روايات

الفصل الخامس والاربعون

سيف بص حواليه : تعالوا اوضة سبيدو نتكلم فيها افضل براحتنا .
سيف اخدهم ودخلوا اوضة سبيدو كان إمام موجود ومعاه مروان وبعد ما خاطر وفاتن اطمنوا على سبيدو قعدوا على جنب الثلاثة وإمام قرب من سيف : جهزتلك ٢٠ ظرف لل ٢٠ عامل اللي اتصابوا وزي ما اتفقنا في كل ظرف فيه ٥ الاف جنيه تمام ؟
الباب خبط ودخل عز و وراه آية اللي عنيها تلقائيا راحت لسبيدو .
عز راح للمحامي : جهزت اللي قولتلك عليه ؟
إمام : لسه بقول لسيف انه جاهز مين هيوزعهم ؟
سيف بص لأبوه : أنا محتاج أروح البيت اغير الهدوم دي و
قاطعه عز : الهدوم دي وريحة الدخان دي معناها انك وسط رجالتك ، وزع الفلوس دي عليهم وبعدها براحتك – بص ناحية همس وناداها – همس هتقومي معاه ولا مش هتقدري؟ حاسك تعبانة ؟
همس وقفت بسرعة : لا يا عمي أنا كويسة ومعاه
قربت منه وبصاله : معاك عايزني اعمل ايه ؟
بصلها بتعاطف ونفسه لو ياخدها من كل ده ويروح بيها اي مكان مفيهوش حد غيرهم .
عز رد عليها : تدخلي معاه بس للعمال تطيبوا خاطرهم بكلمتين وتدوهم الظرف ده
سبيدو علق: وأنا مش هتطيبوا خاطري بكلمتين ؟ وعايز ظرفين من دول
عز بصله وقبل ما يتكلم سيف علق : انت هندفعك عشر أظرف من دول ، انت ازاي واحد يدخل يولع في المصنع وانت موجود هاه ؟ مدير هفأ صح ؟
سبيدو اتعدل : أنا هفأ ؟ تصدق أنا كنت سيبته يكمل على المخزن وخليتك تلبس في البضاعة اللي بملايين جوه المخزن ؟ أنا غلطان لأهلك
عز حمحم فسبيدو اتحرج : مش لأهله اوي بس هي بتتقال كده يا عمي ما تركزش في كلامي
الباب خبط ودخل كريم ومؤمن اللي اتفاجؤا بالعدد الموجود في أوضة سبيدو سلموا على الكل بعدها بصوا لسيف عايزين يطلعوا بره بس سيف اعترض : مفيش حد في الاوضة دي غريب اتكلموا عادي مش مستاهلة خروج بره
سبيدو سأل كريم : الفيديوهات فادتكم صح ؟ عرفتوا تجيبوا الواد اللي ولع ؟
كريم حمحم : ماهو ده اللي كنت عايز اقوله مفيش فيديوهات
سبيدو اتعدل :اي مفيش دي ؟ أنا شايفه على الكاميرات وقومت وقفته وكاميراتي بتصور ، اي مفيش دي ؟
كريم وضح : يعني بعد ما انت جريت توقفه في حد دخل مكتبك مسح كل الفيديوهات كله أبيض ، كل اللي اتصور بخ ومش بس كده هو فصل الكاميرات علشان ما تصوروش هو نفسه وهو خارج ، استغلوا الدربكة اللي حاصلة وامنوا نفسهم وخرجوا بهدوء والله اعلم عملوا حاجة تانية وهم خارجين ولا ايه تم ؟
سيف رجع لورى وقعد على طرف السرير : انا بجد تعبت ، والله تعبت من الحوارات دي – بص لأبوه- عرفت مبحبش شغل البيزنس ليه ؟ ماليش في جو المؤامرات ده و وجع القلب ده ، مش بحبه اصلًا ، المهم وبعدين هناخد الضربة ورى الضربة ونتفرج ؟ المرة الجاية هيولعوا في بيوتنا صح ؟
كريم : احنا بنعمل اللي علينا وبنحاول يا سيف نأمن نفسنا
عز : يعني دلوقتي هم مسحوا الكاميرات فبالتالي مش هنعرف مين حرق ولا عملوا ايه جوه المصنع صح كده ؟
مؤمن كمل : مش بس كده الكاميرات كلها اللي زرعناها اتكشفت يعني بقت كرت محروق فبالتالي هم عرفوا اماكنها وانتبهوا عليها ومسحوا كل اللي عليها فرجعنا لنقطة الصفر .
الصمت سيطر على الكل ، همس وآية واقفين جنب بعض بعيد وصمت غريب قطعه سبيدو : عيب عليكم والله لما تستسلموا بسهولة كده .
مؤمن بغيظ : احنا مش بنستسلم وبعدين عايزنا نعمل ايه هاه ؟
سبيدو بخبث : في مثل بيقولك لا تضع البيض في سلة واحدة
الكل انتبه له ومروان قرب منه بحماس : قصدك ايه ؟
سبيدو ابتسم : تعرفوا ان الحقن اللي باخدها دي تقرييًا عملالي احلى دماغ ؟
