روايات

رواية أسي.رة عائلة القناوي الفصل السادس والثلاثون حتى الفصل الأخير بقلم الكاتبه يوستينا سامي حصريه وجديده

رواية أسي.رة عائلة القناوي الفصل السادس والثلاثون حتى الفصل الأخير بقلم الكاتبه يوستينا سامي حصريه وجديده

اسر /يا ستي اعتبريني بجدد شهر العسل . ويلا بقى احسن الجو بدا يسقع وانا خايف على ابني احسن يبرد اه كله الا ابن اسر .. يلاا

رهف خبطته في كتفه بغيظ و قالت / طيب افضل انت توه كدة كتير وانا عارفه انك هربان من مراد ومش عايز تواجهه

اسر ضحك / يا واد انت يا خبيث شاطره يا بت تعالي بقى عشان تبقي تستنصحي عليا

واتفاجئت رهف باسر وهو شايلها على ذراعه وبيركبها عربيه وبيرجعوا الاوتيل مره ثانيه

____________________________________________

في البيت عند البنات

ملك بتوتر كانت ماسكه التليفون وعماله ترن على مراد وهي بتحرك يمين وشمال/ بقى كده يا مراد بتطنشني يلا ومش عايز ترد عليا طب وربنا لاطين عيشتك اول ما تيجي

سجى بحده / وبعدين معاكي بقى روشتيني اقعدي اول ما يفضي اكيد هيكلمك

ملك / اسكتي انتي يا حربايه انا متوتره جدا عليه وخايفه يمسك هو وعاصي في بعض … والزفت اللي اسمه كريم ده مش بيرد

ونور كمان خرجت من الاوضه وهي ماسكه التليفون في ايديها وواضح انها متوتره وقالت / وكمان عاصي على فكره مش بيرد تفتكري حصل حاجه

ملك وهي بتغمزلها بشقاوه / ايه ده ايه ده الله الله ايه الحركات دي هو انت بتكلمي عاصي يا بت يا شقية …طب كان اي لازمته دور شادية اللي حصل من شوية ده

نور / هو اني كمان اتكلم و اطلع اللي جوايا ممنوع طب على الاقل علشان لما ارجعه ابقى صافيه

ملك و هي بتضحك / يا خرابي عليكي شقية انتي يا بنت والله

مفاجاه لقوا سجى بتسقف بفرحه وقالت / اخيرا بقى الحمد لله كده انا اطمنت عليكم ملك هتتجوز مراد ونور هترجع لعاصي …. بس بصراحة انا كنت كل يوم بدعي انك ما ترجعلوش عشان انا كنت عايزة اتجوزه

ملك قعدت تضحك جامد و نور بصتلها بصدمه وهي بتقولها / كده برده يا سجى حرام عليكي ده انا محبتش في دنيتي كلها غيره

سجي / ما انا بصراحه قلت اسيبه يختار و للاسف اختارك انتي يلا ما ليش نصيب فيه

نور ضحكت و حضنتها/ ماشي يا اوزعة
_____________________________________________

في امريكااا

كان بدا التحدي بين زين و روكي
وزين كان بيحاول انه يفتكر كل حاجه وجعاه وخانقاه وبيطلع غضبه ولكن ما قدرش وانهال روكي عليه بالضرب من غير رحمه ولا شفقه ما كانش زين قادر ان هو يردله اي ضربه ما كانش حاسس باي حاجه حواليه الا بصوت صريخ الناس و تشجيعهم لروكي .. و غصب عنه بدا يفكر اخر لقااء ليه مع تمارا

فلاااااش بااااااك

في المصحة
زين كان قاعد علي السرير بيعيط بعد ما عرف بموت امه و اللي تمارا عملته فيه من زين لكن اتفاجاه بتمارا بتجري عليه و تحضنه بخوف

تمارا / حمدالله علي السلامة انا مرضتش اسافر معاهم منغيرك .. كنت هموت و اشوفك يا زين

زين بكره وعصبيه زقها بعيظ عنه / اي جاية تضحكي عليا تاني صح زي ما كنتي بتعملي

و مسكها من دراعها بكره / كنتي بتعمليها ازاي هاا يعني كنتي في حضني وعلى سريري وبين ايديا يا تمارا وبتحطيلي مخدرات

