع تصورك المول قبل الكل
ماسكت نورين الورق و قالت: تمام يا بشمهندس نظرت بدقة شديده الرسم وبدأت في الشرح بدقة و حرفيه تامة
ماسكت قلمها وقالت: بص كده يا بشمهندس ده رسم تخطيتي لمول كبير. تمام هنا ممكن نعمل مساحة للاطفال و حتبقي جنب المطاعم ودي ميزتها أن الطفل دائما وهو بيلعب مش ل
بيعترض علي الاكل او نوعة بيكون تركيزه مشتت مع اللعب فا بياكل بسرعة علشان يجري يلعب
و في ناحية دي لازم يكون في مساحات خضراء لأنها واسعة ومن الممكن نضع كراسي الاستراحة
قال. العميل لها منبهرت بتفكيرها: طايب ممكن تشرح لي اشمعنا المساحة دي اللي اخترتي تبقي خضرا
أجابت نورين وهي تشدد التركيز على الورق : طبيعي جدا علشان مساحتها الواسعة وقربها من المحلات التجارية فمن الطبيعي بعد الف الطويل في المحلات بنحتاج اي كرسي نقعد نرتاح علية ودي اقرب منطق. المحلات و يا سلام بقي لو نعمل فيها كافية يقدم مشروبات مختلفة كلنا بعد الف بنحتاج تشرب حاجة وقف حضرتك اي حد في مول بيلف علي محلات من بدري واسأله محتاج ايه دلوقتي اول كلمة حا يقولها كرسي اقعد علبه و مايه وعصير أو قهوة حسب رغبته
قام حمزه من مكانه وسقف بيده دليل على براعتها في التدقيق و الشرح في هذه الأثناء طرق الباب وبدأ المهندس يتوافدون علي غرفت الاجتماعات
نظرت نجلا باستهزاء و هي داخلة عندما وقعت عينها علي نورين تجلس قبل جميع الحاضرين
وقالت بصوت يكاد مسموع للآخرين بما فيهم حمزة : هي الباشمهندسة بردو مش من ضمن فريق العمل ولا هي ليها وضع خاص
التفتت نورين و كادت تتكلم لولا نظرة حمزه لها اسكتتها نظرة لنجلا نظرة تحذير
دخلت السكرتيرة وبدأت توزع ورق علي كل الجالسين في الاجتماع علي حسب الاسم اللي علي الملف من الخارج
قال حمزة بصوت مسموع للجميع : دلوقتي قدام كل مهندس رسم التخطيط المول الي هو عملة عاوز كل مهندس يبداء حالا في شرح الفكرة اللي رسمها
بدأ حمزة و العميل يستمتعوا بدق. لكل مهندس يبداء بشرم فكرته في الرسم و يسمع آراؤهم
وصل الدوى علي نجلا وبدأت تبدع سألها حمزة عن المساحة الواسعة
ردت نجلا بثقة وهي سارحة في عيونه و لا تدقق في الرسم قالت بهيام: انا شايفة أن مساحة دي واسعة علي الفاضي يدخلونا في محلات ويخلصونا بقا من حيره دي انت مش عارفه شاغل نفسك بيها ايه و بالنسبه للمساحة اللي جنب المطاعم ممكن تتعمل مكان الانتظار الناس دورها في دخول المطعم أو تتعمل مكان في زرع
تنح حمزة قليلا علي شرحها و لكنه لم يستطيع أن يصمت و قال بأستهزاء: هو انتي واخدة شهاده الهندسة دي منين انتي متاكده اصلا انك مهندسة انا مش فاهم احنا لو جبنا عيل صغير ماشي في شارع و قلناله
قطعت نجلا كلامة و قالت بتحدي : علي الاقل انا اجتهدت وقلت راي الرك علي مهندسه الجديد اللي مسمعنلهاش صوت من اول الاجتماع وكأنها مش موجوده من فضلك خلينا كلنا نشوف الرسم بتاعها وتوقعها حتقول ايه عليه ومنها نستفيد بردو مش دي عبقرينوا
نظر لها حمزة نظرة ذات معنى علي طريقة حديثها امام العميل
أعتذر حمزة بأدب للعميل ثم التفت لنورين و قال: آنسة نورين اتفضلي اشرحي رسمك
سحبت نورين الورق منها بتحدي وقامت وقفت علقت الورق علي اللوح المضيء وبدأت تشرح بتفسير لكل منطقه وكمان حددت نوع مجال كل محل علي حسب مكانه شرح تفصيلي وكأن المول شغال أمامها و بدقة متناهية و حتي مكان نافورات المياه و حجمها
انتبهي الجميع لدقة تفاصيلها المتناهية
قام العميل من مكانه وقال امام الجميع وهو ينظر لحمزة : احيك باشمهندس حمزة علي حسن اختيارك لفريق العمل بصراحة الأستاذة قالت شغل محصلش لو اتنفذ زي ما هي شرحت حيبقي من اجمل واكبر المولات في مصر.
