
محمود . حاضر ياامى هركز في المذاكرة فى حاجه تانيه
رقيه . انا المره دى اتكلمت بنى وبينك المره الجايه هقول
لابوك وضى يتفهمه معاك وسبته وخرجت
وعند ضى صحيت من النوم لقت ياسين حضـ,ـنها صوتت .
اععععععععععععععععععع ……..
الفصل السابع عشر
روايه عصيان أنثي
( ضى وياسين )
بقلم حنان ماهر
ضى صحيت من النوم لقت ياسين حضـ,ـنها صوتت .
اععععععععععععععععععع وزقته وقع على الأرض
ياسين بغضب اتفاجئ برد فعل ضى وبيقرب منها . يابنت المجنونه ايه اللى عملتيه ده
ضى بخوف . أهدى ياوحش انت بتتحول ولا ايه انا والله ماقصد
ياسين طلع على السرير وكان بيقرب منها وهى بترجع لورى .
وهب ضى وقعت على الأرض
ضى . مسكت ضهرها اه اه اه اه
ياسين شفها وقعه مقدرش يمسك نفسه وقاعد يضحك عليها
🤣🤣🤣🤣
ضى بغيظ مكتوم . بارد
ياسين . بتبرتمى بتقولى إيه
ضى بغضب . هو إيه اللى نيمك جمبى ممكن افهم
ياسين بغرور . انا انام فى المكان اللى يعجبنى
ضى ربعت اديها على صدرها. . شكلك نسيت كلامك
انك متجوزنى على شان خاطر تكسرنى وانك ياحرام بتحب
مراتك و
ياسين قاطعها وقال وهو بيقرب منها . طب انتي ناسيه اني جوزك وان احنا لسه معملناش دخلتنا وكده العيله هتشك ولا ايه
ضي اتوترت جامد من قربه . ااااقصدك اييه مش فاهمه يعني هو
قاطعها وهو بيهمس عند ودنها. قصدي اللي فهمتيه يا قطه وبعد وهو بيبتسم وغمزلها ومشي
ضي مصدومه من اللي عمله وعينها مفتوحين علي آخرهم وبصه علي باب مكان ما خرج فضلت شويه علي الحالة دى لحد ما استوعبت وقالت. هو قصده ايه ده مش فاهمه ليكون عايز يتم جوازنا لا لا مش معقول ده شكله شارب حاجه ايه اللي بيقوله ده مش معقول و بعدين دخلت اخدت شور تريح أعصابها
وعند ياسين دخل عند سيلا لقها نايمه علي السرير راح عندها وفوقها
ياسين بابتسامة. صباح الخير يا عمري
سيلا بابتسامة تعب . صباح النور يا حبيبي
ياسين باستغراب وقلق . مالك يا حبيبي شكلك تعبانه في ايه ايه اللي حصل اجيب الدكتور
سيلا بتسرع. لا يا حبيبي انا بس شكلي اخدت دور برد بس مفيش حاجه هشرب حاجه سخنه ومسكن وخلاص
ياسين بقلق. متأكده يا حبيبي انا حاسس ان شكلك تعبان
سيلا وهي بتحـ,ـضنه. متقلقش يا عمري انا كويسه لو تعبانه هقول يا قلبي
ياسين وهو بيبصلها . ماشي يا قلبي انا هدخل اخد شور ونقول للخدامه نفطر انا وانتي هنا ماشي
ودخل ياسين علشان ياخد شور
أما عند ضي خرجت من الحمام ونزلت علشان الفطار لقت الخدامه طلعه ومعاها صنيه الاكل وقفتها ضي باستغراب . ايه ده لمين ده
الخدامه. ده ل ياسين بيه وسيلا هانم اصل سيلا هانم تعبانه ومش هتقدر تنزل ف ياسين بيه قال نطلع الاكل لفوق
ضي بقلق. طب هاتي أنا هطلع الاكل
الخدامه اديتها الاكل وضي طلعت علي فوق خبطت الباب وياسين فتح لقها استغرب
ضي شافته مستغرب قالت. الخدامه قالت إن سيلا تعابنه جيت علشان اطمن عليها
ياسين استغرب ليه ضي تخاف عليها المفروض تكون بتكرها
ضي زقت الباب ودخلت حطت الصينيه علي الطربازه وراحت قاعده جنبها على السرير
ضي. سمعت انك تعبانه مالك حاسه ب ايه
سيلا بابتسامة. مفيش يا حبيبتي شويه برد مش اكتر
ضي بقلق لانها عارفه وضع سيلا بس مش هينفع تتكلم قدام ياسين ف قالت . طب نطلب الدكتور
ياسين قرب منهم . قولتلها قالت لا شويه برد مش مستهله
دكتور
ضي بصتله بعدين بصتلها وقالت. طب خلاص هسيبكم انتوا علشان تفطروا
جت تقوم سيلا مسكت اديها . لا خليكي افطري معانا عايزاكي معايا
ضي بصتلها وبعدين بصت ياسين . لا مينفعش أنا همشي شدت اديها وجت تمشي ياسين مسكها من اديها وقال. خليكي افطري معانا
ضي بصتله وهو بص في عيونها اتوترت وبعدت عيونها وقالت. طب تمام ماشي مفيش مشكله
وقعدوا كلهم يفطروا وسط استغراب ياسين لقرب سيلا ل ضي
بعد شويه كانت سيلا وضي قاعدين مع بعض بعد ما سابهم ياسين
سيلا . عملتي ايه في موضوع الهكر ده يا ضي
ضي . هروح له النهاردة
سيلا وهي بتقوم من علي السرير. طب يلا مستنيه ايه خلينا نروح
ضي باستغراب. انتي هتروحي بحالتك دي
سيلا. امال عايزاني اعمل ايه
ضي. عايزكي تفضلي هنا وانا هروح اديني رقمه وانا هخليه يشوف طريقه يمسح بيها الصور
سيلا. لا يا ضي مش هينفع اخليكي تروحي لوحدك هاجي معاكي
ضي بابتسامة. لا يا حبيبتي متقلقيش أنا هروح وما ينفعش اصلا نروح احنا الاتنين هنقول ايه لياسين أنا هروح وهقوله اني هزور عيلتي ويا ستي بالمره اشوف ماما أصلها وحشتني
سيلا بامتنان . انا مش عارفه اشكرك ازاي يا ضي
ضي بابتسامة. مفيش داعي للشكر يا حبيبتي احنا بقانا صحاب ولا ايه
سيلا ضحكت. ولا اه
