روايات

الفصل السابع عشر والثامن عشر من رواية شمس تتحدى الغيوم بقلمي :عبير سليم

الفصل السابع عشر والثامن عشر من رواية شمس تتحدى الغيوم بقلمي :عبير سليم

شاكر :على اساس انى كبير وعندى زهايمر يعنى
شمس :لا وربنا إيمان متقصدش
شاكر :ههههههه لاياستى اطمنى انا ذاكرتي حديد

صحيح نسيت اعرفكم هاله القمر دى تبقى شمس والعفريته دى إيمان أجمل بنوتين في الشركه

هاله :اهلا يابنات نورتونا والله ده انا كان نفسي اشوفكم من زمان
إيمان :ربنا يخليكى ياطنط
شمس :حمد الله على السلامة يا بطل
أنس :الله يسلمك ياشمس
بس انا مش بطل البطل مابيوقعش لكن انا طرت ووقعت على وشي
إيمان :مايوقعش الا الشاطر ياقمر و ان شاء الله لما تكبر تبقى طيار وتسوق انت الطيارة بنفسك
أنس :أنا ابقى طيار
هاله:احلى طيار فى الدنيا ياحبيبي
عشق:وانا اطير معاك ياانس
أنس :خلاص انا موافق انا عاوز ابقى طيار واشتري طيارة اطير بيها انا وعشق
إيمان :تطير انت وعشق يالهوي لا ده انا لازم اجيب حسن يقعد جمبك وتعلمه الكلام الحلو ده
عاليه :ههههههه حبيبة قلبي ربنا يسعدك يا رب
عشق :شمس ياشمس
شمس :نعم ياقلبي
عشق :هو احنا ليه مش بنطير زى العصافير والطيارات
شمس :العصافير ربنا خلقها بتطير لأن جسمها خفيف بيساعدها تطير
عشق :طيب مانا كمان صغيرة وبابى دايما يقولى انى خفيفه يبقى اقدر اطير
شمس :بس انتى معندكيش جناح تطيري بيه ياحبيبتى
عشق:حشتري جناح واطير
إيمان :زى عباس بن فرناس كده
أنس :مين عباس ده يامونى
إيمان :ده ياسيدي كان واحد موسيقي وشاعر من زمان أوى وكان نفسه أوى يطير راح جايب قماش وعمله زى الجناحات ونط من فوق الجامع الاموى فى دمشق
عشق:وطار يامونى
إيمان :اه طار بس طار عالاخرة
أنس :يعنى ايه طار عالاخرة يعنى طار فى الهوا
إيمان :لا ياحبيبي طبعا ده دريب راح واقع هههههههههه
عشق:وقع زى أنس وراح المستشفى
إيمان :لحد هنا ومعرفش اللى حصل هما حكولى كده

أخذوا يتبادلون الضحكات بأصوات عاليه حتى وجدوا الباب يفتح عليهم
يزيد:متجمعين عند النبي ان شاء الله
شاكر :ان شاء الله يا حبيبي
حمد الله على السلامة يا يزيد
يزيد :الله يسلمك يا امى
عمر:مساء الخير
الجميع يرد :مساء النور
ايمان لشمس :ياللا بينا نقوم
شمس :طب احنا حنستئذن بقى ياجماعه وألف حمد الله على السلامة يا قمر
يزيد:هو اذا حضرت الشياطين غابت الملائكه واللا إيه يابنات
إيمان :ياخبر ابيض بقى حضرتك شياطين بردو يا بشمهندس بس احنا هنا من بدرى ولازم نمشي عشان منتاخرش
يزيد :لاء اقعدوا انا لسه مقعدتش معاكم
عمر:ماتسيبهم يمشوا براحتهم يايزيد فينظر له والده بغضب
عمر:قصدي يعنى عشان ميتاخروش
شاكر:مفيش مشي من هنا غير بعد ماناكل كلنا سوا
شمس :ناكل لا ناكل إيه حضرتك مش حينفع خالص
يزيد :كلام بابا لازم يتنفذ ياشمس
إيمان :والله يابشمهندس احنا اصلا يادوب اكلنا وجينا على طول
هاله:عشان خاطرى انا يابنات انا عاوزة اقعد معاكم شويه كمان قعدتكم جميله اوى مبتشبعش منها.
شمس :إيمان هى اللى بتخللى القعده حلوة
هاله :وانتى كمان ياحبيبتى ماشاء الله عليكم ربنا يسعدكم يارب
يزيد:طب قولوا للجماعه تحت يحضروا الأكل على مايبجى على ومروة وعهد كمان على وصول
عمر اتصل على سيف قلله ييجى بسرعه عاوزين نتلم كلنا
عمر:هو احنا عندنا فرح واللا حاجه
عاليه:وهو فى فرح احلى من وجود شمس وايمان هنا
عمر :حاضر ثم ينظر لايمان بغضب:صبرنى يارب
يخرج عمر بينما يضحك يزيد على منظر ايمان
يزيد:مالك يابنتى فى إيه
إيمان :هو حضرتك متاكد انه اخوك
يزيد:ايوة طبعا
إيمان :بس ده حالته صعبه اوى هو تعبان واللا فيه حاجه على طول قرفان ومش طايق نفسه وبيتخانق مع دبان وشه

