روايات

الحلقه السادسه والسابعه والثامنه والتاسعه والعاشره

سلطان : ليه بتقولي كده ؟
جميلة : حاسة ان دوري كزوجة لك انتهي بعد حمل شهد !!
سلطان : اوعي تقولي كده تاني ، انا بحبك يا جميلة ، بحبك سواء شهد خلفت او لأ ، انا هعترفلك بحاجة يا جميلة .
جميلة : قول يا عيون جميلة يا قلب جميلة ، يا روح جميلة
سلطان : انا حبي ليكي حب راجل لزوجته و حبيب لحبيبته مش حب انتظار انك تخلفيلي العيل اللي بحلم به وبس ، مش هنكر اني عمري ما فكرت فيكي قبل الجواز لكن من يوم ما اتجوزنا وانا شوفت فيكي جمال وطيبة عمري ما تخيلت اني الاقيهم في انسانة .
بالرغم من كلمات الحب والرومانسية التي اطربها بها سلطان الا ان اهتمامه بشهد زاد علي حساب اهتمامه بجميلة .

اما شهد فها هي الان تشعر بأن الحياة قد ابتسمت لها اخيرا بعد سنوات من الحزن واليأس ، ها هي في طريقها لتصبح أما بعد فقدانها الامل من قبل ، ستصبح ام لطفل من زوجها وحبيبها ، ولكنها تداركت للتو انها ادخلت أمرأة اخري تنازعها دورها ذلك .
ولأول مرة تشعر شهد بالغيرة من جميلة !! للمرة الاولي تشعر ان جميلة امرأة اخري تقاسمها زوجها !!
حقا ان جميلة خادمتها ولكن هي ايضا الزوجة الثانية لزوجها !!

ظلت جميلة علي خدمة شهد وعلي راحتها بينما في كل واحدة منهما صر.اع داخلي من الافكار والمخا.وف .

مازالت جميلة تعاني الخوف علي حبها وعلي مستقبلها !!
هي خائفة من تبدل شهد وسلطان عليها خاصة بعد تحقق حلمهما وعدم احتياجهما لها !! هي تعلم ان سلطان يحبها ولكن حبه لشهد اشد وبالتأكيد حبه لابنه القادم اشد واقوي .
للكاتب عادل عبد الله
عاد سلطان من عمله مساء لتستقبله جميلة بقبلة حارة علي باب المنزل !!
يعلو صوت شهد من داخل غرفتها : سلطاان… سلطاااان بتعمل ايه عندك ؟؟
يدخل سلطان الي شهد في غرفتها و يميل اليها ويقبل رأسها ويدها فتضحك شهد وتقول له ” مزاحا ” : انا مراتك يا سلطان مش مامتك علشان تبو.س راسي وايدي !!
يضحك سلطان : يا حبيبتي انتي مراتي وامي وبنتي و حبيبتي .
شهد : يعني هي دي بو.ستي عندك ؟!!
يضحك سلطان : عن نفسي عايز ابو.س كل حتة فيكي بس خليكي فاكرة ان الدكتور قال مفيش حاجة الايام دي علشان التثبيت .
شهد : ماشي يا سلطان ، قولي بقي اتأخرت ليه ؟؟
سلطان : انا كل يوم بجي في نفس الميعاد !!
شهد : لا يا حبيبي ، قصدي اتأخرت ليه بعد ما جميلة فتحتلك الباب ؟؟!!
سلطان ” بارتباك ” : لا ابدا انا كنت بسأل جميلة عملت اكل ايه .
شهد : احساسي بيقولي انك بتكدب عليا وكنت واقف بتحب فيها .
سلطان : وهكدب عليكي ليه يا حبيبتي ؟! ولو كنت واقف بحب فيها زي ما بتقولي هقولك عادي ، اصلها مراتي مش عشيقتي ، مفيش داعي اني اكدب !!
شهد : سلطان .
سلطان : نعم .
شهد : بحبك قوي .
سلطان : وانا كمان يا قلبي .
شهد : انا بغير عليك من البنت دي !!!
سلطان : البنت دي مراتي وانتي اللي جوزتهالي بنفسك يا حبيبتي .
شهد : ودلوقتي انا ندمانة .
سلطان : يعني ايه ؟؟
شهد : يعني هتعمل ايه لو قولتلك طلقها ؟؟
سلطان : مش هعمل حاجة .
شهد : يعني مش هطلقها ؟؟؟
سلطان : مش هطلقها علشان عارف انك هتكوني مش بتتكلمي بجد لأن شهد حبيبتي عمرها ما ترضي تظلم حد خصوصا لو بنت مسكينة زي دي .
شهد : لو حسيت انها هتشاركني في قلبك يا سلطان ممكن اعمل اي حاجة .
سلطان : طيب انتي اللي وافقتي انها تشاركك فيا !!!
شهد : وافقت انها تشاركني فيك كزوجة انما كحبيبة مستحيل اوافق .
سلطان : وانا بطمنك ان مفيش حد يقدر ياخد مكانك في قلبي .
تضحك شهد ضحكة عالية : انا مش بقول ياخد مكاني يا سلطان انا بقول يشاركني في قلبك لأني عارفة ان مكاني في قلبك عمر واحدة هتقدر تاخده .
سلطان ” بضحك ” : ده ثقة ولا غرور ؟
شهد : لأ يا سلطان علشان مفيش واحدة هتحبك زي ما حبيتك يا سلطان ، مفيش واحدة ممكن تقبل انها تضحي باحساسها كأنثي وتقبل تجوز جوزها لست تانية علشان يحقق حلمه ويخلف الا اذا كانت بتعشق جوزها ، فاهم يا سلطان ؟؟
_عادل_عبد_الله
سلطان : يمسك يدها ويضمها الي قلبه ويقب.لها ، ربنا يخليكي ليا يا قلبي .
شهد : هتنام النهاردة فين ؟
سلطان : هتفرق معاكي وانتي تعبانه ؟
شهد : طبعا ، كفاية انفاسك تكون جنبي وقريبة مني بحس بحنان ودفا يكفي العالم كله .
سلطان : انا بحبك قوي قوي يا شهد .

مرت الايام و مزيج من مشاعر الفرح الممزوجة بالغيرة تسيطر علي شهد ومشاعر الحيرة تنمو لدي سلطان ومشاعر الحب الممزوجة بالخوف تملأ كيان جميلة !!!
اصبحت جميلة اكثر اغراءا لسلطان واكثر تغنج و تدلل عليه .
فلا يأتي المساء الا وترتدي جميلة ملابس الاثارة والاغواء لزوجها حتي اصبحت نيران الرغبة مستعرة في قلبه لا تهدأ !!
فأمسي يتحين الفرصة للانفراد بها بعيدا عن شهد وعيونها !!!
فلا تدخل المطبخ لتجهيز الطعام او اعداد قدح من القهوة الا وذهب سلطان خلفها وكأنه عريس جديد لا يترك فرصة للتحر.ش بزوجته الا وانتهزها لتزداد حياتهما الزوجية اثارة !!
مشاعر مراهقة ولكنها تزيد من لهيب الحب والاشواق بين الازواج وتعطي له قبلة الحياة للاستمرار .