عند ياسين كان في المكتب ودخل عليه كريم
كريم وهو بيقفل الباب اوي ورايح نحيه ياسين . ياسو حبيبي عامل ايه تعرف انك وحشني اوي
ياسين بغيظ. مش في باب المفروض تخبط عليه
كريم وهو بيقعد . سيبك من الباب دلوقتي بقولك ايه انا هخش دنيا
ياسين باستغراب. نعم يا اخويه عايز تدخل ايه
كريم . عايز ادخل دنيا يا ياسين ايه اللي مش مفهوم ف ده
ياسين. امال انت عايش فين يا حبيبي في الجنه
كريم بضحك. هههههههه دمك عسل يا ياسو والله يبني عايز ادخل دنيا يعني اتجوز فهمت بقه
ياسين. اه فهمت طب وعايزني اعمل ايه يعني اقلبلك
عروسه
كريم بغيظ. ممكن بلاش خفت دمك دي ومتتعبش نفسك وتقلب عروسه أنا لقيت عروستى ريم صحبت ضي وعايزك تيجي معايا علشان نطلبها
ياسين وهو بيبص علي الملفات اللي في أيده . طب ما أنا عارف من يوم ما انت شوفتها وانت مش علي بعضك اصلا
كريم بحماس . طب ايه قولت ايه هتيجي ولا هتسيب اخوك
لوحده
ياسين بصله بابتسامة. اكيد هاجى انت اهبل يلا انت اخويا ولو موقفتش معاك في يوم زي ده هقف معاك فين
كريم بضحك. علي الارض يا اخويا امال هتقف علي الهوا
ياسين بغيظ . تصدق انك بارد طب أنا مش جي شوف مين هيبقى جمبك
كريم بضحك . لا خلاص يا ياسو ونبي ما تقلب هسكت وحياتك
وقعدوا يكملوا شغل وبعد ما خلصوا شغل راحوا علي فيلا السيوفى علشان يكلموا فايز علشان يطلب ريم
فتحت الخدامه
دخل ياسين وراه كريم بابا ماما فين اطلعي ناديهم بلغيهم ان انا تحت انا وكريم بيها
الخدامه حاضر ياسين بيه
طلعت الخدامه وشويه فايز وناديه نزلوا
ناديه . ايه النور ده لا اكيد الزياره دي وراها حاجه
كريم . هو لازم يعني عشان يجي لك يا خالتو يبقى ورانا حاجه
فايز . ما هو يا كريم يا ابني انتوا الاتنين تجتمعوا مع بعض يبقى وراكم حاجه
ياسين . الصراحه بقى يا بابا انتم حافظنا كويس قوي فعلا هو في حاجه كده كريم عايز يقول لكم عليها
ناديه . بصيت له قوي خير يا ابن اختي ايه حكايتك
انا قلت برده مدام داخل بياسين يبقى بتختطو لحاجه ايه
هى بقى
كريم اتكلم باندفاع وبسرعه . عايز اتجوز وعايز عمى فايز
وحضرتك تروحو معايا نطلب ادها
ناديه وفايز بصه لبعض
وعند ضى أتصلت بريم . الو فينك يا بنتى تمام أنا قربت
اوصل عندك سلام
وصلت ضى عند ريم رنت الجرس فتحت ليها نبيله
نبيله . ضى حبيبتي ازيك يابنتى كده الجواز خدك مننا
ضى سلمت عليها وخدتها بالحـ,ـضن . ابدأ ياخالتى أنا أقدر
استغنى عنكم امال فين ريم
ريم خرجت من الاوضه أنا اهو ياختى وسلمت عليها
وخدتها بالحضـ,ـن ومسكت ايد ضى . احنا فى الاوضه ياماما
ضى . يابت اصبرى اتنى بتجرى جاموسه أنا جيه اخدك
أصلا على شان تيجى معايا عند الواد اسلام هاكر
ريم باستغراب . وانت عايزه اسلام ليه وحتط اديها على
صدرها يخربيتك يابت ياضى عايزه ترقبى تليفون جوزك
ضى بغيظ . انت هبله يابت أراقب مين هو ولا يهمنى اصلا
ريم بضحك وبتزغزغها فى جنبها . يادود يعنى مافيش حاجه
اتحركت كده ولا كده
ضى وبتحاول تتهرب . ولا كده ولا كده ياختى خلينا فى المهم
ريم . ايوه اللى هو ايه المهم
ضى وبدأت تحكى كل حاجه عند سيلا ومرضها وعن الشخص اللى بيهديدها وانها طلبت منها المساعده وهى
وافقت
ريم . عارفه رغم كل اللى حكيتيه ده والمفروض ان انا اتعاطف معاها بس انا حاسه ان هي خبيثه ومش مستريحه لها
ضى . حرام عليكى يابنتى أنا ماشفتش منها حاجه وحشه
انا كنت متوقعه منها ان هي هتعاملني وحش عشان انا اتجوزت جوزها وابقى ضريتها بس هي الصراحه ما عملتش معايا حاجه
ريم . انا بقولك احساس من ناحيتها المهم انا جالى عريس
ضى وقفت وتنططت وبتسقف باديها وبصريخ . ها ها ها ها
بجد اخيرا حط لي بالابيض ومين ابن المحظوظه ده
بدات ريم تحكي لها كل حاجه وعن حسين وطلبوا ان هو عايز يقابلها والخناقه اللي حصلت بينه وبين مؤمن وانها
استنجدت بكريم وبعدها طلب ايديها
ضى بضيق . هو حسين اتجنن ولا ايه هو احنا مش خلصنا من الموضوع ده وقفلنه جاي عايز ايه ثاني
ريم . مش عارفه والله ياضى هو كان مصمم جدا وقال ان هو محتاج يكلمك في موضوع ضروري
ضى . لا طبعا مستحيل ان انا اقابله هو ما فيش علاقه بيني وبينه فجاه تليفونها بيرن برقم سيلا …………
الفصل الثامن عشر
روايه عصيان أنثي
(ضى وياسين)
بقلم حنان ماهر
ألم يغمرني كالبحر العميق . يخنقني ويدفنني في العذاب
كل خطوة أتخذها كل نفس أتنفسه . يؤلمني ويذكّرني بالجرح
في عيوني دموع لا تنتهي . في قلبي جروح لا تلتئم
أبحث عن راحة لا أجد .أبحث عن نور في ظلام عميق
ضى كانت جالسه مع ريم وفاجئ تليفونها رن برقم سيلا !