سيف وقف عايز يضربه : يا بارد هشيل من ايدك المسكن ده واخليك تغني ظلموه
سبيدو رفع ايده بضحك : خلاص خلاص ، هم مسحوا الكاميرات اللي في مكتبي ، ٱنا عمري ما بحط البيض كله في سلة واحدة
كريم ابتسم: عندك باك اب ( نسخه احتياطية )صح ؟ فين ؟
سبيدو ابتسم : عندي باك اب وباك اب للباك اب كمان ، وفي كاميرات مستخبية تانية براقبها من عندي بعيد عن المصنع كله ، أنا بحب أأمن نفسي – بص لسيف – علشان ما ابقاش مدير هفأ ، الكاميرات التانية هتلاقي فيها اللي حرق واللي مسح الفيديوهات هيبقى منور فيها
سيف ابتسم : طيب نشوفها ازاي يا سبيدو باشا ؟
سبيدو بتهكم : دلوقتي بقيت سبيدو باشا ؟
سيف : وهديك ظرفين ولا تزعل مش خسارة فيك
سبيدو بتريقة : يعني أنا انقذلك بضاعة بملايين تديني عشرة من غير المليون ؟ مش لاعب
سيف : وحياتك ومن غير الثلاث أصفار كمان اللي جنب العشرة
سبيدو بص لعز : ما تقول حاجة يا عمي ؟
مؤمن بص لسيف : ما تشيل من دراعه السلك ده ؟ شيل المسكن اللي عامله الدماغ دي علشان بس غايظني
سيف وقف وقرب من السلك بس سبيدو زعق : اياك والله ما هديكم الفيديوهات لو قربتوا منه ؟
مؤمن : ما تنجز يا زفت وتقول فين الباك اب
سبيدو : مش هقول لازم أروح بنفسي اجيبه المهم اتحركوا اعملوا اللي وراكم وأنا هخرج بعد ما اخلص شوية المحلول اللي فاضلين دول بعدها هاخد كريم ونروح
مروان بهزار : وهو لازم تخلصه ؟
سبيدو بتأكيد : اه لازم عندك مانع ؟
بدر علق : طيب سيف روح وزع الأظرف ومروان ارجع الشركة شوف الدنيا ايه وكريم هيروح مع سبيدو ومؤمن هتروح المصنع صح كده ؟
مؤمن : اه اصلًا رجالتنا منتشرين في المصنع والكاميرات بتتظبط وبتتركب من تاني وخلال ساعة الدنيا هتبقى كلها تحت عنينا .
نادر دخل هو ومحي وقرب من سيف وبحرج : سوري يا سيف ، سوري يا بدر بجد
قاطعه سيف : ما تقولش ولا كلمة لان المفروض نكون معاك واحنا ما وضحناش أي أسباب .
بدر قرب منه : حقك علينا بجد بس ربنا يعلم غلاوتك والله بس غصب عننا بجد وبعدين اتكل على الله انت وخد عمي وماما واحنا اهو امورنا تمام وهنحصلك
نادر بص لسيف : الحمد لله اطمنت على كل العمال وفعلا حالتهم بسيطة
سيف ابتسم : طيب الحمدلله بص أنا ساعه بالكتير وهمشي من هنا فخدهم وروحوا الفندق واحنا هنحصلكم .
همس قربت منه : مش قولت هتلف على العمال بنفسك ، يلا طيب ننجز وقت ؟
عز : سيف لو عايز تروح معاهم روح وأنا و آية
قاطعه سيف : لا يا بابا ، يلا يا همس يلا يا بدر
طلعوا وكل واحد اتحرك في طريق يعمل المطلوب منه زي ما اتفقوا .
عز قرب من سبيدو : بجد مش عارف اشكرك ازاي يا سبيدو انت انقذت المصنع النهاردة
سبيدو اتحرج : عمي ما تشكرنيش سيف اخويا واكتر وأنا ما عملتش غير واجبي والله .
اتكلموا شوية بعدها هو راح لخاطر وفاتن اتكلم معاهم وآية قربت من سبيدو : الف سلامة عليك
ابتسملها : الله يسلمك ، انتِ مكنتيش في الفرح ؟ مش لابسة زي همس ؟
ابتسمت : همس ده فرح أخوها أنا كنت هروحلهم دلوقتي أو بالليل كمان بس كان لازم اطمن عليك … اقصد عليكم يعني كلكم .
سبيدو ردد بهزار : كلنا ؟ كلنا مين يعني ؟
آية بصتله بغيظ : كل العمال وانت من ضمن اكيد يعني
سبيدو شهق : أنا من ضمن ؟ الله يكرم اصلك يا بنت الصياد
آية ضحكت : هقولك زي واحد صاحبنا قالي قبل كده ، ما تديش لنفسك حجم أكبر من حجمك .
سبيدو كشر بغيظ : على فكرة اللي قال الجملة دي حد عنده تخلف ما بيفهمش ما تسمعيش كلامه .
آية بصتله وضحكت ومعلقتش .

