روايات

رواية المجنو,نة الفصل الأول والثاني حصريه وجديده 

رواية المجنو,نة الفصل الأول والثاني حصريه وجديده 

مهـاب _ ” البنت ديـه .. ”

شمـس قاطعته _ ” بابا ، عشـان خاطري سيبها ترتـاح على الاقل هي من شوية بس رجعت لنـا و أكيد تعبانة هي لسا صغـيرة هتكبر و هتعقل .. ”

مهـاب _ ” انت هتفضلي لحد متى تبريريلها تصرفاتها بحجة انـها صغيرة .. ”

شمـس _ ” عشـان خاطري ( بعـد الكلمة ديه اتنـهد و مشي ) ، هو مش هيقرب منك أوعدك .. ”

لـين ضحكت _ “طبعا مش هيعمل خاطرك غالي عنده أوي شكرا لأنك بتفكريني بالمـوضوع ده على طول .. ”

ده مكنـش قصدها بس مدتهاش مجال تبرر لـما مشيت طلعت على أوضتها قفلتها من جوا و مطلعتش منـها ، حتى بعـدما الشمس في اليوم اللي بعده طلعت ..

شمـس شافت أبوها قاعد على السفرة بيفطر بيخط,ف نظرة على السلم _ ” لـين لسا مفاقتش يا بابا .. ”

مهـاب بتريقة _ ” على أساس بتفطر معـانا انا أساسا مـش طايق أشوف وشها خليها تفضل قي أوضتها ممكن تفكـر في مصايبها لي مبتخلصش .. ”

شمـس حطت اللقـمة من إيدها _ ” بابا ، ممكـن بس تحاول تحب لـين و تتفهمها .. ”

مهـاب قام من فوق الكرسي بهمجية اتعصب _ ” آخر مرة تطلبي مني حاجة زي ديه يا شمـس فاهمة .. ”

الشرطة داهمت البيت في اللحظة اللي كـان هو طالع فيها الحراس اللي عـند البـاب ، لاحقينهم بعدما فشلو يوقفـوهم ، شمـس بدورها وقفت مذعورة ..

مهـاب برفعة حاجب _ ” خـير في حاجة حضرتك .. ”

الضابـط بحزم _ ” انت متهـم بجريمة خط,ف .. ”

مهـاب مستغـرب _ ” خط,ف .. ”

” خط,فت بنتـي .. ”

مهـاب مصدوم من للي دخل من الباب متبـوع بحراسه _ ” معـاد إيه اللي جابك هنـا و بنتك مين اللي خط,فتها انت تهبلت اطلعـو برا بيتي .. ”

الضابـط بهداوة _ ” متصعبش علينـا الامور عندنا إذن بالتفـتيش هندور على بنت حضرتـه .. ”

بالنسباله مخطفش حد فسمحلهم يدورو على بنت معـاد أخوه اللي انقطع التواصل ما بينهم من سنين ظهـر فجأة في بيته بيدور على بنته ..

مهـاب مسك ذراع معـاد مانعـه يطلع يدور مـع الشرطة على بنتـه المزعومة _ ” انـا سمحتش لرجلك تدعس بيتي خليهـم يدورو على بنتك اللي معرفش طلعت منين .. ”

” بـــــــــابـــــــــــا .. ”

صويت لـين الممزوج بالعياط فزعهم خصوصا مهـاب اللي أول مرة يسمع منـها بعد ثلاثة عـشر سنة كلمة بـابـا ، طلع جري لقـا البوليس قدام أوضتها المقلوبة ، قبل ما يستوعب اول صدمة من شكلها زي ما يكون حد ضر,بـها اتصدم لما لقـا معاد داخل وراه أخدها فحضنه

لـين عيطت و هي بتخ,طف نظـرة على ردة فعـل مـهاب اول مرة تشوف تعـبيرات وشه المـصدومة و ابسطت بيها أوي بس مبينتش و كملت تمـثيل _ ” بابا .. ”

معـاد بلهفة _ ” يا روحي انت كـويسة ، الراجل ده عمل فيكي إيه ( ساب حضنـها للحظة و قام في نيته يهجم على مهـاب ) انت زاي تمد إيدك على بنتـي .. ”

الضابط واقف قدامه بيحـاول يسيطر على عصبيته _ ” حضرتك ممكن تهدى و احنا هنتصرف .. ”

معـاد شد شعره لورا و حاول يهدي نفسه ، قعد على ركـبه قدامها بيطمنها _ ” لـين يا روحي انزلي استنيني تحت عشر دقايق هاجي آخدك و هنطلع من هنـا .. ”

لـين حطت إيدها على إيده اللي عـلى خدها _ ” بس يا بـابـا .. ”

مهـاب شدها من ذراعها ، زعق _ ” متندهـيش للراجل ده بابا ، هو مش أبوكي .. ”

معـاد شد إيده بعيد عـنها و بصله بتحذير اتمـنى يدفنه في سابع أرض بس اتحكـم في عصبيه و بعـثها مع شمـس على تحت بعدما فضلت مصرة تفضل معاه و متمسكة بيه ..

شمـس قلبها واجعها على أختـها جابت علبة الادوية قعدت تعالج لها جروحها _ ” إيه للي عملتيه ده يا لـين مش حرام عليكي نفسك تأذيها بالشكـل ده .. ”

لـين ضحكت و هي بتمـسح دموعـها همست _ ” فنـانة فالتمثيل صح ( عيونـها رجعو دمعـو ) أبوكي هـو لي عمـل فيا كده (ضحكت و فردت ذراعاتها على الكـنبة ) شعـور حلو يكـون عندك اب بيحبك و بيخاف عليكي .. ”

شمـس بلهـفة _ ” باباكي هو مهـاب ، مستحيل بابا يأذيكي يعـمل فيكي كده .. ”

لـين _ ” مهـاب ده يبقـى أبوكي انت انما بابا اسمه معـاد يا اختي حبيبتي ، لا ثانية بقـيتي بنت عمي ..

يتبـع ..

انت في الصفحة 2 من 2 صفحاتالتالي

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
0

أنت تستخدم إضافة Adblock

انت تستخدم اضافة حجب الاعلانات من فضلك تصفح الموقع من متصفح اخر من موبايلك حتي تقوم بتصفح الموقع بشكل كامل