منوعات

رواية احببت مربية ابنتي الفصل العاشر بقلم رهف حاتم حصريه وجديده

رواية احببت مربية ابنتي الفصل العاشر بقلم رهف حاتم حصريه وجديده

فرح: جبتلك الشكولاتة الي انتي بتحبيها
حنين: هيييييه
و ذهبت اليها فرح و قبلتها و قبلتها حنين أيضا و ابتسم ادهم على هذا الموقف لكن تلاشت الإبتسامة سريعا و نظر اليها بضيق و
فرح: عن اذنك يا ماما
و نظرت إلى ادهم من فوق لتحت
و دخلت غرفتها
***********************
و نظر ادهم لحسناء التي كانت تضحك بشدة و قالت حسناء بضحك
حسناء:الصراحة يابني احرجتك
حنين: اه ههههه
ادهم: حتة انتي يا حنين اخرة العشرة و الأبوية الي بينا
حنين: مث فاهمة حاكة يا بابي
ادهم: يعني انتي هتعملي فيها عبيطة امال فهمتي كلامنا ازاي
لم ترد عليه حنين لانها لا تفهم كلامه و أكملت حسناء ضحك و ابتسم ادهم و قال
ادهم: يعني مش هقول ولا هكدب أنها مش عرفت تكفسني 😂😂
و ضحكوا جميعا
**********************
عند فرح
أما فرح فكانت تسمع حديثهم و تضحك بهيستريا و تقول بضحك
فرح : طلع عسل و هو دمه خفيف
و طلعت نفس الكتاب الصغير و كتبت فيه بعض الكلمات
و قفلت الكتاب و جلست و أخرجت التحليل و و ادخلتها في دولابها و اخبأتها و ابدلت ملابسها و خرجت إليهم مرة أخرى
***********************
عند محمد
محمد في غرفته يفكر قليلا
و يقول
محمد: أنا لو وافقت على عرضها هخسر و هكسب في نفس الوقت يعني هي هتاخد نص شركة مش عارف بقا مضمنش ممكن تعمل حاجة في الشركة و تبوظها اكتر ما هي بايظة أساسا و الي هخسره أن الشركة هتقع لو خسرت في الصفقة هروح انا في داهية و فرح الي مش عارف هي فين ولا اخويا الي فكرني ملياردير ده ايه الحياه دي ياربي ماله الواحد كان عازب و ملوش ضغوطات يلعن الجواز على أبو الي جابوه
و ثم جاء له اتصال و رد عليه و
“ايوة يا مدحت”
” حددت معاهم معاد يا بيه بكرة الساعة 5″
” طب ماشي حاجة تاني”
” حضرتك عملت ايه مع عرض نوران”
” مش هوافق طبعا”
” طيب كويس ”
” يلا سلام”
” سلام”
و قفل معه و تنهد محمد و دخل إلى غرفته
**********************
عند نرمين
” اكيد دلوقتي بتفكر في خطط علشان تعرف توقع ادهم و الشركة بس انا هوريها ازاي الشيطان لما يقع في حبل رقبته بيحصله ايه”
هتفت نرمين بهذه الكلمات و هي تكلم نفسها و تنظر إلى نقطة من فراغ و
و أخذت هاتفها و ضغطت على بعض الارقام و رفعته لاذنيها تنتظر رد من الملتقي و ثم ردت سريعا و
نرمين” الو سيف ازيك بص بقا محتاجة مساعدة منك…. لا مش هينفع في التليفون…. بص قابلني في كافيه …. بعد نص ساعة تمام…. ماشي سلام”
و قفلت الخط معه
من هو سيف سوف نعرف في الحلقات القادمة
**************************
عند نوران