ريم . هى بترن عليكى ليه
ضى . مش عارفه ممكن على شان تسالنى عملت ايه فى موضوع الهاكر
ريم . طيب ردى شوفى عايزه ايه
ضى . السلام عليكم أيوه ياسيلا انت كويسه
سيلا بتيبكى 😥 . لا ياضى أنا مش كويسه
ضى وقفت مخضوضه 😳 . طيب أهدى وقوليلى فى ايه
سيلا 😥 . الحيوان اللى اسمه رامى كلمنى وعايزنى
اروح اقبله كمان ساعه لو ما ماقبلتش هيبعت الصور لياسين وياسين لسه واصل مش عارفه أتصرف ازاى
ضى بقت تفكر مش عارفه تساعدها ازاى . الصراحه أنا مش عارفه افكر طيب انا ممكن اساعدك ازاي
سيلا . تروحى تقابليه
ضى 😳 اتفجات . ايه
وعند محمود كان خارج مع دينا من السنتر وفاجأه جت عربيه وشدتهم داخل العربيه وجريت
فى نفس الوقت كانت روقيه بتحاول تتصل بمحمود بس
لقت تليفونه مغلق راحت جلست جنب محمد اللى كان
بيتفرج على التلفزيون
محمد لقاها قاعدة جمبه قلقانه . مالك يا ام محمود شكلك
قلقانه كده ليه
روقيه . مش عارفه يا ابو محمود قلبى مقبوض وبحاول
أتصل بمحمود تليفونه مقفول وقلبى بدأ يتوهوش
محمد . متقلقيش تلقى مافيش شبكه أو البطاريه فضيت
شويه وهتلقيه داخل علينا
عده ساعة ومازال تليفون محمود مغلق تليفون محمد
رن برقم احمد والد دينا
احمد . السلام عليكم أنا أسف لو بتصل وبسبب ازعاج
محمد . وعليكم السلام ده كلام برده انت تتصل فى اى
وقت يا ستاذ احمد
احمد . وده العشم ياابو محمود أنا كنت عايزك تسأل
محمود ماشفش دينا فى السنتر النهارده أنا بحاول
اتصل بيها تليفونها مقفول وتصلت بيباقى زميلها قالو
كانت واقفه مع محمود
محمد وبداء يقلق . والله يا ابو دينا محمود مش موجود
وبنتصل بيه برده تليفونه مغلق ووالدته قلقانه عليه
أحمد بخوف على بنته ليكون حصل ليها حاجه . انا خايف
ليكون فى حاجه حصلت مع الولاد ويكون الشباب اللى
اتعرضو ليهم اتعرضلهم تانى
محمد بيحاول يطمنه ويطمن نفسه . لا أن شاء الله خير
تعال نتقابل ونطلع على السنتر ونسأل عليهم
وعند ريم . نعم ياختى تروحى فين لا طبعا انت مش ريحه
فى حته انت عايزه توقعى نفسك فى مشاكل
ضى . يابنتى واحده فى ورطه اسيبها يعنى
فين المروءه
ريم بغيظ . ولما ياسين يعرف انك رحتى تقابلى واحد المروءة هتنفعك اعقلي يا ضي اللي اسمها سيلا دي هتسبب لك مشاكل وبكره تقولى ريم قالت
ضى برجاء . على شان خطرى ياريم البنايه تعبانه ولجأت ليه اتخلى عنها ازاي طيب انت تعالي معايا على شان خاطر ربنا
وقربت منها حضـ,ـنتها من ضهرها على شان خطرى ياريم
متسبيش اختك لوحدها
ريم نفخت بضيق . حاضر ياضى أما نشوف اخرتها
ضى حضـ,ـنتها جامد . ربنا يخليكي ليا يا اختى ياحبيبتي 😘
وصل محمد وأحمد عند السنتر وبداوا يسالوا على محمود ودينا لكن ما حدش يعرف عنهم حاجه
احمد وبدأ الخوف ينهش فى قلبه . تعالى نشوف الكاميرات اللي في الشارع ونشوف لحظه دخولهم وخروجهم
وافق محمد ومكانش أقل منه فى القلق والخوف
خرجه وكان فى مطعم سورى راحوا عليه وطلبوا من صاحب المطعم
يشوفوا الكاميرات رحب صاحب المطعم وما اعترضش
احمد بانفعال وهو بيشاور على الشاشه . دينا اهي ومحمود معاها ايه ده وبصدمه وبص على محمد العيال اتخطفت😳
اخذوا نسخه من سجل الكاميرا على فلاشه وطلعه على القسم
اما محمود ودينا كانو مغمى عليهم محمود بداء يفوق
لقى نفسه متربط وكانت دينا جنبه على الأرض هى كمان
متربطه
محمود وبيحاول يفك نفسه ويفوق دينا .
