روايات

الفصل الثاني والأربعون

سيف قاطعه : والدتي دي طبيعتها ومش هينفع أفضل أقف في وشها كل شوية مفيش قدامي غير اني اسيب البيت وأفضل بعيد غير كده هيفضلوا طول الوقت في خناق مستمر والموضوع مش هينتهي غير بخسارتي لحد فيهم وصراحة مش مستعد لخسارة اي حد ولا هي ولا أمي ومفيش قدامي حلول غير اني ابعدهم عن بعض فأرجوك ما تطلبش مني ارجع البيت .
خاطر بص لبنته ولمراته ولسيف وهو مش عارف يقول ايه ؟ مش عارف ليه عياله بقوا بيعجزوه بالشكل ده ؟ مبقاش عارف ياخد قرار في اي شيء يخصهم ؟ ليه مشاكلهم بقت كبيرة كده ؟ ليه كبروا وخرجوا من عشهم ؟
رفع راسه بص لسيف : طيب دلوقتي هي غلطت واتسرعت وانت غلطت واتعصبت عليها فناوين على ايه ؟
محدش فيهم نطق ، همس منتظرة تسمع سيف عايز منها ايه ؟ وسيف منتظر يسمعها هي منتظرة منه ايه ولا ايه يراضيها ؟
خاطر لما صمتهم طال : ردوا عليا ، سيف ؟ طلباتك ايه ؟
سيف استغرب كلام حماه : طلباتي ؟ عمي انا كل اللي عايزه انها تفهم بس اني مش فارق معايا الفلوس ، لكن ماليش طلبات ، عايز مراتي في حضني وعايز أخلص من كل الحوارات دي ، نقفل القصة دي بقى لانها اخدت أكبر من حجمها .
خاطر هز دماغه بتفهم بعدها بص لبنته : طيب انتِ يا همس طلباتك ايه ؟ عايزة ايه من جوزك ؟
همس باصة للارض ومش عارفة تقول طلباتها ايه ولا عارفة هي عايزة ايه من اساسه ؟ : مش عيزاه يكون مسؤول عني وعن مصاريفي ، عايزة ارجع اخد مصروفي منك زي زمان ، مش عايزة فلوسه .
سيف بص لحماه : عمي لو قولتلك اني تعبان ومش قادر ومحتاج ارتاح شوية ينفع ؟ خلينا نقفل الكلام لحد هنا ، انا زي ما قولتلك الموضوع بالنسبالي انتهى وهي خليها تفكر على مهلها هي عايزه ايه ولا في دماغها ايه ؟
فاتن اتدخلت : قوم طيب ارتاح انت يا سيف ، قوم يا ابني
سيف بص لخاطر اللي وافق مراته : قوم ايوه ارتاح يلا
سيف يدوب قام موبيله رن واتفاجيء بناهد المرشدي اللي سلمت عليه واطمنت على صحته بعدها بتأكد عليه غدا بكرة وحاول يعتذر بس هي مصرة ، طلبت تكلم حماته فبص لحماته وقفل الصوت : دي والدة كريم المرشدي وعايزانا نروح عندها نتغدى بكرة ، هي عايزة تكلمك
فاتن بصت لبنتها اللي علقت : هي كانت عزمانا من بدري وقالت الجمعة هتنتظر نطمنها على صحة سيف
بعد جدال طويل وعقيم بين أم كريم وأم همس ، انتصرت أم كريم بجدارة واتفقت يروحوا كلهم يتغدوا عندها بكرة وحسن المرشدي كلم خاطر برضه بنفسه علشان يعزمه ويأكد عليه .

