منوعات

رواية احببت مربية ابنتي الفصل العاشر بقلم رهف حاتم حصريه وجديده

رواية احببت مربية ابنتي الفصل العاشر بقلم رهف حاتم حصريه وجديده

في المرحاض
قلعوها ونزلوها البانيو بهدوء و هدأت و بدأت تلعب مع البطوط وتنهدت فرح تنهيدة كبيرة و
فرح: الحمدالله
ادهم: هديت شوية
فرح: طب تعالي نحميها بقا
و بدأوا يحموها و في نصف الاستحمام رمت حنين الماء على ادهم و
ادهم: ماشي ياستي ماشي مقبولة منك
و ضحكت فرح و
فرح: أقل حاجة عندها بقا في حد يدي لطفلة سيرلاك لسة سخن
ادهم: يلا حصل خير
نظرت إليه و كملوا استحمام حنين و
حنين: ماية حلوة يا فيح
فرح: طب كويس يا قلب فرح
حنين: بابي انت وحث
ادهم: ليه بس
حنين؛ علثان اكلتني سيلاك ثخن
ادهم:انا اسف ياستي مش هعمل كدة تاني و قبلها و هي ضربته كف و نظر اليها بزهول و فرح تضحك و كان كف يديها صغير جدا لاكن عندما ضربته كان موقف مضحك جدا و
فرح: هههههههههههههههههههههههههههههه مش قادرة اااه بطني
ادهم: ايه يا حنين ده ليه كدة
حنين: امثي برة يا كليل الأدب انا باخد ثاور و انا بنت امثى اتلع برة حيب يا بابي(أمشي برة يا قليل الادب انا باخد شاور و انا بنت امشي اطلع برة عيب يا بابي)
ادهم: لا حول ولا قوة الا بالله اتعلمت الجنان منك
فرح: ههههه انت بتلبسني كل حاجة ليه وبعدين اطلع برة دي بتاخد شاور عيب و ضحكت
ادهم: طيب ياختي انا ماشي اشربي انتي بقا أبقى تعالي قوليلي اساعدك بعد كدة
فرح: مش طلبت منك على فكرة مساعدة
ادهم: احم جبهتي طارت اروح اخد شاور بردو بدل الكسفة دي
و مشي و ضحكت و لعبت بلمياه مع حنين
*************************
عند ادهم
في غرفته
ابتسم ابتسامة واسعة و ثم دخل إلى المرحاض
********************
عند فرح
عندما انتهوا
حملت حنين و ذهبت إلى غرفتها و دخلوا و البستها و نشفتها و قامت بعمل شعر حنين إلى كحكة صغيرة و كانت جميلة جدا و
فرح: يلا ننام شوية بقا
حنين: عاوثة العب في المورجيحة
فرح: لا ننام و لما نتعشى نلعب في المورجيحة
حنين: هيييه ماثي
و نيمتها و بعدها خرجت إلى الصالة
************************
في الصالة
فرح: طب هعمل مكرونة بلبشاميل و لا بيتزا مممم أسأل ادهم و أمري لله
*************************
في غرفة ادهم
خرج ادهم من المرحاض و هو عاري الصدر و حولين رقبته منشفة صغيرة و كان جذاب جدا و
وقتها طلعت فرح لغرفته و خبطت عليه و فتح لها و
أول ما نظرت فرح إلى منظره وضعت يديها في وجهها
و
فرح: انا اسفة جدا احم مش كنت أعرف انك لسة مخلصتش لبس
ادهم بضحك على خجلها: لا عادي مش مشكلة كنتي عاوزة ايه
فرح و هي ما زالت على وضعها: احم الصراحة يعني قولت اني انا اعملكم العشاء فقولت يعني أسألك اعملكم بيتزا ولا مكرونة بلبشاميل
ادهم: هو انتي بتعرفي تطبخي
فرح: اه يعني كدبة بيضة مش يضر يعني
ادهم: مممم طب بغض النظر عن الكدبة البيضة دي فأعملي بيتزا و على الله يكون الأكل اتحرق
فرح و قد شالت يديها و قالت بعصبية
فرح: حضرتك شايفني فاشلة و لا ايه
ادهم: وحضرتك مش شايفة انك شلتي ايدك ولا ايه
فرح: هووووف شكلك وحش اصلا
ادهم: و كمان شوفتيني
فرح تأففت بغضب و تركته و فضل ادهم يضحك على طفولتها و قفل الباب
*********************
في المطبخ
فرح و هي تضع الأشياء بعصبية
فرح: مش هيبطل غرور بقا هووف
و امسكت الزيت و وضعت بعضه في الكوب و فجأه وقع منها الكوب و
فرح: هو يوم باين من أوله
“انا كنت حاسس أنط هتعملي مصيبة في المطبخ بس انتي الي عملالي فيها الشيف شربيني”
هتف ادهم هذه الكلمات و هو يسند كتفه في باب المطبخ و قام بمكاتفت يديه أمام صدره و ينظر إلى فرح باستهزاء و
فرح:ما هو من التوتر أعمل ايه يعني وبعدين محصلش حاجة
و نزلت و جابت المكنسة و الفرشاء و بدأت بلم الأشياء و
ذهب اليها ادهم و نزل و
فرح: لوسمحتي مش محتاجة مساعدة من حد
وقف مرة أخرى و
ادهم: احسن بردو وفرتي تعبي
فرح: مطلبتش منك اصلا
ضحك ادهم باستهزاء و خرج من المطبخ و هتفت فرح بحنق كلام غير مفهوم
****************
و بعد ساعتين
انتهت فرح من تحضير الطعام و خرجت إلى الصالة وجدت ادهم و يجلس في الاريطو و رجليه في اريكة الأخرى و
فرح: الأكل جهز
ادهم: عظيم كويس أن محصلش حريقة
فرح: ها ها ها ها
ادهم: روحي صحي الدادة
فرح: كنت هروح من غير ما حضرتك تطلب مني
ادهم: طيب ايه بقا روحي صحيها
و تاففت بضيق و ذهبت إلى غرفة حسناء
**********************
في غرفة حسناء
دقت فرح على باب غرفة حسناء و فتحت لها حسناء و
فرح: الأكل جهز يا ماما
حسناء: وانا اقول الريحة الحلوة دي جاية منين انتي عاملة بيتزا
فرح: ههههه اه حاجة زي كدة
حسناء: ههههه تسلم ايديك يا فرح اكيد طالعة حلوة زيك
فرح: مش للدرجادي يعني يا ماما هههههه
حسناء: ههههه طب يابنتي هروح السفرة بقا و هقطعلكم
فرح: طيب تمام و انا هروح اصحي حنين
و ذهبت حسناء إلى السفرة و فرح إلى غرفتها التي تنام فيها حنين
*************************
في غرفة فرح
دخلت غرفتها و جلست في الفراش و اردفت بهدوء
فرح: حنين حنون يلا اصحي يا حبيبتي علشان نأكل مم عملتلك سيرلاك انتي بتحبيها
و استيقظت حنين و
حنين : بجت
فرح: هههه اه يلا نغسل وشنا و نروح نأكل
و حملتها و ذهبت بها إلى المرحاض و اغسلت حنين وجهها و طلعوا إلى السفرة
*******************
في مائدة الطعام

