روايات

رواية أسي.رة عائلة القناوي الفصل الاول والثاني والثالث والرابع والخامس بقلم الكاتبه يوستينا سامي حصريه وجديده

رواية أسي.رة عائلة القناوي الفصل الاول والثاني والثالث والرابع والخامس بقلم الكاتبه يوستينا سامي حصريه وجديده

كريم بصدمة / ايييه

__________________________________________°•°

في نفس الوقت قدام المكتب كانت واقفه رهف ونور وسامعين تقريبا اغلب الحوار ورهف كانت بتاكل اللبانه بطريقه مستفزه وبتطلعها من بقها وبتشد فيها بطريقه مقززه

نور طلعت منديل و مسكت منها اللبانة / ايه القرف اللي انتي بتعمليه ده ، ماتكبري بقي يا رهف انت مش سامعه الخناقه اللي بتحصل جوه

رهف بغيظ بتبص على اللبانه اللي بقت جوه المنديل وقالتلها بغيظ /كده بوظيتي اللبانه هاكلها ازاي انا دلوقتي ، طب والله لاكولها بمنديلها اي رايك بقي

نور / يا رهف ركزي معايا انا بتكلم بجد دلوقتي هتعملي ايه لو كريم ده رفض انه يعترف بيكي او يخليكي تقعدي في الدوار

رهف كانت عماله تدور في الشنطه على اللبانه الثانيه عشان تاكلها ومش مركزه في حوارها وقالتلها ببرود /ماما انا هقعد هنا برضاهم او غصب عنهم انا لازقة ، ده انا تعبت اوي عقبال ما وصلت لعيلة القناوي و خروجي من هنا مش هيحصل الا بالد*م فريحي راسك

___________________________________________°•°

في المكتب

كريم بصدمة / انت بتجول ايه يا عاصي ابويا انا كان مخلف

عاصي/ اه يا كريم و هو كان جايلي قبل ما يقابل وجه كريم
و انت لازم تبجي ليها السند و الضهر هي و امها

كريم بعصبية/ ابجي السند و الضهر لمين يا ولد عمي
ما تفوج اكده و اعرف زين انت بتجول ايه ، انت عارف امي اللي هي مراه عمك لو عرفت بالكلام ده ممكن يحصلها ايه دي ممكن تطب ساكتة و علشان مين !!

عاصي بحده قاطعه في الحديث / علشان اختك اللي من ابوك يا كريم ، مالك انت ايه غيرك اكده معجول يا ولد عمي هترمي لحمك في الشارع للغريب بدل ما تلمه و تحافظ عليه

كريم بعصبية / لا يا عاصي دي مش اختي و اه هرميه في الشارع ملكش صالح بيا

و رفع كريم صباعه في وش عاصي بتحدي و غضب
و قاله بغل / و اوعي تكون فاكر علشان انت عمده قناااا كلامك هيمشي عليا اناا ، لاااااه يا عمدة

عاصي / بجي أكده يا كريم .. ماشي يا ولد عمي بس خليك فاكر زين انك انت اللي اخترت

و فاجاه بصوت عالي بدا ينادي عاصي علي الخدم اللي موجودين في الدوار / يا ام مسعد ، يا ام خليل حضروا اوضة علشان حدانا ضيوف يخصوني .. يخصوا عمدة قنااا و اي حد اهنااااا هيدسلوهم علي طرف هيبجي حسابه معايا عسير جوي

و خرج عاصي من المكتب بتاع كريم و سابه مصدوم من ردة فعله 😳😳

و وصلهم بنفسه لاوضة قريبة جدا من اوضته و ده صدم كل اللي موجودين في الدوار

_____________________________________________°•°

في اوضة زين

تولين كانت نايمة قدامه علي السرير فاقدة الوعي و زين بيبصلها بغيظ و بيكلم نفسه

زين و هو مربع رجله/ امم مغم عليكي امم ما انا اصلي كنت ناقص جو الافلام بتاع نبيلة عبيد و العبط ده
و اه المفروض اني اجري اجيب دكتور و اقف علي الباب متوتر و الحاجات دي …لا انا معنديش وقت ياما