همس مع سيف بيدخلوا من اوضة لأوضة يطمنوا على كل العمال بنفسهم لحد ما خلصوهم وبدر سبقهم يرجع لعند سبيدو ووقفوا سيف وهمس قدام الأوضة ، سيف علق : سوري يا همس بجد معرفتش اكون معاكي النهاردة ، الفستان تحفة عليكي
قربت منه مسكت دراعه بس وقفها : ريحتي كلها دخان ومهببة واصلًا فستانك بدأ يتبهدل مني كل ما بتقربي مني
همس قربت منه مسكت قميصه : انت فاكر ان الفستان فارق معايا ؟ أنا من ساعة ما عرفت وأنا قلبي بيموتني وعمالة افتكر وانت نازل وبتقولي مش عايزة تقولي حاجة قبل ما انزل ؟ يارتني كنت منعتك تنزل وقولتلك خليك معايا مكنش
قاطعها سيف : مكنش ايه ؟ مكنش المصنع هيولع ؟ ولا مكنش سبيدو هيتصل بيا وهنزله برضه ؟ حتى لو كنتي طلبتي مني ما انزلش وحتى لو ما نزلتش السيناريو كان هيحصل بنفس الطريقة بس بدال ما انزل من الشركة كنت هنزل من البيت مفيش حاجة هتتغير .
همس برفض : بس كنت .. يعني مكنتش
سكتت وبتاخد أنفاس طويلة علشان ما تعيطش بس دمعة نزلت منها وهو مسحها بكف ايده : بلاش تعيطي علشان ايديا بتهبب وشك والله ، علشان خاطري بلاش تفكري بالشكل ده
سندت راسها على صدره وهو مش عارف يضمها ، بتحرك شعرها وهنا لمح ان في تاتو أو رسمة على كتفها فاستغرب وبيسألها وهو بيحاول يزيح الشعر من على كتفها : انتِ راسمة ايه على كتفك ؟
اتعدلت بسرعة وبصتله : مش راسمة حاجة
بصلها كتير : حبيبتي طرف الرسمة ظاهر فــراسمة ايه ؟
همس باصرار : مش هوريلك الرسمة
سيف بيفكر للحظات وبيبصلها وهي ابتسمت ومنتظراه تشوف هيقول ايه ؟ فهو علق : يعني أنا غلطان علشان مش عايز ابهدلك الفستان صح ؟
رفعت كتفها بلامبالاة وقبل ما ينطق باب سبيدو اتفتح ونادر بصلهم : سيف تعالوا جوه هنشوف هنعمل ايه؟
دخلوا وهو وراها بيشد شعرها بس جريت لجوه وقفت جنب آية واتفقوا هيروحوا الفندق ، سيف دخل الحمام في اوضة سبيدو اتفاجيء بمنظره فغسل ايديه كويس و وشه لحد ما يعرف يغير هدومه ، طلع شكله اختلف تمامًا وقف جنب همس والكل بيتكلم هو وراها فبهدوء شد طرف الفستان من عند كتفها علشان يشوف الرسمة وهي ميلت راسها بعيد شوية علشان يعرف يشوف الرسمة كاملة بعدها رجعت شعرها مكانه .