دخل أوضته يرتاح فيها وهمس فضلت بره مع أبوها وأمها ، فاتن قربت منها وقعدت جنبها : حماتك غلطت في كلامها وده مفيش فيه جدال ولازم يكون لها وقفة لكن انتِ يا همس اللي غلطتي الأول ، جوزك غني ماشي بس ده ما يديكش الحق تصرفي فلوسه بدون اذنه ، كان لازم تعرفيه الأول .
خاطر كمل : حتى لو بس لمحتيله ، اتصال صغير يا سيف انا هتبرع بفلوس بعد اذنك ، واشك يا بنتي لو رفض ولا حتى قالك كام ولا فتح بوقه بحرف ، من معرفتي بيه كان هيقولك اعملي اللي تشوفيه صح وبراحتك ، ولما تجيله الرسالة وحد من أبوه ولا أمه يتكلم كان عرف يرد عليهم لكن لما يبقى هو في الظلمة ومش عارف مراته فين وبتعمل ايه فدي وحشة في حقه وفي منظره قدام عيلته ، اللي هو انت مش عارف حتى مراتك فين وبعدها رجعتي مش عايزة تردي عليه ؟ ولا تعرفيه عملتي ايه ؟ وتكمليها بخروجك تستلفي فلوس له من بره ؟ همس كل تصرفك غلط .
همس وقفت وبتمسح دموعها :ما هو قولتلكم من البداية اني غلطانة ماشي
خاطر وقف زيها : بتتكلمي في حاجة تانية ، غلطانة علشان اخدت فلوسه وده مش مربطنا ، فلوسه ولا فلوسك واجب عليكي تعرفي جوزك الأول ، واجب يا همس مش فضلًا منك .
همس بصت لابوها : انت عايز مني ايه دلوقتي ؟ ادخل اعتذرله ؟
خاطر مسك دراعها شدها عليه: يا حبيبتي يا روح قلبي مش حكاية اعتذار ، حكايه تعرفي اللي ليكي واللي عليكي ، ماشي ممكن اتعصب عليكي واتنرفز عليكي بس ده تخليه بينك وبينه ، والدته هو اخد حقك بانه سابلها البيت اهو منقدرش نطلب منه أكتر من كده ولا أقدر اقوله روح زعقلها ولا روح خليها تعتذر لبنتي ، الأم في مستوى ربنا رفعه لفوق أوي فمش هقدر اقوله هاتلي حق بنتي من أمك لأنه أخد رد فعل مقدرش اطلب اكتر منه ، فدلوقتي ادخلي لجوزك وهدوا الأمور بينكم وهدي سرك يا همس
فاتن وقفت زي جوزها جنب بنتها : اقفلي بابك عليكي يا همس ، البيت اللي بيعمر هو اللي بابه مقفول مش اللي على المشاع كل يوم والثاني زعلانين وكل يوم والثاني سيرتكم على كل لسان وكل يوم حد بيدخل بينكم ، يعني ابسط حاجة أنا بحب سيف النهاردة لأول مرة وهو داخل مكنتش طيقاه فليه تخلينا نشيل منه وهو يشيل مننا ؟ بكرة هتتصالحوا بس احنا نفوسنا مش هتتصافى ، خليكي واعية يا حبيبتي هدي سرك واقفلي بابك عليكي وعلى جوزك واللي بينكم يفضل بينكم مش الكل يعرف كل حاجة عنكم ؟ يعني شوفي دلوقتي في كام طرف دخل ؟ انا وابوكي واخوكي وملك واختك وجوزها وهالة صحبتك وفي المدينة وعواطف وابوه وامه واخته ليه كل الناس دي تعرف انكم متخانقين ؟
همس ساكتة وهي من جواها مقتنعة ان عندهم حق ، انتبهت لأبوها بيضيف : نقطة كمان مهمة يا همس ، مفيش حاجة اسمها تخرجي وتروحي أي مكان بدون اذن جوزك ، القصة دي امحيها تماما من قاموسك ، حرام شرعًا تخرجي بدون اذنه
همس بتهكم : أنا كنت جاية عندك و
قاطعها بصرامة : ولو ولا أي مكان مهما كانت أهميته يديكي الحق تخرجي بدون اذنه ، ده أنا لو موتت وهتيجي جنازتي تستأذنيه ولو مأذنش ما تخرجيش
همس وأمها : بعد الشر عليك ربنا يخليك لينا
