روايات

رواية أنا الرعد الجزء الأول للكاتبة شيماء أشرف الفصل الرابع والخامس حصريه وجديده 

رواية أنا الرعد الجزء الأول للكاتبة شيماء أشرف الفصل الرابع والخامس حصريه وجديده 

مريم: و انت هتفضل اخويا ح.بيبي ألي بيح.بني، بس انا زعلانه منك…
غيث: و عصفورتي زعلانه مني ليه…
مريم بعتاب: هونت عليك تفضل السنين دي كلها بعيد عني هونت، متقولش لينا انك بتيجي هنا و بتشوفني، انت بتسمي زيارتك ألي بتكون مرة في كل تلات سنين، و سعات مش بتنزل اصلا، جالك قلب تبعد عن اختك ألي بتكون محتاجاك جنبها، بس تعرف يا غيث، عاوز تسافر تاني سافر، عارف بقول كده ليه، ع.شان رعد كانت جنبي و سند ليا، كنت لما بعيط كانت بتكون ليا الام و الأخت و الصاح.بة. كان لما معتصم بيضايقني كانت بتدافع عني قبل ما اشتكي، لما امي او خالتو يضايقوني كانت بتحميني منهم. في وقت كان لازم انت تكون جنبي…
غيث بحنان اخوي و ند.م: ياااااه، لدرجة دي انا كنت مهمل ليكي. اسف يا مريم، عارف ان كلمة اسف مش هتقدر ترجع الزمن بيا و اعوضك عن كل ألي كان لازم ابقى جنبك فيه، بس وعد من اخوكي غيث. و وعد من حوت الاقتصاد اني هعوضك عن كل ألي فات يا مريم…
مريم بمقاطعه: لحظه واحدة، انت قولت انت مين.
غيث: انا اخوكي…
مريم: لا التاني، انت حوت الأقتصاد…
غيث بستغراب: ايوه انا…
مريم بحماس: اعاااااا، اخويا فتى احلامي، اعااااااا، و فضلت تبوس في اخوها و تقوله انها بتح.به اوي…
غيث: في ايه يا بنت المجانين براحه هتموتيني…
مريم: اصلي مش مصدقه انك بتكون حوت الاقتصاد…
غيث: لا يا ستي انا هو بس انتي مالك مصدومه ليه…
مريم: اصلي بسمع كتير اوي، و متبعاك في الصحافه، و كنت بتخيلك فتى احلامي اوي. انت و شريكك الجلاد ده بقوته و جبروته و ثقته، ياااااه…
غيث بضحك: ههههه. هههههههه، تعرفي أن ألي بتقولي عليه الكلام ده موجود هنا.
مريم: احلف…
غيث بضحك: هههههههههه، واللهي العظيم و يبقى سليم صاح.بي…
مريم: اوبااااا، بقى الواد الوسيم ده يبقى الجلاد، ينهار اهلي على حلاوته…
غيث و هو بيخبطها على راسها: لمي نفسك انتي بتعكسيه و انا موجود، لمي نفسك…
مريم بألم: ايه يا عم براحه. الله، طب بقولك ايه يا غيث…
غيث: قولي يا اخرة صبري…
مريم: ما تجوزني صاح.بك تكسب فيا ثواب…
غيث و حدفها بالمخدة: قومي يا بنت المجانين من جنبي…
مريم: هستناك تحت يا حوت ع.شان هخدك في جولة يلا اجهز، سلااام، و خرجت بسرعه…
غيث: عندي اخت مجنونه…
.
اما عند معتصم فهو كان قاعد على الكنبة الموجودة في الاوضه. طبعا هو مخرجش برا بسبب كلام رعد و انه متأكد انها هتعمل و تكسر عليه البيت لو خرج، و وسط سرحانه فتح باب الأوضة. و دخلت منها رعد بهدوء و راحت و قعدت جنبيه، كان معتصم في تفكيره انها هتزعق و تتعصب عليه، لكن تفاجئ بسؤالها ألي قالته ليه، و كانت بتقول…