مرت الايام حتي علمت جميلة بحملها مرة اخري !!!!!
هذه المرة لم تذهب الي شهد وتبلغها بسعادة كما حدث اول مرة ، ولكنها انتظرت حتي عودة سلطان لتفاجئه !!

عاد سلطان من الخارج لتعانقعه وتطبع قبلتها علي شفتاه وتقول له : حمد لله علي السلامة يا حبيبي .
سلطان : الله يسلمك يا قلبي .
جميلة : عندي مفاجأة لك مش هتصدقها .
سلطان : مفاجأة ايه يا حبيبتي ؟
جميلة : انا حامل .
سلطان : بتتكلمي جد ؟؟؟
جميلة : وحياة حبي لك يا حبيبي .
سلطان : الف مبروك يا حبيبتي .
جميلة : الله ببارك فيك يا حبيبي .
سلطان : معقول !!! انا حاسس اني بحلم .
جميلة : ليه يا روحي ؟؟
سلطان : معقول بعد ١٦ سنة جواز كان نفسي فيهم فعيل ومش طايله ربنا يديني اتنين في نفس الوقت !!!!
جميلة : علشان انت صبرت يا حبيبي والمثل بيقول اللي بيصبر ينول .
سلطان : الف حمد وشكر لك يارب .
جميلة : نفسك في ولد ولا بنت ؟
سلطان : قوليلي الاول انا مش سامع صوت شهد ليه ؟
جميلة : هي نايمة من شوية ، قولي بقي نفسك في ولد ولا بنت ؟؟
سلطان : كل اللي يجيبه ربنا كويس .
جميلة : بس احنا دلوقتي هيبقي عندنا مشكلة .
سلطان : مشكلة ايه يا قلبي ربنا ما يجيب مشاكل ابدا .
جميلة : لما كنت انا حامل كانا مدام شهد بتخدمني ، ولما هي بقيت حامل كنت انا بخدمها ، دلوقتي احنا الاتنين حوامل هنعمل ايه ؟؟
سلطان : يا حبيبتي انا اخدمكم انتوا الاتنين بعينيا .
جميلة ” تضحك ” : يخليك ليا يا حبيبي ، انا بتكلم بجد مين اللي هيخدمنا كلنا ؟؟ انا لولا خايفة ان البيبي ينزل زي المرة اللي فاتت كنت افضل اخدمكم زي ما انا ، لكن انا اخاف يحصل زي المرة اللي فاتت !!
سلطان : لا يا حبيبتي ، انتي من دلوقتي تنامي زيك زي شهد بالظبط وهجيبلكم واحدة تخدمكم انتوا الاتنين .
جميلة : يخليك ليا يا روحي ، انا عمري ما تخيلت ان ربنا يديني زوج طيب وحنين احبه بالشكل ده .
سلطان : علشان انتي طيبة يا قلبي وتستاهلي اكتر من كده ، شهد عرفت انك حامل ولا لسه يا قلبي ؟
جميلة : لأ لسه ، انا قولت اني المرة دي لازم افرحك بنفسي .
سلطان : احلي خبر من احلي جميلة في الدنيا ، انا هدخل اصحي شهد واعرفها بخبر حملك يا قلبي .
جميلة : ادخلها علي ما اجهزلكم الاكل .
سلطان : لا لا ، انتي تدخلي تنامي علي ضهرك ومتتحركيش وانا هتصرف في موضوع الاكل والحاجات دي .

دخل سلطان غرفة شهد واغلق بابها ثم استلقي جانبها وظل يداعب خصلات شعرها باطراف انامله بينما تداعب انفاسه وجنتيها حتي فتحت شهد عينيها لتحيط رأسه بذراعيها وتضمه اليها في حنان ورفق وتقول : حمد لله علي السلامة يا حبيبي .
سلطان : الله يسلمك يا قلبي ، وحشتيني اوي .
شهد : انت اكتر يا روحي .
سلطان : عندي خبر ليكي بمليون جنية .
شهد : مفيش حاجة ممكن تفرحني بعد خبر اني حامل منك يا روحي .
سلطان : وجميلة كمان حامل يا حبيبتي .
نزعت شهد يدبها سريعا بانقباض وتبدلت ملامحها فجأة تحاول ان تستوعب الصد.مة ، ثم تسأله : بتتكلم بجد ؟؟

سلطان ” يبتسم ” : وحياتك عندي جميلة حامل .
شهد ” بانقباض ” : حامل من امتي ؟
سلطان : مالك يا شهد ؟؟ شكلك زعلانة !!! مش فرحانة زي المرة اللي فاتت !!!
شهد : لا لا لا ، فرحانة ، فرحانة اوي .
سلطان : لا يا حبيبتي شكلك مش بيقول انك فرحانه ابدا !!!! المرة الاولي لما عرفتي انها حامل كنتي فرحانة نفس فرحتي بالظبط ، المرة دي واضح انك مصد.ومة مش فرحانة !!!
تصمت شهد قليلا ثم تقول : انا هكلمك بصراحة يا سلطان ، انا ……..

