روايات

رواية أنا الرعد الجزء الأول للكاتبة شيماء أشرف الفصل الرابع عشر والخامس عشر حصريه وجديده 

رواية أنا الرعد الجزء الأول للكاتبة شيماء أشرف الفصل الرابع عشر والخامس عشر حصريه وجديده 

معتصم: رعد بتح.ب الورد ده و خصوصا ألي لونه اسود، و مع اخر كلمة معتصم قالها راح م.سك وسط نور و قربها منه…
نور: معتصم، حد يشوفنا…
معتصم و هو بيقرب من وشها: مين بس هيشوفنا، صحيح تعالي بس هقولك على سر، و كان لسه هيبوسها، لقى تلفونه بيرن.
نور بخجل: معتصم تلفونك بيرن…
معتصم: سيبك منه…
نور: معتصم. رد ليكون حاجه مهمه…

معتصم بغيظ: طيب. و رفع التلفون و لقى المتصل رعد فاكمل كلامه و قال. ، : شايفه. سبت ليها البيت كله و بردو كاتمه على نفسي.
نور بضحك: هههههههههههههههههه، معلش رد عليها…
معتصم: ألو يا رعد، و لم يكمل و سمع رعد الكلام إلى بتقوله و لسه هيرد قفلت في وشه، فقال لنور…
معتصم: دي قفلت في وشي على طول…
نور: طب قالت ليك ايه…
معتصم: بتقولي خالتو شادية فس الم.ستشفى و لازم ارجع…

نور: طب خد بالك من نفسك يا ح.بيبي، طمني لما توصل…
معتصم: متقلقيش، هطمنك، و باسها بوسه سطحيه من شفتيها و خرج…
.
و بعد مرور الساعتين، فاقت شادية و دخل الكل ليها، و معتصم وصل، و الكل كان حواليها. ، و كان يونس ح.ضنها، و بيقول…
يونس: كنت خايف عليكي اوي يا شادية…
مريم: كنت قلقانه عليكي اوي يا ماما و مش استحملت الخبر بعد ما سمعته.

غيث: ماما انتي كويسه، و لكن ألي صد.مهم ان شادية مش بتتكلم، هي بتحاول و مش قادرة تتكلم، كأن صوتها مش موجود…
يونس: غيث بسرعه هات الدكتور، و خرج غيث وسط صد.مته ع.شان يجيب الدكتور، و بعد مدة دخل الدكتور و بدأ يكشف على شادية…
الدكتور: مدام شادية، حاولي تتكلمي كده، حاولة شادية تتكلم لكن مقدرتش…
يونس بقلق: هي مالها يا دكتور.
الدكتور: واضح ان مدام شادية فقدت النطق، و ده بسببه ممكن يكون صد.مه بألي حصل.

مريم: يعني ايه يعني امي مش هترجع تتكلم…
الدكتور: احتمال، و احتمال كمان ترجع تتكلم…
غيث: يعني في امل ترجع تتتكلم تاني يا دكتور…
الدكتور: اكيد مفيش حاجه بتصعب في ايدين ربنا…
غيث: و نعمه بالله. و لم يحس احد بهؤلاء الثعالب ألي كانوا مبتسمين بألي حصل، و لكن الكل انتبه لتحركات شادية. و كانت بتشاور على رجليها…

الدكتور: في حاجه حاسه بيها يا مدام شادية، و كانت شادية بتشاور على رجليها، و الكل استغرب ده، فأقترب الدكتور منها و ام.سك رجليها بأيديه و داس جامد، فأكمل كلامه و قال، : مدام شادية حاسه بوجع، و لكن شادية نفت براسها و انها مش حاسه بحاجه، فأستغرب الدكتور و جاب اداة طبيه لكن حادة شوية و عملها في رجل شادية و اكمل كلامها و سألها تاني، : طب و كده حاسه، و بردو نفت شادية بأنها حاسه بوجع…

عبير بقلق مصطنع: هي مالها يا دكتور طمنا عليها…
الدكتور: انا اسف، بس واضح ان مدام شادية اتصابة بشلل نصفي، و هنا الخبر وقع كالصاعقه على الجميع…

