روايات

رواية ديجـ,ـور الشـ,ـاهين الجزء الثاني  الفصل الاول حتى الفصل التاسع بقلم الكاتبه إيلا إبراهيم حصريه وجديده

في يوم كان مشغول في مكتبه . لما خبط الباب ودخلت مرات عمه عليه…
رية هتعمل ايه مع مراتك هتسيبها محبوسه بالاوضه كده كتتير..
شاهين …
رية شاهين يابني انا بكلمك
شاهين
ريه بقلق شاهين ..
شاهين: ايوا يامرات عمي
ريه مراتك هتفضل محبوسه كده كتتتير..
شاهين هما خمس شهور وهتخلف واسلمها لأهلها
رية : هو مش المفروض تسمعها الاول تفهم اللي حصل معاها ..
شاهين مسح وشه بتعب واتكلم پاختناق معندهاش مببرر لللي حصل …
ريه بس يابني..
خلاص بامرت عمي خلاص انا مش ناقص كفايه عشان خاطري…
رية طب يابني انت هتفضل كده كتتتير انا شايفاك بتضيع قدام عنيا وانا مش عارفه اعمل ايه .
شاهين بهدوء انا كويس متشغليش بالك ..
رية : بس يابني انا عايزه اطمن عليك..
شاهين بنفاذ صبر عايزه ايه يامرات عمي قولي اللي عندك ..
رية بارتباك الدنيا متقفش على سندس يا شاهين سيبها تروح لأهلها وانا هجوزك ست ستها..
ولسا هيرد عليها… جاله اتصال ورد عليه بسرعه..
وقف بصدمه وهو بيقول علاا هربت من المصحه ازاي .. ازاي تسيبوها تهرب
رية يامصيبتي.. ايه اللي حصل البنت راحت فين..
شاهين سابها وطلع أوضته بسرعه ..

#ديجور_الشاهين الثالث والرابع
الفصل الثالث
سندس انتي صدقتي الكلام ده يامرات عمي ..
ريه اتكلمت وهي بتفكها بسرعه : مفيش وقت ياسندس انتي لازم تمشي دلوقتي حالا..
سندس : امشي اروح فيني انتي بتفكيني ليه
راية بجديه : لو رجع شاهين مش هتجيلك الفرصه تهربي تاني.. انقذي نفسك وابنك اهربي ياسندس عشان لو مهربتيش مش هتشوفي ابنك ابدا..
سندس بتوهان : انتي بتقولي ايه انا مش همشي من هنا .. سمعاني لحد ما يرجع شاهين . مش همشي من هنا .
ريه بانزعاج : برحتك انا هفكك دلوقتي لو حابه تمشي امشي لو مش برحتك براضوا بس افتكري اني حاولت اساعدك بس انتي اللي عنيده .
سندس برجاء : لو حابه تساعديني بلغي شهد تجيلي .. عشان حبيبك النبي . خليها تجيلي ..
بصت ليها ريه بصمت ومشيت وسابتها بعد ما فكتها وسابتها حره..
سندس استنى ارجوكي..يامرات عمي استنى
وقفت ريه ودارت وشها ليها وسألتها : عايزه ايه يا سندس
سندس بدموع : شاهين راح فين
رية بعد صمت ردت عليها وقالت راح لبنت عمه
سندس بقهر : راح لعلا.. سابني هنا زي ال*** وراح لها تاني اختارها تاني عليا .. ده هو مصدق يخلص مني ويرميني كده …
رية بقرف : مش عارفه انتي جايلك عين تتكلمي ازاي يابنت الناس ..
سندس مسحت دموعها بكمها وقالت :و متكلمش ليه انا معملتش حاجه غلط.. وربنا معملتش غلط..
رية بصت ليها لثواني بصات بتقولها أنها مش مصدقاها ومشيت وسابتها….