دينا دينا فوقى يابنتى
دينا وبدأت تفوق لقت نفسها متربطه اتخضت وشعرت بالخوف . احنا فين وايه اللى جبنا هنا
محمود . أهدى يا دينا اكيد هنعرف إيه اللى جبنا هنا
شويه ولقه الباب بيتفتح وظهر ليهم نفس الشخص اللى
اتهجم على محمود
على وهو بيبتسم ابتسامه شر . والله ووقعتوا تحت ايدي
وبعدين قعد علي كرسي قدامها وبص ناحيه محمود وقال. ازيك يا بطل عامل ايه ولا قولك مينفعش تتسمي بطل دلوقته لأن محدش هينقذكم من تحت ايدي وبص علي دينا ولا ايه يا عصفوره مسك شعرها بايده وقعد يلمس عليه . محدش هينقزك مني ولا حته البطل بتاعك لا لا قصدي البأف بتاعك
دينا قعدت تعيط وهي بتحوال تبعد علشان ميلمسش شعرها
محمود بزعيق . ابعد عنها يا حيوان ابعد احسنلك
علي وهو بيقرب من دينا اكتر وبيضحك. ولو ما بعدتش يا بطل هتعمل ايه هتف عليا هههههههه ما انت مش هتعرف تتحرك بلفه اللي احنا ملفنهالك دي شبه لفه الهدايا هههه
دينا بتبعد وهي بتبكي وهو بيقرب اكتر
محمود بزعيق وهو بيسحف . بقولك ابعد عنها
و هوب زق علي من رجليه وقعوا علي وشوا وهو قرب وقعد قصاد دينا
علي قام بغضب . ايه اللي انت عملتوا ده يا حيوان وبدأ يضـ,ـرب فى محمود برجله بكل غل
ودينا بعياط وبتصرخ . سيبه ابعد عنه هيموت فى ايدك ارجوك سيبه
فى الوقت ده دخل عليهم زميل على . على عيزينك بره
علي وهو بيمشي بغضب. انقذك مني بس هجيلك تانى هتهرب مني فين ومشي وقفل الباب عليهم
وعند روقيه كانت هتموت من القلق على ابنها اتصلت بمحمد جوزها . ايوه يا محمد عملت ايه لقيت محمود
محمد كان خايف عليها لما تعرف أن ابنها اتخطف فيجررها
حاجه . انا لسه بدور عليه ياروقيه متقلقيش وادعى أنه
يبقى كويس
روقيه بدموع . انا حسه أن محمود حصله حاجه
محمد . سلمى أمرك لله ياروقيه إن شاء الله محمود هيرجع
بالسلامه أنا هقفل دلوقتي السلام عليكم
وقفل مع روقيه اللى هتجنن على غياب ابنها
وعند ضى وريم وصلوا الكافيه اللى فيه رامى
ريم . واحنا هنعرفه ازى دلوقت
ضى . سيلا كانت ورتنى صورهم اللى بيهددها بيهم ومسكت
اديها تعالى بس
شافته ضى وشورت عليه . اهو قاعد هناك قربه منه
ضى . انت رامى
رامى بص عليها من فوق لتحت . وانتى مين
ضى ازاحت كرسى وجلست عليه وتكلمت بحده . انت عايز
ايه بظبط من سيلا جيب من الاخر
رامى بابتسامة مستفذه . وانتى بقى جيه بدلها وبيبص عليها
بوقاحه بس حلوه
ضى بانفعال من وقحته. احترم نفسك وتكلم بأدب بص يابتاعه انت لو فاكر انك تقدر تبتذها تبقى بتحلم والاحسن
ليك تبعد عن طريقا ومتورناش وشك تانى
رامى بغضب . لا هى مستبيعه بقى وبعتاكى تخوفني بيكي
وانا ما بخفش الصور اللى تحت أيدى هبعتهم لجوزها
ضى قامت وقفت وسندت على الطربيزه . أعلى ما خيلك
اركبه واه صحيح الصور اللى بتهديدها بيهم بح ووجهت
كلامها لريم . ياله بينا
جت ضى تتحرك مسكها رامى من اديها لفها ليه وقعت
فى حـ,ـضنه …………….. ياترى ايه اللى هيحصل مع ضي
الفصل التاسع عشر
روايه عصيان أنثي
بقلم حنان ماهر
( ضى وياسين )
جت ضى تتحرك مسكها رامى من اديها لفها ليه وقعت
فى حـ,ـضنه ضي اتصدمت من حركته دي وفي نفس الوقت حد اخدلهم صوره ضي بعدت عنه بسرعه وضـ,ـربته بالقلم
ضى بغضب . انت حيوان ايه اللي انت عملته ده وسبيته وخرجت هى وريم من المكان بسرعه
أما عن رامي ف حط ايديه علي خده وبص لمكان ما ضي مشيت وقال بشر . هدفعك تمن القلم ده غالي اوي يا ضي السيوفي
أما عند روقيه ف قلبها وجعها علي محمود اتصلت تاني بمحمد
روقيه بعياط. بالله عليك يا ابو محمود تقولي محمود فين انا قلبي هيقف من خوفى عليه قولى الصراحه مش قادره حسه أن ابنى حصله حاجه
محمد بقلق عليها. متخافيش يا روقيه صدقينى أنا مش ساكت
روقيه بعياط . انت مخبى عنى ايه محمود حصل له حاجه
متخبيش عليه
محمد باستسلام. محمود اتخطف يا روقيه بس متخافيش هنوصلوا أنا في القسم دلوقتي هنلاقي بإذن الله
روقيه بصدمه وقعت على الكنبه بدأت تنهار . كنت حاسه ان حصل حاجه مسحت دموعها وكملت. انا جايه في الطريق أنا لازم اجي
محمد . لا لا لا خليكي في البيت يا ام محمود هتيجى تعملى
إيه
روقيه . عايزني ازاي افضل في البيت وابنى مخطوف
محمد . إن كان ليا خاطر عندك خليكي في البيت أنا داخل
عند وكيل النيابة أنا وأحمد أبو دينا وإن شاء الله نوصل
للى خطفهم
روقيه باستسلام. حاضر يا ابو محمود بس بالله عليك لو وصلت ل اي حاجه كلمني طمني
