روايات

رواية احببت معـ,ـقدة الفصل العاشر للكاتبة فاطمة سلطان حصريه وجديده 

رواية احببت معـ,ـقدة الفصل العاشر للكاتبة فاطمة سلطان حصريه وجديده 

علي وجهه نظر علميه اكتر من دينيه .. و انا اصلا مش هناقشك بفكره الفيديوهات اللي هي مصوره الموضوع بمنتهي الفظاظه و بتخلي حتي اللي يشوف كده يكون فكره مختلفه تماما عن الزواج و العلاقه
اللي بتكون في إطار شرعي لمجرد انه عمل زي قاعده و مفهوم غلط تماما عن الحقيقي و بيفعِل دماغه بشكل غلط عشان كده فكره الاغتصاب مع التطور و العلم و التكنولوجيا مقلتش بل زادت لان الشاب نفسه فهم الموضع غلط و البنت بقت فاهمه انه مصيبه و كارثه و باختلاف الحالات التانيه
لان حتي لو فاهمين علميا او دينيا فده شي فطري و شي ربنا أباحه في إطار الشرع عشان استمرار النسل و حاجات كتيره اووي تقدري تبحثي فيها فكرهك لطبيعه تفاصيل جسمك دي نقطه غلط
هدير بتساؤل : و قاسم
فرح بتذكر : حضنك ليه ملوش علاقه باللي بتشوفيه لان حتي لو مش بتحبيه فاحيانا الانسان بيكون محتاج حد يلجئله خصوصا انك اتخذلتي في حد هو دايما بيدوس عليكي
اما بالنسبه انك توافقي او ترفضي بتحبيه او لا ده شي يخصك انتِ لوحدك و لا انا و لا اي حد تاني
بس عموما مش من حقه يعرف انك كنت بتعملي حاجه زي دي و لان ربنا سترك حتي الان فاياكي تفضي سرك لمخلوق حتي لو صاحبتك و مجرد ما تتعالجي تمحي الموضوع من حياتك و زي ما انتِ بتقولي
مواظبه علي الصلاه و بتفكري في الحجاب فدي خطوه كويسه ليكي قبل اي حد و انتِ متعرفيش حياه قاسم بالشكل الكافي ممكن يكون عنده عيوب و ده اكيد و غلط في حاجات انتِ متعرفهاش
فمتشغليش بالك بيه يعرف وله لا هو الطبيعي انه ميعرفش و ده اللي لازم تعمليه لانك مخنتهوش مثلا او خونتي ثقته لانك حتي الان لا يربطك بيه شي ..
ثم ابتسمت : و احنا مشوارنا طويل مع بعض
_________________________________________
بعد مرور ايام معدوده كان قاسم يجلس مع صديقه في الصيدليه بعد انتهي عمله كعادته يمر علي صديقه قبل ان يصعد الي بيته فامينه اكتفت بالصمت و حاولت الا تعاتبه اكثر من ذلك فيكفي ما يشعر به من الأم
كريم : ايه يا عم حطلك الفلوس في البنك انتَ مش ناوي تقولي بتحوش لايه
قاسم بهدوء و تفسير فهو لا يخفي اي شي عن صديقه ابدا : عادي فلوس بشيلها عشان اشتري شقه عمي اللي في البيت يمكن انا بقيت معترض علي الشـ,ـارع و الصيع الي بقوا فيه و القهاوي بس ابويا و امي متعلقين بكل حاجه هناك و انا نفسي خت علي حياتي و خت علي الجيران الكويسه و علي الجيران حتي اللي مش كويسه
كريم بسخريه و مرح : وطبعا ام محمد اول واحده …
قاسم بمرح متصنع ايضا : انتَ هتقولي ده دي لوحدها ليها مكانه خاصه في قلبي
كريم : عموما انا بحوش بعد ما ادفع الاقساط اللي ورايا و اكون مبلغ و اروح حاطه في البنك لاي ظرف او لاي حاجه مش هيخسر و بعدين موسي عامل ايه
كريم متاففا حينما تذكر بكاء ابنه الصغير : بيعيط ليل نهار مفيش نوم اخواتي البنات فرحانين بيه اوي فبيطلعوا بقا يساعدوها و كده و يقعدوا معاها و لما بزهق من صوتهم و صوته بنزل انام تحت في اوضتي
قاسم بمرح : انا بقول طلع ابوك و امك فوق و اقعد لوحدك تحت
كريم : فكرت فيها و علي وشك التنفيذ .. و بعدين متضغطش علي احزاني قولي الحظر هيتفك امته
قاسم بحزن لم يستطيع ان يخفيه عن عينيه و نبرته المتألمه كحال قلبه : اهو السنه قربت تخلـ,ـص و بعدين هي يمكن وقتها مكنتش عايزه تحرجني او ترفضني مباشره
كريم و هو يتسائل عن ساره :طب و اللي بتسرب الاخبار صاحبتها ؟
قاسم بهدوء : هي بتقولي انها بتروح دكتوره نفسيه بس من غير تفاصيل يعني مش عايزه تفشي سرها و انا مش عايز افرح
كريم حاول ان يشجعه : صدقني هدير ليك يا قاسم
قاسم بابتسامه : عارف انها ليا حلمي عمره ما كذب بس بضيع وقت في انتظار اكبر حلم ليا ..

يتبع

انت في الصفحة 6 من 6 صفحاتالتالي

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
0

أنت تستخدم إضافة Adblock

انت تستخدم اضافة حجب الاعلانات من فضلك تصفح الموقع من متصفح اخر من موبايلك حتي تقوم بتصفح الموقع بشكل كامل