******
اتأخرت كده ليه
ايه كنتي مستنياني
بصت على وشه وكأنها بتحضنه بعينها لحد مافاقت على سؤاله بتبصيلي كده ليه .
علااا : وحشتني مينفعش ..
مش انتي اللي اخترتي تدخلي المصحه دي .. هربتي ليه ..
علاا بابتسامه ساخره : اتعصبت عشان هربت … انا كده اعمل اللي في دماغي من غير تفكير .
شاهين بانزعاج عايز افهمك ياعلااا …عايز اعرف الللي يريحك.. وأعماله..
بصت ناحيته وقربت منه وسألت بابتسامه : هو انت بجد مش شايفين حلوه
شاهين انا ماقولتش كده … انتي زي القمر..
علااا قربت منه وحاوطت رقبته بأديها وهمست عند شفايفه باغـ,ـواء اومال بتبـ,ـعد عني ليه
شاهين دار وشه عنها بانزعاج واتكلم بجديه انتي مش هتبطلي قلة الربايه دي ياعلاا
علااا ضحكت بدلال وهي بتلعب بزراير قميصه وقالت اشمعنى انت ياشاهين
بص ليها باستغراب وقال اشمعنى ايه.
علاا باستغراب : اشمعني انت الوحيد اللي دايما بترفضني مع انك بتقول اني حلوه
شاهين بصدمه : نهار ابوكي اسود انتي عملتي ده مع كم حد غيري يا علاا
علاا ضحكت وهي بتلعب فخدوده بصوابعها انت بتغير ياروحي. .قلبي
شاهين بعد أيدها بغضب وقرف ومسك دراعها بعنف : بسألك انتي بتهببي اللي هيبتي معايا ده مع كم واحد ..
علا لسا بتضحك ببرود اعصاب وقالت : والله مش فاكره ..
صرخ شاهين فيها بغضب علااا
علااا ضحكت وقالت بجديه وهي تبعد ايده عنها وبتعدل شعرها: اطمن معرفضتش نفسي الا عليك..
شاهين بصلها بشك وهو مش مصدق كلامها لكنه لاحظ عينيها اللي بتبص لباب الجنينه بتاعت البيت وسرحت وكأنها عايزه تعيط..
شاهين انتي جيتي هنا ليه.. اشمعنى البيت ده ..
علااا بضحكه : مش ده بيت ابويا اللي كان معيشني فيه..
شاهين بجديه وهو بيقف : طب يلااا عشان نروح انا راجع من السفر تعبان…
علاا : عارف يا شاهين مشكلتي معاك ايه
شاهين بص ليها عاوز يفهم ايه اللي يدور فدماغها ايه اللي مخبياه يوصل بنت في عمرها ده للاكتأب والحاله اللي هي فيها دي…
علاا كملت كلامها : مشكلتي معاك انك .مش شبه اي حد قبلته قبل كده..
شاهين باستغراب : وده وحش والا ايه
علاا بكسره : ده بيوجع اوووي لما اقابل شخص غير الناس اللي كنت اعرفها يبقى بيوجع اوووي .. كنت فاكره كل الرجاله شبه بعض من بابا لعم مايكل لصحابي اللي اتعرفت عليهم كلهم كانو صنف واحد
شاهين بانحياز : ابوكي مش زي اي حد
علاا بوجع : يمكن عشان انت عشت معاه الحلو بس وانا مشفتش معاه الا المر..
شاهين بنفاذ صبر : عاوز افهم انتي عاوزه توصلي لحد فين ياعلاا
علاا وهي بتبص للحديقه اللي مقابله لبيتها : شايف المرجيح في الحديقه اللي جمب بيتنا دي..
شاهين بص ناحيتها باستغراب : اه مالها …
علا بابتسامه : جميله مش كده
شاهين : اه جميله
علااا بدموع وصوت مخنوق : انا ضيعت حاجه غاليه اوووي هناك..
شاهين باهتمام : ضيعتي ايه..