رواية أنا الرعد الجزء الأول للكاتبة شيماء أشرف الفصل الخام.س ع.شر

الدكتور: انا اسف، بس واضح ان مدام شادية اتصابت بشلل نصفي، و هنا الخبر وقع كالصاعقه على الجميع، مفيش حد مصدق ألي اتقال…
يونس يصد.مه: يعني ايه يا دكتور، يعني ايه…
الدكتور: يعني مدام شادية مش هتمشي على رجليها…
مريم ببكاء: ماما، لا، انت اكيد بتهزر يا دكتور ماما كويسه صح، ثم اكملت بص.راخ، لااااااااا، مامااااااااا…

عبير بتمثيل: يا عيني على شبابك يا بنت امي و ابويا، صغيرة على ألي بيج.رالك، يالهووووووي، و كانت مريم بتبكي بصوت عالي و كان الكل في عينيه الحزن، اما غيث كان هادئ خالص و واقف بجمود. و عبير عماله تتكلم بصوت عالي. (ونبي عبير دي تنفع في معهد التمثيل اوي، . )….
رعد بحدة: باااااس، مش عاوزة اسمع صوت عياط او زعيق، اسكتوا، ثم واجهت كلامها لدكتور، : طب دلوقتي يا دكتور مفيش علاج لحالتها…

الدكتور: في علاج اكيد، في دكتور متخصص في مرضها و عالج ناس اسوء من حالتها، الدكتور ده مشهور اوي، و كمان مش في مص.ر…
يونس بحزن: يا دكتور اعمل اي حاجه، انا م.ستعد ابيع كل املاكي بس ترجع تمشي…
رعد: لو سمحت يا دكتور عاوزة اتكلم معاك…
الدكتور: اتفضلي معايا في المكتب، اومئت ليه رعد و راحت قربت من شادية ألي كانت بتعيط بصمت، و قالت ببتسامه…

رعد بحنان: اوعدك اني مش هسيبك و هخليكي ترجعي تمشي تاني بإذن ربنا، و مكنش رعد بنت هنا لو معملتهاش، و انهت رعد اخر كلامها بمزاح معاها، و لكن ألي استغربته رعد انها لقت شادية بتبتسم ليها، لا و م.سكتها من راسها و باستها، رعد اتفاجئت منها، و بعدها بعدت عنها و راحت للدكتور لكن لقت ايد بتم.سكها، و كانت لغيث…
غيث بجمود: انا هاجي معاكي…
عبير: و انا كمان هاجي معاكي…

رعد ببرود: طب و انتي هتيجي بصفتك مين. طب هو و ابنها انتي ايه…
عبير بغضب: انا اختها، انتي ألي مين…
رعد: بنتها، و اسمعي يا عبير. مش عاوزة ألاقيكي، معانا، و ارجع من عند الدكتور ملقيش ليكي وجود هنا و إلا مش هعمل اعتبار لحد و هتص.رف تص.رف مش يعجبك…
عبير بغضب: يعني ايه م…
منصور بمقاطعه: خلاص يا رعد هتمشي، و هنا بصت عبير بغضب لعمها و هو بصلها انها تخرس…

رعد برفع حاجب: ايه ده، من امتى و منصور بيه الهواري بيكون في صف رعد بنت هنا…
منصور: اديكي قولتي بيه. ، يعني مش من م.ستوايا اسيب بنت اخويا تتكلم مع م.ستوى مش من م.ستواها…
رعد: عندك حق، اصلي م.ستوايا انا اعلى بكتير منها، انا فهماك يا منصور بيه، و سابته و خرجت هي و غيث، (قصف جبها جامدة، جبهت منصور طارت يا جدعان، )….

عبير لنفسها: ماشي يا رعد، مبقاش عبير اما وريتك، و فاقت على كلام عمها منصور و هو بيقول…
منصور: طب يلا نمشي احنا و نسيب شادية ترتاح…
يونس: روحوا انتوا انا هفضل مع مراتي…
عبير: طيب تبقى تطمنا، مش هاتيجي يا عاصف…
عاصف بهدوء: لا امشوا انتوا انا هفضل شوية…
عبير بلامبالة: طيب براحتك، و خرجت عبير و معاها منصور…
عاصف و هو ببدور بعينيه: اومال فين هنا…
سليم: انا شوفتها بتتكلم في التلفون برا…

عاصف: طيب، و خرج برا الاوضه.
مريم: و انا كمان يا بابا هفضل معاها…
يونس: لا يا مريم روحي انتي كمان انا ألي هفضل، و بكرة تعالي.
مريم: بس يا بابا انا…
يونس بمقاطعه: مش عاوز اسمع اعتراض، نفذي كلامي…

مريم: حاض.ر يا بابا، و اقتربت من امها و باست ايديها و لكن ألي خلاها تعيط بجد لما لقت امها بتح.ضنها جامد و بتربت على ضهرها كأنها بتقول ليها متخافيش، و بعدها مريم بعدت وشها و بدأت شادية تم.سح ليها د.موعها و بتبسم ليها، مقدرتش مريم و خرجت بسرعه برا الاوضه، اما سليم معرفش ليه حس بوجع و من غير تفكير خرج وراها، و بعد خروجهم كانت شادية بتبكي، و بتفكر.

