روايات

الفصل الخامس والاربعون

 

الكل انتبه لنادر والكل بصله وخاطر بتوتر : في حاجة حصلت صح ؟ طمنا يا ابني
نادر تراجع خطوة لورى : بقولكم ايه أنا بس بقول التمسولهم اعذار وبس فما تقعدوش تستجوبوني .
د/ نادر طلع موبيله : ماشي مش هنستجوبك أنا هكلم بدر أشوفه فين ومجاش ليه ؟
اتصل ببدر وهند انتبهت معاه : انت فين يا بدر ؟
بدر مكنش عارف يقوله ايه : اعذرني يا نادر بجد المهم طمني انت امورك تمام ؟
نادر : لا مش هعذرك لا انت ولا سيف صراحة لاني عمري ما تخيلت ان البيزنس يكون أهم .
بدر كان جنب سيف وفتح الاسبيكر فكلهم سمعوا صوت نادر المتعصب : طيب سيف وشركته وممكن يكون البيزنس عنده أهم من العلاقات دي لكن انت يا بدر؟ مقدرتش تقوله يلا نقف مع نادر؟؟ أنا مش هسامحكم انتو الاتنين على فكرة .
سيف اتكلم هو : نادر اكيد في سبب يمنعنا نكون معاك فاذا سمحت بلاش تحكم علينا بالشكل ده وبعدين هنيجي اكيد
نادر هيتكلم بس قاطعه دخول محي الأوضة وصوته كان عالي لان السبيكر مفتوح فالكل سمعه : انت مش حاطط الاكسجين ليه ؟ ده غلط ، وسيادتك سيف باشا مين سمحلك تسيب اوضتك وتشيل الأكسجين ؟ الاكسجين مهم فلو سمحتوا مش عايزين أي مضاعفات حطوا أجهزة الأكسجين لحد ما نتأكد ان الرئتين عندكم تمام ومش هتروحوا الفرح غير لما اطمن عليكم ودكتور نادر نفسه لما يعرف هيتفهم لكن اسيبكم تخرجوا وتحصل اي مضاعفات ساعتها بجد هو مش هيسامحني ، ما تبقوش مرضى متعبين .
الخط فصل فالكل بص لنادر خالد وملك أول واحدة سألته : قولي حالًا ايه اللي حصل وليه هم في المستشفى ؟
همس قعدت وهي على وشك الانهيار وافتكرت سيف وهو خارج بيأكد عليها مرة بعد مرة عايزة تقوليلي حاجة ؟ ليه مقالتش انها بتعشقه وخلته جنبها ؟ ليه سمحتله يخرج ويسيبها ؟ مش يمكن لو نطقت مكنش خرج من جنبها ؟
هند كمان بصت لنادر وبرعب واضح و وشها اصفر : قولي لو سمحت بدر ماله وليه في المستشفى ولا في ايه حصل ؟
نادر بصلها بتعاطف : والله بدر جوزك كويس – بص لهمس – وسيف كمان على فكرة كويس
د/ نادر زعق : محي لسه بيزعقلهم وبيقولهم يحطوا الاكسجين وده معناه انهم اتعرضوا لاختناق أو أي حاجة أثرت على الرئة فبلاش تخيلنا نضرب اخماس في اسداس أو لو مش هتقول في ايه هروحلهم المستشفى ؟
نادر اخد نفس طويل قبل ما يبصلهم : كان في حريقة في المصنع عند سيف .
الكلام نزل زي الصاعقة على الكل بس نادر كمل : لكن الحمدلله ربنا سترها ويعتبر مفيش خساير ، سبيدو لحق الموضوع في أوله ولأنه كان وسط الدخان لازم يحطوه شويه على الأكسجين يطمنوا عليه ده اللي فهمته ، سيف مفيهوش أي حاجة بس للاطمئنان الأكسجين برضه والعمال مفيش أي اصابات خطيرة فالحمدلله الموضوع بسيط لو في أي حاجة كبيرة كنت روحتلهم .
خاطر بحزن : طيب يا ابني نقف مع سيف برضه
نادر بصله : يا عمي سيف مش لوحده ، والده معاه ومروان وكريم ومؤمن واهو بدر كمان معاه هم بس اتضايقوا انهم مش هنا واقفين مع نادر وشوية وهتلاقيهم كلهم هنا .
فاتن سألت ابنها : هو دلوقتي ايه المفروض تعملوه ؟ مش بعد كده هيبقى الفرح آخر النهار بقى في القاعة ولا ايه ؟
نادر ابنها : اه يا ست الكل ، بعد كده في القاعة بقى .
فاتن بصت لجوزها : خلاص تعال نخطف رجلنا نشوف سيف ونطمن عليه ونرجع واهو كده كده مفيش حاجة هتتعمل دلوقتي.
نادر بص لملك : انتِ هتتطلعي اوضتك دلوقتي وانا هروح ساعة وراجع تمام ؟
ملك وافقته : تمام بس طمني عليهم ما تعملش زي اخويا اللي خبى علينا ده
اخوها بصلها : على فكرة لو حسيت ان الموضوع مستاهل كنت قولت لكن كلهم طمنوني انه بسيط ومالوش لازمة الشوشرة واديكي شوفتي اهو الكل اترعب ازاي ؟

