
#احببت_مربيه_ابنتي
#بارت22
#تفاااااااااااعل
و عند دعاء
بعد أن كشف عليها الطبيب قال
طبيب بنبرة جدية : ضغطها منخفض لأن في حاجة زعلتها و أثر عليها
دعاء بقلق: طب و العمل يا دكتور
طبيب: حاولوا تخرجوا أو تسافروا أو تتفرجوا على حاجات حلوة ممكن يهدى اعصابها و لو أتوترت أو اتعصب اديها الدوا ده في وقت العصبية بس أو التوتر أو البكاء ده يهدأ من نفسها شوية و لو حصل حاجة تاني كلميني ضروري و تاخد منه وقت التوتر فقط لا غير
دعاء :شكرا يا دكتور
طبيب: العفو ده شغلي
و مشي الدكتور و جلست دعاء بجانب فرح التي كان جسمها ضعيف جدا و يبان على وجهها الحزن و قالت بنبرة حزن
دعاء:مش لحقتي تفرحي يا فرح ربنا يصبرك
و جاء لها اتصال من عمر و خرجت من الغرفة و ردت و قالت بنبرة حزينة
“ايوة يا عمر عامل ايه يا حبيبي ”
“شغل كان كتير بس الحمدالله يا حبيبتي مال صوتك ”
و حكت له كل ما حدث و قال
” مع أن ادهم ماشي من الشركة و هو عادي بس بردو كان مضايق بس مش متعصب اوي يعني ”
” معرفش والله يا عمر هعرف الموضوع لما فرح تصحى ”
“طب خلي بالك من نفسك يا عمري و أبقى طمنيني”
“حاضر يا حبيبي وانت كمان ”
و قفلوا مع بعض
و دخلت دعاء الغرفة مرة أخرى
******
وبعد ساعة
استيقظت فرح و قالت دعاء بمرح لتخفف الأجواء
دعاء: صح النوم يا أستاذة
عيطت و حضنت دعاء و
دعاء : مالك بس يا فرح مالك يا حبيبتي أهدى كدة و قوليلي مالك بس
فرح بعياط:مش قادرة يا دعاء انا قلبي اتجرح ااه مش قادرة
دعاء : طب اهدى لأن كدة خطر عليكي هجبلك الأكل و تأكلي و تهدى و تحكيلي كل الي حصل
فرح: مليش نفس
دعاء: هتاكلي يعني هتاكلي
فرح: طيب
و راحت دعاء تجهز الطعام
*****
و عند ادهم
في غرفة فرح
كان ادهم نائما و يحلم بحبيبته الصغيرة التي خدعته خداعا كبيرا بنسبة له و ثم شعر انه لا يستطيع النوم فنزل و ذهب إلى الحديقة
******
في الحديقة
خرج و جلس في المورجيحة و شعر أنها في كل مكان حوله و افتكر كل شئ عندما كانوا هنا و عندما أخذها في حضنه و افتكر لما قامت بعمل عيد ميلاده
و قال بنبرة ضائعة و حزينة
ادهم : انا مش عارف اسامحك ولا اعاقبك بجد مش عارف
******
و عند فرح
في منزل دعاء
كانت جالسة تتذكر كل ما حدث و قطعها صوت دعاء المرح و
دعاء: : شوية بطاطس و فراخ بانيه و مكرونة هتاكلي صوابعك ورأهم و تقولي بتعمليه احسن من الشيف شربيني
فرح:تسلم ايدك
دعاء: كان في ملوخية بس قعد أسبوع و محدش كاله و باظ
فرح بصوت مدبوح و حزين: تسلم ايديكي كدة حلوة اوي عليا لو عرفت أكل اصلا
دعاء : الله يسلمك لا أنتي هتاكلي يعني هتاكلي
فرح: ههه طيب
و ثم وضعت المعلقة في شفايفها لكنها وضعته في الطبق مرة أخرى و
و قالت
دعاء: مكلتيش القمة ليه
فرح: والله مليش نفس يا دعاء
دعاء: علشان خطري بقا يا فرح كلي عشاني
فرح: ماشي علشانك بس
و أكلت فرح بعد مضض طويب و بعد ساعة انتهت من الطعام و قالت
فرح: الحمدالله
دعاء: ايوة كدة شاطرة هغسل الأطباق و أجيب عصير لينا و تحكيلي كل حاجة
فرح: طيب
و غسلت الأطباق
****
وبعد عشر دقائق
عادت لفرح و هي معها كوبين من العصير البرتقال و أعطت كوبا لها و قالت
دعاء: يلا ياستي احكي
و حكيت لها كل شئ بحزن و بدموع و عندما انتهت قالت دعاء
دعاء: بصي يا فرح أولا انا انصدمت اوي لما عرفت انك بنت راجل اعمال بس كنت شاكة بس قولت بلاش أكبر شكي ممكن يطلع غلط و ثانيا انتم الاتنين غلطانين مكنش ينفع تخبي عليه و تخدعيه و تمثلي عليه و تكدبي
فرح: والله كل حاجة حقيقة غير اسم ابويا بس الي غيرته و أن شغلي مش مربية اطفال و اسم مامتي و بس
دعاء : بردو مكنش ينفع تخبي عليه حاجة اصلا
فرح: و المشكلة أن بابا عدوه بس انا دايما ضد بابا و عمري ما كنت معاه ولا هكون معاه
دعاء : و هو بردو غلط كان مفروض يسمعك مش يضربك بلقلم ….. بصي انتي لازم تبقى قوية و كأنك بتقوليله انك صح و هتفضلي صح و مش خايفة من حاجة لو هربتي منه هيصتادك و ممكن يعمل فيكي الي هو عايزه متخليش الاسد يمسكك خلي الاسد يلف حولين نفسه علشانك
فرح بثقة: كدة انا عرفت قصدك ايه
دعاء : بكرة هتيجي الحفلة و لازم تبينيله أن كأن محصلش حاجة و أنك أنتي من العمال و بس و من حقك تيجي
فرح:صح
دعاء: ايوة كدة قومي اغسلي وشك و تعالي نتفرج على مسلسل تركي
فرح: هههه حاضر
و غسلت وشها و اتفرجوا على المسلسل و قالت
فرح: اعمل ايه دلوقتي بتفصيل يا دعاء
دعاء:هقولك بصي …..