منوعات

رواية احببت مربية ابنتي الفصل الحادي عشر بقلم رهف حاتم حصريه وجديده

رواية احببت مربية ابنتي الفصل الحادي عشر بقلم رهف حاتم حصريه وجديده

 

ودخل ادهم إلى غرفة فرح مرة أخرى و ألقى نظرة إلى ابنته و خرج
********************
و ذهب ادهم إلى مكتبه
في مكتبه
اتصل بعامر و رد عليه عامر سريعا
قال
“ازيك يا ادهم بيه ”
“تمام كنت عاوزك في خدمة ”
“اؤمر”
“عامر ياريت تجيلي البيت علشان تفهم السكرتيرة وضع الشغل”
” مش المواضيع دي بتبقى في الشركة يافندم”
“لا هي بكرة هتبدا شغل كتير جدا فهخليها تبدأ من دلوقتي احسن ”
“طيب ماشي 10 دقايق و أكون عند حضرتك ”
“منتظرك سلام ”
*********************
وبعد نصف ساعة جاء عامر و دق باب القصر و فتحت له حسناء و
حسناء: عامر بيه ازيك يافندم
عامر:انا تمام جدا و ازاي حضرتك يا انسة حسناء
حسناء: نحمد ربنا
****************
دقيقة من وقتكم يا أصدقائي
عامر: محامي ادهم و ادهم يثق فيه جدا محامي شاطر جدا و آمين جدا و رجل عيونه بني و يميزه اللحية البيضاء و السوداء الخفيفة قليلا رجل ذو 50 عام
**********************
عامر: ادهم بيه موجود
حسناء:اه طبعا في مكتبه اتفضل تشرب ايه
عامر: والله لو واحد قهوة مظبوطة من ايدك يبقا تسلم ايدك
حسناء: حاضر ثواني و يكون عندك
و دخل عامر إلى مكتب ادهم
********************
عند مكتب ادهم
دق عامر باب المكتب و دخل عندما سمح ادهم للداقق بدخول و
عامر: ازيك يا ادهم بيه
ادهم: ازيك يا عامر اتفضل
و جلس و
عامر: امال فين السكرتيرة
ادهم: هندهلها ثواني
عامر:خد وقتك
و خرج ادهم مكتبه لكي يدور على فرح
**********************
في مكان آخر
” هتسمعي مني أخبار هتعجبك اوي ”
قال سيف هذه الكلمات لنرمين هاتفيأ و
“ها قولي ايه الأخبار ”
” دخلت الكافيه فدخلت وراها و قعدت ورا طربيزتها و كنت عايزة اعرف هتعمل ايه قابلت واحد صديق ادهم الي حضرتك عارفاه طبعا عمر تقريبا و كانت عايزة منه ورق معين و المقابل انه ياخد فلوس ”
” ايه بتقول ايه”
” زي ما قولتلك كدة بعديها قمت من مكاني و روحت العربية و جيتلك و الراجل مشي بعد ما خرجت من الكافيه علطول و هي تقريبا لسة قاعدة ”
” مممم طب انا هتصرف ميرسي جدا”
” لا ميرسي على واجب ”
ضحكت و ثم ودعها و قفل معاها
******
في القصر
في المطبخ
وقتها كانت فرح تجلس في المطبخ في مقعد من النوع الخشبي و تشرب بعض من الشاي و جاء وقتها ادهم و كحت و
ادهم: ايه شوفتي عفريت
فرح: لما بشوف وشك بيتسد نفسي مش عارفة ليه
ادهم: و دي حاجة أعتز بيها ما علينا تعالي بقا علشان المحامي جه و هنتكلم في الشغل
فرح: انت جاي تقول كدة دلوقتي حسبي الله و نعمل وكيل
ادهم: في الي في بالي يارب
فرح: تقصد ايه
ادهم:لا ولا اي و اكمل باستهزاء … بنتجان
ابتسمت فرح ابتسامة خفيفة و اخفتها سريعا و قالت
فرح: طيب جاية اهو
و قامت و ذهبت معه و دخلوا إلى المكتب
**************************
في المكتب
دخلوا و
فرح بابتسامة: أهلا وسهلا
عامر باعجاب: أهلا فيكي يابنتي اتفضلي
و جلسوا و
عامر: كنت متأكد يا ادهم انك هتختار حاجة نضيفة
ابتسمت فرح ابتسامة واسعة و
ادهم: أعتقد أن دي مجاملة يا متر