نادر طلع ملك اوضتها وأصر ان هند تفضل معاها علشان حملها وتعبها وهو نزل يروح المستشفى يطمن عليهم واخد معاه خاطر وفاتن وهمس اللي كانت هتتجنن على سيف .
سيف في المستشفى و واقف وسط عائلات عمال المصنع بيطمنهم وطبعًا في بوليس بيحقق والدنيا شبه مقلوبة بس معاه إمام المحامي واصحابه معاه .
سيف وسط العائلات : يا جماعة يا جماعة والله الكل بخير ومفيش ولا واحد حالته خطيرة مجرد حروق من الدرجة الاولى أو الثانية بالكتير واختناق من الدخان لكن الحمدلله ربنا سترها ، كل مصاريف المستشفى والعلاج احنا متكفلين بيها اطمنوا واللي عمل كده هيتعاقب الدنيا مش سايبة .
نادر وصل بعيلته و وقفوا متابعين سيف لكن هو واقف وسط العمال وناس كتير جدًا حواليه فمش عارفين يوصلوله .
سيف : في حد عنده أي طلب أو أي حاجة محتاجها مني ؟ دكتور محي معانا هيجاوب على أي سؤال لو طبي ٱو عايزين تطمنوا على حالة أي حد ؟
نادر اتكلم : مش دكتور محي بس
سيف بصله بذهول: نادر ؟ انت ايه جابك يا ابني النهاردة فرحك ؟
الكل وسع لنادر وهنا هو لمح خاطر وفاتن معاه واتفاجيء بهمس كمان اللي أول ما شافته والطريق اتفتح جريت عليه وبمجرد ما وصلتله حضنها ، ما اهتمش بكل الناس اللي حواليه وضمها بس بعد عنها بسرعة وهي بتعيط : انت كويس ؟
بتمسح السواد اللي في وشه وبتطمن عليه وهو ابتسم ومسك ايديها الاتنين : أنا كويس يا همس والله كويس مفييش أي حاجة صدقيني .
خاطر قرب منه : بجد كويس يا سيف ؟
سيف مسك ايد همس وقرب من عيلتها : عمي والله بجد كويس – بص لنادر – اسأل محي صاحبك
نادر بص لمحي اللي قرب : انت متخيل اني هسيبه يطلع بره اوضته لو في أي حاجة ؟ هو كويس وأموره تمام حتى سبيدو صاحبه كويس بس حرق دراعه ومفيهوش أي حاجة
نادر باهتمام : طيب وعمال المصنع ؟
محي : كلها حالات بسيطة صدقني
فاتن قربت من سيف : بجد انت كويس ؟
سيف ابتسم لحبها اللي دايمًا بيحسه منها وبيهمسلها : والله كويس يا ست الكل صدقيني .
بدر جه يكلم سيف : سيف !
اتفاجيء بحماه وحماته فسلم عليهم وبص حواليه بس فاتن عرفته ان هند مع ملك هي و أنس ولازم يكلمها .
مسك دراع سيف وبياخده على جنب بس همس رفضت تسيب ايده فهو حط دراعه حواليها وشبه ساندها ، بدر بيهمس : الفلوس جاهزة مع إمام هتوزعها بنفسك ولا والدك ؟
سيف اخد نفس طويل : انت ايه رأيك ؟
بدر اقترح : انت مديرهم حاليًا فالأفضل تيجي منك تلف على كل العمال المصابة وتديهم الظرف ويمكن وجود همس معاك يوريهم قد ايه انت مهتم بجد .
همس عدلت راسها وبصتله : وجودي معاه في ايه ؟

السابقانت في الصفحة 1 من 5 صفحات

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
0

أنت تستخدم إضافة Adblock

انت تستخدم اضافة حجب الاعلانات من فضلك تصفح الموقع من متصفح اخر من موبايلك حتي تقوم بتصفح الموقع بشكل كامل