
همس بتقول لسيف خليها تفضل في بيت أبوها بس قاطعتها فاتن اللي وقفت وزعقت : وبعدين معاكم ؟ هو مفيش اي احترام لينا ولا ايه ؟ هتفضلوا تتناقروا لامتى ؟
سيف قعد وبص لحماته : أنا مش هتكلم خالص يا حماتي خليها هي تقول اللي عيزاه بس قصة ان أبوها يصرف عليها دي …
قاطعته فاتن : مرفوضة قبل ما انت ترفضها احنا مش هنوافق عليها ، يا تعيش في بيت جوزها يا تعيش في بيت أبوها اما الاستعباط اللي هي بتقوله محدش يقبله .
خاطر بصلهم كلهم قبل ما يتكلم : همس ! هتحكي ايه اللي حصل ولا اقول لجوزك يرمي عليكي اليمين ونقوم نمشي من بيته ؟
كلهم بصوله بصدمة فهو كمل : ماهو انتِ عايزة لعب عيال يبقى نتكلم بأسلوب العيال ، لعب عيال بلعب عيال – سكت شوية انتظرها تتكلم بس هي ساكتة فهو زعق – ما تنطقي يا همس الفلوس دي ايه حكايتها ؟ وإياكِ تلفي وتدوري تاني
همس اخدت نفس طويل قبل ما تحكي عن تعب سيف وكلام حسن المرشدي لها
خاطر علق : طيب حلو الكلام لحد كده وبعدين ؟
همس بعياط : قررت اعمل بنصيحة عمي حسن وروحت المستشفى اتبرع لحد مريض واساعده في العلاج بنية ربنا يشفي جوزي
فاتن باستغراب : برضه كل ده حلو فين المشكلة ؟؟
همس مسحت دموعها: سيادته أول ما اتبرعت وعرف قلب الدنيا ورجعت البيت لقيته هو و مامته واقفين يحاسبوني وامه تقولي لما تبقى فلوسك ابقي اتبرعي بيها ، وهو وقف يتخانق معايا وعملتي ايه وصرفتي الفلوس في ايه وعلقلي مشنقة وكل ده علشان بس تعبه وجع قلبي ومش هاين عليا اشوفه بالبيت موجوع .
خاطر بص لسيف : طيب يا سيف سمعت بنتي دلوقتي عايز اسمعك .
سيف اتعدل في قعدته وفكر ما يغلطش همس قدامهم بس لو سكت فده معناه انه بخيل وبيبخل على مراته لو اي حاجة تانية كان ممكن يقبلها على نفسه لكن تهمة زي دي هتبعد أبوها وأمها نفسهم من بيته ، بص لحماه : كل اللي بنتك قالته حصل
خاطر وفاتن بصوا لبعض بصدمة بس سيف كمل : لكن اللي بنتك مقالتوش هو السيناريو ده حصل ازاي ؟
المبلغ اللي سحبته وبتتكلم فيه كان ١٢٠ الف اللي طلبت منك تحوله لملك واه قبل ما حد يعلق المبلغ مش كبير بالنسبالي وعادي جدًا بس اللي مش عادي اني ابقى قاعد في البيت ومرة واحدة اتفاجيء برسالة جيالي من البنك ان تم سحب ١٠٠ ألف من الفيزا ، قولي يا عمي انت لو جتلك رسالة زي دي من همس وهي في بيتك ايه أول تفكير هتفكر فيه ؟ انها اشترت حاجة وعادي لما تيجي تسألها ولا هتعمل ايه ؟
خاطر بص لبنته بذهول انها تكون عملت ده بدون ما تعرف جوزها الأول لانه عمره ما توقع ان بنته تصرف مبلغ زي ده بدون اذنه .
فاتن ردت : طيب اتصل بيها
سيف رد : ما هو ده اللي عملته اتصلت بيها سيادتها كنسلت عليا مرة واتنين وعشرة ، مبقتش فاهم ايه اللي بيحصل وابويا قالي وقف الفيزا وأمي كذلك لأن كلنا عارفين ان همس مش هتسحب مبلغ زي ده بدون ما تعرفني فكل اللي في دماغنا ان الفيزا وقعت أو هي حصلها حاجة .
