روايات

رواية المتناقض  الحلقه الحاديه عشره حتى الحلقه الخامسه عشر بقلم حازم الباشا حصريه وجديده 

رواية المتناقض  الحلقه الحاديه عشره حتى الحلقه الخامسه عشر بقلم حازم الباشا حصريه وجديده 

انا مستوعب اني جوا عقلك دلوقتي
بس مش فاهم
ازاي ده حصل !!!

رد ادهم بهدوء :
القدرات اللي ربنا ادهالك
والقدره اللي ربنا انعم عليا بيها
هي اللي خلتنا نوصل للعالم ده
ده عالم ربنا حجبه عن كل البشر
واكيد لازم نشكر ربنا على انه اخترانا احنا
وادانا من فضله النعمه دي
عشان نكون اداه لخدمه الناس
فهمت يا امجد !!!

رد امجد بخشوع :
ونعم بالله
الف حمد وشكر ليك يا رب
انا كنت فعلا غبي وناكر لنعمه ربنا عليا
سامحني يا رب

قاطعه ادهم :
احنا لازم نروح دلوقتي لزيتا
ونحاول نعرف هي فين
ومين اللي خاطفها

وفجأه تبدل مشهد الحديقه داخل الحلم ، وتحول الى مكان مظلم كئيب !!!

عباره عن مخزن قديم داخل الصحراء ، يتجمع فيه العديد من الرجال ، يحملون بنادق آليه ، بينما تجلس زيتا مقيده بالاحبال ، في احد الاركان

همس امجد بصوت خافت :
انا مش قادر اعرف احنا فين بالظبط

رد ادهم بصوت عالي وهو ينظر الي ساعته :
ارفع صوتك يا امجد
محدش هنا يقدر شوفنا او يسمعنا
ببساطه احنا مش موجدين في اللحظه دي
ولا المكان ده في المستقبل !!!
احنا دلوقتي على بعد ٢٤ ساعه بالظبط
من الوقت اللي نمنا فيه في اوضتك

اقترب امجد من زيتا وقال :
سامحيني يا روح قلبي
انا السبب في كل اللي بيجرالك ده

وفجأه … بدت زيتا وكأنها تسمعه ، فانفجرت ببكاء حاد وظلت تهمهم بلهجتها الافريقيه

لم يفهمها ادهم
الا ان عقل امجد قد استنتج بعض كلمات زيتا … ((عشيق الخاينه))

هنا ….
لمعت عينا امجد ، فقد استنتج ما تعنيه زيتا ، وعرف ما بتوجب عليه فعله

فاستدار مخاطبا ادهم :
انا خلاص فهمت كل حاجه
خرجني من الحلم ده بسرعه
ارجوك يا ادهم
مفيش وقت

————————-ء

وبالفعل استجاب ادهم ، ليستيقظ البطلان ، وهما في حالة اعياء شديد ، وقد تصبب العرق منهما بغزاره

وتحامل امجد على نفسه لينهض وهو يخاطب ادهم :
شكرا بجد يا ادهم
انا مش عارف من غيرك كنت هاعمل ايه
انت انقذت حياتي كالعاده

رد ادهم :
هنعمل ايه دلوقتي
فهمني انت عرفت ايه
وهتعمل ايه

رد امجد … وقد لمعت عيناه بنفس تلك اللمعه المعتاده :
انت خلاص عملت كل اللي عليك
سيب الباقي عليا
انا خلاص عرفت مين خطف زيتا
وعرفت انا هانقذها ازاي
من الكلاب اللي خطفوها

رد ادهم بنبره قاطعه :
انا رجلي على رجلك
لو عرفت هي فين
يبقى هنروح نجيبها سوا
بس الاول احنا اكيد محتاجين سلاح
مش هنخش على المجرمين دول بإيدنا فاضيه كده

ابتسم امجد ابتسامه ماكره ، وقال :
حاضر يا قائد
هنروح سوا
هاجيبلك السلاح اللي انت عاوزه
هاجيب لك سعيد

اندهش ادهم وقال :
هو سعيد يعرف يجيب لنا سلاح ؟؟؟

رد امجد ، وقد زاد اتساع ابتسامته :
لا يا دكتور ادهم
سعيد مش هايجيب لنا سلاح
سعيد … هو السلاح نفسه !!!

لم يكن ادم يعلم ، بأن سعيد يمتلك من المهارات القتاليه ما يجعل ان مجرد ذكر اسمه ، كفيلا بقذف الرعب في قلوب اعتى المجرمين !!!

رواية ” المتناقض ” – الحلقه الثالثه عشره

استيقظ كلا من ادهم وامجد من حلمهما المستقبلي

وقد استنتج امجد ، بأن من دبر عملية اختطاف زيتا ، هو “سعد الرواي” ، شقيق الملياردير المعروف “عصام الراوي” ، والذي لقبته زيتا في ذلك الحلم … ب (( عشيق الخائنه ))

كان عقل امجد يتمتع بقدره هائله على تحليل اي موقف ، وربط الاحداث بعضها البعض

وقد اهتدى بعقله لأن خطف زيتا ، و**، كان مجرد رسالة تحذير من ” سعد الراوي ”

فمن المؤكد ان عشيقته الخائنه ، مدام “شروق” ، قد اخبرته ، بأن امجد على علم بعلاقتهما الاثمه ، والتي اثمرت عن طفلهما المريض “هيثم” !!!

