روايات

احببت معقدة الفصل ٤ للكاتبة فاطمة سلطان

احببت معقدة الفصل ٤ للكاتبة فاطمة سلطان

احببت معقدة
الفصل ٤
للكاتبة فاطمة سلطان

لم تجد هدير نفسها غير و هـ,ـي تضع يديها علي وجهها و في حضـ,ـن عمتها التي تصرخ في وجه اخيها و كانت مصدومه حتي الدمعـ,ـه ابت النـ,ـزول فهي لم تكن قادره حتي علـ,ـي الدمـ,ـوع في هـ,ـذه اللحظه دخلت المنزل و تلقت نصيبها من الاهانه
هاجر بغضب شديد جدا : انتَ اتجننت وله ايه يا حسني
وليد رغم اشتعاله و غيرته من قاسم و ذهابها و خروجها معه الا انه لم يتوقع ان يثور ابيه لهـ,ـذه الدرجه و يصفعها ربما ليس لشي معين و لكن والده مهما غضب عليهم حتي اليوم هو و اخوته لم يمد يده علـ,ـي أي احد فيهم : ايه يا بابا اللي عملته ده
حسني بغضب و صراخ بيهم : و لا حد فيكم ينطق بكلمه كفايا اووي قله ادب و مسخره و الهـ,ـانم اللي رايحه جايه علي حل شعرها مع البيه و لدرجه ان اتنين شباب يتخانقوا في الشارع علشانها و سيرتنا تبقي علي كل لسان مهوا العيب مش عليكي العيب علي اللي ربتك ما تربيه ستـ,ـ
هاجر بغضب و حده : حسني احترم نفسك بقولك و حاسب علي كلامك كل اللي حصل انـ,ـه …
حسني بسخريه ممتزجه بالغضب : اخرسي بقا يا هاجر خالص مسمعش صوتك مش فالحـ,ـه غير تديني دروس في الاخلاق و كلام زي السم في الطالعه و النازله علشان اخوكي كان فين لسانك و فين الـ,ـدين و الشرع و الاصول اللي بتتكلمي عليها
و انتِ سيباها رايحه جايه مع شاب و داخل طالع عليكم ايييه كانت عقلك فين اللي شايفه ان محـ,ـدش يعرف في الاصول غيرك وله الاصول مكنتش الا علينا انتِ هتكبري و تخرفي شكلك مبقتيش عارفه الصـ,ـح من الغلط اتحملتي مسؤوليتها علشان تربيها وله علشان تسبيها دايره علي حل شعرها …
وليد ربما يشعر بالغضب و الاهانه في رجولته و لكن كلمات والده كانت قاسيه خصوصا علي عـ,ـمته فهو يحترمها و يحبها و يعلم ان هذا الكلام كان ثقيل علي امراه في عمر والدته مهما حدث و مهما فعلت : خـ,ـلاص يا بابا عمتو …..
حسني بغضب : اسكت انتَ كمان لما اطلع انا و ابني شُحطه و داخلين الشارع الاقي البيه بتاعـ,ـها ماسك في واحد صايع تاني ضرب و الناس ملمومه و اعرف ان الخناقه علي بنت اخويا اللي احنا مـ,ـش رجـ,ـاله و لا عارفين نحكم عليها بقالنا اكتر من خمسين سنه في الشارع ده و الناس عارفين أحنا مين واحـ,ـده زيك عيله لا راحت و لا جت تطلعنا كلنا بقرون
ابتعدت هدير عن هاجر بعد ان استيقظت من الصدمه و الغفله التي كانت بهـ,ـا و لم تستغرب حينما وجدت نفسها لم تبكي و كان الدموع قد جفت فلن تذرف دمعه منها بعـ,ـد الان
– عمتي ربتني لدرجه اني مش هرد عليك بس معلش يا عمي انا فعلا ملقتش راجل يربيني و لو شايف ان ده عيب و اني تربيه واحده ست ابقي كلم اخوك في الموضوع ده هو اكتر واحد تقدر تلومه محدش يلوم عمتي علي حاجه

حسني باشتعال من شموخها : ده انتِ بجحه صحيح و بعين قويه لسه ليكي عين تردي يا مقصوفه الرقبه جايبه طوله اللسان دي منين اللي زيك تتكسف مش تبجح سبوني عليها والله لاقتلها لو ابوكي مربكيش و انا غفلت عنك احنا لسه فيها و اربيكي انا
وقف بينه و بينها وليد و هاجر
هاجر بغضب شديد : جرا ايه يا حسني ما كفـ,ـايا انتَ عمال تزعق و تشتم و مش من حقك تضرب هدير في غياب ابوها … هدير معملتش حاجه غلط و عمر ما قاسـ,ـم طلع شقتنا لوحده او حتي و انا مش موجوده فكر يطلع ولو بيوصلها ده بسبب تعبي لما كنت مش بتحـ,ـرك و كانت محتاجه حد يوصلها و الجامعه بعيده عليها بتروح مع صاحبتها ساره
و حتي هي لو غلطت مش من حقك تمد ايدك عليـ,ـا علشان كلام سمعته من الناس
حسني بانزعاج و غضب فمازال يتذكر احراجه بيـ,ـن الناس و ما قالوه في كلام يجرح كرامته كرجل : مش بقولك كبرتي وخرفتي انتِ لسه بتقويها و هي بتمشـ,ـي بصفه ايه مع النيله قاسم بيه ده بصفه انها عيله لسه في ابتدائي و هو بيتعلم المشي وله ايه ما تفوقي
لنفسك يا هاجر انتِ فاكره نفسك عايشه لوحـ,ـدك في الدنـ,ـيا وله ايه لما شحـ,ـط يمشـ,ـي جنـ,ـب بنت اللي علي وش جواز في الرايحه و الجايه منتظره الناس تقول انه زي اخوها ما يقولوا ابوهاا احسن وله ايه من امته و احنا عندنا المفاهيم دي والله ما حد خرب دماغها غيرك …
شعرت هدير بالتعب الشديد و دارات الدنيا بها حتي سمعوا صوت اصطدام … فنظرت هاجر و صرخت حينما وجدتها علي الارض و فاقده للوعي تماما حملها وليد لاقرب اريكه بعد إصرار والده بالا ياخذه الي
المستشفي بهذا الشكل حتي لا يثيروا شكوك الناس فبالنسبه لحسني ان نزلوا و هدير بهذا الشكل سيكون حديث الناس اطول بكثير فصرخت به هاجر و وليد و لكن الوضع كان يسوء فنزل وليد ليذهب و ياتي بدكتور باي شكل …..

السابقانت في الصفحة 1 من 4 صفحات

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
0

أنت تستخدم إضافة Adblock

انت تستخدم اضافة حجب الاعلانات من فضلك تصفح الموقع من متصفح اخر من موبايلك حتي تقوم بتصفح الموقع بشكل كامل