روايات

الحلقه السادسه والعشرون حتى الحلقه الحاديه والثلاثون

غرام : ايوه بابا تعب اوي النهاردة وكنت لازم اكون جنبه .
باسل : اونكل سلطان تعب تاني ؟
غرام ” بحزن ” : ايوه تعب قوي و في غيبوبة من الضهر لحد دلوقتي .
باسل : الف سلامة عليه ، ربنا بطمنك عليه .
غرام : متشكرة اوي ، علفكرة مامتك وطنط شهد لسه موجودين في المستشفي ، معقول انت متعرفش ان مامتك هنا ؟!!
باسل : بصراحة انا سبت لماما البيت من يومين وقاعد في شقتي لوحدي .
غرام : انا اسفة قوي مضطرة اقفل علشان لازم اكون جنب بابا في كل لحظة .
سلطان : اتفضلي ، ربنا يطمنك عليه ، وانا بكره هروح المستشفي اطمن عليه .
غرام : تصبح علي خير .
باسل : وانتي من اهله .

تعود غرام الي جوار والدها وتجلس وتتشابك الافكار في رأسها بين قلقها علي والدها و مشاعرها المتبادلة مع باسل و موقف والدتها ووالدته !!!
تغفو عينها للحظات ثم تفيق وتنظر لوالدها وتقوم لتتابع نبضات القلب و اجهزة قياس القلب .
فجأة تجد اصابعه تتحرك !!!
تنتبه اليه جيدا تبدأ الوظائف الحيوية تعود شيئا فشئ تسمعه حتي يفتح سلطان عينيه قليلا .
تبتسم غرام : حمد لله ع السلامة يا بابا .
سلطان : انااا….
غرام : انت زي الفل يا بابا ، ارجوك متتكلمش خالص دلوقتي .
سلطان : شهد و نور فين ؟
غرام : موجودين .
سلطان : هما فين ؟
غرام : ارجوك يا بابا ريح نفسك خالص دلوقتي ، وبكره الصبح هدخلهم علشان تشوفهم و يقعدوا معاك .
سلطان : انا هقولك كلمتين مهمين قوي يا غرام يا بنتي .
غرام : اجل اي كلام يا بابا دلوقتي .
سلطان : مينفعش الكلام ده يتأجل انا مش ضامن عمري .
عادل_عبد_الله
غرام : بعيد الشر عنك يا بابا ، ارتاح يا بابا بعد اذنك .
سلطان : لازم تعرفي يا بنتي ان انتي ليكي في كل املاكي ، الشركة والفيلا والعربيات والفلوس ، كل ده انتي ليكي فيهم حق ولازم تاخديه سواء انا عيشت او موتت .
غرام : الف بعيد الشر عنك يا بابا ، ايه الكلام ده يا بابا ، ارجوك ارتاح وبلاش كلام علشان خاطري .
سلطان : انتي لازم تاخدي حقك ، كفاية انك اتظلمتي في طفولتك مينفعش تتظلمي تاني ، لازم تاخدي كل حقوقك ، ولو انا حصلي حاجة تاخدي حقوقك من نور وشهد ، متخافيش شهد مراتي حقانية وهتديلك حقك .
غرام : طيب يا بابا انا خلاص سمعت اللي حضرتك عايز تقوله ، ارجوك بقي ارتاح .
سلطان : الساعة كام دلوققتي ؟
غرام : الساعة اتنين ونص قبل الفجر .
سلطان : شهد ونور موجودين بره ؟!!
غرام : ايوه يا بابا .
سلطان : قوليلهم اني بقيت كويس وخليهم يروحوا البيت ، اكيد محتاجين يرتاحوا .
غرام : حاضر يا بابا .

تخرج غرام فنجد شهد وشيماء ونور مازالوا موجودين في الانتظار .
غرام : طنط شهد .
شهد : ايوه ، سلطان كويس ؟؟؟؟؟
غرام : ايوه يا طنط الحمد لله بدأ يفوق من الغيبوبة ، ممكن تتفضلوا تروحوا دلوقتي اكيد انتوا تعبتوا النهاردة .
شهد : انا مش همشي الا لما اشوفه واطمن عليه .
غرام : معلش يا طنط دلوقتي مش هينفع ، ممكن بكره الصبح ، وصدقوني هو بقي احسن ووجودكم دلوقتي مش هيفيد في حاجة ، اتفضلوا روحوا وتعالوا بكره احسن .
شيماء : يلا يا شهد نروح ننام ساعتين في البيت ونرجع الصبح .
نور : انا هفضل معاكي هنا جنب بابا يا غرام .
غرام : مينفعش يا نور تسيب مامتك وخالتك يمشوا لوحدهم في وقت متأخر زي ده !!!
شيماء : يلا يا نور تعالي معنا واختك جنب باباك هي اللي هتقدر تساعده دلوقتي لو تعب .
نور : امشي واسيبه تعبان ؟!!
شيماء : ساعتين تلاته نرتاح في البيت ونرجع تاني الصبح .

انصرفوا جميعا وعادت غرام الي غرفة الرعاية لتجد سلطان قد اغمض عينيه ونام .

تجلس غرام بجواره تغفو عينيها بين الحين والاخر حتي طلع ضوء الصباح ليعلن عن يوم جديد قد يحمل الكثير من الاحداث الغير متوقعة .

قامت غرام باعادة الكشف علي والدها والاطمئنان عليه .
هو ما زال نائما ولكن حالة قلبه تبدو افضل من الأمس .
خرجت غرام من الغرفة و بدأت تجهز نفسها للأنصراف من المستشفي والعودة للمنزل لتنال قسطا من الراحة واذا بها تجد امها جميلة امامها !!!!
غرام ” بتعجب تكاد لا تصدق عينيها ” : ماما !!!!!!!!!

انت في الصفحة 5 من 17 صفحات

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
0

أنت تستخدم إضافة Adblock

انت تستخدم اضافة حجب الاعلانات من فضلك تصفح الموقع من متصفح اخر من موبايلك حتي تقوم بتصفح الموقع بشكل كامل