روايات

رواية احببت معـ,ـقدة الفصل السادس للكاتبة فاطمة سلطان حصريه وجديده 

رواية احببت معـ,ـقدة الفصل السادس للكاتبة فاطمة سلطان حصريه وجديده 

و ذهبت هي و هدير و كان شيئا لم يكن حتي ان تلك العرجه البسيطه التي كانت تظهر عليها اختفت و وليد ذهب و هو غاضب حتي انها لم تجعله يفكر في قاسم او في هدير او في اي شخص و لم يصعد حتي لبيت عمته و كانت ساره تتمالك نفسها حتي لا تاكل هدير الي ان يذهبوا الي البيت علي الأقل و لم ترد علي استفسارات هدير طوال الطريق
_________________________________________
و دخل كريم و قاسم الي الصيدليه و اغلق كريم باب الصيدليه حتي يتفرغ لهذا الأحمق .. و جلس علي احد الكراسي و وضع رجليه علي كرسي اخر و ربع يده
كريم بنظرات خبيثه و عتاب شديد لقاسم : ابقي يا اخويا لم فناجين القهوه اللي اتكسرت و امسح الارض
قاسم بحرج شديد فمازال يعاتب نفسه و محرج مما حدث : ليه هو انا اللي وقعتها وله ايه و بعدين انا مبقتش شغال معاك انا اصلا نازل اقعد معاك بس
كريم بخبث و انفعال : بس مكنوش هيقعوا الا بسب اللي شوفته
قاسم باحراج شديد : بقولك ايه يا كريم متستعبطش انتَ مش فاهم حاجه .
قاطعه كريم بغضب و نبره منفعله ليفيقه مما كان يحدث و يعاتبه : صح فعلا انا مش فاهم حاجه و انتَ ما شاء الله فاهم كل حاجه انا كنت هستني بصراحه اللي ممكن يحصل بعد الحضن ده حاجات مينفعش تتشاف بقا ..
يا ابني ارجوك متحرقش دمي انتوا كان ناقصلكم دقيقه واحده اقسم بالله و هتعملنا مصيبه ايه اللي انتَ فيه ده يا قاسم انتَ مش متخيل اللي حصل ايه ده ربنا عمل معجزه ان محدش دخل علي فجأه و ان شاء الله محدش شافكم
قاسم فلا يستطيع سماع تلك الكلمات المعاتبه و المحرجه فيكفيه ما يمر به : خلاص يا كريم متعصبنيش انا
قاطعه كريم للمره الثانيه : انتَ هتستني لغايت امته يعني يا اما هي هتروح منك يا اما هتفضحوا نفسكم علي الفاضي يا ابني اخلص
و اتقدملها انا لغايت دلوقتي مش مستوعب اللي انا شوفته بجد انتَ بتقاوح في ايه وله هتحاول تشرحلي و تبررلي ايه اكتر من انها في حضنك يعتبر في الشارع
متتكلمش يا قاسم انا مش بـ,ـحرجك بس اللي حصل النهارده كارثه اللي لو كان حد شافكم خلاص و لا في مراهقه و لا في شفقه و اساسا انتَ و لا انسان مش كويس و لا دي اخلاقك انك تحـ,ـضنها في ظروف زي دي و لا صح و لا حتي حلال و لا حتي مكانه
و لا حتي انك تعذب نفسك و هي مش وش كده انا مش عارف بجد انتَ بتحـ,ـسبها ازاي وله بتفكر ازاي ايه الشلل ده
قاسم بانزعاج من نفسه و خجل : يا كريم افهم …
كريم برفض تام : انتَ مجنون لو اتكلمت تاني بعد النهارده و لا في اخوه و لا في نيله الموقف غلط
انا مش منتظر افهمك حسن او سوء نيه بس علي الاقل لازم تاخذ موقف بجد اللي شوفته بعيني بغض النظر انه غلط يبقي مينفعش بعده و كدب و بعدين ده ابن عمها بينه و بين الصيدليه كام خطوه انتَ مستوعب
و بعدين معتقدش انك لو خت خطوه هدير هتقول لا
لو انتم عايزين بعض ليه تسمعوا كلام من النـ,ـاس عليكم انتم مش وحـ,ـشين علشان تخلوا ناس بتصرفاتكم الغلط يظنوا فيكم ……
ابتعد عنه قاسم لا يريد ان يسمع شي اكثر من ذلك و اتجه لمسح و تنظيف الزجاج و القهوه و لم يريد كريم ان يضغط عليه اكثر من ذلك … ثم ترك الشارع و المنطقه باكملهاا
________________________________________
في بيت هاجر بعد ان اتصلت بها ساره و اخبرتها انهم في بيت جدتها
عماد كان يشعر بقليل من القلق : كويس اننا اطمنا عليها
رمقته هاجر بنظره عتاب ام هي انزعاج منه
عماد : احكيلي ايه اخباركم و احوالكم اخبار هدير
هاجر بسخريه : للاسف غيبتك طولت عشر سنين مش هينفع احكيهم في ساعات او حتي عشر ايام .. اخبار هدير انا مش محتاجه اقولها كفايا ان انا عارفاها و بس
عماد باحراج للمره الثانيه : هدير بنتي حتي لو قصرت معاها