الحلقة السابعة 🔥 حلقه هديه
سلطان : لا يا حبيبتي شكلك مش بيقول انك فرحانه ابدا !!!! المرة الاولي لما عرفتي انها حامل كنتي فرحانة نفس فرحتي بالظبط ، المرة دي واضح انك مصد.ومة مش فرحانة !!!
تصمت شهد قليلا ثم تقول : انا هكلمك بصراحة يا سلطان ، انا حاسة انك مهتم قوي بجميلة !!
سلطان : عادي يا حبيبتي ، انتي كمان لما عرفتي انها حامل المرة الاولي كنتي مهتمه بحملها وفرحانة .
شهد : كنت مهتمة علشان كنت عايزاك تحقق حلمك ان يكون لك ولد ، ومادام الولد انا هخلفهولك يبقي اهتم بها ليه ؟!
سلطان : يا حبيبتي طبعا اهم حاجة ان يكون ابني منك ، لكن اللي حصل ان انتوا الاتنين دلوقتي حوامل يعني لازم اهتم بيكم انتوا الاتنين .
شهد : يعني انا بالنسبالك زي جميلة ؟؟
سلطان : لأ طبعا جميلة حاجة وانتي حاجة تانية خالص .
شهد : يعني لو قولتلك طلق جميلة هتطلقها ؟
سلطان : ايييه ؟؟ اطلق جميلة !!!
شهد : ايوه لو طلبت منك كده هتطلقها ؟؟
سلطان : يا حبيبتي انا عارف انك طيبة وعمرك ما تعملي كده .
شهد : لو حسيت انها هتاخدك مني هعمل كده .
سلطان : شوشو حبببتي انا مش عايزك تفكري في حاجة دلوقتي الا ابننا اللي احنا بنستناه من زمان قوي ، قوليلي صحيح انتي لسه مخبية انك حامل ؟؟
شهد : ايوه ، خايفة لما اقول والناس تعرف يحسدوني وبعيد الشر البيبي ينزل .
سلطان : متخافيش يا حبيبتي ما دام ربنا رزقنا به بعد السنين دي كلها يبقي بأذن الله هيكمل فرحتنا علي خير .
شهد : خلاص يا حبيبي انا هقول لشيماء اختي بس .
سلطان : معقول شيماء لحد دلوقتي متعرفش !!! دي ممكن تزعل قوي !!
شهد : طيب انا هقولها .
سلطان : لأ استني انا هتصل بها .
امسك سلطان بهاتفهه واتصل بشيماء …..
شيماء : ازيك يا سلطان عامل ايه ؟ وشهد اخبارها ايه ؟
سلطان : ازيك انتي يا شيماء ، شهد كانت عايزة تقولك مفاجأة وقالت لازم اول واحدة تعرف اختي شيماء .
ثم اعطي الهاتف لشهد التي بمجرد ان التقطته منه قالت : انا حامل يا شيماء .
شيماء : بتقولي ايه يا شهد ؟؟
شهد : بقولك انا حامل .
شيماء : بتتكلمي بجد ؟
شهد : ايوه عرفت اني حامل وعملت فحوصات كتير قوي لحد ما اتأكدنا .
شيماء : الف الف مبروك يا شهوده ، خلي بالك من نفسك وخليكي نايمة اوعي تتحركي ، انا بكره الصبح هكون عندك .
_عادل_عبد_الله
صباح اليوم التالي
يدق جرس باب المنزل فتفتح الخادمة الجديدة الباب وتدخل شيماء الي غرفة شهد وترتمي في احضا.نها …
شيماء : شهوده حبيبتي الف الف مليون مبروك .
شهد : الله يبارك فيكي يا شيمو ، وحشتيني يا قلبي .
شيماء : انتي اكتر يا روحي ، مش قولتلك يا شهد اخر الصبر فرج .
شهد : الحمد لله ، انا بجد فرحانة قوي ، مش مصدقة اني هسمع كلمة ماما .
شيماء : الحمد لله يا حبيبتي ، المهم تخلي بالك من نفسك كويس علشان ربنا يتمم لك علي خير يا روحي .
شهد : اكتر من كده !!! ده انا مش بقوم من السرير خالص .
شيماء : ايوه لازم تعملي كده ، والبنت اللي اسمها جميلة دي لازم تخدمك ، هي فين صحيح ؟؟ اللي فتحتلي الباب بنت تانية !! انتوا طردتوها ؟؟؟
شهد : لا يا حبيبتي ، اهي مرزوعة جوه ، اصلها حامل هي كمان .
شيماء : نعم !!! حامل !!! ونايمة جوه عاملة فيها هانم ؟!! طيب انا هقوم اعرفها مقامها .
قامت شيماء ودخلت غرفة جميلة تصر.خ في وجهها بصوت عال : قومي يا بت فزي من مكانك ، انتي هتعملي فيها هانم ولا ايه !!!
جميلة : فيه ايه يا شيماء هانم ؟ انتي داخلة تزعقيلي ليه ؟؟ انا عملت ايه ؟؟
شيماء : انتي كمان بتردي عليا يا نن عين امك ؟؟ قومي يا بت اتجري شوفي ستك شهد عايزة ايه .
جميلة : يا ست شيماء انا حامل وتعبانة وشهد هانم عارفة وعلشان كده فيه جابوا بنت تانية تخدمنا .
شيماء : حمي لما تشيلك يا بت ، مين دي اللي البنت هتخدمها ؟؟ انتي هتساوي نفسك بستك شهد هانم ولا ايه !!!
جميلة : العفو يا ست شيماء المقامات محفوظة .
شيماء : طيب يلا قومي فزي شوفي ستك شهد هانم عايزة ايه .
جميلة : واقوم ليه وانا تعبانة ؟! ما البنت التانية بره تشوف طلبات الهانم !!
شيماء : والنعمة لو ما قومتي وعملتي اللي بقولك عليه لأقوم اجيبك من شعرك واعرفك مقامك يا بت .
جميلة ” تبكي ” : هو انا عملت ايه لكل ده ؟؟؟
شيماء : انتي يا بت صدقتي نفسك وحسبتي نفسك بقي ليكي لزمة علشان ستك شهد جوزتك لسلطان بيه ؟؟ هي عملت كده علشان تخلفي لسيدك العيل اللي نفسه فيه !!!
جميلة : انا مقولتش كده !!
شيماء : انا بس بفوقك لتكوني صدقتي نفسك !!
أتت من خلفها شهد وقالت لها : بس خلاص يا شيماء تعالي عايزاكي .
شيماء : انتي قومتي ليه يا حبيبتي ، روحي نامي يا قلبي علي ما اعرف مقصوفة الرقبة دي شغلها .
شهد : خلاص يا شيماء سيبيها و تعالي علشان عايزاكي .
شيماء : حاضر يا روحي انا جاية وراكي علطول .
ثم توجه خطابها لجميلة وتقول لها بصوت كالرعد : عارفة يا بت لو رجعتلك ولقيتك لسه مخمودة في السرير هقصف رقبتك .