محمد براحه لانه اقنعها. متقلقيش طبعا هتصل بيكي اطمنك
وعند ضي وريم وهما ماشيين في الطريق
ضي بغضب. شوفتي الحيوان أنا مش فاهمه ازاي عمل كده انا مسكت نفسي عليه بالعافيه حيوان وقليل الادب
ريم بضحك . بس ايه انت اديتيلو قلم ثلاثى الابعاد سمع الكافيه كله
ضي بصتلها بغيظ . تصدقى أنك بارده
ريم . بس الحوار ده مش داخل دماغى مش مستريحه للى
إسمها سيلا
ضي اتنهدت . انا تعبت من المناهده معاكي يا ريم والله ت
قاطع كلامهم تليفون ضي وكانت روقيه
ضي . السلام عليكم ازيك يا امي عامله ايه
روقيه بعياط. محمود يا ضي
ضي اتنفضت بقلق . في ايه ايه اللي حصل محمود ماله
روقيه . اخوكي اتخطف يا ضي محمود اتخطف وانا في البيت مش عارفه اعمل ايه
ضي بصدمه. انت بتقولى ايه ازاي ده حصل
روقيه بدأت تحكلها اللي حصل وان محمد في القسم
ضي بخوف . طيب يا ماما أنا هروح لبابا واطمنك متقلقيش ماشي
وقفلت معاها ريم بقلق . في ايه يا ضي ايه اللي حصل
ضي بقلق . محمود اتخطف
ريم بصدمه. اتخطف ازاى من اللى خطفه
ضي . مافيش وقت احكيلك أنا لازم اتصل ب ياسين
ياسين كان في مكتبه ولسه هيطلع جاله تليفون وكانت ضي
ياسين باستغراب لأن ضى من النادر لو كلمته . السلام عليكم
ضي بخوف وسرعه . ياسين أنا هروح لبابا على القسم اخويه محمود اتخطف وانا رايحه على هناك
قاطعها ياسين . ضي اهدي الاول في ايه احكيلي
ضي بعياط. بدأت تحكيلوا اللى والدتها حكتهالها
ياسين بقلق. طب ممكن تهدي انتي فين
ضي بعياط . انا مع ريم
ياسين وهو بياخد مفاتيح العربيه من علي المكتب وبيتحرك . طيب اهدي أنا جايلك علي هناك
ضي . طيب تمام ماشي
ياسين وهو خارج بسرعه شافه كريم جري وراء ووقف قدامه بسرعه وقال وهو بينهج . ايه يا بني متصربع ليه
ياسين وهو بيزقه. مش نقصاك يا كريم محمود اتخطف
كريم . محمود مين
ياسين وهو بيركب العربيه وبيتحرك بسرعه . محمود اخو ضي ابوها في القسم وهي رايحه هي وريم علي هناك
كريم وهو بيركب الناحيه التانيه بسرعه. طيب انا جاي معاك
ياسين . اتصل ب بابا وبلغه باللى حصل و اتحركوا في اتجاهم للقسم
أما في القسم محمد واحمد قاعدين قدام وكيل النيابه
وبيحكو اللى حصل مع لولادهم
العقيد الفهد شغل الفلاشه اللى أخذوها من المطعم واللى اسبت صدق كلامهم . ما تقلقوش يا جماعه ان شاء الله ولادكم هيرجعوا ليكوا سالمين غانمين
فى الوقت ده وصلت ضى وريم ووراهم كان كريم وياسين
ياسين . ايه الاخبار ياضى
ضى . انا حالا وصله معرفش حاجه لسه
ياسين . طيب تعالى ندخل مكتب الظابط
طلب ياسين من العسكرى يدخل يقابل الظابط دخل العسكرى
وخرج وسمح ليهم يدخله
اول ما دخلو ضى جريت على ابوها
ضى بلهفة وقلق جريت على محمد . بابا طمنى فى جديد عرفته من اللى خطف محمود
محمد . ايوه يابنتى الشباب اللى اتعرضت لدينا
ياسين قرب من العقيد فهد ومد أيده بيسلم عليه . فهد باشا
اخبارك إيه
فهد . ياه ياسيوفى وحشنى دانا لسه سأل عليك كريم
قرب كريم من فهد ومد أيده يسلم عليه . حصل يا ياسين
اخبارك ايه يافهد باشا
فهد . الحمد لله اتفضلو ياجماعه اقعده هما الجماعة تبعك
ياسين . عم محمد يبقى حمايه ومدام ضى تبقى المدام
بتعتى
فهد . اهلا وسهلا أتشرف بيكى يامدام وبعم محمد
ياسين . طمنى ايه الجديد بالنسبة لمحمود انا عايزه يبات
فى بيته النهارده يافهد
فهد . متقلقش ياسين أنا هبعت احسن فرقه تنزل تحريات
حالا تعرفلى مكان العيال دى فين
ومسك تليفونه وطلب الظابط خالد يجيله على مكتبة
دخل الظابط خالد مكتب العقيد فهد
القا العقيد فهد التعليمات على الظابط خالد وسرعة التنفيذ
اخذ الظابط خالد قوه ونزل الشارع الذى يقيم فيه ( علي )
ليتحري عنه وعرف من صديق ليه أنه عنده جراچ فى منطقه
بلغ الظابط خالد العقيد فهد المعلومات اللى تواصل إليها
فهد . تمام يا خالد خد القوه اللى معاك وطلع على هناك
وانا هحصلك بنفسى
خالد . تمام يا باشا
ياسين . انا هروح معاك يافهد لازم اطمن عليه بنفسى
فهد . صدقني ياسين ملهاش لزوم وصدقنى أنا باعت
اكفأ ظابط عندى ورغم كده انا هنزل بنفسى على شان
تكون مطمن
ياسين. . معلش يافهد رياحنى
ضى بلهفة قربت من ياسين . خدنى معاك ياسين على شان
خطرى
ياسين اخد ضى على جنب ومسك يدها وبص فى عيونها وتكلم بهمس وبحنيه . انا عايزك متقلقيش أنا هروح بنفسى على شان تكونى مطمنه وهاخد كريم معايا لكن وجودك هيكون عائق لينا
