
رواية احببت معقدة الفصل الثامن للكاتبة فاطمة سلطان حصريه وجديده
عن اي لذه تتحدثون هل هناك لذه في معـ,ـصيه الخـ,ـالق ؟! .. لذه كاذبه فوالله لذه كاذبه
عن اي لذه تتحدثون فاذا كانت تلك الشهوه لذه و تلك الاشياء لذه فلما انا اشعر بذلك العـ,ـار و لما اـ,ـشعر انني اصبحت غير صالحه لنفسي و لا اصلح له
و لا حتي اصلح الجميع فليعلن الله كل من ادخل تلك المفاهيم الكاذبه في عقولنا بمعني التفتح
و تلك العقول التي لم تفهم يوما ما تفعله فليسقط و يلعن حتي تقوم الساعه كل ما نشر شيئا او قال شيئا يفـ,ـسد عقل شاب او فتاه ليتبعه احد فنحن اكثر مما ينسـ,ـاقوا وراء المجهول
فهناك مثل نعـ,ـرفه جيدا : الممنوع مرغـ,ـوب
_________________________________________
هدير بغرور : ليه يعني مين ده اللي مش هقوله لا و انا بقولك لا من دلوقتي مقدما
هاجر بانفجار : قاسم
هدير بعدم استيعاب : ماله ؟؟
هاجر بتفسير : قاسم اتقدم ليكي
كانت هدير تشعر ان جميع حواسها قد فُقدت في هذه اللحظه فهي تشعر انها سمعت بالخطأ او حتي ان عمتها تقصد قاسم اخر الذي تعرفه فهل قاسم طلب يديها و تقدم لها حقا فلا توجد خليه بها تشعر بان هذا الشي صحيح و لم تكن تشعر باي شي سوي ان دقات قلبها العـ,ـنيفه و التي لم تعرف لها سبب .. كانت تدق في جميع أنحاء جسدها و كانها قلب فقط ..
هدير مازالت غير مستوعبه و تفتح عيونها بذهول غريب : قاسم مين ؟
هاجر حاول ان تتحدث بلطف فهي تعلم ان هدير مستغربه : انتِ تعرفي كام قاسم يا هدير في ايه مالك صحصحي كده
هدير برفض تام و جنون : اكيد تقصدي قاسم تاني اكيد صح ؟
هاجر مازالت محتفظه بهدوئها : انتِ اتهبلتي يا هدير .. هو قاسم واحد بس اللي طول عمره قدامك
هدير و اخيرا بدائت الكلمه توضح امامها : يعني قصدك ان قاسم اتقدم ليا انا ؟
هاجر بغيظ من غبائها الذي طال : ياربي متخلنيش اصوت يا هدير في ايه هو انا بتكلم انجليزي الكلام واضح و شارح نفسه قاسم طالب يتقدملك و طالب ايدك للجواز علي سنه الله و رسـ,ـوله و لو انتِ موافقه هو مسـ,ـتعد يتقدم و يكلم حسني و يكلم ابوكي
هدير لم تكن بحاله لها ان تستوعب ما يحدث ربما ظنت انها مزحه من الممكن ان يشعر بها احد بما يشعر بينهم و لكنها هي الوحيده التي تغرق في عُقدها و هي من تفترض العُقد و المشاكل و تفسرها لنفسها هل ستقول لقاسم انها تتحدث مع العديد من الرجال يوميا بأبشع من يمكن تقوله المراه .. لشخص غير زوجها هل قاسم سيريد الزواج منها اذا علم ما تشاهده و ما اصبحت تتراسل به و تلك الرسايل القذره مع الناس و الشباب ؟!
علي لسان هدير : انا محكمتش اني بحبه و لا مشـ,ـاعري من ناحيته اخوه وله لا ؟!!
وقتها و انا امته و انا عرفت احكم علي مشـ,ـاعري ؟ كل اللي خوفت منه انه يعرف حاجه زي دي حتي لو حضنته ساعتها مخفتش في نظرته ليا قد دلوقتي
فانا بعمل اللي اي واحده في الشارع ممكن تعمله خوفت اووي كاني لسه فاكره انقباضه قلبي خوفي من معرفه قاسم كان كبير و برضو كنت مستغربه
لسه نفس السذاجه و حسيت بشعورين مختلفين تماما قلبي فرح اووي ان قاسم عايز يكون ليه رابط تاني بيا و مكنتش عارفه برضو مشاعري ايه و قراري مكنش هاممني في اللحظه دي بس الشعور التاني ابتدي فينا صراع غريب وقتها هل قاسم بيفكر فيا بالطريقه الشهوانيه دي ؟!
اكتشفت بعدها اني زودت العقد عُقده جديده لان اللي بشوفه بيصور العلاقه بين الرجل و المراه بشكل سي و عنيف و مؤذي و حسيت ان كل الرجاله بيفكروا كده …. خوفت من نفسي و من اللي وصلتله وقتها بس
مخفتش من قاسم حتي رغم شكي و نظريتي المختلفه كنت جاهله تماما يعني ايه راجل يتجوز واحده و ايه العار في كده هل ربنا بيؤمر بشي وحش لينا ؟
حاسه اني بقيت مُعقده تماما و شايفه ان الجواز ده مجرد فيديوهات مقرفه و بس .. مش عارفه يعني ايه موده و رحمه و راحه و سكن و دفي و احتواء ختهم طول عمري من قاسم و عمتي .. اختلط عندي مفهوم الجواز بالشهوه .. مفقتش الا علي صوت عمتي
اردفت هاجر بقلق من صمتها : مالك يا هدير ساكته ليه ؟!
هدير بشرود : مش عارفه
هاجر بتفهم لمشاعرها : اكيد انا مش منتظره رايك دلوقتي بس سرحتي اووي كده ليه
هدير بقلق : اتفاجئت شويه
هاجر بتفسير و هي تضع يديها علي كتفها : انا عارفه انه طبيعي تتفاجئي بس يعني موضوع انكم اخوات ده كان زمان انتم بقالكم حوالي تلت سنين
و انتم بعاد عن بعض و لازم تفهمي ان طلب قاسم طلب عادي جدا فانتِ مش ملزمه بالقبول و لا بالرفض حريتك بس انتِ محتاجه تفكري بعقل اكتر يا بنتي انا مش هعيش لكي العمر كله
صحيح تقدري تشتغلي و خلاص هتتخرجي بس انا كنت معاكي و مدرتش اكسر وحدتك ما بالك لما
تعيشي وحدك خالص افقدي الامل في ابوكي و في حسني و في اي حد في كل الاحوال انتِ لازم تعرفي قيمه نفسك و تعرفي مصلحتها و راحتها فين
و انك فكري في بيت دافي و شخص تطمنيله .. شخص تحسي بالامان معاه و يسمعك و تحبي تحكيله و متتكسفيش منه و يتقي ربنا فيكي و الاهم تكوني متقبلاه كزوج برضو و متقبلاه نفسيا
و بصراحه انا عن نفسي و محدش هيحبلك الخير قدي مش شايفه ان قاسم شخص يترفض لو هقارنه باي حاله الا لو انتِ مش متقبله ان تربطكم علاقه تانيه مختلفه تماما عن مفهومها القديم انكم تكونوا زوج و زوجه و علاقه ارتباـ,ـط مخـ,ـتلفه تماما عن قبل كده
هدير بهدوء و انزعاج : مش عارفه يا عمتو سبيني افكر لوقت معين ..
________________________________________