شادية لنفسها: يا رب، اختي و ألي كنت دائما جنبها و بساعدها و من نفس الد.م و كانت عاوزة موتي، و البنت إلى كنت بحقد عليها و بعذبها في حياتها هي ألي بتساعدني، يا رب، يا رب ساعدني انا لازم اقول لرعد على ألي حصل او لغيث، لازم يخدوا حظرهم من شر و خبث عبير و منصور، يا رب، و هنا احست شادية بيونس و هو بياخدها في ح.ضنه، و بيقول…

يونس: سامحيني، سامحيني، انا عارف اني بعدت عنك و كنت مهملك، بس والله بح.بك، ر.غم ألي كنتي بتعمليه في حق هنا و بنتها، و اهمالك لولادك و بعدتي عنهم بسبب اختك ألي ماشيه وراها، و ر.غم ده لسه بح.بك، لما شوفتك مرميه على الارض و غرقانه في د.مك حسيت ان قلبي وقف وقتها، بس يا ريت يا شادية تقربي من ولادك إلى نسيتي واجبك ناحيتهم شوفتي مريم اللي كنتي عاوزة ترميها لجوازة فاشلة و هنتيها قدام الكل اهي هي كانت هتموت من الخوف و التوتر عليكي، و غيث ألي كان بيعدي بشهور و السنين و مكنتيش بتسألي عليه عاونه ابنك. ، اهو دلوقتي حاسس بوجع و انكسار بس بيحاول يتماسك قدامنا كلنا، و رعد، رعد ألي طول عمرك انتي و اختك بتكرهوها و بتتمنوا ليها الشر هي ألي بتساندك و بتحميكي و عاوزاكي تخفي، انا عارف ان إلى هقوله دلوقتي هيضايك بس لازم اقوله. ألي حصلك ده بسبب ألي كنتي بتعمليه في هنا و رعد، و بذات رعد، ربنا كبير يا شادية، يمهل ولا يهمل، بس اح.ب اقولك تاني انه زي ما بيعاقب عقاب عسير، هو غفور رحيم، و ر.غم الحدثه ألي حصلت ليكي انهاردة، الحمد لله انك عايشه، و اهو قضى اخف من قضى، الحمد لله انك عايشه، كانت شادية و هي بتسمع كلام يونس كانت بتعيط، اد ايه كات ام مهمله، زوجه مهمله، حقودة طماعه اد ايه كانت بتأذي اقرب الناس ليها ع.شان خاطر اختها، و ااااه من اختها ألي هي سبب ما وصلت له…

شادية لنفسها: يونس عنده حق، بسبب طمعي و غيرتي حصل ده كله، اكيد ربنا كاتبلي الاحسن، طلما حصلي كده اكيد كان ربنا بيوريني حاجه، و انا عرفتها ايه، و هي اني ألي كنت بغلط ع.شانها هي ألي اتخلت عني، و ألي بأذيهم هما ألي جنبي، و رعد، ألي كنت بأذيها و هي لسه طفله، واقفه جنبي، و ابني غيث ألي مكنتش الام الصالحه ليه جنبي، مريم إلى كنت هد.مر حياتها زعلانه عليا، و يونس ر.غم بعدي عنه و سوء معاملتي ليه لكن لسه بيح.بني و متخلاش عني، انا لازم اصلح كل ألي كنت ليا يد في، لازم…

.
في مكتب الدكتور ألي انقذ شادية، و كان قاعد في مكتبه و قدامه غيث و رعد. ، فقال غيث…
غيث بهدوء: دلوقتي انا عاوز افهم كل حاجه حصلت لأمي و ألي لسه هيحصل ليها…