استغربت ضى قرب ياسين منها وحست بمشاعر جديده اتجاهوا وان هناك شىء جديد بيبدا
ضى . ياسين انا خايفه على محمود
ياسين وبيحاول يطمنها وحط أيده على خدها . ما تخفيش
طول ما انا معاكى
أما كريم قرب من ريم ووقف جنبها وقرب منها وهمس جنب
ودنها . وحشتيني على فكره
ريم اتكسفت ونزلت عينيها لتحت وبدأت تفرك فى أيديها
كريم . طيب إيه ما فيش وانا كمان ياكيمو
قطعوا فهد . احنا هنتحرك دلوقتي انتوا متقلقوش إن شاء الله ولادكم هيكونو بيتين فى حضـ,ـنكم النهارده بإذن الله
سيارات الشرطه بدأت تتحرك وسياره ياسين وكريم وراهم
فى طريقهم لإنقاذ محمود ودينا
وعند محمود كان بيحاول يفك نفسه بس مش عارف
دخل ( علي ) مره تانيه وعينه متوجها على دينا ونزل على ركبته وبيقرب منها
علي . تعرفى أنى اول مره شفتك وانا هموت عليك
دينا بتحاول ترجع لورى وجسمها كله بيتنفض . ارجوك
ابعد عنى اعتبرنى اختك
علي بضحك . انا معنديش اخوات بنات ياحلوه ومسكها من
من رجليها وبيقربها منه
دينا بصوت عالى : اه لا لا ابعد عني اعععععععععععععع
محمود بيحاول يفك نفسه وصرخ . ابعد عنها ياحيوان
مش هسمحلك تلمسها
وصلت الشرطه وسمعوا صرخات دينا اقتحمت المكان
قبضوا على علي والشباب اللي معاه
ياسين جري على محمود وفكه محمود طلب الجاكيت بتاع ياسين وراح لبسوا لدينا
رجعو كلهم على القسم
ضى شافت محمود جريت عليه حـ,ـضنته بلهفة. انت كويس حصلك حاجه
محمود . انا كويس متقلقيش
قرب محمد منه واخده فى حـ,ـضنه انت كويس يابنى خوفتنا
عليك
محمود . متقلقش يابابا أنا كويس الحمد لله
احمد جرى على دينا واخدها فى حـ,ـضنه وتكلم بقلق لما شاف شكلها وهدومها المتقطعه اتكلم بلهفه وقلق . انت كويسه يادينا حصل ليكى حاجه
دينا . اطمن يابابا أنا كويس محصليش حاجه
الحمد لله متقلقش
ياسين شكر فهد . أنا متشكر جداً يافهد على وقفتك معانا
فهد . ما فيش شكر ولا حاجه ده شغلى يا ياسين ده
وجبى وحمد لله على سلامتهم
خرج ياسين من القسم واخد ضى وعمه محمد ومحمود
فى عربيته
وكريم اخد ريم وركبوا تاكسى
وأحمد اخذ دينا بعربيته والكل أنطلق لمنزله
وصل ياسين محمود وعمه محمد وأخذ ضى وانطلقوا في اتجاهم للفيلا
ضى وجهت نظرها ليه . شكرا ياسين انك كنت معايا
ياسين بصلها. اعتقد مافيش شكر ما بين الراجل ومراته صح ولا ايه
ضي فضلت بصاله مش عارفه ترد تقول ايه ومش فاهمه ايه التغيير المفاجئ ده اصلا ياسين مستغرب نفسه ومستغرب ليه بقه يهتم بيها وبأي حاجه تخصها وهو زمان ماكنش بيطيق سيرتها اصلا
وصل ياسين الفيلا وطلعت ضي علي غرفتها وقفلت الباب ياسين مر من جمب باب اوضتها مسك مقبض الباب وهيفتحوا بس أتردد في اخر لحظه ودخل اوضته هو وسيلا سيلا كانت في الحمام ياسين اتجه ناحيه الدولاب ولسه هيغير هدومه جاتلوا رساله على تليفونه ياسين شافها و…………
الفصل العشرون
روايه عصيان أنثي
بقلم حنان ماهر
( ضي وياسين )
ياسين اتجه ناحية الدولاب ولسه هيغير هدومه في رسالة جاتلوا على تليفونه ياسين شافها واول ما شافها النار جريت في عروقه وغضب مالى وشه محتوه الرسالة لما ضي كانت في حضـ,ـن رامي راح ياسين علي غرفتها وفتح الباب بهمجيه ضي اتفزعت ولسه هتنطق راح ضـ,ـربها قلم قوي وقعها علي الارض ضي اتصدمت من اللي عملوا ودموعها نزلوا بس الصدمه الأكبر لما رملها التليفون وقال بغضب. ايه ده
ضي مسكت التليفون وشافت الصوره وعرفت ان رامي نفذ تهديده
ياسين بعصبيه وغضب. انطقي ايه ده
هدي وسيلا طلعوا علي زعيقوا
ضي قامت وهي بتمسح دموعها وبتقول . أهدى بس وانا
هشرحلك والله
ياسين بغضب . تشرحيلى ايه الصورة بتشرح كل حاجة ها لما اشوف مراتي في حـ,ـضن راجل عايزاني افكر ازاي
ضي بصت علي سيلا اللي وقفه مش بتنطق حتي وبصت علي ياسين لسه هنتكلم اتفجأت بيه بيقرب منها ومسكها من درعها وضغط عليها وقال. انا كنت فكرك انسانه محترمه أنا لو شفتك بره الاوضه هتشوفي وش مش هيعجبك لغايط لما أعرف ايه حكايتك مع الحيوان اللى حـ,ـضنك ده وساعتها هشوف هعمل معاكى إيه
ضي بدموع وهي بتبص في عينه . يعني ايه هتحبسني
ياسين بعصبية وغضب. اه وياريت مسمعش صوتك
ضي بدموع وانهيار . طيب سيبني افهمك اللي حصل أنا والله
ياسين بعصبية اكتر. مش عايز افهم حاجه هي كلمه ومش هكررها مشوفكيش بره الاوضه دي خالص فاهمه قالها بزعيق وهو بيضـ,ـرب أيده في الحيطه جمبها خلاها تتفزع وسبها وساب الاوضه ومشي سيلا بصت علي ضي بلا مبالاة ومشيت هي كمان أما هدي فراحت ناحيه ضي ومسحت دموعها وحضـ,ـنتها وقالت. معلش يا بنتي اهدي هو شويه ويهدي وتحكيله اللي حصل