تماره بعياط كانت موطيه راسها وبتقوله بصوت متقطع / انا اسفه يا زين انا غصب عني انا كنت راجعه اجيب حقي

زين بوجع / لسه كدة بس ..ليه ده انا اكثر حاجه بكرهها في حياتي هي الكدب وانتي ما كذبتيش عليا انت خدعتيني بحب وخوف وكل حاجه … لما كنت بتوجع قدامك كنتي بتيجي تحضنيني وانتي اساسا سبب في وجعي انا مش عايز اشوفك تاني …. حتى لو بحبك وروحي فيكي مش عايزه اشوفك تاني .. انتي سم ومرض لازم اتعافى منه انتي طالق يا تمارا .

و في اللحظة دي فاااق زين علي صوت دراعه و هو بيتكسر من روكي و صريخ معاذ و خوفه عليه و هوو بيقوله / لا يا زين متستسلمش كدة ..قوم يا زين.. قوووم هيموتك والنبي قووم

لكن خلاااص زين غمض عينيه و ادي عقله الاذن انه ينفصل عن العالم و فقد الوعي و روكي بعد عنه بعد ما كسب التحدي و اخد الفلوس و كل اللي موجودين جريه عليه علشان يحيوه حتي صحاب زين الا معاذ اللي جري ناحيته و شاله للعربيه ووصله لحد المستشفى

_______________________________________________
بعد حوالي ساعة

في المستشفى عند عاصي
كان متعلقله محاليل و مراد جمبه بس لقه تليفونه بيرن رد مراد عليه بس فتح المايك

معاذ في التليفون / ايوه يا مراد أنا معاذ صاحب زين

مراد بص لعاصي باستغراب وقاله / ايوه يا معاذ في حاجه حصلت ولا ايه زين كويس

معاذ بعصبيه/ لا طبعا مش كويس وبعدين انتوا ليه سايبينه كده وايه حصله في مصر خلاه يوصل للحاله دي .

عاصي قام من على السرير ومسك التليفون من مراد وقال بخوف/ ماله زين ايه اللي حصل

معاذ/ تقريبا زين عارف ان انتحار حرام فبيموت نفسه بالبطيء النهارده دخل في تحدي وكان هيموت ودي مش اول مره يعملها

عاصي الرعب دخل قلبه و قال بخوف/ وهو فين دلوقتي

و عرف عاصي كل اللي حصل من معاش و رمي المحلول من ايده و خرج من المستشفى و هو بيجري. و مراد كان وراه

_____________________________________________

في اوضة عاصي

كان بيغير هدومه وبعد ما اخذ شاور عشان يلحق يسافر هو ومراد امريكا و يطمنوا على اخوه لكن لقه نور بتحط ايديها على كتفه

عاصي ابتسم بكسره / ما تقلقيش انا عارف انت جايه تقولي ايه .. انا كويس يا نور . متخفيش لسه متجننتش .

نور / عاصي ممكن تبصلي …علشان خاطري

عاصي ساب الشنطه اللي كانت في ايده و بصلها بهدوء / خييير في اي

نور / انا .. انا اسفة

عاصي اتنهد بارهاق / علي اي . لو في حد يستاهل يتاسف يبقي انا .. عموما انا هسافر لزين و مش هرجع تاني . هي باينلها كدة زي ما قولتي خلصت

و مسك الشنطة و كان لسه هيتحرك بس نور خبطته بايديها في كتفه بعصبية / هو مش بمزاجك على فكره تقول خلصت ولا ما خلصتش انت مش من حقك تكرر من نفسك انا بحب , اه غلست شويه ، اه وجعتك بكلام زي ما انت عملت .. بس مش هتسيبني يا عاصي ..سامع مش هتسيبني تاني

عاصي ما صدقش الكلام اللي سامعه وقرب ناحيته و مسك وشها بايده وقالها / انتي بتتكلمي جد .. انتي سامحتني يا نور .. اقسم بالله لو طلعت بتكدبي عليا وبتقولي اي كلام عشان تو.جعيني هموتك فيها