الدكتور: انا مش عارف اقولك ايه، والدة ح.ض.رتك مكنتش في اي تأثير عليها حتى لما جت لينا كانت صحتها مكنتش متدهور كان بس النزيف في راسها، من تشخيصي ممكن ألي حصل ليها بسبب صد.مه ليها، بس لازم دكتور متخصص لحالتها ألي يشوفها ع.شان نتأكد و نعرف لو في سبب تاني…
رعد: يعني يا دكتور ممكن تكون ألي حصل ليها ده بسبب حاجه غير الصد.مه…

الدكتور: ممكن، ده شيئ جايز، بس زي ما قلت لح.ض.رتكم التأكيد هنتأكده من الدكتور المختص لحالتها، و زي ما قلت ليكم دكتور ماكسميس دكتور مشهور بالمانيا و اوقات بيجي زيارة لمص.ر، ع.شان كده لازم تستنوا لحاد ما يجي و انا هتكلم معاه.
غيث و هو يقوم و يقف: خلاص يا دكتور انا هعرف اتكلم مع الدكتور ماكسميس، و خرج من المكتب…
رعد: دكتور ينفع اعرف اسم دكتور ألي هيعالج حالة عمتو اسمه ايه بالكامل…

دكتور: اكيد يا انسه رعد، اسمه ماكسميس سيمر…
رعد: ماكسميس سيمر، تمام يا دكتور، عن اذنك، و خرجت رعد، و راحت تشوف غيث و دورت عليه في الم.ستشفى ملقتهوش، و هي بتدور عليه تلفونها رن، فردت عليه و كان المجهول…
المجهول: رعد، لازم اقابلك دلوقتي…
رعد: طيب انت فين.
المجهول: انا ورا الم.ستشفى تعالي ليا…
رعد: خلاص تمام جايه دلوقتي…
المجهول: بس واحشتيني يا صاعقه.

رعد بضحكه بسيطة: ههههههههه، بردو صاعقه، حرام عليك اسمي رعد، بطل تقولي صاعقه دي. ، و يلا اقفل و انا جايه ليك، و قفلت رعد مع المجهول و مشيت ع.شان تروحله، و لم تشعر رعد بالذي سمع المكالمه كلها…
.
اما عند مريم فقد كانت تمشي في الشارع و هي سرحانه، قلبها اتقطع على حال امها و ألي حصل ليها، و على كلام سليم الجارح في حقها، و هنا اصتد.مت مريم في شاب و هي ماشيه…
مريم: انا اسفه مخدتش بالي…

الشاب: ولا يهمك، ايه ده مريم…
مريم: ايه ده ماجد، ازيك…
ماجد: انا الحمد لله كويس قوليلي انتي ايه اخبارك، بس ايه يا بنتي مش باينه…
مريم: الحمد لله كويسه، بس قولي اومال فين حنان…
ماجد بضحك: هههههههههههههههههه، حنان الحمل مجننها و مطلع عينيها…
مريم: ليه بس، صحيح حنان مجنونه بس بتح.بك واللهي.

ماجد: عارف و انا بح.بها، بس الحمل و بقت بتتوحم على حاجات غريبه و كل قوم و لما تصحيني من النوم و تقولي طلقني، أل ايه حلمت اني بخونها…
مريم بضحك: هههههههههههههههههه، معلش يا ماجد استحمل هي اكيد تعبانه بسببه…
ماجد: عارف، انا خايف عليها من الولادة و قلقان…
مريم: متقلقش عليها، دي حنان متتوصاش. هتلاقيها قالبه الم.ستشفى بألي فيها و بتقولك طلقني…

ماجد بضحك: ههههههههه، طب ربنا يبشرك بالخير. كويس انك قولتي ليا، ههههههههه. و لم تشعر مريم و لقت حد بيشدها من ايديها ناحيته، فالفت وشها و قالت…
مريم: سليم، في ايه…
سليم يغضب: مين ده ألي واقفه معاه و بتضحكي كده…
مريم: ملكش دعوة، كان سليم هيرد عليها لكن قاطعهم صوت ماجد و هو بيقول…
ماجد: مريم في حاجه، و مين ده…
سليم و هو بيجز على سنانه: انا سليم المنشاوي خطيبها…

ماجد: ايه ده انتي اتخطبتي يا مريم…
سليم: ايوه، و ح.ض.رتك مين بقى و واقف معاها بتهزر بصفتك مين…

انت في الصفحة 4 من 5 صفحات

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
0

أنت تستخدم إضافة Adblock

انت تستخدم اضافة حجب الاعلانات من فضلك تصفح الموقع من متصفح اخر من موبايلك حتي تقوم بتصفح الموقع بشكل كامل