روايات

رواية حب المراهقه بقلم الكاتبة نور ربيع البارت العشرون حصريه وجديده 

رواية حب المراهقه بقلم الكاتبة نور ربيع البارت العشرون حصريه وجديده 

ليلي حـ,ـضنتها جامد وهي بتبكي
والدتها بحنان: اهدي يا ليلي كفايه عياط فهميني مالك كدا
ليلي كانت بتعيط وبس
والدتها بحزن عليها: يعني مش هتقولي طب
ليلي طلعت من حـ,ـضنها قالت بدموع: انا اسفة يا ماما متزعليش منى لو كنت عملت حاجه غلط من وراكي يوم من الأيام
والدتها بقلق وخوف عليها:انا بدات اقلق عملتي اي من ورايا يا ليلي
ليلي بسرعه و دموع: يا ماما لا لا انا مش عملت حاجه
والدتها بغضب؛ اومال كنتي بتقولي اي دلوقتي ولا بتقولي كدا ليه
ليلي بحزن؛ انا اسفة متزعليش منى يا ماما
والدتها بغضب: قومي يا ليلي كده ادخلي نامي جوه علشان انت مش عاوزه اشوفك قدامي يلا
ليلي حطت راسها علي كتفها و حـ,ـضنتها جامد ببراءة: لا هنام جنبك علشان انا بردانه أوي عاوزه ادفي ف حـ,ـضنك هنا
والدتها كانت هتتكلم تقولها لا
ليلي قالت بسرعه بدموع: علشان خاطري بقا هنام جنبك والله انا بحبكك اوى
والدتها بملل: طيب يا ليلي نامي نامي هنا
راحت راقضه. ليلي نامت في حضـ,ـنها حضـ,ـنتها جامد. و نامو في هدوء
________________________
نور كانت خلصت قراءة في المصحف زي كل عاده كل ليلة. حطت المصحف علي الكمدينو راحت راقضه علي المخده. فضلت تستغفر في سرها.. غمضت عيونها.. بدات تنام. مره واحده جه قدامها لما كان وليد بيلبس ميار الدبلة و يرقص معاها. حست بضيق جامد فتحت عيونها و.قامت بسرعة
نور بخنقه: يارب بقا كل لما بحاول انسي ليه من غير سبب كل حاجه تجي ليا لوحدها ليه بس استغفرالله العظيم استغفرالله العظيم يارب اهدني و اهدي قلبي من كل حزن اللهم لا تقلق عقلي بشئ مش من نصيبي يارب يارب. لا تشغل عقلي ب بالتفكير الوحش ده يارب بقا استغفرالله العظيم يارب
حطت راسها تاني ع المخده بحزن و دموع اتنهدت و اغمضت عيونها. نفس التفكير و كل حاجه بتجي ليها تاني. كانت بتحاول مش تزعل ولا تفكر لحد ما نامت
________________________
في الصبح اشرقت الشمس.
امينه وهي بتحط الشنط في شنطه العربيه. قالت بصوت عالي علشان هاني يسمع: هااانيي يلا بقاااااا
جوه البيت.
هاني ل نور بهدوء: بلاش خروج من البيت غير لما ترني و تقوليلي تمام قالت نور باحترم وهي باصه في الارض: حاضر
هاني درا ضهره وقال وهو ماشي ل عند الباب: خدي بالك من نفسك كويس لا اله الا الله
نور: محمدأ رسول الله. نور بصت ل الباب وهو يقفل بدموع. بصت حواليها حاسه انها لوحدها اوى البيت مالي بالهدوء. … قعدت علي الكرسي بدموع و قهرة: انا لوحدي اوى يارب ليه كدا. اااه .. سندت راسها ل ورا علي الكرسي … اتنهدت جامد تنهيده من قلبها
_________________________
في بيت ليلي
والدة ليلي: ليلي تعالي هاتي حاجات من السوبر ماركت
ليلي طلعت من الاوضه: حاضر هلبس طيب

