
رواية حب المراهقه بقلم الكاتبة نور ربيع البارت العاشر حصريه وجديده
سبحان الله العظيم 💚نور بصدمه: اي اللي انتوا بتعملو ده
احمد بهدوء: ملكيش دعوه خليكي في حالك تمام.
نور بعصبيه: انت ازاي ليك عين تتكلم وتقولي ملكيش دعوه انت عارف انت عملت اي قدامي دلوقتي
احمد بغضب: وانا قولتلك ملكيش دعوه خليكي في حالك احسنلك انتي مالك انتي اصلا
شهد بتوتر: نور اهدي انا و احمد بنحب بعض
وانا. نور اتكلمت قبل ما تكمل بغضب: بتحبوا بعض وهو اللي يحب حد يحب في السر كده و يعمل اللي انتوا بتعملو.
احمد بنرفز: يووهههه هو انا مش قولتلك انتي مالك انتي عاوزه دخلي نفسك وخلاص انتي عاوزه تقعدي هنا اقعدي وانا ساكته اللي تشوفيه بلاش تعلقي عليه في البيت ده بالذات.
نور بدموع: تمام
شهد مسكت ايد نور: يلا يا نور علشان نمشي كفايه
نور شد ايدها راحت مشيت شهد مشيت وراها.
في الشارع. نور كانت ماشيه و شهد ل قدام.
شهد: نورر استني
نور كانت ماشيه مش بترد
شهد بزهق: نوررر بالله استني بقا انتي ليه بتعملي كدا قولتلك انا وهو بنحب بعض علي فكره وهو هيتجوزني
نور وقفت وقالت بغضب: مفيش واحد يتجوز واحده كانت بتتكلم معاه او كانت عامله معاه علاقة
و مستحيل وانا واثقه من كده انه هيبقي في جواز بعد ده كلو كدا حرام مش يرضي ربنا أبداً يا غالية
شهد باستغراب: نور انتي تعرفي كل ده ازاي اومال اللي يشوفك يقول مش عارفه اي حاجه في الدنيا ليه
نور بحزن: أنا ماما الله يرحمها علمتني الصح من الغلط كويس علمتني الحلال من الحرام كويس اوى مش علشان شايفين اني صغيره ابقي مش فاهمه حاجه دا الحلال و الحلال و الزنا مذكور في القرأن
شهد بهدوء: نور صدقيني مش قصدي حاجه انا بس عاوزه اقولك والله بلاش تفهمي حاجه غلط. واحنا فعلا بنحب بعض هو هيتجوزني والله ان شاءلله وانا واثقه منه اوى كمان قالت. بتوتر: بس بس ب بالله بالله عليكي اوعي تجيبي سيرة اي حاجه من دي قدام اي حد في البيت وخصوصأ ماما و بابا ماشي يا نور
نور دارت ضهرها: مش هقدر اوعدك مفيش انسان بيشوف الغلط ويسكت أبداً سلام راحت مشيت في الشارع بتاع المدرسه
شهد مشيت علي المدرسه في عيونها دموع و حزينه جواها من ان نور تقول لحد و خايفه في نفس الوقت يكون معاها حق مش هيتجوزها بعد كل ده وحاسه من جواها بالذنب انه كبير عليها
______________________
في غرفة ميار ميار كانت بتذاكر كانت حاطه قدامها علي المكتب. بتاعها صوره ليها وهي في سنه خمسة ابتدائي قاعده مبتسمه ل الصوره اوى افتكرت وهي صغيره.
فلاش بااك… ميار وهي صغيره
ميار بإبتسامة: بابا انا نفسي ابقي دكتورة وانا كبيره
محمد بإبتسامة لها: الله دكتورة دا انتي هتبقي احلي دكتورة يا دكتورة ميار ان شاءلله لما تكبري لو عاوزه توصلي ل حلم عمرك ده فعلاً يبقي لازم تتعبي اتعبي وانتي توصلي لي
ميار: لو علي التعب ف انا فعلاً هتعب علشان اوصل لي لازم اتعب علشانه الحلم ده وبس
ارض الواقع..
ميار اتنهدت وقالت: باقي خمس شهور بس وبس ياا ميار وانتي بقيتي بعيدة اوى عن المذاكره الأيام دي قالت بحزن: يارب طول عمري بحلم اني ابقي دكتورة و افتح عيادة ليا يارب نولي اللي في بالي يارب.
اميرة كانت واقفه علي الباب سمعت وهي بتتكلم دخلت
وقالت: كله عند ربنا والله يا بنتي اللي يتعب ويحقق كل حاجه بس قبل ده كلو اللي دايما قريب من ربنا اللي يصلي ويدعي كتيرر كتير بيحقق كل حاجه والله
ميار بصت ليها بدموع: ماما انا خايفه اوى الامتحانات خلاص انا حاسه اني هيحصل حاجه ليا كده كل لما تقرب خايفه اوى والله دي امتحانات النهاية خلاص كل لما افكر انها خلاص تقرب بحس اني همـ,ـوت كدا من الخوف و التوتر.