علاا : انت بجد عاوز تعرف
شاهين : لو حابه تتكلمي عاوز اسمع..
علااا كنت صغيره مش بشوف ابويا كل فين وفين .. عذره دائما مش عاوز يزعل مراته حبيبته وكان بيجي على بنته ومراته الست اللي اشتراها بفلوسه عشان تخلف له بس ..
شاهين بانزعاج : متقوليش كده عمي بيحبك اوووي
علاا بضحكه ووجع : اه بيحبني . بأمارة مكنش بيسأل عليا حتى لما اتصلت بيه بالوقت اللي كنت محتاجه ليه فيه مرضيش يسافر عشاني ..
شاهين بس ناحيتها بأسف : متقوليش كده انا هنا. هعوضك عن كل حاجه عمي معرفش يعملهالك..
علا : وانت هتعرف تعوضني عن اللي خسرته ..
شاهين : كل حاجه تتعوض . ياعلاا انتي بس قولي عاوزه ايه وانا اعملهولك..
علااا ببكاء و حرقه : لا يا شاهين مش كل حاجه تتعوض .. طفولتي مش ممكن تتعوض ياشاهين..
جس*مي اللي استغله راجل قد ابويا مش ممكن يرجع نظيف زي الأول … دماغي اللي بقت مشو*وهه مش ممكن ترجع زي الأول
شاهين بصدمه انتي بتقولي ايه
علاا : بقول اللي حصل..وكملت بصوت مهزوز .
كنت هنااا بلعب مع صحابي لتشير الى الحديقه بجانب بيتها واكملت بقهر لما رجعت من المدرسه لما جي عم مايكل .. كان بيلعب معايا كنت فاكره أنه بيحبني .. ده عوضني عن حب بابا كان بيهتم بيا.. لما جي اليوم الللي شفت وش تاني لعم مايكل عمري ما توقعت اشوفه. لتزداد شهقاتها .. ليردد شاهين بجنون ايه اللي حصل اتكلمي.. انطقي . سكتي ليه
علا تكلمت بحرقه : كان بيلم*سني .. كان بيت*حرش بيا…
كان شاهين بالوقت ده وصل آخره بيخلل صوابعه بشعره وقلبه بيضـ,ـرب جامد اوووي مش مصدق اللي بيسمعه .. عاوز يهدي عشان يفهم اللي يحصل مش عاوز يخوفها .. برضو
شاهين بيحاول يهدي نفسه لما شافها خايفه واتكلم بهدوء عمل ايه الزفت ده.. اتكلمي ياعلااا متخفيش…
كملت علاا وهي بتفتكر كل الحجات اللي حصلتلها .. وحاسه انها قر*فانه وكملت لما تميت الثانية عشر قـ,ــ,ـتل طفولتي بشكل نهائي ..
شاهين ازاي …. ليه … طب امك كانت فين طب عمي كان فين انتي متكلمتيش ليه .. مبلغتيش عليه ليه..
ضحكت وهي بتمسح دموعها بكمها امي طول النهار في الشغل أو في الب*ار عشان تنسى إللي بيعمله فيها بابا . اساسا هي شيفاني شغل خلفتني عشان الفلوس وبتربيني عشان الفلوس برضو … أما بابا مش بيرد حتى على مكالماتتي.. وعم مايكل كان بهددني ومكنتش مستوعبه اللي بيحصل وقتها …
شاهين انا مش مصدق كل الكلام ده.. مستحيل عمي يسمح بده يحصل لبنته مستحيل .
علاا ضحكت بوجع وقالت انت واخد بعمك ده مقلب كبير اوووي
شاهين…

******

انت في الصفحة 2 من 8 صفحات

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
0

أنت تستخدم إضافة Adblock

انت تستخدم اضافة حجب الاعلانات من فضلك تصفح الموقع من متصفح اخر من موبايلك حتي تقوم بتصفح الموقع بشكل كامل