خرجت شيماء من غرفة جميلة التي ظلت تبكي بانهيا.ر !!!
وظلت تقول : انا عملت ايه بس يا ربي علشان دي تعمل فيا كده !!! حسبي الله ونعم الوكيل فيها ، انا لو قومت ممكن اسقط تاني !! طيب اعمل ايه ؟؟ دي ممكن تيجي وتضر.بني فعلا انا عارفاها دي مفتر.ية قوي !!!
ثم قامت بخطي بطيئة خا.ئفة وذهبت الي المطبخ وظلت تساعد البنت الاخري في غسيل الصحون وطهي الطعام ودموعها تنزل علي وجنتيها وتقول حسبي الله ونعم الوكيل فيكي يا شيماء هانم ينتقم منك ربنا .
وتقول باكية : طيب اعمل ايه دلوقتي ؟!! اقول لسلطان لما يرجع ؟؟ ولو قولتله هيعمل ايه ؟؟ ده مش بيحب يزعل شهد ابدا ؟؟
ثم ردت علي نفسها : لكن سلطان بيحبك يا جميلة واكيد مش هيسكت علي اها.نتك وبهد.لتك بالشكل ده !! لازم لما ييجي اقوله علشان يبعدها عني .
للكاتب عادل عبد الله
دخلت شيماء غرفة شهد التي قالت لها : عملتي معها كده ليه يا شيمو ؟؟
شيماء : متغاظة منها بنت ال… ، افتكرت نفسها بقيت هانم ولا ايه ؟؟
شهد : البنت حامل يا شيماء !!!
شيماء : حامل من جوزك يا شهد !!! انتي يا بت بقي معندكيش د.م ولا ايه !!
شهد : انا مش عارفة يا شيمو انا كان عقلي فين وانا بوافق اني اجوز سلطان للبنت دي !!! ده انا اللي كنت بتحايل عليه وبترجاه كمان !!!
شيماء : فعلا يا شهد انتي غلطتي غلطة كبيرة قوي ، بس لازم تلحقي نفسك بقي وتصلحي غلطتك .
شهد : اصلح غلطتي !! يعني اعمل ايه ؟؟
شيماء : البنت دي لازم اللي في بطنها ينزل وسلطان يطلقها وتروح لحالها .
شهد : ومش هيبقي حرام علينا اللي عملناه فيها ؟؟
شيماء : عملتوا فيها ايه !! انتوا معملتوش فيها حاجة غلط ولا حرام !!! سلطان اتجوزها جواز شرعي وهيطلقها طلاق شرعي ، وبعدها تمشي من هنا تشتغل ولا تتجوز ولا تتهبب بقي في اي دا.هية تاخدها بعيد عن هنا .
شهد : يعني البنت تدخل هنا بنت بنوت وتخرج من هنا مطلقة !!! ولما تمشي هتروح فين ؟؟ ولما تمشي من هنا مطلقة من صاحب البيت اللي كانت بتشتغل فيه اي حد هيفكر انه عمل معاها حاجة وسمعتها هتتبهدل ومش هتلاقي حد يتجوزها !!
شيماء : انتي طيبة قوي يا اختي ، الاشكال دي هتعرف تتصرف كويس متشليش همها !! شيلي همك انتي وجوزك وابنك وبس !! ومينفعش ابن شهد هانم يبقي اخوه ابن الخدامة !!!!
شهد ” تفكر في تلك الكلمة لثواني ” : كانت غايبة عني فين دي يا شيمو ؟؟
شيماء : ايه يا حبيبتي اللي كان غايب عنك ؟؟
شهد : ان اخو ابني يبقي ابن الخدامة !!! لا لا مش ممكن ابدا !! انا ابني لازم اخوه يتشرف به قدام الناس والمجتمع مش يتعاير به !!!
شيماء : شوفتي بقي ان ليا حق ؟!
شهد : وهنعمل ايه دلوقتي باللي في بطنها ؟؟
شيماء : دي بقي سيبهالي وانا هتصرف
شهد : هتعملي ايه ؟؟
شيماء : متشغليش بالك ، انا هروح اشوفها لسه مخمودة ولا قامت تشوف شغلها .

خرجت شيماء من غرفة شهد لتجد جميلة تقف في المطبخ وتغسل الصحون .
شيماء : ايوه كده شاطرة ، احبك لما تسمعي الكلام .
جميلة : انا تحت امرك يا ست هانم .
شيماء :انا قاعدالك هنا اسبوع مع ستك شهد ، واياكي اشوفك قاعدة مبتشتغليش هطين عيشتك !!
جميلة : حاضر يا ست هانم ، اي اوامر تاني ؟؟
شيماء : لما تخلصي اللي بتعمليه هاتي مية سخنه علشان تغسلي رجلين ستك شهد .
جميلة ” تبكي ” : حاضر يا ست هانم
مشت شيماء وعادت الي غرفة اختها بينما انها.رت جميلة بكاء ثم امسكت بهاتفها واتصلت بسلطان …
جميلة : تعالي ألحقني يا سلطان .
سلطان : مالك يا جميلة فيه ايه ؟؟

الحلقة الثامنة
خرجت شيماء وعادت الي غرفة اختها بينما انها.رت جميلة بكاء ثم امسكت بهاتفها واتصلت بسلطان …
جميلة : تعالي ألحقني يا سلطان .
سلطان : مالك يا جميلة فيه ايه ؟؟
جميلة : لما تيجي هتعرف .
ثم اغلقت المكالمة وظلت تبكي بحرارة .
ركب سلطان سيارته و انتابته هواجس عديدة وظل يكرر محاولات الاتصال بجميلة الا انها لم ترد عليه .

عادت جميلة الي غرفتها واحكمت غلقها .
وبعد قليل من الوقت عادت شيماء اليها فوجدتها قذ ذهبت الي غرفتها .
لحقتها شيماء وظلت تدق عليها الباب دون اجابة !!!

عاد سلطان للمنزل ليجد شيماء تدق باب جميلة بقوة وتكيل لها السباب !!
سلطان : فيه ايه يا شيماء ؟ ايه اللي بتعمليه ده ؟؟
شيماء : انت اتجوزت خدامة اختي وعملتها هانم يا سلطان !! هو ده حبك لشهد ؟؟ هي دي اخرتها ؟!!!
سلطان : ايه اللي بتقوليه ده !! شهد هي اللي جوزتني جميلة ، وبعدين انتي جاية تباركي لشهد علي حملها ولا جاية تعملي مشكلة ؟؟
شيماء : انا عارفة ان شهد اللي جوزتهالك علشان كانت عايزة تفرحك بالولد اللي نفسك فيه يبقي ده جزائها انك تساويها بجميلة الخدامة ؟!!
سلطان : استني بقي يا شيماء ، اولا جميلة مراتي مش رفيقتي ولا واحدة مصاحبها ثانيا شهد مراتي وجميلة بردو مراتي لكن دي لها وضع ودي لها وضع تاني ثالثا وده المهم انا مش هسمحلك تتدخلي في حاجة زي كده .
شيماء : انت بتكلمني بالطريقة دي علشان حتة خدامة !!!
سلطان : احترمي نفسك يا شيماء اللي بتتكلمي عليها دي مراتي .
شهد : بس كفاية يا سلطان ، انت ازاي تكلم اختي بالطريقة دي ؟!!!
سلطان : انتي شايفاها بتتكلم ازاي !! انا مش هسمح لحد غريب يتدخل في حياتنا .
شهد : شيماء اختي مش حد غريب .
سلطان : يبقي تلزم حدودها ومتدخلش في اللي ملهاش فيه .
ثم تركهم ودخل غرفة جميلة !!
شيماء : شوفتي يا شهد اخرة غلطتك ؟!
شهد : خلاص يا شيماء ، كلامك ده مش هيغير حاجة .
شيماء : البنت دي وجودها في حياتكم خطر عليكي يا شهد ، لازم سلطان يطلقها والا هيضيع منك بعد ما بدأتي تحققي احلامك .
شهد : عندك حق سلطان لازم يطلقها .

في غرفة جميلة
سلطان يجد جميلة منهارة بكاءا فيحاول تهدئتها …
سلطان : خلاص يا جميلة اهدي علشان خاطري .
جميلة : انت مشوفتش اخت مراتك عملت فيا ايه !!!
سلطان : معلش حقك عليا .
جميلة : لا العفو متقولش كده يا سلطان انت مهما كان انت البيه وانت البنت الخدامة .
سلطان : لا انتي كرامتك من كرامتي و انا مش هسمح لحد يهيينك ابدا .
جميلة : ربنا يخليك ليا .
سلطان : لو شيماء كلمتك تاني وقالتلك اي حاجة مترديش عليها وقوليلي ، واوعي اشوفك بتبكي تاني .
جميلة : حاضر .