و راح زين جاب ماية من التربيزة و رماها في وش تولين
و قامت مفزوعة و هي بتاخد نفسها

زين و هو بيضحك /والله لو الابطال في الافلام يعملوا كدة كان زمانهم وفروا اجره الدكتور
حمدالله علي سلامتك ياتوتي

تولين و هي بتمسح وشها / اي اللي انت بتعمله ده و بعدين هو انا فين و عملت فيا اي تاني

زين / هتكوني فين يعني ، متلقحة في بيتي اهو ما انا قلبي ابن الجز*مة ده مهنش عليه يفض@حك
و يخليكي تنزلي كدة بالملاية اللف شبه صباع المحشي

تولين بحزن / ليه صعبت عليك و لا خايف عليا مثلا

زين / والله العظيم ولا دي و لا دي بس علشان مراتي فشكلي هيبقي وحش ، بس وعد مني اول ما اطلقك هرميكي زي الكلبة و انتي بنفس الملاية مش هغيرها

تولين/ طب غور بقي من قدامي غور جاتك القرف في شكلك

زين ابتسم / كدة كدة غاير يا اختي رايح المطبخ اشوفك اي حاجة تطفيحها ، و ياريت والنبي تلبسي اي حاجة من الدولاب منفضليش قادرة تستعرضي كدة

تولين مسكت المخده و رمتها في وشها / اطلع برا الاوضة اطلع يا حيوا*ن

زين بهزار/ طالع .. جاتك نيلة و انتي مفكراني بصباع المحشي الملفوف و عايز يتاكل يا خلاسي

و خرج زين و هو بيضحك عليها بطريقة استفزت تولين جدا

تولين / اي البني ادم ده ، انا هخلص منه ازاي بس يا ربي انا لازم امشي من هنا ده مجنون و بحالات

و فاجاه لقت زين نط علي السرير قدامها

زين / بقولك

تولين بصريخ/ عاااا … ايه ايه عايز مني ايه

زين / هعوز منك ايه يا مقشفة ، المهم قوليلي بتحبي شربة الخضار و لا لسان عصفوور

تولين بصتله بصدمة و مكنتش مصدقه اللي بيحصل ده

زين / خلاص خلاص انا عرفت هعملك اي

و خرج زين من الاوضة و تولين كانت فاحة بقها
بصدمة / لا ده بجد مجنووون رسمي .. يا نهار اسود
انا لازم امشي انا مش عارفة ده ممكن يعمل فيا اي

و فاجاه سمعوا صوت الباب بيخبط جامد و اتفاجاه زين بالامن و البوليس بيتهموا ان الجيران سمعوا صوت احد يستغ@يث 😳😳

اوبا تفتكروا زين ممكن يتح@بس

#اسيره_عائلة_القناوي

3

في الدوار
كانت الساعة تقريبا اربعة الفجر

عاصي كان قاعد في اوضته بيشتغل علي اللاب توب و بص في ساعته و اتفاجاه انه وقت الفجر و قرر ينزل علشان يصلي لكن اتفااااجاه بصوت من المطبخ

في المطبخ 🔥

كانت رهف لابسة شورت قصير اوي لونه اسود و فنلة حمالات و رافعة شعرها بشكل عشوائي و بترقص بفرحة
وتغني بصوت عالي اوووي و اتفاجات و هي بتلف بعاصي واقف وراها

رهف بخضة / في اي يا بني ادم انت . هو في حد بيخض حد كدة

عاصي بعصبية / و هو في حد بيبجي قليل الحيا بالمنظر ده
هو انتي فاكره نفسك فين علشان تلبسي الخلجات دي
و تجفي تترجصي أكده للي رايح و اللي جاي

