روايات

رواية العـ,ـذراء والصعيدي بقلم نور الشامي حصريه وجديده وكامله جميع الفصول 

رواية العـ,ـذراء والصعيدي بقلم نور الشامي حصريه وجديده وكامله جميع الفصول 

رواية العـ,ـذراء والصعيدي بقلم نور الشامي حصريه وجديده وكامله جميع الفصول

في اعماق الصعيد كانت ترتدي فستان زفافها تاركه مدينتها وهي تحقق حلمها وتتزوج بحبيبها الشاب الوسيم الغني الذي يملك الصعيد بأكملها ولكنها ولكنها لا تعلم أن العريس التي حـ,ـلمت به ليس سوى بطل من ورق، يخفي خلف وسامته وسلطته سرًا لا يمكنها تخيله… سرًا سيحيل حلمها إلى كـ,ـابوس منذ الليلة الأولى.. سرا لن تقبله اي امرأه ولن يبوح بأي رجل.. سر سيقلب حياتها راسا علي عقب يا تري ماذا سيحدث

الفصل الاول
العذراء والصعيدي

في احدي مدن الصعيد التي تتميز بالعادات والتقاليد الصارمه وايضا بالشهامه التي لا مثيل لها علي الاطلاق فـ الصعايده دايما يلقبون بـ أهل الكلمة والسيف هكذا كانوا يعرفون. فالكلمة عندهم عهد لا ينكث… والسلاح رمز للشرف لا يُشهر إلا دفاعا عن الحق. يقال إن الرجل الصعيدي إن أعطى وعدا، فهو أشد رسوخا من الجبال، وإن دخل في خصومة فهو لا يهدأ حتى يأخذ حقه أو يفني نفسه دونه. وأن الشرف فوق الحياة…

كانت تقغ “غيم” أمامه والدموع تلمع في عينيها لكنها لم تكن دموع ضعف بل كانت مزيجا من الغضب والقهر. أما هو فـ ملامحه كانت جامدة كالصخر… كأن ما حدث لا يعني له شيئا واردف بصوت ساخر :

هاا.. خلصتي يا بنت كارم ولا لسه عندك كلام تجوليه؟

رفعت غيم رأسها بغضب و عيناها تقدحان شرا ثم اردفت بصوت غاضب :

هو إنت إي؟! معندكش دم… لسه عندك وش توجف جدامي وتتكلم بعد ما ضحكت عليا… عامل فيها راجل وإنت ما تسواش تعريجة جزمتي يا ابن العرجاوي… طيب كنت جولي… كنت قول إنك مش راجل وإنك.. عاجز… عرفني إني هفضل بنت بنوت طول عمري… دا غش وخداع وأنا مستحيل أسكت! هروح لأبوي.. ولو مطلجتنيش….. هرفع عليك جضية وأطلج بالمحكمة والصعيد كلها هتعرف إنك عاجز و

لم تكمل غيم جملتها حتى شعرت بصفعة قوية تهوي على وجهها أطاحت بها أرضا و ارتطم جسدها بالأرض بقوة كأنها وشعرت بوخز حاد يسري في عظامها لكن رغم الألم لم تسمح لنفسها بأن تنهار ورفعت رأسها ببطء و نظرت إليه بعينين مشتعلتين بالغضب بينما هو يقترب منها بخطوات ثقيلة ووجهه يزداد ظلاما وهتف بغضب:

لو اتكلمي عن العجز تاني يا بنت كارم جسما بالله لـ هيوريكي العجز ال بحظ.. بس مش فيا.. في جسمك انتي.. هخليكي عاجزه ومتجدريش تتحركي وفي جميع الحالات محدش هيصدجك… مستحيل حد يصدج ان ابن العرجاوي الصغير عاجز.. فـ ريحي نفسك وبلاش تعملي مشاكل احسن علشان انتي ال هتتأذي بسببها مش انا

نظرت غيم اليه بأشمئزاز و بصقت أمام قدميه بتحدّ، ثم اردفت بصوت ثابت:

انا مستحيل اخاف منك…الرجاله بس ال تخوفني وانت مش راجل اصلا .. انت كداب ومخادع.. بتضحك علي بنات الناس وبتوهمهم يفلوسك وبشكلك الحلو وبعضلاتك واسم عيلتك بس كل دا بيبجي طعم علشان تصطاد بيه فريستك وتفضل جدام الناس بالصوره الكويسه.. مهما عملت فيا.. انا مش هسكت ولا هحاف منك

نظر عصام اليها بغضب وفجاه أمسكها من ذراعها بعنف كأنه يريد سحقها بين أصابعه ثم انحنى قليلا وهمس بصوت مخيف:

جولي ال إنتي عاوزاه.. لكن لو فكرتي تتكلمي وعد مني ساعتها هتشوفي الجحيم بعينك ومحدش هيجدر ينقذك مني.. انتي اهنيه لوحدك.. محدش معاكي.. فكري زين واوزني الامور علشان تعيشي مرتاحه و

لم ينهي عصام كلماته حتى قاطعـ,ـته إحدى الخادمات التي نادت من خلف الباب بصوت متلهف:

سا بيه… يا بيه… جارح بيه وصل تحت هو والست الكبيرة علشان يباركوا ليكم

تجمدت ملامح عصام للحظة قبل أن يلتفت إلى غيم بسرعة، وعيناه تضيقان بتوتر، ثم هتف بصوت منخفض لكنه يحمل تهديدًا واضحا :

اوعي تجولي أي كلمة قدام أخويا… جِسما بالله العظيم لو حس بحاجة ما تعرفي هعمل فيكي اي عاد.. أنا ممكن أسكت على أي حاجة ما عدا إن جارح يزعل مني. بجولك أهو… لو حد لاحظ أي حاجة.. هجتلك

ثم أشار إليها بحدة، مردفًا:

يلا جومي اغسلي وشك والبسي هدوم حلوة وابتسمي… وانزلي

السابقانت في الصفحة 1 من 21 صفحات

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
0

أنت تستخدم إضافة Adblock

انت تستخدم اضافة حجب الاعلانات من فضلك تصفح الموقع من متصفح اخر من موبايلك حتي تقوم بتصفح الموقع بشكل كامل