حسناء: مساء الخير
ادهم: مساء الخير يا دادة
حسناء: عامل ايه يابني
ادهم: الحمدالله تمام جدا
حسناء: دايما يابني
و ابتسم لها ادهم و قطعهم صوت فرح و هي تقول
فرح: ها ونبي دوقوا و قولوا رايكوا
ادهم: وحش
فرح: هو انت لسة دوقتها علشان تقولي وحش
ادهم:لا باين انه وحش
حسناء: طب متقولش وحش علشان يطلع حلو و في الآخر تكسفك
و ضحكت فرح و بدأوا بأكل البيتزا و
ادهم عندما أكل منه عاجبه جدا لكن أنكر ذلك و قال
ادهم:وحش جدا على فكرة
فرح: يبقا متاخدش منه
ادهم: افندم
فرح:زي ما سمعت الي أعرفه أن الي مش عاجبه حاجة مش ياكلها
ادهم: و مين قالك اصلا اني هقرب منها بعد كدة
فرح: اما نشوف
حنين: عايثة حيتة
فرح: ماشي هديكي حتة صغننة على قدك
و قطعت قطعة صغيرة و اكلتها لحنين و
حنين: حوة اووووي عاوثة تاني
فرحت فرح كثيرا و اعطتها قطعة أيضا و اكلتها لها و عندما انتهوا

حسناء: تسلم ايدك يابنتي بيتزا حلوة جدا
فرح و هي تقف و تلم الصنية و الاطباق
فرح: بلهنا و الشفا يا ماما
و ذهبت بهم إلى المطبخ
*********************
في المطبخ
فرح: رخامة دي ياربي يعني يوم ما انا أكون متحمسة اني اطبخ قفلي الامل خالص بس لازم أكدله اني مش هسمحله انه يقفلي يومي
و أكملت غسل الأطباق
******************
و قاموا من السفرة و جلسوا في الصالة و جائت إليهم فرح و هي تقدم لهم القهوة و تضعها في الطاولة و
فرح: حنين عاوزة حاجة
حنين:لا
فرح:طب كويس يا قمري
ادهم: بكرة لازم تجهزي علشان الشغل و هيجي المحامي يقولك كل حاجة من طق طق لسلام عليكو
فرح:هو الي زي حضرتك بيقولوا طق و سلام عليكو و الكلام ده
ادهم: لا بس علشان افهمك
فرح:انا اقدر أفهم من غير الطريقة البلدي دي
حسناء:خلاص يا جماعة مش من مشكلة صغيرة تتخانقوا
فرح:حاضر يا ماما
******

انت في الصفحة 3 من 4 صفحات

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
0

أنت تستخدم إضافة Adblock

انت تستخدم اضافة حجب الاعلانات من فضلك تصفح الموقع من متصفح اخر من موبايلك حتي تقوم بتصفح الموقع بشكل كامل