اميرة حـ,ـضنتها: ولا خوف ولا توتر ولا حاجه انتي بس اللي حاطه في دماغك كل ده طلعي كل ده من بالك علشان متتعبيش والله هتتعبي طلعتها من حـ,ـضنها قالت بإبتسامة: وبعدين انتي مش فاكره حاجه ولا ايه. احنا خلاص قربنأ اهو
ميار بعدم فهم: قربنأ في اي مش فاهمه يا ماما
اميرة بإبتسامة: امم مش فاكره اني افكرك انتي عيد ميار بسرعه قالت: اااها صح عيد ميلادي يااه بجد انا مكنتش فاكره حاجه زي كدا يا ماما والله اتنهدت بحزن: السنه دي بجد الثانويه خلتني انسئ كل حاجه حرفيأ (احنا عندنا عيدين بس مفيش حاجة اسمها عيد ميلاد اسمها يوم ميلاد والاحتفال بيه بدعة)
اميرة بهدوء: معلش يا حبيبتي هي كام شهر الكابوس ده يروح من علي قلوبنا. المهم انتي اعملي اللي عليكي اهم حاجه وبس
ميار بحزن.: ان شاءلله خير يا ماما
اميرة بإبتسامة حـ,ـضنتها: سيبك بقا انتي بعد بكرا عيد ميلادك كل سنه وانتي طيبه يا نور عيني ان شاءلله السنه كده الجايه يارب يارب تبقي في الكلية اللي نفسك فيها
ميار بإبتسامة حـ,ـضنتها: وانتي طيبه ياقلبي ماما يارب يارب ياحبيبتي ادعيلي كتيررر علشان حقيقي نفسي ابقي دكتورة
اميرة: ان شاءلله هتبقي اكبر دكتورة في البلد دي
_________________________
في منزل امينه.
امينه كانت مسكه في ايدها اختبار الحمل مستنيه النتيجة تظهر علشان تعرف هي حامل ولا
بعد شويه طلعت. النتيجة كانت
امينه بدموع: كمان مفيش حمل طيب انا اعمل اي كل شهر كده ياربي ان اصلا زهقت
رمت الاختبار في الزبالة وهي بتبكي قالت بعيط: متجوزه من ١٥ سنه ولحد دلوقتي مش عارفه اخلف طفل واحد مش عارفه اي ده اتنهدت وقالت بدموع وحزن شديد: استغفر الله العظيم لا اعتراض علي شئ يارب “ما يمكن خير. رقضت علي السرير في عيونها دموع و بتدعي انها تبقي ام
_________________________
في مكان اول مره نروح لي
قاامت من علي السرير وهي حاطه ايدها علي بطنها بتعب شديد:” ااه ااه س سا. سارة ال الحقيني ي يا سارة شكلي ه هولد يا يا سارة كانت بتنادي وهي بتبكي من شده التعب
دخلت الغرفه البنت بخضه: مالك مالك يا حبيبتي في اي
” بصريخ: رنيييييي بسرعههههه علييي كرييييم ااانا بولدددد ااااااه
البنت بدموع: طيب اهدي اهدي وانا هرن اهو والله
طلعت من الاوضه بسرعة وهي في عيونها دموع ترن علي اخوها.
“بدموع: كريم تعال بسرعه حياة بتولد وهتمـ,ـوت من التعب تعال بسرعه
قاام بسرعة بفزعه من علي المكتب: طيب اهدي يا حبيبتي وانا جاي اهو في الطريق. طلع بسرعة يجري علي العربيه بتاعته وهو هيمـ,ـوت من الخـ,ـوف علي مراته التي يعشقها بجنـ,ـون
بعد شويه كأن وصل البيت نزل بسرعه من العربية وهو هيمـ,ـوت من الخوف عليها. داخل بقي ي نادي ب لهفه عليهم: ساااارة حيااااة
سارة قاامت بسرعة من علي السـ,ـرير بدمـ,ـوع وخـ,ـوف: كريم
كريم داخل الاوضه بص علي حبيبته التي قاعده علي السرير بتـ,ـصرخ وتعيط من الوجع
سارة بدموع: بسرعة يا كريم
كريم راح شالها بسرعة من علي السرير كانت ماسكه فيه جامد الصريخ مالي البيت من شده التعب
سارة دخلت تجيب هدوم البيبي من علي السرير اللي كانت مجهزة ليها ولبست النقاب وطلعت بسرعة قفلت الباب راحت علي العربيه
كريم بلهفه: بسرعة يا سارة
سارة: حاضر انا خلصت اهو امشي
حياة بدأ يغمي عليها من التعب
سارة بدموع: حياة خلاص هانت يا حبيبتي
طول الطريق كانت بتحاول تهدي فيها وتحاول تتكلم معاها علشان تهون عليها. وبعد وقت وصلوأ المستشفى الدكاترة بسرعة اخذوها غرفه العمليات
كريم كان هيمـ,ـوت من الخوف و القلق عليها كان رايح جاي في المكان حاسس انه حاجه تحصل ليها
سارة علشان اطمن فيه: كريم حبيبي ان شاءلله خير انت ادعيلها وبس ان شاءلله خير قالت بإبتسامة كلها خوف عليها: هي تجيب لينا بنوته قمر ان شاءلله زيها انت ادعيلها لحد ما تخرج
كريم بحزن بص لها: شايفه ان في امل يعني
سارة حـ,ـضنته بدموع: خايفه اوى عليها بس ان شاءلله خير يلا نصلي وندعي ليها
كريم جواه مفيش طمانينه نهائي علي مراته عارف ان بسبب الحمل ان الحمل ده خـ,ـطر عليها من الاول كل الدكاترة قالت مفيش امل انها بعد الولاده ممكن تعيش