روايات

الحلقه السادسه والعشرون حتى الحلقه الحاديه والثلاثون

تعود شيماء الي منزلها ودموعها تملأ عينيها !!!
تشعر الان بأنها وحيدة !!!
كل من حولها ابتعد عنها !!!
زوجها مات .
وابنها في السجن .
وابنها الاخر تركها ويريد الزواج بابنة جميلة .
حتي اختها الوحيدة تعايرها بمواقف زوجها معها .
لم يتبقي لها الا دموعها وسط اربع جدران !!!
هي تفكر كذلك الان ..
هل تحاول ان تستعيد ابنها باسل من جديد ؟ ام ان الوقت قد فات وولي واصبح تحت سيطرة تلك الفتاة ؟؟!!
لابد وان تحاول قبل فوات الاوان !!

في شقة باسل …
يستيقظ علي صوت جرس الباب وفي ذات اللحظة رنات هاتفه المحمول !!!
يفتح باب شقته وهو يكاد لا يفتح عينيه من اثر النوم ويفاجئ بشيماء تقف امامه وتسأله : هان عليك امك تسيبها لوحدها يا باسل ؟؟

#الحلقة_ال29
يستيقظ باسل علي صوت جرس الباب وفي ذات اللحظة رنات هاتفه المحمول !!!
يفتح باب شقته وهو يكاد لا يفتح عينيه من اثر النوم ويفاجئ بشيماء تقف امامه وتسأله : هان عليك امك تسيبها لوحدها يا باسل ؟؟
باسل : لأ طبعا متهونيش عليا يا ماما ، تعالي ادخلي الاول .
دخلت شيماء مع ابنها الذي قال لها : انتي متهونيش عليا لكن انا هونت عليكي و عايزة تكسري قلبي .
شيماء : انا ؟؟ انا يا باسل عايزة اكسر قلبك ؟!!
باسل : ايوه يا ماما انا قولتلك اني بحب غرام وعايز اتجوزها ومش هتجوز غيرها وانتي اللي رفضتي !!
شيماء : عارف يا باسل زمان جميلة كانت هتتسبب ان خالتك شهد وجوزها يتطلقوا رغم انهم بيحبوا بعض جدا ، ودلوقتي شوف لما بنتها ظهرت هي السبب في زعلنا مع بعض وهي السبب في زعل سلطان ونور ابن خالتك .
باسل : يا ماما انتي بتفكري بالشكل ده علشان بتكرهي غرام ومامتها .
شيماء : بردو يا باسل ؟!! مش مصدقني ؟ طيب أسأل شهد من ورايا .
باسل : لأ ، انا مش هسأل حد يا ماما ، انا عارف ان بينكم وبين مامتها مشاكل من زمان ، لكن انا و غرام ذنبنا ايه ؟!
شيماء : طيب تعالي ارجع البيت معايا يا باسل ، مينفعش تقعد لوحدك وتسيبني قاعدة لوحدي .
للكاتب عادل عبد الله
باسل : هرجع معاكي يا ماما بس توعديني انك توافقي اتجوز غرام .
شيماء : ارجع الاول البيت معايا وبعدها نتكلم في الموضوع ده .
باسل : طيب هنزل اروح مشوار وبعده ارجع البيت .

في المستشفي
تذهب غرام لتجد والدها بحالة افضل …
غرام : عامل ايه يا بابا دلوقتي ؟ معلش اتأخرت عليك شوية .
سلطان : لا يا حبيبتي ولا يهمك انا كنت عايزك ترتاحي من سهر طول الليل ، انا الحمد لله دلوقتي احسن .
غرام : يارب تبقي احسن دايما .
سلطان : جميلة قالتلك ايه عني بعد ما مشيتوا الصبح ؟؟
غرام : قالتلي خلي بالك من باباكي .
سلطان : جميلة بنت حلال وهي الحقيقة اتظلمت معنا ، لكن يا بنتي صدقيني انا مظلمتهاش ، للظروف اللي حصلت وكلام شيماء لشهد هو اللي غير كل حاجة وكان السبب في اللي حصل .
فجأة يدخل باسل من باب الغرفة !!!
باسل : عامل ايه يا اونكل سلطان الف سلامة عليك .
سلطان : الله يسلمك يا باسل ، تعبت نفسك ليه انا كويس .
باسل : ازاي يا اونكل ، انا قلقت اول ما عرفت ان حضرتك تعبان .
سلطان : متشكر يا حبيبي ، انا بحبك زي ابني بالظبط .
باسل : وانا كمان يا اونكل بعتبر حضرتك زي بابا بالظبط ، انا كنت عايز اكلم حضرتك في موضوع لكن لما تقوم بالسلامة بأذن الله .
سلطان : موضوع ايه ؟
باسل : مش وقته دلوقتي لما تقوم بالسلامة .
سلطان : انا كويس ، خير يا باسل فيه ايه ؟
يبتسم باسل : بصراحة يا اونكل انا عايز اطلب منك ايد بنتك الدكتورة غرام .
غرام ” بدهشة وخجل ” : بعد اذنك يا بابا انا خارجة .
سلطان : لأ استني يا غرام ، يا باسل يا ابني انا اعرفك كويس انت شاب كويس و اخلاقك عالية وانا معنديش مانع لكن الاهم من رأيي رأي غرام نفسها ورأي مامتها .
غرام : بعد اذنك يا بابا هروح اشوف المرضي .
سلطان : باسل يبقي ابن خالة اخوكي نور وشاب كويس ومحترم وله مستقبل ، زي ما سمعتي انا معنديش مانع لكن رأيك ورأي مامتك اهم حاجة .
غرام ” بخجل ” : حاضر يا بابا .
سلطان : روحي يا حبيبتي شوفي شغلك و متتأخريش عليا .

انت في الصفحة 9 من 17 صفحات

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
0

أنت تستخدم إضافة Adblock

انت تستخدم اضافة حجب الاعلانات من فضلك تصفح الموقع من متصفح اخر من موبايلك حتي تقوم بتصفح الموقع بشكل كامل