روايات

رواية المتناقض  الحلقه الحاديه عشره حتى الحلقه الخامسه عشر بقلم حازم الباشا حصريه وجديده 

رواية المتناقض  الحلقه الحاديه عشره حتى الحلقه الخامسه عشر بقلم حازم الباشا حصريه وجديده 

رواية المتناقض  الحلقه الحاديه عشره حتى الحلقه الخامسه عشر بقلم حازم الباشا حصريه وجديده

كنا قد تركنا ادهم وريم في غرفه الرعايه المركزه ، وقد اغلق امجد عليهم الباب من الخارج ، ثم رحل ليبحث عن زيتا

حيث تشابكت ايديهما ، ونهضا سويا ببطء ، ولم يستطع ادهم ان يقاوم رغبته المحمومه في ضم ريم الى صدره

التي استمرت تردد اسمه مرات ومرات …

وكأنه نوع من التسبيح ، فقد ارتقى عشق ادهم في قلبها لدرجه تفوق ما يعرفه البشر !!!

اما ادهم … فقد كانت كل ذره من جسده تصرخ شوقا لريم

وكأن خلايا جسده قد تمردت على طاعته ، واندفعت لتحتضن ريم بكل رقه … وبكل قوه في آن واحد !!!

مرت لحظات …
كانت اصابع ادهم تطوف فوق ملامح ريم ، وكانها عابد ناسك قد اهتدى الى كعبته بعد طول عناء !!!

بينما اقتربت ريم لتغمر رئتيها بعطر انفاس ادهم ، ورائحه جسده

تلك الرائحه الزكيه التي كانت قد تلاشت من ذلك القميص الذي كان جليسها وأنيسها طوال تلك السنوات الثلاث العجاف

فمنذ رحيل ادهم عنها ، وهي لا تعرف النوم الا بعد ان ترتدي قميصه

(( لمزيد من التفاصيل … برجاء مراجعة الحلقه الثامنه من قصه ضد الزمن ))

استمر احتضان جسد ادهم لقلب ريم …
واحتضان قلب ريم لجسد ادهم
ومر الكثير من الوقت في انحاء العالم
الا انه تجمد في تلك الغرفه !!!

فأدهم … قد تلاشى كل شيء من حوله ، فلم يبقى الا كيان ريم !!!
فالزمان هو ريم
والمكان هو ريم
والدنيا كلها هي ريم

اما ريم … فكادت تجذم … ان رحلتها على الارض قد انتهت ، وانها اخيرا قد دخلت الجنه

فجنه ريم لم تكن تتعلق بما (لا عين رأت ولا اذن قد سمعت ) ، ولكن جنتها الحقيقيه تتلخص ببساطه في …

عين تكحلت برؤيه ادهم !!!
واذن قد طربت بسماع انفاسه !!!

هكذا كان النشهد …وكلاهما صامت ، يسترقق السمع والاحساس بضـ,ـربات قلب الاخر ، وكأنهما قد تبادلا قلبيهما معا

فضـ,ـربات قلب ادهم كانت تدوي عاليه داخل صدر ريم ، لتعلو فوق انين ضرـ,ـبات قلبها

ودفء قلب ريم ، قد اشعل نيران الشوق والحنين في جوف ادهم ، الذي كان يعاني من سقيع دائم ، حتى وان ابتلع كل براكين الارض !!!

وظلت تلك الحاله المنفرده من العشق ، الى ان قطعها صوت ريم الرقيق وهي تقول وقد اختلطت حروفها ببكائها :
انا اكيد بحلم
مش ممكن تكون في حـ,ـضني بجد يا ادهم
رد عليا وقولي اني مش بحلم

رد ادهم وهو يغالب دموعه ، وقد بذل اقصى جهده ليظهر متماسكا :
لا يا ريم
ده مش حلم
وسامحيني يا حبيبتي
اقسم بالله فراقك ده مكنش بإيدي
ومش ممكن تتخيلي فراقك ده
عمل فيا ايه

ردت ريم بكل اسى … وقد اجهشت في نوبه بكاء حار :
انت بتتكلم عن اللي عمله فيك الفراق !!!
يا اخي حرام عليك
ده انا كنت بمـ,ـوت كل يوم الف مره بسببك
انا كرهت الدنيا والعيشه وكرهت نفسي
لولا اني متمسكه بامل رجوعك
كان زماني اتجننت ولا انتـ,ـحرت

ثم امسكت يد ادهم ، ووضعتها على قلبها ، وهي تقول :
يا ادهم انا مش بس حبيتك
انا عشقتك بجنون
عشق خلاني اتحمل وجع
لا انت ولا عشر رجاله زيك يقدروا يتحملوا وجعه

رد ادهم وقد انفلتت دموعه من مقلتيه :
وانا بنتفسك يا ريم
انت بالنسبالي مش مجرد بنت حبتها
انتي الدنيا كلها
انتي الجنه اللي عشت محروم منها

شعرت ريم بدموع ادهم ، وهي تتساقط فوق خديها ، فانتزعت رأسها من بين ضلوعه ، وانتفضت تقبل رأسه وجبهته وهي تقول : طب ابـ,ـوس ايدك ما تعيطش
انا مقدرش استحمل اشوفك بتعيط
انت حبيبي وحياتي وعمري كله يا ادهم

حاولت ريم تهدءه ادهم ، فقالت وهي تبتسم برغم دموعها التي لا تتوقف :
انت عارف اني بنام كل ليله
وانا لابسه القميص بتاعك
فاكر !!!
القميص اللي ادتهولي البسه
وقت ما كان عندي كورونا !!!
لدرجه اني مبقتش اقدر انام
الا وانا لابساه
وحسا ان جزء منك لسه معايا
ومحاوطني

ابتسم ادهم ، وقد بدات دموعه تنحسر ، ثم اخرج كيسا صغيرا من جيبه ، وناوله لريم قائلا :
عارفه الكيس ده فيه ايه !؟!

تناولت ريم الكيس من يد ادهم وتفحصته بدقه ، ثم قالت باندهاش :
ده كيس فيه شويه رمل !!!

رد ادهم وهو يداعب خصلات شعر ريم الذهبيه :
لا يا قلبي
ده مش مجرد رمل عادي
ده رمل انا اخدته من مكان علامات رجليكي جوا الحفره ،
الحفره اللي حطيتك فيها
في اول يوم اتقابلنا فيه

ثم استطرد :
انا كنت بروح المكان ده كتير
كنت بقعد هناك بالساعات
وافضل افتكر اول لحظه حسيت فيها اني بحبك
لدرجه اني جبت كيس
ومليته بالرمل اللي كانت بصمه رجليكي معلمه فوقيه
ومن وقتها
وانا محتفظ بيه
وبنام وانا ماسكه وببوـ,ـسه وبحضه
لمجرد انه شايل لمسه رجليلي عليه !!!

السابقانت في الصفحة 1 من 8 صفحات

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
0

أنت تستخدم إضافة Adblock

انت تستخدم اضافة حجب الاعلانات من فضلك تصفح الموقع من متصفح اخر من موبايلك حتي تقوم بتصفح الموقع بشكل كامل