روايات

يعني ايه مش هيجي…ده النهاردة كتب الكتاب والفرح اتسندت علي ماما وعيوني دمـ,ـعت وانا بتمني أكون فاهمة غلط

يعني ايه مش هيجي...ده النهاردة كتب الكتاب والفرح اتسندت علي ماما وعيوني دمـ,ـعت وانا بتمني أكون فاهمة غلط

-متقاطعنيش
-حاضر
-اولا جوازنا مؤقت… أنا بس بصلح غلط الزفت علي… كلها كام شهر ونتطلق بهدوء… ثانيا جوازنا صوري انتي هنا هتقعدي معززة مكرمة بس اعتبريني مش موجود ملكيش أي حقوق غير المصاريف
قلت بصوت واطي :
-يعني انا هموت وابقي مراتك! اتنيل -ثالثا متبرطميش كتير وانتي معايا مبحبش الأسلوب ده… رابعا البيت يبقي دايما نضيف أنا هجيب واحدة تساعدك…. خامسا عايز الأكل يكون ليه مواعيد ثابتة… سادسا مبحبش الأغاني متشغليهاش وأنا موجود سابعا عايز هدومي تكون مرتبة دايما… ثامنا مش عايزك تحتكي بأي حد هنا مش ناقص صداع… تاسعا لو خرجتي من البيت متتأخريش عن الساعة تسعة وكله بإذني.. عاشرا وأخيرا حياتي ملكيش دعوة بيها أخرج مع مين أو اكلم مين.
-مش عايز شيكوبون لأمك
-بتقولي ايه.
-بقولك أمرك يا بيه أي أوامر أخري
-لا أوضتك هناك لو عوزتي حاجة انصحك متصحنيش… تصبحي علي خير
-وأنت من أهله.
-صحيح قبل ما أنام جعانة ولا حاجة اجيبلك أكل
-لا يا أخويا هو اللي يتجوزك هيجيله نفس ازاي يأكل.
مردش وسابني ودخل اوضته.
-يا ساتر يارب عليه مدت بوز ولا الولية اللي جوزها اتجوز عليها مرتين. رحت اوضـ,ـتي واخدت شنطتي عشان أغير هـ,ـدومي.. وأنا بحاول اقلع الفستان لمحت حاجة بتطير في الأوضة.
-ايه دي فراشة؟! لا ده صـ,ـرصار… صـ,ـرصار.. عينيا وسعت وأنا بصرخ وبقول :
-الحقوووووني
جريت علي أوضة سليم وأنا بصرخ :
-صرصار بيطير…. صرصار بيطير…. يا سليم الحقني….
وقفت مكاني لما لقيته من غير تيشيرت غمضت عيني وأنا بقول :
-ايه يا عم أنت عيب كده فيه واحدة معاك في البيت
-قصدك فيه بقرة عايشة معايا مبتخبطش قبل ما تدخل
-طيب ممكن تلبس.
سمعته بينفخ بضيق وبعد دقيقة بالضبط قالي :
-خير عايزة ايه
بصيتله بكسوف وقولت :
-فيه صرصار بيطير في اوضتي
-انتي عاملة المهرجان ده كله عشان صرصار!
-أيوة متعرفش الصرصار ده ممكن يعمل ايه وخاصة لو بيطير..
بصلي بقرف.. فرحت قلتله بسرعة بترجي :
-لو سمحت ابوس ايديك أنا عندي فوبيا منهم ساعدني…
طلع من غير ما يتكلم وراح اوضتي… رحت وراه وانا خايفة… قعد يدور علي الصرصار وقالي :
-فين أم الصرصار اللي بيطير ده
-يا أخويا مالك بأمه دور عليه هو الأول
-أنت هتسهبلي يا بت انتي… مفيش صراصير هنا… اتنيلي نامي وخلي ليلتك تعدي علي خير بدل ما ارميكي من البلكونة… وطلع برة الاوضة -ماله ده عصبي كده علطول… أنا اعرف أن الستات نكدية أول مرة أشوف راجل بومة كده….
غيرت الفستان ولبست بيجامة ورحت أنام حطيت راسي علي المخدة وقلت :
أخيرا
غمضت عيني.. ولسه هروح في النوم حسيت حاجة علي وشي… بفتح عيني لقيت الصرصار علي وشي….
-يالهووووي
جريت علي أوضة سليم وأنا بصرخ ونطيت علي السـ,ـرير فقام مفزوع وصرخ :
-فيه ايه يا بومة انتي
-صرصار كان علي وشي يا سليم.
-يا ربي علي القرف اللي أنا فيه… روحي يا ست علي أوضتك متخلنيش ارتكب جريمة النهاردة بصيـ,ـتله بتوتر وقلت :
-جريمة اغتصاب!
-لا قـ,ــ,ـتل يا عسل…. يالا يا بت علي اوضتك…. مـ,ـسكت ايده وقلت :
-ابوس ايديك يا سليم خليني أنام جمبك النهاردة أنا بترعب من الصراصير!
-أنا مش عايز أنام جمبك
بصتله وأنا هعيط وقلت :
-معلش ابوس ايديك استحملني النهاردة وبكرة نشوف موضوع الصرصار
-اووف بقا
قام وراح جاب مخدات من الدولاب ورماها عليا وقال :
-حطي دوول بينا
-ايه شغل النرم ده
-بتقولي حاجة
-لا يا أخويا بقول أمرك
أخدت المخدات وحطيتهم بينا ونمنا…
…….
تاني يوم.
صحي سليم تاني يوم لقي زينب نايمة علي صدره وحاطه ايديها حوليه
-اللي جاب دي هنا؟! صحيح أنا اتجوزتها امبارح.
نفخ وهو متضايق وحاول يبعدها وقال :
-انتي يختي قومي فزي خلاص الصبح صبح
-يا ماما سيبيني أنام
-ماما
اتعصب وزقني علي الأرض

انت في الصفحة 2 من 5 صفحات

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
0

أنت تستخدم إضافة Adblock

انت تستخدم اضافة حجب الاعلانات من فضلك تصفح الموقع من متصفح اخر من موبايلك حتي تقوم بتصفح الموقع بشكل كامل