روايات

الفصل الثامن والثلاثون

أمل في طريقها للشركة بس اتفاجئت ان عربية نقل كبيرة قافلة الشارع وكذا راجل واقف واحد منهم قربلها : معلش يا هانم بس العربية عطلانة فلو ممكن تعدي من شارع تاني بدال ما تنتظري ؟
امل بصت حواليها : خلاص تمام
اتحركت بعربيتها والراجل تابعها بعدها اتكلم : تمام يا افندم قفلنا عليها الطريق وهتعدي من الشارع الثاني

ناريمان موبيلها رن : اتحركي هي هتعدي من عندك بسرعة .
ناريمان خرجت من عربيتها وجريت لمدخل الشركة و وقفت مكانها والسماعة معاها منتظرة التعليمات : يلا اخرجي دلوقتي المفروض انها هتمر من قدامك
ناريمان خرجت وبتحرك شعرها بحيث تلفت انتباه أمل وجريت ناحية عربيتها ركبتها .

أمل شافتها خارجة من باب الشركة الخلفي وشافتها بتجري لعربيتها ركبتها واتحركت بسرعة ومبقتش فاهمة اي حاجة.
ركنت في مدخل الشركة وسألت الأمن : هي ناريمان الغندور جت الشركة النهاردة ؟
ظابط الأمن : معلش يا هانم بس مخدتش بالي منها حضرتك .
امل كانت هتوضحله بس تراجعت وشكرته وطلعت لمكتب جوزها اللي كان قاعد على مكتبه وغرقان في اللاب واستغربت ان علياء مش موجودة والشركة شبه فاضية ، هل ناريمان كانت هنا عنده ؟ نبهت جوزها لوجودها فاتعدل وابتسم : حبيبتي جيتي امتى ؟ وبعدين مش قولتي هتروحي البيت ؟
امل قربت بحذر : غيرت رأيي ايه مضايقك ؟
كريم استغرب هجومها : وايه هيضايقني بس قولتي تعبانة وهترتاحي ، المهم طمنيني عملتي ايه ؟
قام من مكانه قعد على طرف مكتبه قدامها وماسك ايديها ، أمل باصة لعنيه مفيش فيهم احساس بالخوف او تأنيب ضمير بس عقلها هينفجر من التفكير ، كريم لاحظ نظراتها فحرك ايديه بطول دراعها ومسكها من اكتافها : مالك يا أمل ؟ بتفكري في ايه كده ؟
ردت بشرود : مش حاجة معينة ، صح هي علياء فين ؟ مشيت بدري ليه ؟
كريم بص لساعته وبصلها : طلبت تمشي بدري ساعتين معرفش ليه ، بتقول حد من عيالها وقع في المدرسة واتعور
امل : طيب خلينا نكلمها نطمن عليه ؟
كريم رد بسرعة : كلمتها وقالت حاجة بسيطة واخدته البيت اطمني كلهم تمام .
حركت راسها بتفهم بعدها غيرت الموضوع و سألته بشك : انت شوفت ناريمان النهاردة ؟
استغرب سؤالها جدًا : ناريمان ؟ ودي هشوفها فين ؟
عنيها مثبتاهم في عنيه : مجتش الشركة ؟
كريم استغرابه زاد : وهتيجي الشركة ليه يا أمل ؟ في ايه ايه اللي حصل ؟ وايه اسألتك دي ؟
أمل اتحركت من قدامه : مفيش انا هروح
وقفها ومسكها من دراعها : جيتي في ايه وماشية في ايه ؟ اقفي فهميني ايه اللي بيحصل ؟ انتي بقالك فترة مش مظبوطة وقولتلك لو قصة ناريمان دي هيجي من وراها قلق بلاها يا أمل ، اعتذري و
قاطعته امل باصرار : مش هعتذر ، ناريمان بتخطط لحاجة مش قادرة افهمها ، مش عارفة افهمها ومش ههرب منها
كريم قربها منه : طيب ينفع تفكري معايا بصوت عالي ؟ ما تبعدينيش بالشكل ده وتفضلي طول الوقت سرحانة وقلقانه لوحدك ، فكري معايا لو سمحتي .
بصتله وبتفكر لو قالتله كل شكوكها هل هيتفهم شكوكها ولا هيثور ويتجنن ويتهمها انها بتشك فيه ؟ هل هيفضل بنفس الهدوء ده ؟ كريم للاسف ردود أفعاله دايما صعبة ومش بعيد يزعل منها والموضوع ياخد أبعاد هي في غنى عنها دلوقتي ، اخدت نفس طويل وابتسمت : اكيد هفكر معاك بصوت عالي يا كريم بس كل اللي جوايا مجرد شكوك واحساس مفيش حاجة ملموسة .
اخدها في حضنه : ومن هنا لحد ما نفهم الدنيا فيها ايه لو سمحتي ما تبعدنيش عنك ولا تبعدي عني ، خليكي في حضني وقصادي – بعدها شوية وبصلها – ايه رأيك نطلع نتغدى مع بعض أنا وانتي ؟
قبل ما ترد الباب اتفتح بعنف ودخل مؤمن اللي اتصدم بوجود أمل واعتذر : سوري بجد بس معرفش انك هنا ، كريم قالي انك روحتي البيت ؟
امل ابتسمت بحرج : المفروض كنت مروحة بعد المحاضرة بس غيرت رأيي وعديت على هنا .
مؤمن اعتذر وهيخرج : طيب تمام وسوري مرة تانية ، يلا اشوفكم بالبيت
كريم وقفه : يا ابني انتظر هنا ، عملت ايه ؟ كلمت المحامي ولا ايه ؟
مؤمن بصله بحرج : اه وهروحله دلوقتي هقولك التفاصيل بالبيت سلام
كريم وقفه تاني : مؤمن اقف واتكلم عدل ، بعدين مش قولنا هنروح مع بعض ؟
مؤمن : ايوه على اساس بالليل نروح بس المحامي قال مش فاضي بالليل فهروحله دلوقتي ، وبالليل نبقى نتكلم
كريم بص لأمل اللي ابتسمت بتفهم : طيب روحوا مع بعض وانا هروح للعيال
مؤمن حاول يعتذر منهم بس كريم اصر فسابهم وخرج بعدها كريم بص لأمل : هنأجل الغدا شوية ماشي ؟ نخرج نتعشى مع بعض ؟
امل ابتسمت لمحاولته : حبيبي روح معاه والخروج ملحوق عليه ، ومش هتفرق غدا ولا عشا ولا حتى فطار في السرير .
ابتسم ومسك وشها بايديه الاتنين : خلاص نخليه المرادي عشا في السرير ايه رأيك ؟
ابتسمت وباسته بعدها بصت لعينيه : هجهزلك عشا اسبيشيال كلمني قبل ما توصل البيت
غمزلها بحب : يعني لازم تجننيني من دلوقتي لحد ما اوصل البيت ؟
ضحكت وهمستله : ايوه عيزاك تفضل متجنن لاني بجد هجننك بزيادة لما توصل .
باست خده قبل ما تبعد عنه وتبصله بنظرات كلها اغراء وشاورتله قبل ما تقفل الباب : ما تتأخرش وإلا …
قفلت الباب واتحركت وهي معندهاش ادنى فكرة ممكن تعمل ايه مميز على العشا الاسبيشيال اللي قالت عليه ؟

انت في الصفحة 4 من 7 صفحات

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
0

أنت تستخدم إضافة Adblock

انت تستخدم اضافة حجب الاعلانات من فضلك تصفح الموقع من متصفح اخر من موبايلك حتي تقوم بتصفح الموقع بشكل كامل