شاكر :معلش ياايمان بكرة لما ياخد عليكم اكيد حيتغير
إيمان:يامسهل يارب اما نشوف
هاله:ياللا ياجماعه اتفضلوا
عشق :بابى انا ممكن اقعد مع انس عشان ميقعدش لوحده
يزيد:لا ياحبيبتى انا حشيله واخليه يقعد معانا عاوزه يفرفش شويه كده
عاليه:يفرفش اوى ده انا خايفه ايمان وعمر يمسكوا فى بعض وتقلب خناقه
يزيد:لا متقلقيش اطمنى وبعدين انا كنت مستنى الفرصه دى من زمان وبابا سهلها عالاخر
عاليه :حبيبي انت بتقول ايه انا مش فاهمه حاجه
يزيد:حفهمك ياقلبي بس مش دلوقتى ياللا بينا

يدخل على ومروة ومعهم عهد ويسلمون على إيمان وشمس
إيمان وهى تحمل مليكه من هاله :الله اكبر ايه الطعامه دى مروة :ربنا يخليكى يامونى
شمس :أمورة اوى شبهك اوى يامروة
مروة:ملوكتى دى روح قلبي من جوة
ثم يجلس الجميع حول المائده وبعد قليل يصل سيف ايضا
يبدأ شاكر فى فتح بعض الموضوعات ويتبادلون الحوار
عاليه :فى إيه يابنات انتوا مبتاكلوش ليه هو الاكل مش عاجبكم
شمس :لا والله ابدا احنا بناكل اهوه وبعدين الأكل حلو جدا
مروة:بألف هنا وشفا منورة يامونى
انتى عارفه ياايمان على طول ماهو فى البيت بيفضل يحكيلي على مغامراتك فى الشركه ويموتنى على نفسي من الضحك
إيمان :ههههههه وهو فى زى البشمهندس على فتجد عمر ينظر لها بشر
إيمان بصوت منخفض :ياساتر يارب اللهم احفظنا
ثم تنظر له بابتسامه :حضرتك عامل إيه دلوقتي يابشمهندس
عمر:عامل إيه فى إيه
ايمان :قصدى يعنى بعد ماالشاي وقع عليك والله متعرفش الموضوع ده ضايقنى ازاى وفضلت طول اليوم كل ماافتكر اضحك قصدى اعيط
كان الجميع ينظرون لبعضهم البعض ويكتمون ضحكاتهم خوفا من رد فعل عمر
عمر:صبرنى يارب الحمد لله كويس
إيمان :معلش بقى يابشمهندس اوعى تكون لسه زعلان واللا شايل فى نفسيتك منى واللا حاجه ده انا عسل وربنا

عمر:عسل اه عسل خالص

انت في الصفحة 2 من 6 صفحات

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
0

أنت تستخدم إضافة Adblock

انت تستخدم اضافة حجب الاعلانات من فضلك تصفح الموقع من متصفح اخر من موبايلك حتي تقوم بتصفح الموقع بشكل كامل