نوران: جبتلك صورتها اهه
اياد عندما رأى صورتها اتصدم و قال
اياد: مش معقول
و نوران تعجبت من رد فعله و قالت
نوران: في ايه
اياد: دي بنت محمد بيه
نوران: محمد مين
اياد: محمد الي روحتيله الشركة محمد الدسوقي
نوران:اييييه
*********************
عند ادهم
في غرفته
و يفكر فيما حدث و قال
باستغراب
ادهم: البت دي شاغلة بالي كدة ليه يعني ايه الرقة دي يخربيت كدة ايه ده يا ادهم كلهم زي بعض بس بردو يعني مش كلهم زي ملك و انا الصراحة عايز أنسى ملك دي بس ازاي و بعدين انا كل شوية اقول البنت دي البنت دي ايه مش هرسى على بر
و ظل هكذا في حيرة و يريد أن يعرف إجابة لسؤاله
******************
في الصالة
جلست فرح بجانب حنين و
فرح: اتفضلي الشكولاتة ياستي
حنين: ميرثي
فرح: لا ميرثي على واجب
حسناء: ههههه
فرح: بتضحكي على ايه يا ماما
حسناء: على طفولتك
فرح: هههه
حسناء: هروح انام انا شوية
فرح: اتفضلي طبعا وانا هقعد مع حنين
حسناء: تصبحي على خير يابنتي
فرح: وانتي من اهله يا ماما
و ذهبت حسناء إلى غرفتها
*******************
عند ادهم
ادهم:مممم اكيد في حل بس هتبان بعدين اروح اشوف حنين بقا
و نزل إلى الصالة
*******************
حنين: فيح
فرح: ايه يا حبيبتي
حنين: عاوزة لبن سكر
فرح: ايه لبن سكر ده
“لبن دافي و تحطي عليه سكر ”
هتف ادهم بهذه الكلمات إلى فرح و هو ينزل من الدرج و
فرح: اااه طب حاضر هعملهولك
ادهم ذهب إلى ابنته وجدها تأكل الثكولاتة حملها و
فرح: خليك مسكها و لعبها شوية وانا هروح اعملها اللبن و السيرلاك
ادهم: طيب ماشي
و ذهبت إلى المطبخ
**********************
في المطبخ
تقوم فرح بعملها و
فرح: يارب ارجع مش الاقي حنين مدبهدلة
*******************
عند ادهم
جلس ادهم و حنين على حجره و تأكل الشكولاتة و
ادهم: جايبة الشكولاتة و هي سايحة ينهاري على الغباء
حنين و هي في شفايفها الشكولاتة : بابي
ادهم: ينهار أسود يا حنين كل دي شكولاتة يخربيت كدة
حنين: ثكولاتة حلوة
و حطيته في بقه و
حنين: كل يا بابي
ادهم: هههه حاضر
و أكلها من يديها و
ادهم: احلى شكولاتة اكلتها بحياتي
و ضحكت حنين و
حنين: فيح فين
ادهم: بتعمل لبن بسكر و و سيرلاك لحبيبتي حنين
حنين: ماثي
ادهم: هاتي شكولاتة تاني
و اطعمته من الشكولاتة مرة أخرى و كان هو أيضا هناك بعض الشكولاتة في خده
و ضحكت حنين على منظره و هو ضحك أيضا لكن لم يعرف أنها كانت تضحك على شكله
**************************
و رجعت فرح إليهم وبرقت عينيها بشدة و
قالت بزهول
فرح: نهار اسووووود ينهار اسود
ادهم: في ايه في ايه
فرح: دي كلها شكولاتة و بقك كله شكولاتة
ادهم: مانتي الي جايبة الشكولاتة سايحة
فرح: لا كانت كويسة ممكن ساحت بعديها
ادهم: طب هاتي السيرلاك و اللبن
فرح: هتعمل ايه
ادهم: هعمل ايه يعني هأكلها
فرح: بتعرف تأكلها ولا هتبهدلها
ادهم:عيب عليكي
فرح: طب ماشي هروح اجبلها لبس جديد و اجهزلها الحمام و لما تخلص أكل نحميها
و أعطت له الطعام و ذهبت
ادهم: يلا يا حنين جاهزة علشان تأكلي
حنين: اه
ادهم: ماشي يلا افتحي بقك
و فتحت بقها و اطعمها و فجأه بكت بكاء حار و
ادهم: مالك بس يا حنين بتعيطي ليه حطت فيها سم ولا ايه
حنين: اهئ أهئ
ادهم:مالك بس أهدى طيب
و حملها بيد و طبق بيده الأخرى و
ادهم: طب تعالي نأكل مم تاني
حنين ببكاء: لا
ادهم بتوتر: ونبي مش توتريني يلا
و قرب منها المعلقة و زقتهم حنين بعصبية و بكاء
و وقعتها كلها في الأرض و كان في بعض من السيرلاك على ادهم و على يديها و
ادهم: ينهار أسود فرح هتنفخنا ينفع كدة يا حنين
حنين و بكت بكاء حار و
ادهم: هوس هوس يا فرح يا فرح
**********************
عند فرح في المرحاض
فرح: ده بينده عليا يكون في حاجة حصلت يلهواي لو أكلها السيرلاك و هي سخنة تبقى مصيبة سودة
و نزلت سريعا إليهم
***********************
و وجدت أن حنين تبكي و السيرلاك على الأرض ذهبت إليه بسرعة و أخذت حنين منه و
فرح: عملت ايه بس يا ادهم
ادهم: ولا حاجة اول ما طلعتي اكلتها السيرلاك
فرح: يلهواي دي سخنة اوي عليها
ادهم: امال انا مش حسيت بيها ليه
فرح: علشان انت كبير لكن هي صغيرة نونو لسة فمش هتستحمل هاتلي كرسيها
ادهم: طب ثواني
و ذهب و جاب الكرسي و رجع اليها و جلستها فرح عليها و
فرح: خلاص يا حنين أهدى يا روحي
ثم اكملت و هي تنظر اليه و تقول باستهزاء
فرح:تقدر تروح تجيب ماية ولا مبتعرفش
ادهم: ونبي خفة لا بعرف طبعا ثواني
و ذهب إلى المطبخ و جاب كوبا من الماء و عاد اليها و أخذته منه و
فرح: اشربي يا حبيبتي اشربي
و شربت حنين قليلا من الماء و هدأت قليلا و
ادهم بفرح: بدأت تهدأ
و ثم عيطت مرة أخرى و
فرح: انت بتحسد
ادهم: احسد بنتي طب ازاي ونبي لتسكتي
نظرت إليه و حملتها من الكرسي و
و هي تهزها و تقول
فرح: خلاص يا عصفورتي الحلوة خلاص يلا نشرب اللبن
و عندما قربت الببرونة من شفايفها حركت رأسها إلى الجهة الاخرى يدل على انها لا تريد شراب شيئا و
فرح: طب نروح الماية و نلعب مع البطوط
نظرت اليها و أومـأت برأسها و
ادعم: هحميها معاكي
فرح:ربنا يستر
و طلعوا إلى المرحاض
*********************

انت في الصفحة 2 من 4 صفحات

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
0

أنت تستخدم إضافة Adblock

انت تستخدم اضافة حجب الاعلانات من فضلك تصفح الموقع من متصفح اخر من موبايلك حتي تقوم بتصفح الموقع بشكل كامل