نظرت إليه و هي ترفع أحد حجابيها و تنظر إليه باستنكار و
عامر: انت عارف يا ادهم انا مش بجامل و مش بحب اجامل
ادهم: طب يلا نبدأ الشغل بقا
فرح: بقول كدة بردو
و بدأو بلعمل و بدأ المحامي يشرح لها مواضيع الشركة وهي تنتبه الى كلامه بتركيز و ادهم يتابعها و يعجبه جدا تركيزها و سألت فرح لعامر سؤال
فرح: طيب يا استاذ عامر انا عايزة اعرف مين هو الي مشترك في الصفقة دي كمان غير ادهم بيه طبعا
المحامي: نور الدين و محمود عمار الشامي و ديانا الصياد و محمد الدسوقي
فرح: ايه محمد الدسوقي
المحامي: انتي تعرفيه
فرح بكدب:لا خالص معرفش حد.بلاسم ده بس سمعت عنه تقريبا في الجرايد و كدة
عامر: لا احنا عموما مش بتوع الجرايد و الكلام ده
و اخذت فرح نفس عميق و ثم تابعت
فرح: متقلقش يا عامر بيه اعتبره من دلوقتي الصفقة لينا بس ايه هي جوايز الصفقة
المحامي: اول حاجة بنروح تركيا و نظبط الدنيا هنروح نشوف الأراضي و الصفقة دي ريسها عامل روسي و تركي العاملين دول لو شافوا الأرض و الأوراق و الفلوس يوافقوا جدا بعديها في عميل أمريكي هو أساس الصفقة و دايما بيقتنع برأي الروسي و الفرنسي بس ده طبعا ميمنعش انه لازم يشوف كل حاجة بنفسه لو عاجبته كان بها معجبتوش أنسى يا باشا
و ضحكوا و
اكمل كلامه و قال
عامر: و بذات لو لقا أن البترول الي في الأراضي كتيرة جدا و لو لقوها منظمة و شكلها كويس أما جوائزها بقا 2 مليون دولار و هنتعامل مع شركتين أو 3 عاليين اوي
فرح: يعني جوايزها مش سهلة بردو
ادهم: هما بيشوفوا الأراضي و شكلها و عددها و البترول و عمال الشركة و مش بيركزوا في رأس المال اوي يعني بس اهم حاجة هي الأراضي
فرح:اااه فهمت تمام حاجة تاني ناقصة
عامر: طبعا انتي لازم تكوني على أجمل وجه و اجمل لبس لأنهم هيجوا من أمريكا مخصوص يشوفوا عاملين الشركات و بردو هيتكلموا معاكم عن الأراضي وبعدين هيجوا يسافروا تركيا وانتم قبليهم و تشوفوا الأراضي مع بعض و بياخدوا رأيهم وبعديها بتبدا الصفقة
فرح: طيب بيشوفوا الشركات ليه
عامر: مش قولت لحضرتك أنهم هيدونا شركتين من اضخم الشركات هنتعامل معاها و كل ما نتعامل معاها باستمرار هنكسب فلازم يبقى شركتنا شكله نضيف
فرح: وانا شغلي هيبقى على ايه
عامر: انتي هتبقى بتكلمي معاهم بلغة الروسي و التركي اكيد عندك الموصفات دي طبعا و ترجميلهم الي انتوا بتقولوه
فرح:و ده صحيح و ايه كمان
عامر:لازم يكون ليكي 4 لغات انجلش و ايطالي و روسي و تركي
فرح: أيطالي مش اوي بس هحاول
عامر: احطياتي يعني مش لازم اوي و لازم يكون عندك كومبيوتر و اكيد عارفة
فرح: تمام أوي شغل سهل جدا حاجة تاني
عامر:كدة خلاص
ادهم: حاجة مني ليكي بلاش تثقي في أي حد غير سكرتيرتي و عمر الي هتبقى سكرتيرته و يوسف سكرتير مدير الحسابات و عامر و بس و لو شميتي حتة لو ريحة صغيرة غريبة او عجيبة او حاجة بتحصل من غير ما تفكري تقوليلي
فرح: اوك مواعيد عملي من الساعة كام
ادهم: 8 ل 2 و لو الزم الوضع و الشغل كتر يمكن 5 أو 6 على حسب وضع الشغل يعني
فرح: تمام أوي
عامر:هستأذن انا بقا و اتشرفت بمعرفتك يا انسة فرح
فرح: انا اكتر
ادهم: لا يا عامر عاوزك في حاجة كمان
و دخلت وقتها حسناء و
حسناء بابتسامة : اسفة طولت في القهوة
عامر:لا ولا يهمك
ابتسمت حسناء و خرجت و
فرح: طب هروح انا بقا عن اذنكم
و خرجت هي أيضا
و عندما خرجت
نظر إليه عامر و قال
عامر: أعتقد أنها هتعمل شغل حلو و نشيطة جدا و باين عليها محترمة و بتاعت شغل
ادهم: كويس أوي
عامر: هتعمل ايه مع عادل
ادهم: هتصل بيه يجي و هرفده من الشغل عادي
عامر: اوك همشي انا بقا
ادهم: تعالالي بكرة
عامر: تمام سلام
ادهم: سلام
و شرب بعض من القهوة و خرج و
ابتسم ادهم و
ادهم: اما نشوف حكايتك يا ست فرح
*********************
في الصالة
فرح في نفسها:أوبا نسيت اساله الصفقة امتى
حسناء: أخبار الشغل ايه يابنتي
فرح: سهل جدا يا ماما و متشوقة جدا له
حسناء: ربنا ينور طريقك يابنتي و يبعد عنك الشر
فرح: اللهم امين عن اذنك هروح لأبو حفيظة
حسناء: ههههههه مين أبو حفيظة ده
فرح: ادهم هو في غيره
و ضحكت حسناء و ابتسمت فرح على ضحكتها
**********************
في مكتب ادهم
دخلت فرح بدون أن تخبط لكي تعرف ادهم ان هذه الحركة ليست زوقية بلمرة و
فرح: امتى الصفقة
ادهم: مش تخبطي قبل ما تخشي
فرح ببرود: امتى الصفقة
ادهم بحنق:بعد شهر
فرح:طب يا ابو حفيظة بدل مانت بتدايق اوي كدة من الحركة دي بتعملها ليه ها ها ها ها
ادهم: مزاجي
فرح: خلاص يبقا مزاجي انا كمان
ادهم:وبعدين ايه هو أبو حفيظة دي يالي شبه البت سوكا العبيطة
فرح باستهزاء: سوكا العبيطة ؟ يا بيئة
و ضحكت باستهزاء و خرجت
ادهم: بت الظينة كسفتني بس ايه أبو حفيظة ده كانت تسميني خليل الكوميدي احلى يعني
*********************

السابقانت في الصفحة 1 من 3 صفحات

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
4

أنت تستخدم إضافة Adblock

انت تستخدم اضافة حجب الاعلانات من فضلك تصفح الموقع من متصفح اخر من موبايلك حتي تقوم بتصفح الموقع بشكل كامل