___________________________________________

في اوضه مراد

ملك كانت بتطلعله جاكيت/ هتلبس ده يعني هتلبسه الجو هناك اكيد هيبقى ساقعه وانا خايفه تاخد برد

مراد بستغراب / هو انا مسافر بوركينا فاسو هو ناقص عته اوعي يا ملك بقي من وشي

ملك / اوعي من وشك اروح فين يعني .. انا هبات هناا

مراد بصلها بصدمة / ده بجد هتنامي في حضني لا لا متقوليش كدة

و قرب منها و شدها من وسطها ليه بس ملك ضربته برجليها في رجله / اوعي ياض يا مغيب انت .. انا قصدي هقعد معاك لحد ما تسافر ..هو انت مش مسافر الفجر

مراد و هو ماسك رجله بوجع/ اه يا غشيمة مسافر الفجر و غوري بقي بدل ما افتح نفوغك علي الضربه دي .

ملك / لا ما انا هونسك هناااا … و بعدين هو انت مينفعش تاجل السفر لحد ما نكتب الكتاب انا مش عارفة ليه الجوازة دي مبصوص فيها كدة

مراد غمزلها و قالها / لا انا راي نكتب الكتاب بعد ما ارجع احسن و ربناااا لو كتبنااه انا مش هعرف ابعد هاا فاهمة قصدي

ملك بجرائه ضحكت / و مسن قالك تبعد اصلااا … ده القرب حلوو و ربناا

مراد ضحك جامد / وانا اللي كنت فاكرك مؤدبة ..يا شيخة ابو سفالتك قومي يا بت من هنااا

و قعدوا يضحكوا هما الاتنين

و فاجاه لقوا سجي داخلة تعيط جامد و بتتشحتف
سجي / مرااااد .. الحقني 😭

طبعا انا بعتذر على التاخير دوت بس كان غصب عني كان عندي التهاب في عيني اليمين ومش بقدر امسك التليفون

استووووووووووب تفتكروا ايه اللي حصل
و بكده خلصت حلقة النهاردة ❤️

و متنسوش تدعوا لاخواتنا في فلس طين ان ربنا يقويهم،
و يرحم شهدا*ئهم 🙏💕 الرسالة دي هتفضل تتكتب و هنفضل ندعي انهم يتحر*روا

#اسيره_عائلة_القناوي
39

في اوضة نور و عاصي 🔥

نور كانت نايمة في حضن عاصي و هي بتتنهد بفرحة و بتفتكر كل اللي حصل من شوية و بتخبي وشها في صدره و فضلت تكلم نفسها./ يارب المره دي متجوعش قلبي تاني يا عاصي .. و يارب بقي تفضل اماني و حمايتي بقي

بس اتفاجات بعاصي   / وعد مني اني عمري ما هخذلك تاني ابدا

نور برقت بصدمة./ انت عرفت ازاي اني كنت بفكر في كدة حالا

عاصي ضحك جامد من قلبه و مسك خدها بايده / علشان انا قلبي بيحس بقلبك حتي و انتي بعيد عني علفكره ، كنت بحس امتي فرحانة و امتي زعلانة تقدري تقولي كدة محسوبك مخاوي

نور ابتسمت و سندت ايديها علي صدره و قالت
بجرائة / اممم ماشي يا مخاوي تقدر تقولي اي اللي حصل من شوية ده ، هو مش احنا اتفقنا ناخد فرصة نقرب من بعض

عاصي رفع حاجبه بخبث/ لا والنبي يعني انتي مش عارفة اي اللي حصل .. و بعدين تعالي هنا انتي جاية تعترضي دلوقتي اومال مين اللي ماسك رقبتي و ..