ضي بدموع . انا والله ما عملت حاجه بس يدينى فرصه وانا هشرحله اللى حصل دى مش اخلاقى والله هو مش عايز يسمعني يا داده
هدي . انا عارفة ياحبيبتى هو شويه وهيهدي وهيسمعك معلش يابنتى شيطان ودخل ما بينكم
أما عند ياسين فدخل الاوضه بعصبيه وقعد علي السرير بغضب وهو مش طايق نفسه وكل شويه يفتكر الصوره ودم يغلي في عروقه اكتر كل ما يفتكر أنها كانت في حضـ,ـن راجل تاني
سيلا دخلت وقعدت جانبه بخبث . أهدى ياحبيبى
أكيد فى حاجة غلط ممكن تكون الصورة مش حقيقية
معتقدش ضي بالاخلاق دى
ياسين الغضب اتملك منه اكتر بسبب كلام سيلا وأخذ الجاكت البدله من على السرير بعصبية وأخذ بعضه ومشى
اما سيلا ابتسمت ابتسامه خبث
نزل ياسين وركب عربيته واتصل على كريم وبلغه أنه جايله
فى الطريق
وصل ياسين العمارة عند كريم
كريم فتح الباب وياسين دخل متعصب وقعد علي الكنبه وهو منهار كريم مستغرب حالته
كريم . مالك يا صاحبي
ياسين بغضب وضيق. مخنوق مخنوق يا كريم مش قادر في نار قيده في قلبي
كريم بزعل علي صاحبه . في ايه احكيلي
ياسين بدأ يحكيله اللي حصل وكريم بيستمعلوا بعد ما ياسين خلص كلام كريم قال. انا مش مصدق اللي اتقال ده يا ياسين مستحيل ضي تعمل كده مش اخلاقها لا انا مش مصدق
ياسين بعصبيه . بقولك شوفت بعيني الصوره وهى مانقرتش عايز ايه اكتر من كده
كريم حاول يهدي. اهدي يا صاحبي اهدي طيب وهنبقي نشوف هنعمل ايه بس لازم تعرف من ضي اللي حصل الاول أنا واثق أن فى حاجه تانيه بس اهدي هدخل اعمل لمون تهدي بيه اعصابك
أما عند ضي كانت قاعده مخنوقه مش عارفه تعمل ايه عايزه تقوله اللي حصل
بس هتقوله ازى أنه الشخص اللى فى الصوره يبقى تبع سيلا وهى كانت بتسعدها هو حابسها ومش عايز يتكلم معاها مش عارفه تعمل ايه
دخلت عليها سيلا صدقيني يا ضي أنا ماكنتش أعرف أن
هيحصل كل ده بسببى هى الصوره ده اتخدت ليكى ازى
ضي بضيق. الحيوان مسك ايدي وشدني لي وقعني والظاهر
إنه كان مخطط أنه يصورني
سيلا بتمثيل . انا اسفه يا ضي كل ده بسببي خلاص انا هروح احكى كل حاجه لياسين مش هظلمك معايا
وكفاية اللى حصل بسببي
ضي وقفتها . انتي هبله يا سيلا ايه اللي انتي بتقولي ده لا طبعاً اكيد هتلاقي حل غير انك اتحكي له وبعدين أنا قولتلك احكى ليه من الاول تفتكرى أنه هيقتنع بكلامك دلوقتي المهم سيبك من كله أنا روحت للهكر ومشكلة الصور اتحلت خلاص
سيلا . انا مش عارفه اشكرك ازاي علي اللي بتعملي معايا يا ضي انتي مافيش زيك بجد
ضي بابتسامة. متقوليش كده احنا زي الاخوات ولا ايه
سيلا . اكيد طبعاً أنا هروح على غرفتى قبل ما ياسين يرجع
دخلت سيلا غرفتها وتصلت بياسين
الو أيوه ياحبيبى انت فين ياقلبى اتاخرت ليه انا قلقانه عليك
هترجع امتى
ياسين بتافاف . انا هبات عند كريم النهارده ياسيلا
وقبل ما ترد عليه يلا ياحبيبتي تصبحى على خير وقفل السكه
سيلا فى نفسها بغيظ . تمام ياسين براحتك بس انا هعرف اخلص منها في اسرع وقت
تانى يوم صحى ياسين راح الفيلا لقى حسين واقف قدام الباب
نزل ياسين بغضب من العربيه وقال انت بتعمل ايه هنا
حسين اتنفض واتلعثم انا انا كنت جاي كنت جاي عشان عايز اتكلم مع ضي فى حاجه مهمه
ياسين بعصبيه وغضب عايز ايه منها ايه اللى بينك وبينها
يخليك تيجى لغايط هنا انطق هى خلاص بقت مراتي واسمها مدام ضي مش ضي
حسين بغضب . كانت مراتي انت اخذتها مني انا لازم اتكلم معاها فى حاجه مهمه
ياسين حس بنار بتجرى فى عروقه مسكه وضـ,ـربه بالبوكس قام حسين رد ليه الضـ,ـربه
ضي كانت في غرفتها وخرجت البلكونه وشافت ياسين بيضرـ,ـب حسين نزلت جري فى الوقت ده كان البادى جارد قربه منهم أمر ياسين أنه ياخده على المخزن
ضي كانت واقفه مزهوله من اللى بيحصل واستغربت وجود
حسين قالت لنفسها ايه اللى جاب البنى ادم ده هنا
ياسين بص لها بغضب وقال انا مش قلت لك ما تطلعيش من اوضتك وبزعيق اطلعي فوق
ضى بصت عليه برعب وخوف وخدت بعضها وجريت على
غرفتها
طلع وراها ياسين وقبل ما تقفل باب غرفتها زقها ودخل
رجعت ضي لورى بخوف وياسين قفل باب الاوضه وبيقرب منها
ياسين بمشاعر مختلطه من الغضب والغيره قرب منها وتكلم
بفحيح الأفاعي . إيه اللى يخلى طليقك يجيلك لغايط هنا