ثم التفت إلي نورين وقال: برافو عليكي بجد مشاء الله مبدعة و انا قررت أن الباشمهندسة نورين هي اللي حاتمسك مشروع المول
وقف حازم بصقف ويقول مبروووك نوري ابدعتي برافوووو
ولكن نظرة واحدة من حمزة لجمته مكانه
الفصل الحادي عشر
نظر حمزة لحازم جعله يجلس مكانه في صمت
سلم العميل علي نورين و ابدي إعجابه لابداعها المتميز و الدقيق
قال حمزة وهو ينظر للحاضرين : تقدروا تتفضلوا علي اشغالكم بس انا بعد ساعة عاوز المهندسين الي حقول أسماءهم علشان هما دول اللي حيشاركوا معايا في مشروع المول
نورين و حازم و حاتم و شادي و ابراهيم و منال و داليا و رنا
وباقي المهندسين يقدرا يروحوا شكرا. لمجهودكم تقدروا انفضلوا دلوقتي الاجتماع خلص
قام الجميع وذهبا اللي مكاتبهم ليس هناك ما يحتاج الاستفسار الكلام كان واضحا من الذي تم اختيارهم في المشروع الجديد
قامت نجلا وهي تحمل نظرات حقد وغل لنورين وقالت وهي خارجة : يا بخت من كان النائيب خاله اوعدنا يارب لما تمشي بلحب كده مش بشطارة
بص حمزة لحازم نظرة بمعناها أن يقوم وراها
قام حازم من مكانه و خرج وراء نجلا وقال بصوت عالي ممزوج بالغضب أوقفها مكانها
حازم بغضب : أستاذة نجلا دقيقة من فضلك علي مكتبي
ملحوظه( حازم شخصية مرحه للغاية محب الضحك والهزار ولكن في أمور الشغل فهو جاد جدااا ودقيق اللي ابعد حد وصارم في مواقفه)
دخلت نجلا مع حازم وكادت أن تتوقع أنه سوف يضحك و يشاغب كا عادته ولكنها اتفاجاءت بشخصية مختلفة تماما وكأنها تراها لأول مرة
أفاقت علي صوت حازم وهو يتكلم بحزم و عصبية ويقول : ايه اللي انتي عملتيه قدام العميل ممكن افهم احنا من امتي بننقض بعض قدام العملا من امتي بنرمي كلام علي بعض هنا تصرفك ده غير مقبول واظن انك موظفة قديمة وعارفه قواعد الشغل كويس وان تصرفك ده ممكن يعطي العميل صورة وحشة عننا
فجاءة انفتح الباب ودخل حمزة وشادي
التفتت نجلا لهم ولكنها انتفضت مكانها
خبط حمزة علي المكتب بشده و قال لها : انا عاوز رد حالا يا انسه من امتي احنا بنعمل كده قدام العملا
و تعالي هنا ايه رسمك الغريب ده اللي انتي رسمتيه للمول ده نسمية ايه استهتار و لا استهزاء بينا انتي لو مبتدئا مش حترسمي بالمنظر المقرف ده
قالت نجلا بدون تفكير: و اللهي وانا عملت كده من ساعة ما بقت ماشية بالكوسة و الوسطا
و انا رسمت كده علشان متوقع مين اللي هيتصقفله في الاخر فا ليه بقي اتعب نفسي و افكر و ارسم رسم بجد
رفع حمزة حاجبية وهو يستمع في صمت
ثم أكملت نجلا كلامها وقالت: يعني لما تيجي حته عيله لسة متعينه امبارح و تاخد تارجت اعلي من حجمها و تاخد مميزات اقدم موظف مش معاه المميزات دي كل ده علشان باتظبط مزاج رئيس مجلس إدارة الشركة
استشاط حمزة من الغيظ و لم يعد قادرا علي التحكم في أعصابه ذهب إليها و ماسك يدها بقوة و قال: انتي ازاي يجيلك جرأه تقولي كلام ده انتي تعرفي نورين منين علشان تتكلمي عنها بطريقة المخزية دي
قالت باستهزاء : انا مش لازم اعرفها كفايا قوي اللي شوفته بعنيا ده كان كفايا قوي بصراحة
استغرب حمزة وكل الحاضرين من كلامها لأن نورين من ساعة ما جت شركة ما اجتمعتش مع حمزة في مكان بمفردهم بلعكس كل ما يشوفها يستشبط عليها
قال حمزة بتعجب : ياريت الست المحلله تقولنا شافت ايه بعنيها خلينا نعرف احنا كمان
قالت بضحكه سخرية:لما تبقي مهندسة محترمة ونزله من عربيتك الساعة سبعه الصبح معاك وانتم داخلين سوا شركة يعني كده من غير تخمين حتكونوا جاين منين من الجنينه كنت بتفسحها مثلا و لا كنتم بتبيعوا لبن بدري قوي كده
جن جنون حمزة وكاد أن يفتك بيها لولا أن شادي مسك يده في آخر لحظة
قالت نجلا باستفزازا: ممكن حضرتك تدي تفسير لكلامي
رد حمزة بغضب وانا افسرلك بتاع ايه وانتي مين اصلا علشان افسرلك انا بعمل ايه انتي هنا موظفة في شركة تعملي الشغل اللي يطلب منك وبس لكن تخشي في حياتي أو في حياتي اي حد من الموظفين هنا ده مش من حقك اصلا مين عطاكي الحق بكده
قالت وهي تعدل شعرها: خلاص بقي ماتقعدش تعمل حوارات واجتماعات علشان نقعد نصقف للهانم اللي انت اصلا قايلها تعمل ايه وتقول ايه علشان تبان أنها اشطر مهندسه هنا في شركة
استعجب الحميع من طريقة تفكيرها
قال حمزة :بصي يا نجلا انا مش مسؤل عن طريقه تفكيرك المريضة مش حاخش جوا مخك علشان اقنعك بحاجة انتي مش عاوز تقتنعي بها اصلا ومش حتقتعني غير باللي في دماغك كل اللي مطلوب منك خليكي في شغلك و ما تشغليش بالك بحد ملكيش في بقي اقرب من مين او بعد عن مين ده ما يشغلكيش
وقدام الكل يا نجلا لو صدر منك التصرف ده تاني اعتبري نفسك برا الشركه خالص انا مش حسكت لحد من العملا يعدل علينا وعلي طريقتنا مفهوم