نور حطت ايديها علي بقه بسرعة قبل ما يكمل كلامه و هي وشها اتقلب لقنب*لة حمار من كتر الكسوف /بس بالله عليك يا عاصي متتكلمش علشان خاطري

عاصي با.س ايديها علي علي بقه و حط ايده علي شعرها بعشق و هو بيتنهد / و فيها اي يعني لما اكون واحشك هو انا مش جوزك

نور اول ما سمعت الكلمة دي غمضت عينيها بتوهان و دفنت وشها في رقبته و هي بتاخد نفسها بصعوبة من ضربات قلبها / كنت واحشني اوي يا عاصي ..بس انا كنت بحلم بيك كل يوم ، كنت بحلم اني في حضنك مكنتش مصدقة اني ممكن اكون لحد غيرك

و رفعت وشها وقالتله بدموع / انا كان ممكن اموت لو غيرك قرب مني

عاصي بغيره قام قعد علي السرير و قومها معاه و مسكها من رقبها بقوة / انتي عبيطة ولا اي .. مافيش واحد اتخلق علي وجه الارض يقدر يلمس شعره منك حتي لو موت . انتي بتاعتي انا يا نور انتي اتخلقتي علشان تكوني نور العاصي سامعة

نور ابتسم بتاثر و حض.نته / اممم سامعة خدي في حض.نك بقي احسن الفجر قرب ياذن و هتسيبني و تمشي

عاصي و هو بيبو.س راسها/ معلش كلها يومين و ارجعلك تاني

______________________________________________

في اوضة ملك 😭

ملك بجرائه ضحكت / و مين قالك تبعد اصلااا … ده القرب حلوو و ربناا

مراد ضحك جامد / وانا اللي كنت فاكرك مؤدبة ..يا شيخة ابو سفالتك قومي يا بت من هنااا

و قعدوا يضحكوا هما الاتنين

و فاجاه لقوا سجي داخلة تعيط جامد و بتتشحتف
سجي / مرااااد .. الحقني 😭

مراد بلهفة جري علي سجي بخوف / مالك يا حبيبتي انتي كويسة

سجي و هي بتمسح دموعها بيرائة / مش انا دي تمارا بتعيط جوا جامد اوي و كانت بتخبط راسها في الحيطة

ملك و مراد اول ما سمعوا الكلام ده جريوا بسرعة علي الاوضة و شافوا تمارا و هي قاعدة علي الارض بتعيط بطريقة توجع . ملك جريت عليها اخدتها في حضنها

مراد بخوف / مالك بس يا تمارا حصل اي لده كله

تمارا و هي حاطة ايديها علي قلبها و بتاخد نفسها بصعوبة و هي بتقول / قولي انت زين ماله .. انا متاكده انه مش كويس بالله عليك ما تخبي عليااا انا بحس بيه .. زين موجوع اووي

مراد قلق اوي علي اخوه و لكن قاوم الشعور ده و مسك ايد تمارا و قالها / اهدي هو اه تعبان و في المستشفى بس هو كويس والله

تمارا بفزع بصت لملك اللي كانت مصدومة
و قالتلها / شوفتي قولتلك زين تعبان مصدقتنيش
شوفتي يا ملك .. بس لااا هو مش كويس يا مراد
صدقني انا مش مجنونة انا كنت دايما بحس بيه من و احنا اطفال . كلمه بالله عليك زين محتاجني جمبه دلوقتي انا عارفة .. انا قلبي عمره ما يخوني ابدا

😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭

و في نفس الوقت ده في المستشفي عند زين

زين كان بيصرخ بعزم قوته و كان دراعه ملفوف و كتفه بسبب الكسر اللي في دراعه و الخلع اللي في كتفه و بيزعق جامد في كل اللي موجودين / ابعدوا عني انا مش عايز اشوف حد معاياا .. غوروا بره انا زين القناوي و عمري ما هقع ابدا و مش هخليكم تشمتوا فيا ابدااا

معاذ دخل و هو مخضوض من شكل زين و خناقه من الممرضين اللي اساسا مش فاهمين كلامه و قرب ناحيته و بيحاول يهديه / ايه اللي انت بتعمله في نفسك ده بس حرام عليك يا زين علشان خاطري اقعد ارتاح بكفاية عناد

زين فرت دمعة من عينيه علي خده بوجع / معاذ قول للدكاتره البهايم اللى هنا اني عمري ما هتكسر سامع قولهم كده ..

انت في الصفحة 5 من 10 صفحات

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
0

أنت تستخدم إضافة Adblock

انت تستخدم اضافة حجب الاعلانات من فضلك تصفح الموقع من متصفح اخر من موبايلك حتي تقوم بتصفح الموقع بشكل كامل