
منصور: مفيش حاجه تمت، مفيش حاجه…
عبير بصد.مه: قصدك ايه، يعني الصفقه ضاعت، ايه ألي حصل، و حكى منصور لعبير ألي عرفه…
منصور: و دلوقتي لازم اسدد الفلوس للبنك و ألا هتح.بس…
عبير ببتسامه خبيثه: هو مش قالك انهم حجزوا على الشركات بس…
منصور: ايوة…
عبير: يعني محجزوش على القص.ر ده صح…
منصور: ايوه…
عبير: يبقى…
.
و مر النهار، و اتى الليل بستائره يغطي نور الشم.س، و كان عاصف بيتمشى في الجنينه شوية، و لقى هنا واقفه في البلكونه و بص ليها، و قرر انه يطلع عندها ع.شان يكلمها، و بعد ما طلع و لسه بيفتح الباب و بيدخل…
عاصف: هنا انا، و هنا تلقى عاصف صد.مه بالنسبة ليه، صد.مه متوقعهاش في حياته…
هنا: …
22=رواية أنا الرعد الجزء الأول للكاتبة شيماء أشرف الفصل الثاني والع.شرون
كان عاصف بيدخل لأوضة هنا، و اول ما دخل قال…
عاصف: هنا انا، و هنا تلقى عاصف صد.مه بالنسبة ليه، صد.مه متوقعهاش في حياته، و عمره مكان يتخيلها في عقله، فهو دخل و لقى حمدي عاري الصدر و واقف قدام هنا ألي كانت بتضحك، و لكن انتبه الاثنان لوجود عاصف فقال حمدي…
حمدي: عاصف متفهمش غلط انا كنت ب، و لم يكمل كلامه بسبب ض.ربة عاصف ليه في وشه، من قوة الض.ربه وقع حمدي على الأرض و كان هينزل يكمل عليه لكن ايد هنا م.سكته جامد. ، فالف ليها و انفج.ر غضبه بقوة عليها و هو بيقول…
عاصف بغضب: لييييييييييه، ليييه تعملي كده فيا، لييييييه، لييييه تخونيني…
هنا: انا مخونتكش، و كمان زعلان اوي، المفروض مين ألي يزعل، ألي اوهمني بالح.ب و اتجوز عليا و سابني انا و بناته، و لا ألي دخل و لقى ابن عمي معايا…
عاصف بغضب: انتي ليه مش قادرة تفهمي، انتي فاكرة ان بعدك عني و انتي قدام عيني سهل. ، فاكرة اني سيبتك بمزاجي، فاكرة اني اتخليت عن بناتي ألي هما حته منك بأرادتي…
هنا: ايوة بأرادتك، قولي سبب يخليك تتخلى عني و تقبل كرامتي تتهان و كسرة قلبي و حرقتي على ألي بيحصل لبناتي، هونت عليك تعمل فيا كده، هونت…
عاصف: ايوه هونتي، هوزتي عليا اشوفك عايشه قدامي احسن ما اد.مر في موتك، هونتي عليا اني اخليكي تكرهيني احسن ما تحسي بالذنب ناحيتي، هونت عليا اكره بناتك احسن ما يتأذوا بشر و كره شخص…
هنا: لا يا عاصف انت مش بتح.بني انت اناني، ح.ب ايه ألي يخليك تتعامل كده معايا، هااااا، ح.ب ايه ده ألي تقهرني و تكسرني، قولي ليه سبتني، ليييه يا عاصف لييييه…
عاصف بنهيار: ع.شان احميكي، ع.شان انتي بتموتي بالبطيئ يا هنا بتموتي بالبطيئ، لو مبعدتش عنك هتموتي بالسم ألي في جسمك، هتموتي، هتموتي و انا مقدرش اعيش من غيرك، انا عندي اشوفك قدامي حتى لو مش هكون معاكي، لكن مقدرش اكمل حياتي و انتي مش فيها، و هنا كانت الصد.مه، او اقول اكثر هذه اكبر صد.مه للجميع، و انا اقصد بالجميع هم هنا و حمدي و رعد و معتصم ألي كانوا واقفين في البلكونه و م.ستخبيين فيها، و هنا طلعت رعد و قالت…
رعد بهدوء مصطنع: انا عاوزة افهم سم ايه ألي بيموت امي، و كانت هذه الصد.مه لعاصف هل السر الذي اخفاه لسنين الأن عرفه الكل…
عاصف: مفيش سم ده كلام قلته بعصبيتي، مفيش حاجه، و جه عاصف ع.شان يخرج لكن سمع كلمه من رعد صد.مته و شلت حركته، و هي…
رعد: بابا، كان عاصف مصدوم، و ليس لوحده بل هنا أيضا فرعد كانت لا تح.ب مناداته بأبي و تقوله له عاصف بيه، او الاصح كانت بتقولها ليه لكن بدون مشاعر، فألتفت عاصف ليها و مشفش في عنيها برود او تجاهل. ، لا. هو شاف في عينيها حزن و ترجي…
معتصم: بابا، انت لازم تقول لينا في ايه…
عاصف: مينفع.ش، مينفع.ش…
رعد: بابا، انا اول مرة اطلب طلب منك، قول ليا الكلام ألي ح.ض.رتك قولته دلوقتي قصدك بيه ايه، ارجوك يا بابا، ارجوك…
عاصف: يا بنتي افهميني مش هينفع لو حد عرف بالسر ده امك هتتأذي…
رعد: عبير صح، و بصت رعد لابوها و لقت الصد.مه على وشه فأكملت كلامها، رد يا بابا، عبير ليها علاقه بالموضوع صح، انا سمعتك و انتوا بتتخانقوا مع بعض و انها بتهددك بسبب انك رافض تساعدهم في شحنات المخدرات بتاعتهم هي و منصور صح…
عاصف: ع.شان كده مش عاوزكم تدخلوا لانهم هيأذوكم…
رعد بنبرة ثقه: و انا عاوزة اعرف السر ده، و عاوزة اعرف دلوقتي ايه السم ألي في جسم امي ده. و صدقني يا بابا ولا عبير ولا منصور يقدروا يقفوا في وشي او يأذوني…
عاصف: يا رعد مش هقدر…
رعد: هتقدر يا بابا هتقدر، ارجوك، عاصف و قد ترك وجه الجمود الذي كان يرتديه لسنوات و انهار و قال بضعف و حزن…
عاصف: عاوزاني اقولك ايه، اقولك ان عبير حقنت امك بعد ما ولدتك في الم.ستشفى حقنتها بسم مفعوله بطيئ و ملهوش علاج غير ألي معاها بس. و هي بتديني بس ترياق يمنع السم ينتشر و منه يسيب هنا تعيش. ، فاكرة يا هنا لما روحت ع.شان اجيب رعد و رجعت ليكي و رمتها على دراعك و خرجت…