رعد بهدوء: ليه…
معتصم: هو أيه ألي ليه…
رعد: ليه بتعمل كده، ليه بتكرهني بطريقه دي، ليه بقيت وحش كده، ليه تغضب ربنا يا معتصم، بقيت بتشرب بقيت تزني و تشم مخدرات، بعدت عن ربنا اذيت نفسك ليه يا معتصم ليييه، انت كنت زمان و احنا صغيرين دايما جنبي. كان كل اهل الصعيد بيفتكرونا تؤام عاونا مش نفس السن و مش بنفس الام، كنت قريب من ربنا. ليه بعدت عنه، كنت بتطلع الاول على دفعتك في الجامعه ليه بقيت مهمل في شغلك، ليه يا معتصم اتغيرت…
معتصم بوجع و د.موع: عاوزة تعرفي ليه، ع.شان متتأذيش يا رعد، انا تعبت من كل حاجه، تعبت من امي ألي كل همها الفلوس و انها تكرهني فيكي و في امك، و تعبت من جدي منصور ألي بيأومرني و يخليني اكون جبروت على الناس، تعبت من كل حاجه، حتى لو بابا جنبي، بس عمره مكان بيعاملني بح.ب عاوني انا الولد، حسين استغلى ضعفي و خلاني اج.رب المخدرات و ج.ربت. و بقيت مد.من، و بعدها خلاني اشرب و شربت. و بعدها خلاني اصاح.ب بنات و صاح.بت، كنت احسن شخص و بقيت ازبل شخص، كرهت نفسي. و كنت بحاول اكرهك من معاملتك ليا و من كلام امي عنك و كرهها ليكي. ، انا تعبت. والله العظيم تعبت، الكل شايفني اني زبالة و مش راجل و اني احقر شخص، لكن واللهي العظيم مش بمزاجي كل ألي بيحصل ده كنت مجبور عليه، لأني لو معملتش كده في شخص هيتأذي، تعرفي لولا انهم بيخافوا من غضبك، كان زمان حالتي بقت اسوء من كده، انا بقيت استحقر نفسي ع.شان كده كل يوم و انا بحط راسي على المخده ع.شان انام و افتكر ألي بعمل ببقى عاوزة انتحر و اموت نفسي بدل المرة مليون، خلاص يا رعد مبقتش قادر و روحي ماتت، تعبت، والله العظيم تعبت و مبقتش قادر استحمل، انا لو كنت جبل كان اتهد من ألي شايله، و فضل يعيط بكثرة و بألم، اما رعد كانت بتسمعله و مدياله م.ساحته انه يتكلم و سيباه يطلع ألي جواه، و اول ما خلص و شافت حالته، خدته في ح.ضنها على طول…
رعد: كنت عارف انك م.ستحيل تعمل كده برضاك، كنت واثقه ان اخويا ألي ع.شت معاه طفولتي و ربيته، احكيلي يا معتصم ايه ألي مخبيه و مخليك كده، احكيلي ليه بتعمل كده في نفسك و بتد.مر نفسك بطريق دي، قولي.
معتصم: مش هينفع يا رعد. لو حاكيت ليكي مش هتقدري تساعديني. ، صحيح انك جبروت بس مش هينفع معاهم…
رعد: احكيلي انت و انا احلفلك اني اخدلك حقق تالت و متلت من كل واحد كان السبب في ألي انت فيه و وصلك لكده…
معتصم: هحكيلك يا رعد. هحكيلك…

تابعووووني

انت في الصفحة 4 من 4 صفحاتالتالي

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
0

أنت تستخدم إضافة Adblock

انت تستخدم اضافة حجب الاعلانات من فضلك تصفح الموقع من متصفح اخر من موبايلك حتي تقوم بتصفح الموقع بشكل كامل