يعود سلطان الي غرفة شهد فيجدها حزينة وبجوارها اختها شيماء يبدو عليها الغضبب الشديد !!
شهد : جاي ليه ؟ ما تروح وخليك جنب حبيبتك .
سلطان : ايه اللي بتقوليه ده يا شهد !! انتي عارفة ومتأكدة انك انتي حبيبتي .
شهد : كان زمان قبل ما البنت دي تدخل بينا .
سلطان : لأ يا شهد ، انتي حبيبتي وقلبي وروحي وعمري وهتفضلي كده علطول .
شهد : لو انا حبيبتك زي ما بتقول طلق جميلة يا سلطان .
سلطان : انتي بتتكلمي جد يا شهد ولا بتختبري حبي ليكي ؟
شهد : لا يا سلطان بتكلم بجد ، دخول جميلة حياتنا هيضيع حبنا بعد ما ربنا كرمنا وبدأنا نحقق اللي نفسنا فيه .
سلطان : ده بيتهيألك ، مفيش حاجة ممكن تأثر علي حبنا او تبعدنا عن بعض ابدا .
شيماء : لأ مش بيتهيألها يا سلطان اختي شهد عارفة مصلحتها ومصلحة ابنها كويس .
سلطان : بعد اذنك يا شيماء متدخليش في الموضوع ده .
شهد : استني انتي يا شيماء دلوقتي ، لأ يا سلطان ، وجود جميلة هيبعدنا عن بعض ، انا اللي دخلتها حياتنا وجوزتهالك وانا اللي بقولك طلقها .
سلطان : احنا مش عرايس لعبة في ايدك بتحركيها زي ما انتي عايزة ، ولو موضوع الطلاق ده مش هيفرق معايا فأكيد هيفرق كتير معها وهي ملهاش ذنب علشان نجوزها ونطلقها بمزاجنا وكأنها مش انسانة لها رأي ومشاعر !!!
شهد : اخر كلام عندي يا سلطان قدامك حل من اتنين يا تطلق جميلة يا سلطان يا تطلقني ؟؟
سلطان : ياااه !! للدرجادي ؟؟ وقدرتي تقوليها !!
شهد : مادام متمسك بها كده يبقي لازم اقولها .
سلطان : و هي ذنبها ايه ؟؟
شهد : وانا ذنب ابني ايه ان اخوه يكون ابن خدامة ؟؟
سلطان : ابنك هيكون ابن سلطان بيه ، وبعدين ما انتي كنتي راضية وموافقة بكده قبل ما تحملي !!!
شهد : كنت موافقة قبل ما اعرف ان هيكون ليا ابن لازم لما ييجي الدنيا يتشرف بأهله مش يتعاير بأخوه !!!
سلطان : طيب يا شهد ، اديني فرصة افكر .
شهد : فكر زي ما انت عايز و اعمل حسابك شيماء هتبات معايا في اوضتي هنا وهتقعد معايا اسبوع علي ما انت تفكر وتاخد قرارك .
سلطان : اه طبعا شيماء تنور الدنيا كلها بس المهم ابعدي عن جميلة يا شيماء بعد اذنك .
شيماء : الاهم انها هي اللي تبعد عننا .
للكاتب عادل عبد الله
مرت ايام ومازال سلطان يفكر في هذا المأزق الذي لم يتوقعه ابداا.
شهد هي حب عمره ولا يستطيع الابتعاد عنها ابدا كما انها قدمت له الكثير من التضحيات واخرها فكرة زواجه من جميلة .
وفي ذات الوقت لا ينكر ان جميلة استطاعت بطيبتها ورومانسيتها ان تجعله يحبها ويكون لها ركن هام داخل قلبه ، بالاضافة الي انها بنت يتيمة مسكينة لا حيلة لها دخلت هذا البيت كفتاة بريئة كيف تخرج منه الان كمطلقة ومعها حملها ؟!!!
ظل سلطان ايام وليالي يفكر واقترب الاسبوع من نهايته و اصبح قاب قوسين او ادني من اتخاذ قرار لم يحدده بعد !!!

سلطان يتمدد ليلا بجوار جميلة ويظل قلقا متيقظا يفكر !!!
جميلة : فيه ايه يا سلطان ؟ قلقان ليه ؟
سلطان : لا ابدا مفيش .
جميلة : لأ فيه حاجة شغلاك وبتفكر فيها !!
سلطان : دي حاجة بخصوص الشغل .
جميلة : لا يا سلطان مش بخصوص الشغل .
سلطان : اومال هكون بفكر في ايه ؟؟
جميلة : اقولك انا سلطان مادام مش عاوز تقول ، شهد هانم عايزاك تطلقني .
سلطان : مين قالك ؟
جميلة : قلبي اللي قالي ، المهم دلوقتي انت هتعمل ايه ؟ هتطلقني ؟
سلطان : انا بحبك يا جميلة ومش عايز اطلقك ، لكن..
جميلة : مادام قولت كلمة لكن يبقي اكيد انت نويت تطلقني .
سلطان : جميلة ، انا…..
جميلة : انا تحت امرك يا سلطان بيه .
سلطان : سلطان بس ، قولتلك سلطان بس يا جميلة .
جميلة : سلطان …
سلطان : نعم يا عيون سلطان يا قلب سلطان يا روح سلطان .
جميلة : انا بحبك قوي ، اوعي تطلقني انا معرفش اعيش من غيرك .
يضمها سلطان اليه ضمة حانية : وانا كمان بحبك قوي يا جميلة .
_عادل_عبد_الله
صباح اليوم التالي
يستيقظ سلطان علي صوت دقات علي باب الغرفة !!!
سلطان : مين ؟
شيماء : انا شيماء .
تحت.ضن جميلة سلطان في خو.ف !!! يربط علي كتفها ثم يرد : ايوه يا شيماء فيه ايه ؟
شيماء : انا وشهد هننزل .
سلطان ” بتعجب ” : نازليين !!! رايحين فين ؟
شيماء : هننزل للدكتور نعمل سونار علشان نطمن علي الجنين .
سلطان : لا ، انا هتصل بالدكتور واخليه يعملها السونار هنا في البيت .
شيماء : بتتكلم بجد ؟؟
سلطان : ايوه ، ادخلوا استريحوا دلوقتي وانا هتصل بالدكتور .

