روايات

رواية جواد و دهب الفصل الرابع بقلم فريده الحلواني حصريه وجديده 

.نظر للصبي الاخر و اكمل : مش كلنا اتفرجنا علي كاس العالم و كنا بنشجع المغرب عشان هي البلد العربي الوحيد الي كمل …وقتها كل العالم عرف اللاعب المغربي اشرف حكيمي …عارف عرفوه ليه مش عشان بيلعب كويس و لا عشان جاب جون لااااا …..عشان اول ما جاب جون ساب الملعب كله و جري علي المدرجات يبوس راس امه …وقتها لما اتسأل قال بكل فخر امي كانت بتشتغل فالبيوت من و انا صغير عشان تدفعلي تمن اشتراك النادي الي كنت بلعب فيه كوره…..لعيب عالمي و بقي مليونير و برغم كده بيفتخر بامه الي اشتغلت خدامه عشان تحققله حلمه ….مستعرش منها …
.بعدين يا واد انت مش ابوك كل يوم و التاني يضـ،ـرب امك و يكرشها و كمان كل كام شهر يتجوز عليها و هي مش عايزه تسيبو عشان القرشين الي معاه…ابوك موجود صح مطلقش امك بس بيعاملكم ازاي هاااا معرفش يريبيك كل الي بيعملو بيديلك فلوس و بس مهمهوش انك لسه في تالته اعدادي و بتشرب سجاير ده غير انك فاشل في دراستك و بتنجح بالعافيه ….ام رؤوف ست الكل يحطها فوق دماغه دي بتربي راجلين بشقاها من غير ما تمد اديها لحد …و عيالها بكره يكبرو و يعوضوها عن كل الي شافتو و ضحت بيه عشانهم ….بدل ما تعايرو ان امه مطلقه كنت اعمل زيه و خليك شاطر في دراستك

نظر لرؤوف الذي ظهرت علي ملامحه السعاده و الفخر بعد الخزي الذي كان يشعر به و قال : انا مش هلومك انك ضربته عارف ليه عشان اتحمقت علي امك …عارف لو كانت خناقه عاديه بين الصحاب كنت هلومك انما انت راجل يابني و دمك حر و مقبلتش ان حد يجيب سيره امك و لا يهينها ….افتخر بامك و اعرف انها ضحت بشبابها و عمرها و بقت راجل البيت بدل ما تبقي زي اي ست عشانك انت و اخوك جزائها عالي عملته انك تفتخر بيها مش تستعر منها

تدخل المدير و قال باعجاب : يسلم لسانك يا محروس و الله ما في كلام يتقال بعد الي انت قولته يا ريت الناس تفهم الكلام ده و تقدر كل ست بتشفي علي عيالها

ابتسم رؤوف بفخر و قال : امي دي ست الكل و انا بفتخر انها امي و ان شاء الله لما اكبر هعوضها عن كل ده

ابتسم محروس بفرحه و قال : جدع ياض و انا فالاجازه هخليك تشتغل عشان تبدأ تعتمد علي نفسك من صغرك …نظر للمدير و اكمل : بيتهيألي اليوم خلص اقدر اخد رؤوف معايا

المدير : طبعا مفيش مانع اليوم خلص فعلا نظر الي ساعه يده و اكمل فاضل خمس دقايق و جرس المراويح يضرب

سارا معا في الطريق المؤدي الي السرايا بعد ان اتصل علي دلال و طمانها …تفاجأ برؤوف يقول له : انا مش عارف اشكرك ازاي يا عم محروس عالي انت عملته …انت رفعت راسي و بعد ما كنت مكسوف و مش عارف اخد حق امي انت خليت راسي فالسما …العيال كانو واقفين يتصنتو بره المكتب و اكيد هيقولو للمدرسه كلها عالي حصل …انا فرحان اوووي …نظر له و قال بتمني : ياريتك كنت ابويا ….ابويا نفسه عمره ما عمل معايا الي انت عملته

تأثر الرجل بكلام الصبي و قام باحتضانه بحنان اب حقيقي و قال : و انا من انهارده ابوك و اي حاجه تحصل معاك تعالي احكيلي و هتلاقيني في ضهرك …ضمه اكتر و قال بداخله : دانت حته من الغاليه و كان المفروض تبقي ابني انا …بس مش مهم المهم انك ابنها هي

جلس عبيد في منزل محمد المنصور هو و توحيده التي اصرت ان تذهب معه لخطبه تلك الجميله كما اتفقا معا حتي لا يعطو فرصه لجوادهم في التراجع عن موافقته

رحب بهم محمد و زوجته بحفاوه شديده و استطاعو بمهاره مدارات استغرابهم من تلك الزياره

و بعد تقديم واجب الضيافه و التحدث في عده امور بدأ عبيد حديثه قائلا : انت عارف يا محمد ان احنا صحاب من زمان و انا بعتبر اخويا و بأمنك علي اسراري و مالي و حالي

محمد : طبعا يا حاج ده احنا عشره عمر …هو في حاجه يا حاج انا زعلتك في حاجه او قصرت فالشغل

ضحك عبيد و قال : وهو لو كده هجيب الحاجه و اجيلك البيت انت ناسي ان احنا بنحل كل حاجه بينا و بين بعض شكلك كبرت يا محمد ههههه

ضحك الجميع فقالت ايمان بفرحه : انا مليش فالمقدمات و لا كلام الصحاب ده مالاخر احنا جايين نخطب اسم الله عليها دهب لجواد ايه رايكم

نظر محمد لزوجته بصدمه و وجدها تجحظ بعيناها و لم تستطع النطق اما هو تمالك حاله سريعا و قال : …….

ماذا سيحدث يا تري … يتبع
….

انت في الصفحة 3 من 3 صفحاتالتالي

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
0

أنت تستخدم إضافة Adblock

انت تستخدم اضافة حجب الاعلانات من فضلك تصفح الموقع من متصفح اخر من موبايلك حتي تقوم بتصفح الموقع بشكل كامل