بعد شويه كانت خلصت
ليلي بتركيز: ها اجيب اي بقا يا مامتي
والدتها: هاتي كيلو ونص رز و ازازة زيت و كيلو مكرونة قلم
ليلي: تمام يا ماما حاجه تاني
والدتها: لا خدي الفلوس اهي. ادتها الفلوس. وهي راحت مشيت
بالصدفة وهي طالعه شافت خالد طالع من البيت بصت بسرعة الأرض. و مشيت ولا كانها تعرفه.
خالد بتفكير قال جواه: هخليكي ترجعي غصب عنك و هتشوفي يا ليلي. راح ماشي مكان ما هي ماشيه
قرب في الخط اللي هي ماشيه عليه من بعيد قال. بصوت واطي علشان النااس: لو عاوزه حق حبيبت قلبك اللي هي نور يرجع ليها و الكل يعرف مين سبب كل ده يبقي الغي البلوك. علشان اعرف افهمك تعملي اي ليلي بصت لي بصدمه و من الكلام قالت جواها: هو ازاي عرف اني صاحبه نور هو بيراقبني ولا ايه. بصت لقته عده الشارع.. بقت مستغربة من الكلام جامد.
_________________________
في منزل السيوفي تحديدأ في غرفه عبدالله. و امال
امال بتوتر: عبدالله انت مش ناوي تتكلم معايا بقا وتنسي اللي راح
عبدالله بغضب: عايزني انسي بنتي ازاي
أمال بحزن:انا مش بقولك انسي بنتنا بقول ننسي اللي حصل خلاص نفتح صفحه جديده نحاول نبعد عن المشاكل اللي ما بينا دي و دايما ندعي لي بنتنا بالرحمة مفيش في أيدينا غير كدا وبس والله
عبد الله بحزن شديد: بس انا خلاص مش عايزك ولا عايز فرصة مع بعض ولا كل ده انا عايز حاجه واحده بس ان بنتي ترجع ليا مفيش حاجه في الدنيا دي عايزاه والله العظيم غيرها
أمال بصدمه و دموع: عبدالله انت بتقول اي يعني انت خلاص مش عايزني في حياتك؟
عبدالله بعدم اهتمام: ياريت والله علشان انا تعبت خلاص من كل ده
أمال بعياط شديد: بالله عليك كفايه كفايه بقي انك تحط كل اللوم عليا. انا مليش ذنب في حاجه والله العظيم
قال بغضب: المشكله انك كل لما تجي تتكلمي تقولي مليش ذنب مليش ذنب اومال مين اللي لي هاااا قوليييي انتييي مكنتيش بتخليهااااا تقعد فيي البيييت سااااعة وااااحده علييي بعضهاااا طول الوقت روحييي يااا، شهد روحي ياا شهد عند اميي وهي تسمع الكلام و تمشيي وانتييي تقعدي هناااا بااالك رايييق
امال بصدمه من الكلام و بعياط: انت بتقول ايه كفايه انا كنت بقولها تروح علشان خاطر تقعد معاها وهي مش طول الوقت هتقعد في البيت يعني
عبدالله بغضب معمي: اللي حصل دهههه ملوش اااييي مبرر.. مش عايز ارجع بليل اااشوفك هنااا ورقه الطلاق بتاعتككك هتيجي ليكييي لحد عندككك
أمال بصدمه: لا لا انا مستحيل امشي و اطلق زي ما انت بتقول كدا اعمل و قول اللي انت عاوزو لكن طلاق بلاش بالله عليك
عبدالله بتعب: بس انا مش عاوزك خلاص علي كدا ياريت تمشي بقا علشان ولا انا ولا انتي ينفع نفضل مع بعض اللي كانت ماليه علينا حياتنا و مخليكي علي ذمتي لحد دلوقتي خلاص ماتت ملهاش وجود في الحياة دي
أمال بعيط وحزن شديد: انت ليه ليه بتعمل فيا كدا ليه مش عايز انك تستوعب اللي حصل ده. كلو كان نصيب و كان مكتوب ليها من ساعة لما جت علي الدنيا دي و ان احنا ملناش ذنب في ده
عبدالله اتنهد بحزن جامد وقال: لا ذنب و الذنب ذنبك انتي وبس هيفضل في دماغي لحد اخر يوم في عمري كدا وبس
أمال بعيط اقوي حـ,ـضنت عبدالله جامد قالت بحسرة: خلاص هي راحت مننا خلاص يا عبدالله مستحيل ترجع تاني
قال بكسرة عليها هو ايضأ: فعلاً،راحت اللي راح عمره ما بيرجع تاني مهما حصل
أمال طلعت من حـ,ـضنه قالت ب وجع وحزن كبير: عبدالله ربنا يعوض علينا احنا والله نقدر يبقي عندنا بنت ولا ولد باذن الله شهد هتفضل عايشه معانا جوه قلوبنا بس احنا نقدر يبقي عندنا طفل عوض بدل شهد
قائلا بحزن: دا مستحيل محدش يقدر ياخد مكان شهد أبداً
امال بدموع: عبدالله علشان خاطر ربنا ادي فرصه لينا ان شاءلله خير احنا ندعي ليها علطول علشان تبقي مرتاحه
درا ضهره وقال: اللي عنده قولته وخلاص. راح ماشي … ب قلب مالي بالحزن و وجهه ظاهر عليه التعب الشديد … أمال قعدت في الأرض عيطت اقوي جواها هم الدنيا علي راسها حاسه باليأس من الحياة حاسه انها عايشه بجسد من غير روح
_________________________
بره. وليد شاف عمه كان طلع ندي عليه
وليد: عمي عبدالله
عبدالله وقف بص لي: صباح الخير يا وليد
وليد بهدوء: صباح النور يا عمي. اقعد افطر بعد كدا نمشي مع بعض علي الشغل ان شاءلله
اميرة طلعت حطت الاكل علي السفره: صباح الخير
وليد و عبدالله: صباح النور
اتنهد وقال بتعب: افطر انت يا وليد انا لازم امشي دلوقتي
وليد بقلق: عمي انت شكلك تعبان اوى مالك
ابو وليد بحزن عليه،: انت هتفضل لحد امتي بالحاله دي يا عبدالله هو حزنك ده هيرجعلك اللي راح والله ولا حزنك ولا تعبك ده هيرجعلك بنتك ابدأ
محمد: عبدالله استهدي بالله كده و فكر بعقلك يرضيك اللي انت فيه. ما ربنا يعوض عليك ان شاءلله اللي راح عمره ما بيرجع تاني
وليد: عمي والله انت هتتعب كدا اوى طلع كل الحزن من جواك بقا هون علي نفسك يا مه ناس بتخسر بدل الولد و البنت بالثلاثه. ربنا امر بكده والله بلاش تيأس من حكمه ربنا ابدا
فضل ساكت ل ثواني و جواه نفس الحزن و جواه يأس علي موـ,ـت ابنته
اميرة بحزن قالت بهدوء: عمر ما الحزن ده بيفيد بحاجه بالعكس دا بيمـ,ـوت الإنسان بالبطئ والله هون علي نفسك ربنا يعوض عليكم باذن الله تعالى يارب
اتنهد بحزن. وقال: خير ان شاءلله.

انت في الصفحة 6 من 7 صفحات

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
0

أنت تستخدم إضافة Adblock

انت تستخدم اضافة حجب الاعلانات من فضلك تصفح الموقع من متصفح اخر من موبايلك حتي تقوم بتصفح الموقع بشكل كامل