خاطر كمل : انا بضربلك مثال علشان تفهمي، مفيش خروج بدون اذنه مفيش حاجة اسمها بعتله رسالة دي ، في خطوط حمرا ما ينفعش تتخطيها ، لازم جوزك يأذنلك تخرجي ويعرف رايحة فين ومع مين ، ولا زعلانة ولا متصالحة تعملي الحركة دي تاني ، خروجك باذنه
همس باستنكار : أنا ممكن استأذنك انت يا بابا وآجي عندك
خاطر برفض : ولو أنا وجوزك تعارضنا كلام جوزك اللي يمشي عليكي ، ربنا قال كده ، هو اللي له حق مش أنا ، أنا قولت أه وهو قال لأ يبقى كلامه هو اللي يمشي عليكي ، الزوج يا بنتي مكانته عظيمة ، وجوزك الحمد لله راجل بجد بيحبك وبيحترمك فحافظي عليه وأنا واثق انه لما كلمك اتكلم لأنه خاف عليكي مش علشان الفلوس ، يلا قومي يا بنتي ادخلي لاوضتك
همس قاطعته بغيظ : انت عايزني اصالحه ؟
خاطر وضح : انا بقول ادخلي لاوضتك تصالحيه تفضلي زعلانة ده بينك وبينه انتو حرين مع بعض ، انا هدخل اصلي ركعتين لله ربنا يهدي سركم ويصلح ما بينكم .
سابهم ودخل وفاتن مسكت بنتها : عمري ما زعلت بره أوضتي يا همس ، بنتخانق ونزعل بس ما بخرجش من اوضتي ولا سريري
همس باستغراب : ازاي بقى ؟ تفضلي في سريره وانتِ زعلانة ؟ زعل استعباط ده ؟
فاتن فكرت لحظات بعدها بصت لبنتها : لو انتِ جعانة يا همس ولا صايمة ومفيش أكل قدامك ده صعب عليكي ولا ممكن تتحمليه لحد ما يجي الأكل ؟
همس مش فاهمه: عادي هتحمل فين المشكلة ؟
فاتن كملت : طيب لو حطيت قدامك سفرة فيها كل الأكل اللي بتموتي فيه وسخن والبخار طالع منه وقعدتك قدامه وقولتلك ممنوع تلمسيه ولا تقربي منه ، اي أصعب يا همس ؟ اي هيتعبك نفسيا ويموتك من الجوع بجد ؟ والأكل موجود ولا وهو مش موجود ولا شيفاه ؟ قيسي على كده زعلك وانتي قصاده ولا زعلك وانتِ مش موجودة أصلًا ؟ ايه اللي هيجنن جوزك اكتر ؟ انتِ اهو عارفة جوزك قوليلي انهي اصعب وتضايقه اكتر وانتِ بعيدة ولا وانتِ قدامه وجنبه وبينه وبينك اقل من متر بس ممنوع يلمسك ؟
همس عنيها وسعت فأمها ابتسمت : الست الناصحة والشاطرة اللي تعرف تسوي جوزها على الجنبين وتخليه يقول حقي برقبتي وهي في مكانها ولا تطلع هنا ولا تروح هنا ولا تفرج وتشمت الخلق فيها ، وبعدين حتى لو زعلانة مع جوزي قدام الناس احلى ابتسامة واحلى ضحكة ولا حد يعرف اننا زعلانين يقوم يشلني فوق راسه دايمًا ويقدرني ويحترمني لكن لما اخلي كل اللي حواليه يشمتوا ولا يعرفوا ان مراته مقموصة منه دي وحشة في حقك قبل حقه ، فهمتيني يا قلبي ؟
همس هزت دماغها وقامت تدخل أوضتها عند جوزها .

دخلت بهدوء كان راقد في السرير استغرب دخولها لانه توقع انها هتنام في أي أوضة بره ، راقبها بتدخل بهدوء قلعت الشميز والشوز اللي كانت لبساهم بعدها دخلت تاخد شاور بعد اليوم الطويل ده كله ، خرجت بفوطة صغيرة لافاها حوالين جسمها قصيرة جدًا .

انت في الصفحة 2 من 6 صفحات

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
0

أنت تستخدم إضافة Adblock

انت تستخدم اضافة حجب الاعلانات من فضلك تصفح الموقع من متصفح اخر من موبايلك حتي تقوم بتصفح الموقع بشكل كامل