رهف سابت التليفون بتاعها و رفع صابعها في وش عاصي
و اتكلمت بصوت عالي/ انت بتزعقلي انا بالمنظر ده ..
انت فاكر نفسك مين يلااا لا بقولك ايه انا رهف القناوي
يا حبيبي يعني .. اهااااا

و فاجاه رهف بدات تصرخ بوجع اول ما عاصي دخل صوابعه كلها في فروة راسها و بعزم قوته شدها من شعرها

عاصي بحزم / انا ابجي عاصي القناوي يا بنت ماجدة و انا برضو اللي هربيكي و اعرفك الادب يا عديمة الرباية
يلااا انجري علي اوضتك … يلاااااااا

و فلتت رهف من ايده لكن كانت حاسة انها اتهانت اوي منه
و قربت ناحيته و بعزم قوتها ادته بالقلم علي وشه

رهف بغل / و ده برضو علشان يعرفك ان رهف القناوي عمرها ما تقبل بالإهانة يا .. يا ولد عمي

عاصي بصلها بصدمة و وشه بدا يبان عليه معالم الغضب
وقرب منها عاصي و شدها من ايديها بغل و بدا يضغط علي ايد رهف بعزم قوته

رهف بخوف/ اوعي ايدك دي .. انت بتشدني كدة ليه ، عارف لو مبعتش عني انا هصوت و الم عليك الدوار
اعااااا دراعي هيتكـ*ـسر

و قبل ما تكمل كلامها عاصي بدا يلوي دراعها بطريقة موجعة و قالها بغل/ اليد اللي اتجرات و اتمدت علي عاصي القناوي تتجطع زي ما هعمل دلوجتي

رهف بصتله بخوف و حاولت تشد ايديها منه بس مكنتش قادرة و غصب عنها معالم الو*جع و الالم اترسمت علي وشها لدرجة ان لقت عيونها بتدمع لوحدها

رهف بوجع/ اوعي سيب ايدي .. انت بتعمل اي انت ليه غبي كدة ، اوعي سيبني بقولك .. الحقوووني

و في عز ما رهف بتقاومه علشان تبعده و في نفس الوقت تستحمل وجع ايديها زقت حلة المائة اللي علي النار عليها غصب عنها ووقعت كلها علي رجليها و رهف صرخت بعلو صوتهاااا

_____________________________________________°•°

في امريكا

زين بغل / انتي تعملي معايا انا كدة ، عايزة تحبسيني
يا تولين

تولين بصتله بغيظ / ياريتني قدرت ، ولا انت فاكر انك هتعمل فيا كل ده وانا ماخدش حقي منك

زين/ حقك ! ..طيب انا هوريكي حقك ده

و قرب زين منها و بعزم قوتها ضر*بها بالقلم و وقعها علي الارض و بدا يقطع في ملابسها بغشومية وتولين كانت بتحاول تفلت من ايد زين و بتعرج علي رجليها اللي اتلوت من الوقعة

تولين بخوف و هي بتبعد / خلاص والنبي انا اسفة يا زين .. حقك عليا انا غبية والله و مش هعمل كدة تاني بس ارحمني

زين و هو بيشدها من شعرها ناحية السرير و بيقرب منها
و بيمسك فكها منتهي الغل و الكره / عايزة تعملي فيا انا كدة
نسيتي نفسك يا روح امك

..و فاجاه ضر*بها زين بالقلم علي وشها تاتي و تولين مكنش في ايديها حاجة غير انها تعيط و تستعطفه انه يسامحها و بدون اي مقدمات لقته قلع التيشرت و علي وشه ابتسامة خبث ،ابتسامة هي عارفاها كويس اوي ..كانت نفس الابتسامة اللي شافتها لما صحيت من النوم نفس اليوم
اللي اخد فيه روحها و حياتها

تولين بانهيار / لا والنبي يا زين ما تعمل فيا كدة ، بلاش أبو.س ايدك ما انت خلاص اخدت مني اللي انت عايزه سيبني بقي بالله عليك