وبنبره عاليه … ايه اللى بينك وبينه
ضي لزقت في الحيطه وبتلعثم . والله ما اعرف ااايه اللي جابه هنا ااانا مممافيش بيني وبينه حاجه والله
ياسين كان مقرب منها لدرجه مافيش حاجه تفصلهم عن بعض وكان وتايه فى عيونها العسلى وغرز صوابع ايديه فى شعرها الحرير . انت عايزه تجنيني صح
ضي اتوترت من قربه وعليت دقات قلبها وردت بهمس . لو سمحت يا ياسين ابعد
بس ياسين وكانه فى عالم تانى وتكلم بهمس . لوسمحتى انتى بلاش ترمى تعوزتك عليه من يوم ما شفتك وانت فيكى سحر مختلف سحر غريب بيقربنى منك بحاول ابعد عنك لكن بتشدينى لكى اكتر
ضي كانت بتحاول تبعد لكن ياسين شدها معه لبحور
عشـ,ـقه كان بيجاهد نفسه أنه يكون مدفون لكن قربها منه
وغيرته عليها جعل حبه ليها يزيد
حملها بين يديه ودخل حديقتها وبدء يستنشق عطر زهورها
أما ضي فنهار حصون قلبها وذهبت معه فى عالمهم الخاص
اتصل كريم بريم وطلب منها تنزل تقابله وصلت ريم المطعم
اللي كريم قال لها عليه ودخلت تدور عليه شفها كريم وشاور لها سلمت عليه ريم وجلست أمامه
كريم بص ليها نظره حب . وحشتيني
ريم بتوتر وكسوف نزلت عينيها. لو سمحت ياكريم
كريم . خلاص خلاص ليه التوتر ده كله كل ده عشان كلمه وحشتيني لو كنت قلت لك بحبك هتعملي ايه
ريم وشها احمر اوي ومعرفتش ترد
كريم ضحك عليها وقال. خلاص يا فراوله اهدي يا جميل مش هتكلم خلاص المهم عرفتى ايه اللى حصل مع ضي
وياسين
ريم بقلق. لا معرفش طمنى حصل إيه لضي
كريم بدأ يحكيلها اللي حصل
ريم بحزن وبدفاع عن صاحبتها. كريم ضي عمرها ما تعمل
دى تربيه عم محمد لا اخلاقها ولا دينها يسمح لها بده
كريم بثقة. انا عارف ده ياريم ووثق منه أنا مطلبتش منك
تقبلينى علشان كده انا قولت اكيد ضي حكتلك موضوع
الصورة صدقينى انا عايز أسعدهم انا أول مرة أشوف ياسين بالوضع ده
ريم بتوتر . بس انا مش هقدر احكيلك سر صاحبتى امنتنى
عليه بس صدقيني الموضوع مش زى ما ياسين مفكر
دانا حتى كنت معاها
كريم بغيره . نعم ياختى
ريم . إيه فى إيه انت قلبت كده ليه
كريم بغيظ . وانتى رحتى معاها فين وازى ما بلغتنيش
انك خرجه أنا ما بحبش كده
ريم بفرحه جوها علي غيرته عليها بس حاولت ماتبينش وقالت. علي فكره احنا لسه مخطبناش علشان تعمل كده
كريم بغيظ منها. طب ايه رأيك اكتب عليكي دلوقتي علشان تتهدي
ريم ضحكت عليه ومردتش ترد وهو ابتسم عليها
ريم خدت بالها ف قالت . المهم هنعمل ايه دلوقتي علشان نصلحهم والله اللي حصل مش زي ما ياسين متوقع خالص
كريم اتنهد وقال . هنشوف هنعمل ايه إن شاء الله خير
وعند سيلا كانت قاعده معه وفى أيدها مشروب وبضحكه
خليعه . خلاص هانت اهنخلص منها وبعدها نقدر نفوق
شغلنا ……… …
الفصل الحادي والعشرين
روايه عصيان أنثي
بقلم حنان ماهر
سلطان الحب يتحكم فى القلب والعقل
فاز من تحكم فيه عقله
لان القلب إذا تحكم بيك فأنت اسير سلطان عـ,ـشقه
احساس غريب انتابه كان ينظر لها بعشـ,ـق مشاعر متخابطه بين احتياجه لوجدها وغضبه وجنون غيرته
كيف ومتى اتولد داخله بذور الغيره هو لم يغير يوما على سيلا لما هى لما شعر بالم فى قلبه عندما رأى أحد يطوف حولها
كانت داخل احضانه لا تشعر بشيء إلا بالدفئ أنفاسه
كانت تغوص فى بحور من الاحلام ولا تريد أن تطفو على
شاطئ الواقع
انتفض من جنبها وداخله بركان من الغضب والاحتياج اسرع ودخل الحمام قلقت من حركته وجلست
على السرير تنتظر خروجه منتظره رد فعله بعد ما حدث
بينهم قلبها شعر بحبه شعرت بأنها سلطانه عـ,ـشقه لكن عقلها
ينتابه شعور اخر شعور من خيبات الامل
خرج وكان يارسم على وجه الضيق وبداء فى إكمال ملابسه
وقبل أن يخرج وجه لها كلام بحزم . خروج من هنا ممنوع
وسبها وخرج
نظرت لفراغه بخيبت الامل فهى كانت تتوقع رد فعله
ذهبت ناديه الشركه لتفاجئ زوجها واتجهت إلى مكتبه
ولم تجد السكرتيرة
فتحت المكتب ولقيت فايز بيمضى بعض الأوراق والسكرتيرة
كانت قريبة منه بطريقة مستفزة بس هو مش مركز معاها من
الاساس بس ناديه كانت بطلع نار من عينيها بسبب الغيره
اتفاجئ فايز بدخول ناديه وقام وقف من المكتب والسكرتيرة
رجعت لوراء . حبيبتي إيه المفاجأة الحلوة دى نورتي المكتب والشركه كلها
ناديه وبتحاول تكتم غيظها وقربت من جوزها ومسكت ياقه
البادله تعدل فيها. ده نورك ياحبيبى كنت قريبه من الشركه
قولت اجى اعملك مفاجاه
فايز . اجمل مفاجأة ياروحى ووجه كلامة السكرتيرة