بعد عدة ساعات
يأتي الطبيب ومعه مساعده ومعهم جهاز اشعة تليفزيونية ” سونار ” للكشف علي حمل شهد .
وبمجرد رؤية سلطان لصورة جنينه داخل رحم شهد تنزل دموعه فرحا بينما تضحك شهد ودموعها تنهر وتقول : ابنك اهو يا سلطان ، شايف ابنك ، شايفة يا شيماء ابن اختك شهد ؟
شيماء : ايوه يا حبيبتي ربنا ييفرحك به بارب .
سلطان ” يضحك ” : ممكن تقولنا هو ولد ولا بنت يا دكتور ؟
الطبيب : ايوه طبعا ، مدام شهد حامل في ولد ، اهو باين اهو ، ابنك باين اهو ولد يا سلطان بيه .
سلطان : الف حمد وشكر لك يارب .
شهد : الف مبروك يا ابو الولد الف مبروك يا سلطان .
سلطان : الف مبروك يا شهد الف مبروك يا ام ابني .
وقبل ان ينصرف الطبيب يسأله سلطان : ممكن يا دكتور نطمن علي الجنين اللي في بطن جميلة ؟؟
الطبيب : ايوه طبعا .
سلطان : بعد اذنك يا دكتور ممكن تيجي معايا الاوضة التانية ؟

يشاهد سلطان صورة الجنين في رحم جميلة فيبتسم : هو ده يا دكتور ؟
الطبيب ” يضحك ” : قصدك هي دي .
سلطان : هي بنت يا دكتور ؟

الطبيب : بنت زي القمر .
جميلة : بنت !!!
الطبيب : ايوه بنت .
تتغير ملامح جميلة ويبدو عليها الحزن !!

الحلقة التاسعة
يشاهد سلطان صورة الجنين في رحم جميلة فيبتسم : هو ده يا دكتور ؟
الطبيب ” يضحك ” : قصدك هي دي .
سلطان : هي بنت يا دكتور ؟
الطبيب : بنت زي القمر .
جميلة : بنت !!!
الطبيب : ايوه بنت .
تتغير ملامح جميلة ويبدو عليها الحزن !!
سلطان : مالك يا جميلة زعلتي ليه ؟! كل اللي يجيبه ربنا خير .
جميلة : كان نفسي اجيبلك ولد ، يا عب.يطة ده ربنا اللي بيجيب وكل اللي بيجيبه رزق وخير ، الحمد لله .

صباح اليوم التالي
يدق سلطان باب غرفة شهد ثم يدخل ويقول لها : شهد انتي حطتيني قدام اختيار صعب ما بين اني اطلق جميلة او اطلقك وانا جاي اسألك ده أخر كلام عندك ؟
شهد : ايوه .
شيماء : انت جاي بعد اسبوع تسألها اذا كان اخر كلام ولا لأ !!!
سلطان : بعد اذنك يا شيماء انا بكلم شهد .
شهد : استني انتي يا شيماء ، ايوه يا سلطان ده اخر كلام ، والمهلة اخرها النهاردة ، اخترت ولا لسه بتفكر ؟؟
سلطان : مش محتاجة تفكير ، مينفعش يكون حب عمري في كفة وفي الكفة التانية فيه اي حد .
شهد : يا حبيبي يا سلطان ، بحبك اوي ، كنت عارفة اني مش اهون عليك .
سلطان : انا هكلم جميلة النهاردة في موضوع الطلاق لأنها لسه متعرفش وهديها قرشين كتعويض ، والبنت الخدامة الجديدة هتفضل قاعدة معانا تشتغل مكان جميلة .
شهد : والبنت اللي في بطنها ؟؟
سلطان : بعد ما تولدها هديها قرشين واخدها منها تتربي هنا معاكي ومع اخوها .
للكاتب عادل عبد الله
في صباح اليوم التالي
يحضر خال جميلة الي المنزل بينما تتساقط دموع جميلة !!
سلطان يخرج شيك بمبلغ مالي ويعطيه لجميلة ويقول : ده مبلغ كويس يا جميلة ممكن يساعدك في حياة مستقرة لو شغلتيهم وعيشتي من ريعهم ، ورقة طلاقك هتوصلك بيت خالك خلال ابام ، وياريت في اليوم اللي هتولدي فيه تتصلوا بيا وتعرفوني علشان اكون موجود .
جميلة : هو ده كلامك معايا ؟؟ هي دي وعودك ليا ؟!!!
سلطان : معلش يا جميلة الظروف اتغيرت .
جميلة : ببساطة كده ؟!
خالها : هي البت دي عملت ايه يا سلطان بيه ؟؟ قولي وانا اقصف رقبتها .
سلطان : لا الحقيقة جميلة معملتش حاجة بس الظروف بتتغير ، خدي يا جميلة الشيك خليه معاكي .

انصرفت جميلة مع خالها ، بينما كانت مظاهر السعادة والفرح تغمر وجه وملامح شهد وشيماء .
تبدو علي ملامح سلطان بعض ملامح الحزن والالم ولكن يحاول اظهار ابتسامته امامهما !!
شهد : بحبك قوي يا سلطان ، طول عمري واناواثقة من حبك ليا واسعد لحظات حياتي لما بتثبتلي حبك في اي موقف .
سلطان : اهم حاجة تكوني مبسوطة يا شوشو .
شهد : حبيبي لازم اكون مبسوطة وانت جنبي ، واكتر حاجة فرحانة لها اننا رجعنا زي الاول انا وانت بس وكمان معنا ابننا مفيش سعادة بعد كده .
سلطان : لأ يا حبيبتي فيه اكتر من كده .
شهد : فيه ايه ؟
سلطان : ان ابننا يكبر قدامنا ويبقي راجل ملو هدومه .
شهد : اناابني يا سلطان لازم يبقي احسن شاب واحسن راجل وكل الناس تتباهي به وتشاور وتقول ابن شهد وسلطان اهو .
شيماء : بمناسبة العيال بقي انا راجعة اسكندرية لأن ابو العيال وحشني ، وبالمرة اسيبكم تتهنوا وتفرحوا ببعض .

في منزل خال جميلة
الخال : بردو مش هتقولي يا بت عملتي ايه علشان سلطان بيه يطلقك ؟
جميلة : والله ما عملت حاجة يا خال .
الخال : يا بنت اختي من البارح وانا بسألك وانتي مش عايزة تقولي الحقيقة !!
جميلة : يا خال انا لو كنت عملت حاجة كان هيفع المبلغ اللي في الشيك ده كله !!
الخال : اومال يعني طلقك من الباب للطاق كده ؟!!
جميلة : شهد مراته واختها شيماء هما اللي قالوله يطلقني .
الخال : وانتي عملتلهم ايه علشان بطلبوا منه كده ؟؟ ما شهد هانم كانت موافقة وهي اللي مشيت في جوازتكم !!
جميلة : علشان هي كمان بقيت حامل .
الخال : معقول !! بعد العمر ده كله !!! ده انتي يابنت اختي …..
وفجأة يأتي اليها سلطان……..
الخال : يا مرحب يا سلطان بيه ، ده انت اول مرة تشرفنا .
سلطان : مرحب بيك يا حاج ، يلا يا جميلة هاتي شنطتك وتعالي .
جميلة : شنطتي !! هنروح فين تاني يا سلطان بيه ؟ هتوديني المحكمة اخد ورقتي من هناك ؟؟!
سلطان : ورقة ايه يا جميلة !!! انتي صدقتي اني ممكن اطلقك بجد ؟؟
_عادل_عبد_الله
جميلة : مش فاهمة !!
سلطان : لما شهد صممت علي الطلاق انا حسبتها قولت لما اخدلك شقة لوحدك هتعيشي مرتاحة اكتر من البيت .
جميلة : شقة لوحدي !!!
سلطان : ايوه شقة ليكي لوحدك .
جميلة : لكن كده انت هتبقي بعيد عني !!!
سلطان : هبقي جنبك علطول ، يلا بقي علشان نلحق نرجع قبل المغرب علشان مبحبش اسوق بالليل .