…و قبل ما تكمل كلامها زين كان حط ايده علي بقها و قرب
من ودنها و بدا يتكلم بصوت واطي مليان كره و شهو*ة خلت الخوف و القلق يتسربوا لقلب تولين

زين / ورحمة ابويا لاندمك علي اليوم اللي دخلتي فيه حياتي ، و هوريكي العذا*ب و الوانه و مش بس كدة هبعت الفيديو بتاعك لكل الناس يا تولين .. و هفض*حك

و شاورلها زين علي الكاميرا اللي موجودة في الاوضة و قبل ما تولين تستوعب الصدمة لقت زين كتف ايديها غصب عنها و بدا يته*جم عليها بمنتهي الو*حشية

____________________________________________°•°
في الدوار 🌾

عاصي كان بيحاول يهدي رهف اللي صوت عياطها صحي الدوار كله و اولهم فاطمة اخت كريم الصغيره
و المفروض انها اخت رهف

عاصي بخوف و لهفة / اهدي بس يا رهف و جومي معايا نروح لاي دكتورة

رهف بصريخ / ابعد عني انت هتعمل فيها خايف عليا ما انت السبب في اللي حصلي .. اتفوو عليك.

عاصي بغيظ / انا معايزش اتعارك وياكي دلوجتي يا رهف متخلنيش اجطع لسانك بيدي و اتقي شري و جومي معايا

رهف/ اخبط راسك في اقرب حيطة و مش هقوم معاك حتي لو بموتي ، و ابعد عن وشي

عاصي / ماشي يا رهف حسابي وياكي مش دلوجتي
انا هروح اجيبلك خلجات بدل الجرف اللي انتي لابساه ده

و خرج عاصي من الطبخ بسرعة وطلع على الاوضته يجيبلها عبايه

فاطمة اتكلمت بغل ودي كانت اول مره تتكلم مع رهف بس ما كانتش تعرف انها اختها كانت فاكراها واحده تبع عاصي زي ما هو قال

فاطمة بغل / جرا اي واقفة عمالة تتفردي و تتني كدة ليه ، ده جزاته انه عبرك اساسا و بيساعدك ولا انتي جاية تشوفي نفسك علينا يا حلوة

زهره بوجع كانت بتحاول تسند و تقوم لكن بصتلها بغل مشابه ليها / اي و انتي المتحدثة بتاعته علشان لسانه هو اتقطع ولا ايه

فاطمة بغيظ / إنشاءالله اللي يكره و اللي لسانه مدلدل منه برا بوقه ، طب والله حلال فيكي اللي حصلك ده

زهره بغيظ مسكت اقرب طبق علي الرخامة و حدفته عليها و قالت بصوت عالي/ ابو شكلك غوري من وشي بدل ما ارمي عليكي كل الاطباق دي

فاطمة وهي بتتفادي الطبق اللي بيتكسر علي الارض / انتي بتحدفي عليا انا الطبقى، ده انتي نهار ابوكي اسود تعاليلي بقي

و قربت فاطمة منها و للاسف لان فاطمة أملي من زهره و اقوي عرفتش تجيبها من شعرها ووقعتها علي الارض

فاطمة و هي ماسكة شعر رهف/ انتي بقي البت اللي من ساعة ما جيتي و كل الدوار بيتكلموا عنك و وقعتي بين كريم و عاصي

رهف بوجع / اعاا اوعي يا جاهلة يا متخلفة سيبي شعري ده انا هخرب بيتك و هوديكم كلكم في داهية

فاطمة بتريقة / انتي يا ربع متر عايزة توديني في داهية شكلك ما تعرفيش انا ابقي مين انا فاطمه القناوي اخت كريم القناوي

رهف في اللحظه دي بصيتلها بصدمه وسكتت تماما

انت في الصفحة 3 من 7 صفحات

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
2

أنت تستخدم إضافة Adblock

انت تستخدم اضافة حجب الاعلانات من فضلك تصفح الموقع من متصفح اخر من موبايلك حتي تقوم بتصفح الموقع بشكل كامل