كما اخبرته بأن امجد قد هددها بفضـ,ـح امرهما امام زوجها ، الملياردير “عصام الراوي” ، والذي هو بنفس الوقت اخو “سعد” الاكبر !!!

وهنا وضع امجد خطته ، لانقاذ محبوبته زيتا …

فكل ما يحتاجه هو ان يلتقي بذلك المجرم سعد الراوي ، ليغوص في عقله ، ويعرف مكان ذلك الوكر ، الذي تتواجد فيه زيتا

ثم يأتي الجزء الاصعب ، وهو مهاجمه ذلك الوكر ، وتحرير زيتا من قبضه مختطفيها

لم يكن ادهم لديه نفس قدرات امجد في قراءه الافكار ، لذا فقد اندهش كثيرا عندما اخبره امجد ، بأن صديقه سعيد الملقب ب “ديدا” ، سوف يتكفل بالامر !!!

مما دفع ادهم لان يصيح مستنكرا :
هو انت عاوز سعيد صاحبك ييجي معانا
انت مش خايف عليه من المجرمين دول !!!

رد امجد بابتسامه ساخره :
لو عاوز الحق يا ادهم
انا خايف على المجرمين دول من سعيد !!!

زاد اندهاش ادهم وهو يقول :
انت عاوز تقنعني ان بني ادم واحد
هيقدر يتعامل لوحده مع ١٠ مجرمين
معاهم مسدسات وبنادق آلي
على اساس انه سوبر مان يعني !!!

امجد بصوت هاديء :
بص يا ادهم
لو فعلا في حد يستحق لقب سوبر مان
فهو سعيد ” ديدا ”

وبدأ امجد يشرح لأدهم من هو سعيد ديدا … !!!

فبرغم من ضخامة سعيد الجسمانيه ، الا انه يتمتع برشاقه وسرعه فائقتين

بالاضافه الى مهاراته الفائقه في استخدام جميع انواع الاسلحه ، واجاده معظم الرياضات القتاليه ، وقياده كافه انواع المركبات بدايه من الدراجه البخاريه …. وحتى اكبر الشاحنات

وقد كان سعيد هو الملاك الحارس لأمجد ، منذ صباهما ، وحتى هذه اللحظه

فلا يخفى على احد ، ان امجد خلال رحلة صعوده للقمه ، قد اكتسب العديد والعديد من الخصوم والاعداء

وكان من الضروري ان يحظى بحمايه وحراسه مشدده ، لذلك فقد استغل امجد مهارات سعيد
بل وقام بتوجيهه ودعمه ماليا ، ليتحول في النهايه الى سلاح بشري فائق الخطوره

الا ان سعيد لم يكتفي بذلك ، وانشأ لنفسه عصابه اجراميه مختاره بدقه شديده

كان سعيد يحمل بداخله قلبا نقيا ، برغم ان مظهره وتصرفاته لا توحي بذلك

فقد كان مغرما بشخصيه ( روبن هوود ) الشهيره ، الذي كان يلقب ب ” لص الفقراء ”

لذا فقد سار سعيد على نهج ( روبن هوود ) ، يسرق من الاغنياء الفاسدين ، ليطعم الفقراء والمحتاجين

وقد اكتسحت شعبيته منطقه السيده زينب ، والتي كانت قلعته الحصينه ، ومهد طفولته هو امجد

فكما يعتبر سعيد هو درع حمايه امجد
فقد كان حي السيده زينب العريق هو درع وحصن سعيد

فرجال واطفال وحتى نساء السيده زينب كانوا جميعا على استعداد للتضحيه بحياتهم فداء لسعيد ديدا

فما من بيت بداخل ذلك الحي ، الا وكان سعيد يكفل يتيما او ارملا او شيخا فيه

كان هو القانون العادل الرادع الذي يحكم المنطقه ، ويوفر لها الامان

لدرجه ان قوات الشرطه تتفادى التصادم معه !!!

الكل يهاب سعيد ، وبنفس الوقت يحبه ويحترمه

تلك باختصار هي قصه سعيد ديدا ، التي قصها على مسامع ادهم

فما كان من ادهم الا انا قال :
انا فعلا حسيت باللي انت بتقوله ده
لما رحت له عشان يساعدني
في انه يقنعك تحط ايدك في ايدي ونتعاون

رد امجد :
اقولك على مفاجأه
سعيد هو اللي كان سايق عربيه ريم
في اليوم بتاع الحـ,ـادثه
كل اللي طلبه من ريم انها تستخبى على شط النيل
وتبل هدومها
بس طبعا انا فهمت ريم ان ده واحد معرفه
شغلته تنفيذ معارك في الافلام

تغير وجه ادهم بمجرد ذكر اسم ريم ، وقال بنبره حزينه :
انت دماغك دي عبقريه
وبجد يا امجد اللي عملته امبارح ده
رد فيا الروح

انت في الصفحة 4 من 8 صفحات

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
0

أنت تستخدم إضافة Adblock

انت تستخدم اضافة حجب الاعلانات من فضلك تصفح الموقع من متصفح اخر من موبايلك حتي تقوم بتصفح الموقع بشكل كامل