بعد مرور عدة شهور
في شقة جميلة
سلطان : احتمال اغيب عنك كام يوم .
جميلة : ليه يا حبيبي ؟
سلطان : شهد المفروض هتولد بكره .
جميلة : صور البيبي وابعتلي صورته بعد ما يتولد علطول .
يضحك سلطان : حاضر .
جميلة : هتسميه ايه يا سلطان ؟
سلطان : امه عايزة تسميه نور .
جميلة : وانت هتسمع كلامها .
يضحك سلطان : ايوه مضطر .
جميلة : وانا المفروض اولد الشهر الجاي ، هتسمي بنتنا ايه ؟
سلطان ” يضحك ” : هسميها جميلة .
جميلة : لاااااا انا نفسي اسميها غرام .
سلطان : غرام ….. اسم جميل قوي ، بس اشمعني غرام ؟
جميلة : علشان يفضل اسمها شاهد ودليل علي حبي لك .

بعد شهرين
يستيقظ سلطان من النوم صباحا فيجد شهد تحت.ضن ابنها نور وتلعب معه في فرح وسعادة بالغة .
سلطان : صباح الخير يا شوشو ، صباح الخير يا بشمهندس نور .
شهد : لأ اسمه الدكتور نور ، انا نفسي يطلع دكتور ومشهور وعنده عياده كبيرة قوي ويطلع في التليفزيون زي الدكاترة المشهورين اللي بنشوفهم .
سلطان : يارب يا حبيبتي ، هاتي بقي دكتور نور العب معاه شوية .

تشاهد شهد السعادة في عيون سلطان وهو يلاعب طفله الذي انتظروه طويلا .
ثم يخطر شيئا في خاطرها فتسأله : جميلة ولدت ولا لسه ؟
سلطان : ايوه ولدت من عشرين يوم .
شهد : وروحت شوفت البنت ؟؟
سلطان : ايوه طبعا .
شهد : سمتها ايه ؟
سلطان : غرام .
شهد : غرام !!! ايه الاسم البلدي ده !!
سلطان : مامتها اللي سمتها .
شهد : اسم بلدي قوي ، و ليه مش جبتها لحد دلوقتي زي ما قولتلي ؟؟
سلطان : قولت اسيبها مع امها احسن .
شهد : لااا ، لو سبتها عند امها يبقي كل شوية هتروح تشوفها وتشوف امها ، وبعدين اللي زي جميلة دي مش هتعرف تربي البنت ، هاتها تتربي هنا مع اخوها احسن.

سلطان : انا مش عايز اتعبك ، كفاية عليكي تربية نور .
شهد : متشغلش بالك انت بالتربية ، المهم لازم تجيب البنت تتربي هنا مع اخوها قدام عينيا .
سلطان : حاضر يا حبيبتي .

الحلقة ١٠
سلطان : انا مش عايز اتعبك ، كفاية عليكي تربية نور .
شهد : متشغلش بالك انت بالتربية ، المهم لازم تجيب البنت تتربي هنا مع اخوها قدام عينيا .
سلطان : حاضر يا حبيبتي .

بعد عدة ايام …..
تستيقظ شهد علي صوت نغمة هاتفها في الثانية بعد منتصف الليل !!!!
سلطان : خير يارب ، مين يا شهد ؟
شهد : دي شيماء!!!!!
الو ايوه يا شيمو فيه ايه ؟؟
شيماء : انا اتطلقت يا شهد .
شهد : انتي بتهزري !!
شيماء : والله ابن ال… طلقني .
يلتقط زوجها الهاتف من يديها ويقول : شوفتي قلة ادبها !!! والنعمة ما هتبات فيها ، انا عشان اسكندراني جدع مش هتطرها في الشارع ، بس قدامكوا ساعتين اي حد ييجي ياخدها والا هتستلموها من المشر.حة .
يلتقط سلطان الهاتف : مسافة السكة هكون عندك .

في السابعة صباحا
يعود سلطان الي منزله و معه شيماء ، وما ان تدخل حتي تنهمر دموعها…..
شهد : حبيبتي يا شيمو ، بطلي عياط يا روحي .
شيماء : طلقني ابن ال…
سلطان : ماهي طولة لسانك دي هي السبب انه يطلقك .
تنظر له شيماء بحدة بينما تعاتبه شهد : ايه يا حبيبي اللي بتقوله ده !!! عمره عمره لو لف الدنيا كلها يلاقي شعره منها !!
سلطان : جوز اختك ، قصدي طليق اختك هو اللي قال كده ، انا مش بجيب حاجة من عندي .
شهد : طيب خلاص اللي حصل حصل ، اسبوع ولا اتنين لما يهدوا هما الاتنين وهيتصالحوا ويرجعوا لبعض تاني .
شيماء : مش هينفع يا شهد دي ثالث طالقة …
شهد : يخربيتتتته !!!
شيماء : هو نفسه قالي ان دي اخر مرة اشوف وشه فيها وهيبعتلي ورقة الطلاق علي المحكمة ، بس والنعمة يبعت بس ورقة الطلاق وانا هاخد الشقة والعفش واللي قدامه واللي وراه وانيمه في الشارع .
شهد : لا يا روحي انتي بعد كده ملكيش عيشة تاني في اسكندرية ، هتقعدي هنا جنبي وحقك هيجيلك وانتي حطة رجل علي رجل .

بعد مرور اسبوع
وقد صار طلاق شيماء بصفة رسمية…
شهد : ناوية تعملي ايه يا شيمو ؟
شيماء : انا رتبت نفسي خلاص ، اول حاجة عايزة محامي كويس علشان يجيب لي كل حقوقي من حباب عينيه ، ثانيا عايزة سلطان يشوفلي شقة تمليك تكون قريبة من هنا .
شهد : وليه شقة ما تعيشي معايا هنا .
شيماء : لا يا قلبي انا عايزة مكان استقر فيه ولما تكون قريبة منك هتلاقيني كل يوم عندك .
شهد : انتي مش ناوية تتجوزي تاني ؟
شيماء : لا لا لا ، بلا رجالة بلا وجع قلب ، انا هقعد اربي باسل وبسام والحمد لله علي كده .
شهد : مش هنسبق الاحداث ، المهم دلوقتي يا سلطان شوف محامي كويس لشيمو وشقة تكون جنبنا هنا في نفس الشارع .