خاطر بص لهمس وسألها باستنكار : انتِ معرفتيش جوزك قبل ما تتبرعي بال ١٢٠ ألف وتستأذنيه ؟
همس علقت بحرج : مش الصدقة في السر ؟
خاطر زعق : في السر لو عشرة ولا عشرين ولا ٢٠٠ جنيه حتى مش مبلغ بالحجم ده وبعدين قررتي عرفيه و واجب عليكِ تعرفيه ، بعدين انتِ ازاي جاتلك الجراءة تصرفي مبلغ زي ده بدون ما تعرفي حد ولا تستأذني جوزك ؟ ما يمكن محتاج الفلوس دي ؟
سيف اتدخل : يا عمي اقسم بالله المبلغ نفسه ما فارق معايا أنا خوفت عليها يكون حد بيجبرها تسحب ولا الفيزا وقعت منها والمفروض أوقفها لأن ممكن أي حد يستعملها في أكتر من كده بكتير الفيزا دي بدون حد يعني يقدر يشتري بيها لحد مليون جنيه وبعدين شوية وجتلي رسالة تانية ان اتسحب ٢٠ ألف وهي برضه بتكنسل عليا ، اتجننت وأمي بالرغم من انه مش من حقها تتكلم بس – بص لفاتن – حطي نفسك مكانها للحظة ، مرات ابنك بتسحب مبالغ بالشكل ده وابنك قدامك مش فاهم اي اللي بيحصل ولا عارف انتِ فين ولا بتعملي ايه وكمان بتقفلي في وشه كل ما يتصل هتعملي ايه ؟
فاتن بصت لبنتها بعتاب وما ردتش لأنها اوردي مش بتطيق مرات ابنها من دلوقتي فما بالك لو عملت زي بنتها ؟
سيف كمل : واخيرًا ردت عليا لقيتها بتتكلم بكل برود وتقولي لما آجي اقولك وقفلت تاني المكالمة ، متخيل اقابلها ازاي ؟ وحتى يا عمي لما جت كل اللي عملته اني سألتها سحبت الفلوس في ايه ؟ اه بنرفزة وبعصبية بس غصب عني دمي محروق منها أنا فضلت ساعة هتجنن عليها مش عارف هي بيحصلها ايه ؟ وياريت كده وقفلنا الموضوع لا سيادتها لما رجعت زعلانة اني بسألها صرفتي الفلوس في ايه لقيتها دخلتلي في قصة تانية خالص انها بتعتبرها فلوسها وكلام أهبل من ده ، طيب هل لو دي فيزتها وفلوسها مش من حقي كزوج أعرف صرفت مبلغ زي ده في ايه ؟ من باب العلم بالشيء حتى ؟ وياريت اكتفت بده لا سيادتها بتخرج مع ملك وتاخد منها الفلوس ترجعهالي ؟ يعني واحدة زي ملك ليه تدخل بيني وبين مراتي وليه تدخل في مشاكلنا؟ عارف لو كلمتك انت يا عمي وحولتلي الفلوس كان هيبقى ارحم ألف مرة انها تدخل بنت خالد عبدالرؤوف في حاجة زي دي
همس زعقت : دي مرات اخويا
سيف بصلها : دي بنت حد شريكي في الشغل تخيلي لو راحت قالت مرات سيف الصياد استلفت مني ١٢٠ الف ترجعهم لجوزها ؟ ماشي ملك مش هتعملها بس تخيلي كده للحظة حاجة زي دي توصل للصحافة ؟
همس زعقت : انا مالي ومال الصحافة
سيف زعق زيها : يعني ايه مالك ومال الصحافة ؟ ما انتِ شايفة بيتصيدوا اي حاجة يكتبوها عننا ازاي ، دول ما هيصدقوا يستلمونا ويألفوا ألف قصة وقصة في الموضوع ده .
همس بصت لسيف : وآخر كل ده ايه ؟ أنا تعبت ، قولتلك غلطت لما صرفت فلوسك بدون اذنك و واوعدك مش هتتكرر تاني خلاص .
خاطر أكد : انتي فعلًا غلطتي يا همس انك تاخدي قرار تصرفي مبلغ زي ده بدون ما ترجعي لجوزك ، عايزة تتصدقي يبقى بالعقل لكن لو مبلغ بالحجم ده يبقى تتكلمي مع جوزك وتشوفي ظروفه تسمح ولا لأ مش من دماغك .
همس بصت للأرض بحزن وخاطر بص لسيف : وانت يا سيف بنتي غلطت لما اتسرعت بس هي اتصرفت بحب
سيف قاطعه : عمي أنا كل اللي ضايقني الموقف نفسه وتعاملها هي غير كده لا ، الفلوس فداها الف مرة ولو هي حابة كل شوية نروح مع بعض ونشوف حد يستاهل نساعده أنا معنديش ادنى مانع ولو حابة تعمل الموضوع ده لوحدها في السر زي ما بتقول معنديش مانع كل اللي طالبه تعرفني بس خطواتها مش أكتر، تبعتلي مثلًا تقولي انا رايحة مستشفي ٥٧ وأنا هفهم الباقي ، أو رايحة المكان الفلاني وأنا معنديش مشكلة لكن بالشكل ده ما ينفعش .
خاطر حرك دماغه وهو من جواه مقتنع ان سيف عنده حق بس برضه متخيل جواه احساس بنته اللي جريت تعمل حاجة لجوزها واتحولت لضدها : ده حقك يا سيف يا ابني بس زي ما هي فهمت تعاملت ، كان كل همها انت فاتصرفت بناءًا على ده بعدين والدتك