سيف أول ما شاف اسمه احساس غريب سيطر عليه وحس انه مخنوق لأنه عايز يقول كتير بس الظروف مش سمحاله ينطق ولا يعبر عن مشاعره ، همس لفت تواجهه وعنيها في عنيه ، الكل بيتكلم بس هم الاتنين مش سامعين حد واقفين قصاد بعض في شحنات غريبة بينهم ، همس قربت منه وبدون ما حد ياخد باله بتوريه الرسمة اللي على صدرها وهو بيبص حواليه يشوف حد متابعهم لانه مش فاهم هي بتعمل ايه بس هي بتبعد الفستان وهو بيحط ايده يمنعها بس لمح جزء من الرسمة فبإيده بعده وبراحة شافها ورجعه مكانه بسرعة وساعتها كان في حرب جوه قلبه .
مكنش عارف يعمل ايه في اللحظة دي كل اللي عارفه انه محتاج على الأقل ياخدها في حضنه ، يبوسها ، يقرب منها بس لازم يعمل أي حاجة غير انه يفضل ساكت بالشكل ده .
بيفكر وعقله مش بيسعفه بأي فكرة ، بص لنادر اخوها وقرب منه : مكتبك فاضي ولا فيه حد ؟
نادر بصله باستغراب : مكتبي ؟ ليه ؟
سيف مش عارف يقوله ايه بس قال أول حاجة ضربت في دماغه : همس عايزة تعدل حاجة في الفستان ومحروجة هنا
نادر بص لهمس وبصله وابتسم وطلع مفتاحه ناولهوله : انت عارف طريقه صح ؟ ما تتأخروش
سيف شاور لهمس بس قبل ما يخرجوا عز وقفه : سيف ؟ انتو رايحين فين ؟
الاتنين بصوا لبعض وهمس منتظرة سيف يرد وهو مش لاقي أي رد ممكن يقوله قدام الكل فنادر اتدخل وبص لصاحبه : دكتور محي كان عايز يطمن على سيف ان اموره كلها تمام ، زيادة اطمئنان مش اكتر
محي اتفاجيء بس تماشى معاهم : هو اتعرض للدخان فترة طويلة وحابب اطمن ان نفسه سليم قبل ما يمشي يعني
سبيدو ضحك غصب عنه وبص لسيف وبيغني : الواد قلبه بيوجعه وعايز حد يدلعه- علق مرة واحدة- بس دكتور نادر هو دكتور القلوب محي بتاع العقول – بص لمحي ولنادر- القلب Vs (ضد) العقل مين يا ترى يكسب فيهم ؟ القلب ولا العقل ؟ طبيًا العقل مسيطر لكن عاطفيًا القلب ابن الكلب هو اللي مسيطر

انت في الصفحة 2 من 5 صفحات

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
0

أنت تستخدم إضافة Adblock

انت تستخدم اضافة حجب الاعلانات من فضلك تصفح الموقع من متصفح اخر من موبايلك حتي تقوم بتصفح الموقع بشكل كامل