هاجر بانفعال : هدير بنتك في الشهاده لكن انا اللي بقيت امها و قبلي كانت مراتك اللي ماتت من غير ما تحضر جنازتها انتَ ابتديت تسافر اساسا و هدير عندها خمس سنين فمتـ,ـجيش تسال دلوقتي
عماد بعد وقت من الحديث و العتاب دخل في حديثه الذي يريد ان يقوله : انا عارف اني بعتلك نصيبي في البيت هنا لما بعت الشقه بتاعتي من عشر سنين
و اني كنت مزنوق في وقتها بسانا عايزك تفتحي الشقه اللي في الدور الارضي يعني علشان اقعد فيها انا و مراتي و عيالي الكام يوم دول اكيد ميرضكيش ان اخوكي يقعد عند اهل مراته علشان ملوش بيت
او نروح فندق و بعدين انا عايزه اعرفك علي عيالي و مراتي و انتِ عارفه ان الشقه هنا مفيهاش غير اوضتين ليكي و لهدير
هاجر بسخريه : و هي بنت اللواء هتقعد علي عفش من ايام التسعينات و كراكيب بقالها كتير اووي محدش دخلها يمكن من سنتين و بعدين انا معيش المفتاح بتاعها و اعتقد الفندق هيبقي احسن
عماد باستغراب : ليه معكيش المفتاح مش فاهم يعني لو ضايع ممكن نجيب حد يفتحه او نجار وله حاجه و تجي اي واحده تمسحها و تنضفها
يعني اعتقد انك مغطيه الحاجه و بعدين مش هننزل الا علي النوم انا عارف انها من ممتلكاتك و اني مليش حق اطلب منك كده بس ميرضكيش احراج لاخوكي
هاجر بمكر : والله يا اخويا لو بتوعي انا مكنتش اعزها عليك و علي مراتك و عيالك مهما اختلفنا برضو لازم احترمهم انا زيي زي ام محمد هنا
عماد باستغراب : مش فاهم انتِ قصدك ايه يعني ايه مش بتوعك
هاجر بمكر : والله انا زيي زيك برضو اتزنقت و قررت ابيع الشقه الي انا عايشه فيها و ابيع الشقه اللي تحت و نصيبي في حصه الارض
عماد بصدمه : انتِ بتقولي ايه يا هاجر و بعتي ايه مش فاهم و ازاي تعملي حاجه زي دي
هاجر بلا مبالاه : والله انا حره يا اخويا زي ما انتَ اتزنقت و بعت انا حبيت ابيع و لا عيب و لا حرام
و لا في كلمه في اللي قولتها مش مفهومه و اعتقد زي ما اخوك طلعت اجر شقته اللي فوق من اكتر من عشرين سنه فهو حر و انا حره و انتَ كنت حر في البيع
عماد بانزعاج : انا عايز افهم انتِ ازاي تبيعهم كده من دماغك و ازاي بايعه الشقه دي كمان اومال انتِ عايشه ازاي انت و هدير
هاجر بهدوء : والله انا بعت زي ما قولتلك و قولت للمالك انه يكتبلي عقد ايجار جديد يعني مفيش حاجه تستدعي اني اتناقش فيها
عماد بعصبيه : انا مش مستوعبك بجد و بعدين انتِ ايه الفلوس اللي احتاجتيها
علشان تبيعي شقتين مره واحده و تقعدي في ايجار في عز انك عندك شقه جوزك الله يرحمه
هاجر بتفسير : والله انتَ عارف اني مكنتش الشقه باسمي كلها و ان في ورثه معايا من اخواته
و النفوس اتغيرت من سنين و هما الاول كان الموضوع ودي ما بينا و بعد كده لما لقوا اني سيباها فاضيه طمعوا كان لازم اشتري نصيبهم و الشقه تبقي بتاعتي
لوحدي لاني مش هفرط فيها مهما حصل حتي لو مش قاعـ,ـده فيها مش هسيبها و الفلوس كانت غاليه حبتين بسبب بقي المنطقه هناك و كده
عماد بتساؤل و استغراب : هو مين اللي اشتري الشقـ,ـتين دول ان شاء الله في بيت زي ده قديم و وافق انه بعد ما يشتريهم يسكنك فيهم
هاجر بدون تردد : قاسم
عماد باستغراب : قاسم مين
هاجر : قاسم ابن خليل اللي ساكنين في البيت اللي قصادنا من زمان واضح ان الغربه نسيتك
عماد : و ايه الي يخليه يعمل كده و جاب الفلوس دي منين ده عيل صغير باين .. و ايه اللي يخليه يجيب شقتين في عز ان هما عندهم بيت اصلا و وافق يعملك ايجـ,ـار كمان يعني مش محتاجهم ..
هاجر بلا مبالاه : الصغير كبر .. و والله الدنيا عرض و طلب انا عرضت و هو فلوسه جاهزه مش هحقق معاه جاب فلوسه منين و له اشتراهم ليه

انت في الصفحة 4 من 6 صفحات

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
0

أنت تستخدم إضافة Adblock

انت تستخدم اضافة حجب الاعلانات من فضلك تصفح الموقع من متصفح اخر من موبايلك حتي تقوم بتصفح الموقع بشكل كامل