روايات

رواية احببت معـ,ـقدة الفصل السابع للكاتبة فاطمة سلطان حصريه وجديده 

رواية احببت معـ,ـقدة الفصل السابع للكاتبة فاطمة سلطان حصريه وجديده 

علشان غلط و كلنا قصرنا معاها و بعدين عمتي باعت نصيبها لقاسم و معني انه بياخد شهريا ايجار منها و اوراقهم كلها سلميه يعني هدير ملهاش علاقه بالموضوع و بعدين هي حره فاللي تعمله في فلوسها من الاخر
حسني بغضب شديد : ياريت تخرس يا وليد لا هي مش حره لما تموت الحاجات دي كانت هترجعلي تاني و هتكون ليا انا و عماد و عماد وجوده زي عدمه
وليد باستغراب و صدمه فابيه لم يشعر يوما ما ان والده من الممكن اي يقول هذا الشي او يفكر في تلك الاشياء بهذه الطريقه : بابا دي اختك ازاي تقول كده انا مش مصدق ان حضرتك ابويا و بعدين بعد الشر عليها و من امته احنا بنفكر في المديات و احنا مش محتاجين حاجه الحمدلله و لا محتاجين اننا نبص و ننتظر بعد عمر طويل موتها
حسني بغيظ : والله العظيم انتَ ربنا خلقك علشان تنرفزني استحاله تكون ابني و بعدين ابن خليل ده جاب الفلو دي كلها منين ده بيقولوا لسه فاتح معمل و عليه اقساط و دفع هو و ابوه اللي وراهم و اللي قدامهم و لازم اعرف اساس الموضوع
ده انا متاكد ان هاجر بتكدب
وليد بانزعاج فيكفيه صدمته في والده : بابا خلاص هو اشتراهم و عمتي مش هتدي ملكها لحد شفقه الا لو خدت فلوسها و حقها ده اولا هي مش صغيره
و ثانيا عيب اوي لما تنتظر موت اختك و ورثها يا عالم مين هيموت قبل مين دي أعمار ….
حسني قاطعه بغضب : بتفول عليا طب ابعد عن وشي يا ابن الكلب علشان منفجرش فيك ياله غور في داهيه انتَ كمان ….
_________________________________________
علي لسان هدير : الحقيقه كنت منتظره اني بعد سنين هكون فاكره تفاصيل وداعي لابويا او حتي اليوم او التاريخ كاي حدث تاني بس للدرجه دي محستش ان وجوده او غيابه شي يستدعي اني افتكره بتاريخ ؟؟
ليه افتكر تفاصيل لقاء بارد و جاف بالشكل ده انا حتي فاكره اني مدمعتش و محستش انه هيوحشني ده كل اللي فكراه و طبعا عرفت بعد سنين طويله هو ليه كان مش طايقني بسبب اللي عمتي عملته و سافر ابويا عادي و رجعنا لعلاقتنا القديمه و لا اتقدمت و لا اتاخرت
و انا لسه ممارسه علي مشاهده حاجات بضر و مش بتفيد و بضيع وقت و بس
و ايام بتعدي و محتكش بقاسم تاني يمكن لاني بسمع انه بيجي متاخر بعد ما انام و طول اليوم في معمله و بسمع انه بيكبر .. بس هل انا كنت بنام و مش بسال عنه ؟
و كنت لسه كل يوم بفتكر حضنه و انا عايزه اكررها مره تانيه بس كنت بلوم نفسي اووي و كنت لسه مصممه بسذاجتي اني بقيت مجنونه بسبب اللي بشوفه معترفتش انه حب زي ما ساره بتقول
هو اساسا انا كنت جاهله يعني ايه حب ؟!
و كنت بستغرب اوي ازاي كنت بعصي ربنا يوميا و بعمل ذنب زي ده و يكرمني دايما كنت ببحس اني صغيره قدامه بعد كل نتيجه ليا بتقدير و يوميا بنتظر عقابه كاني منتظره الموت …
_________________________________________
لم يحدث اي اختلاف يمكننا الحديث عنه في حياه اي شخص و الان نحن في شهر يناير من عام 2017 و انتهت هدير من النصف الدراسي الاول من السنه ليفصلها عن تخرجها ثلاث اشهر فقط
و مازالت شخصيتها لم تتغير سوا ان تلك الفوبيا اختفت مع الوقت ربما اصبح خوف داخلي في هيئه قلق بسيط و لكنه قل عن الماضي رجعت لمنزلها بعد ان تركت ساره
كانت تجلس هدير بفرحه انتهاء اخر يوم لها في الامتحانات
هاجر بدمعه بسيطه و كان السنين قد مرت بسرعه : مش مصدقه كلها شهور و اشوفك متخرجه يا هدير ان شاء الله
فرحتي بيكي قد الدنيا فرحتي بيكي كبيره اووي و منتظره اليوم الللي اشوفك واقفه علي رجلك و شغاله و ليكي كيان افتخر بيكي
و تكوني معاكي شخص بيحبك علشان اكون مطمنه عليكي من بعدي
هدير بابتسامة : ربنا يخليكي يارب و يطول في عمرك انا فرحتي في وجودك
هاجر بفخر و كانها ابنتها حقا : انتِ اعظم انجاز في حياتي و عايزه افتخر دايما انك تربيتي
هدير بابتسامة و شعرت بالذنب و كانها تري ان تربيه هاجر لها لا تستحق ان تكون بهذا السوء و العار فهي كرهت نفسها … انحت لتقبل يديها : انا فخوره انك انتِ امي و ادعيلي اخلص السنه دي علي خير زي اللي قبلها
هاجر بحب : باذن الله و يمكن جه وقت اكلمك في الموضوع اللي عايزه اكلمك فيه
هدير باستغراب و الفضول الذي لن تتخلي عنه يوما : موضوع ايه ده
هاجر و كانها وجدت الفرصه سانحه لتتحدث : جايلك عريس
هدير بتافف و ملل شديد و رجعت الي الخلف و عقدت ساعديها : يوووه مش عايزه يا عمتو هو ام محمد رجعت تنزلك تاني زي زمان وله ايه
هاجر فقرصتها هاجر بخفه : بس مش تعرفي مين الاول ؟ و بعدين ده جاي من طرفك انتِ و ملوش علاقه بام محمد خالص و انا متاكده ان قولك لا هيكون صعب المره دي
هدير بغرور : ليه يعني مين ده اللي مش هقوله لا و انا بقولك لا من دلوقتي مقدما
هاجر بانفجار : قاسم
هدير بعدم استيعاب : ماله ؟؟
هاجر بتفسير : قاسم اتقدم ليكي

يتبع

انت في الصفحة 5 من 5 صفحاتالتالي

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
0

أنت تستخدم إضافة Adblock

انت تستخدم اضافة حجب الاعلانات من فضلك تصفح الموقع من متصفح اخر من موبايلك حتي تقوم بتصفح الموقع بشكل كامل