بعد ايام ….
يجلس سلطان علي السفرة يتناول طعام الافطار و علي ذراعه ابنه نور وبجواره شهد وامهما شيماء وابنائها .
شهد : دراعك كده هيوجعك يا حبيبي ، هات نور علي ماتفطر .
سلطان : لا خليه كده يفتح نفسي .
شهد : ربنا يخلهولك ويخليك له .
شيماء : بتحبه هو اكتر ولا شهد يا سلطان ؟
سلطان : حبي له من حبي لشهد ثم يضحك ويقول : اطلعي انتي منها مش هتعرفي توقعينا في بعض .
يضحكون جميعا ثم تسأله شيماء : طيب بتحب نور اكتر ولا غرام ؟؟
يقف سلطان عن تناول الطعام من مفاجئة السؤال !!!!!
ثم يقول : اكيد بحبهم هما الاتنين .
شيماء : قصدي بتحب مين اكتر نور ولا غرام ؟
سلطان : هما لحد دلوقتي مفيش مواقف بينا علشان احب حد فيهم اكتر من التاني ، فاكيد بحب الاتنين قد بعض .
للكاتب عادل عبد الله
شيماء : هي فين غرام صحيح ؟ مش كنت بتقول هتاخدها من امها علشان تتربي هنا مع اخوها ؟
سلطان : انا قولت لامها ورفضت .
شهد ” بعصبية ” : هي مين دي اللي رفضت ؟!!!
سلطان : جميلة .
شيماء : البنت نسيت نفسها !!وهي الخدامة دي هتعرف تربي البنت زي ما تتربي هنا مع شهد اختي ؟!!!
سلطان : انا كلمتها وهي متمسكة بالبنت وبصراحة انا مش هيجيلي قلب اخد البنت من امها غص.ب عنها .
شهد : لا يا سلطان مينفعش تاخدها منها الا لو هي وافقت .
سلطان : انا كمان رأيي كده ، انا رايح الشركة يا روحي ، باي .

بعد انصراف سلطان
شيماء : انتي ايه رأيك في كلام جوزك ؟
شهد : مش مرتاحة له .
شيماء : وانا كمان مش مرتاحة له .
شهد : قصدك ايه ؟
شيماء : قصدي ان سلطان مخبي حاجة .
شهد : انا كمان حاسة بكده .
شيماء : سبيلي سلطان انا بطريقتي هعرف هو مخبي ايه .
شهد : انا خايفة ليكون سلطان ….
شيماء : من غير ما تكملي انا كمان نفس الاحساس .
شهد : يارب ما يطلع اللي في دماغي ، علشان لو طلع اللي في دماغي هيبقي اخر اللي بيني وبينك يا سلطان !!

تبدأ شيماء في مراقبة ومتابعة خطوات سلطان حتي تجده يدخل شقة جميلة فتتصل بشهد وتقول : سيبي اللي في ايدك وتعالي حالا .
شهد : فيه ايه شيماء ؟ واجيلك فين ؟
شيماء : سلطان رجع لجميلة وواخدلها شقة وهو دلوقتي عندها ، تعالي علي العنوان اللي هقولك عليه …..

بعد نصف ساعة
تصل شهد الي حيث توجد شيماء !!
شهد : انتي متأكدة يا شيماء انه عند جميلة ؟!
شيماء : تعالي نطلع وانتي تشوفي بنفسك ، بس خليكي جامدة واوعي تنزل منك دمعة .
تصعد شهد وشيماء الي شقة جميلة التي تصد.م حين تراهم من خلف الباب !!
جميلة : ألحقني يا سلطان !! شهد وشيماء بره !!!!!
سلطان : اييييه !!! وعرفوا ازاي ؟؟
جميلة : معرفش ، المهم اعمل ايه انا دلوقتي ؟؟
صوت رنات متتابعة ودقات متتالية علي باب الشقة !!!!!
سلطان : طيب ادخلي انتي جوه .
عادل_عبد_الله
يفتح سلطان باب الشقة ليجد شهد وشيماء في مقابلته !!!!
شهد : هي فين الست هانم ؟؟؟ فين خدامتي اللي انت واخدلها الشقة دي وعملتها هانم !!! اطلعي يا خدامة !!!!
سلطان : اهدي طيب يا شهد وانا هفهمك كل حاجة .
شيماء : لو البت دي مطلعتش انا هدخف اجيبها من شعرها .
سلطان : اسكتي يا شيماء من فضلك .
تخرج جميلة وتواجههم ….
جميلة : فيه ايه يا شهد هانم ؟
شهد : فيه انك حرباية عرفتي تضحكي علي العب.يط ده وتخليه ……..
سلطان : انا مسمحلكيش ، اسكتي يا شهد بعد اذنك .
شهد : انت دلوقتي حالا قدامك حل من الاتنين لتطلقني لتطلقها و حالا .
سلطان : طيب تعالي نروح البيت وبعدين نتفاهم .
شهد : مفيش تفاهم ، لازم تطلقها دلوقتي يا سلطان لترمي عليا يمين الطلاق ومش هتشوفني ولا هتشوف ابنك تاني !!!
سلطان : انتي كده هتعقدي الموقف اكتر ما هو معقد !!!
شهد : لو نزلت من هنا يا سلطان من غير ما تطلق البنت دي مش هتشوفني ولا هتشوف ابنك تاني .
سلطان : هطلقها يا شهد بس مش دلوقتي .
شهد : دلوقتي وحالا والا …….
سلطان : طيب نرجع البيت ووو…..
شهد : دلوقتي حالا ، طلقها يا سلطان والا اقسم بالله هتخسرني وتخسر ابنك للابد !!
سلطان ينظر لجميلة ” في الم ” : اتتي …
شهد : يلا انطق .
سلطان : انتي طالق يا جميلة .
تنهمر دموع جميلة علي وجهها وتجري اليها شيماء وتأخذها وتطردها خارج الشقة !!!
سلطان : ميصحش كده يا شيماء ، سبيها في شقتها وانا ……
شيماء : شقة مين ؟ الجربوعة دي بقي ليها شقة وبيت !!!
سلطان : يا شيماء استني ….
تأخذها شيماء وتلقي بها و تحاول نزع طفلتها منها فتبكي جميلة وتتوسل اليها ترك الطفلة معها !!! حتي يصر.خ سلطان في وجهها : سيبلها البنت حرام عليكي

شهد : سيبيلها البنت يا شيماء .
تترك شيماء الطفلة لجميلة ثم تنتزع منها مصوغاتها الذهبية وهاتفها المحمول !!
سلطان : ايه اللي بتعمليه ده يا شيماء ، حرام عليكي .
شيماء : من امتي كان عندها دهب وتليفون الخدامة دي ، والله ما تنزل من هنا ومعاها حاجة منهم !!!!
يلا وروني التفاعل الحلو بعشر كومنتات ولايك للجديد ياقمرات بسرعه🌹

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
0

أنت تستخدم إضافة Adblock

انت تستخدم اضافة حجب الاعلانات من فضلك تصفح الموقع من متصفح اخر من موبايلك حتي تقوم بتصفح الموقع بشكل كامل