
رواية سانتقـ،ـم لك البارت الأول بقلم صباح صابر حصريه وجديده
روايه سانتقـ،ـم لك
We will take care of you
*نبدأ الاول*
( *با الصلاة على نبينا محمد صلى الله عليه وسلم)
*My pen And my composition*
(بقلمي وتاليفي)
*بسم الله الرحمن الرحيم*♥
*تبدا قصتنا*
(Our story begins)
كانت الأجواء ملئه با الحزن وكانت جالسه بطلتنا في ركن منً اركان المنزل الكبير تبكي بشده على فقدان أبيها و أمها الذي تركه لها اخيها الصغير الذي لم يتم العشر سنوات
قرب منها ابن عمها والذي يدعى كريم
كريم : كفايه يا ليان احنا عاوزين نتكلم في موضوع مهم
ليان هي وبتمسح دموعها : الوصيه
كريم : عمي مش سايب وصيه يا ليان بس الموضوع الي عاوزه أتكلم عنه موضوع مهم جدا
ليان حست با القلق من طريقة كلام ابن عمها
ليان : ايه هي
كريم: عمي الله يرحمه كان واخد فلوس من شخص شغال في الممنوعات وكان المفروض انه يرجع الفلوس يوم ١٠ في الشهر
ليان : طب وأنا مالي بابا عمل حادثة هو وماما فا مافيش فلوس
كريم بحده : انتي عبيطه ولا هبله احنا مش بنهزر أكيد انتي معاكي فلوس بتاعت عمي
ليان : والله انا مش بهزر انا حقيقي مش معايا فلوس بس انا ممكن أديك الفلوس الي بابا سايبهالي
كريم
(حط ايده على رأسه من غباء بنت عمه)
هو مش جنيه ده ٣ مليون جنيه
اتصدمت ليان من المبلغ : طب خليهم يصبروا
كريم : لا مافيش صبر انا هبيع الفيلا دي
ليان : هنقعد انا و محمود فين
كريم : في أي حته حتى لو في الشارع بس احنا لازم ندفع الفلوس
ليان : لا انا مش موافقه
كريم : يعني ايه يا ليان ؟؟
ليان : يعني تصبر انا مش هقدر أعيش اخويا فى اى مكان و غير كده دي امانة بابا وماما الوحيدة انا هنزل اشتغل واجيب الفلوس
كريم بعصبية: انتي بتقولي ايه فلوس ايه الي هتجبيها في تلاته أيام
ليان : هو بابا لو كان عايش كان هيسد الفلوس ازاي
كريم : عمي قبل ما يسافر كان عاوز يشوف مشتري ل فيلا
ليان : سيبني أفكر
كريم : ماشي هسيبك تفكري بس لازم يكون قرارك هو انك تبيعي الفيلا عشان احنا مش قد الناس دي
وخرج من الفيلا هي قامت وطلعت علي فوق محمود اخوها راح عليها بسرعه
محمود : انتي رايحه فين يا ليان
ليان : مش راحه مكان يا حبيبي وحضنته وقبلته من خده دخلوه غرفه محمود ونامت بجانبه ودموعها نزلت على اخوها الذي اصبح يتيم من صغره
بعد مرور فتره راحت في النوم العميق في اليوم الثاني الصبح لقت دادا بتصحيها
ليان : ايه يا دادا انا عاوزة انام
الدادا : قومي يا حبيبتي كريم بيه منتظرك تحت
ليان : حاضر هجهز وهنزل
قامت بكسل شديدة وراحت على غرفتها وغيرت هدومها ونزلت
ليان : صباح الخير يا أبيه كريم
كريم بعصبية: انتي كل ده بتعملي ايه
ليان : بجهز
كريم: عملتي ايه فكرتي
ليان : لا لسه
كريم : هو ايه اللي لسه
انهارده ٨ في الشهر
ليان : طب اعمل ايه انا
كريم : قام وبصلها بكل خبيه أمل انا حظرتك يا ليان مترجعيش تندمي
ليان حسيت با الخوف : بس اتكلمت بثقه انا مش خايفه من حد
كريم مرديش عليها وخرج من الفيلا أما ليان طلعت وصحيت محمود وقاعدوا يفطروا مع بعض
ليان بعد ما خلصت فطار قامت وقعدت تفكر في الموضوع وكلمت كريم و اتاسفتله
كريم : مبسوط انك رجعتي في كلامك الهبل ده
ليان : خوفت من طريقة كلامك وكمان ده عشان بابا يرتاح في قبره
كريم : ماشي انا هشوف حد يشتري الفيلا بمبلغ كويس عشانك انتي و محمود
ليان : تمام
قفلت معاه واخذت نفس عميق وخرجته با إرتياح قربت من محمود
ليان : انا رايحه اعمل حاجه مهمه
محمود: ايه هي يا ليان
ليان : راحه أتكلم مع صاحب بابا
ونزلت الدادا وطلبت منها أنها تخلي
عينها علي محمود وخرجت من البيت وركبت عربيتها واتجهت إلى بيت صديق والدها الذي استقبلها بكل ترحاب ثم جلست
ليان : ازيك يا أونكل
محمد: الحمدلله بخير يا بنتي انتي عامله إيه و اخوكي عامل ايه
ليان : الحمدلله يا أونكل
محمد: انا عارف انك شلتي مسوليه اخوكي بس انا موجود في أي وقت
ليان : شكرا لحضرتك بس انا كنت عاوزه أتكلم مع حضرتك في موضوع
محمد: اتكلمي يا بنتي
ليان : الحقيقة انت عارف إني شغل بابا كله كان في التوريد و إلاستيراد قبل وفاة بابا الشغل وقع كله وكان بابا مسافر عشان يصلح الشغل ويقومه تاني بس انا جالي خبر امبارح إني الشركه أعلنت افلسها وأنا محتاجه شغل عشان اقدر اصرف على اخويا
محمد: شغل ايه انتي لسه بتدرسي
ليان : مش مهم بقى يا عمي المهم محمود وبس
محمد: طب انا هسعدك با الفلوس الي عاوزاها انتي زي بنتي
ليان : من فضلك يا أونكل انا جاية لحضرتك ومتأكده انك هتسعدني القي شغل
محمد: انا مش زي والدك الله يرحمه
ليان : لا طبعا انت والدي التاني وده شرف ليا انك تكون والدي بس انا عاوزة اعتمد على نفسي
محمد: ماشي يا ليان الي انتِ عاوزه
ليان : شكراً ياً أونكل
وخرجت من المنزل رجعت البيت دخلت وطلعت علي غرفة محمود وأطمنت عليه وفضلوا يلعبوا مع بعض و يهزوا وكان اليوم ممتع جداً
في اليوم التاني الصبح المرافق ل يوم ٩ في الشهر
نزلت ليان بحماس ل ذهاب الي العمل في شركة محمد
وهو العمل سكرتيرة في الشركة
وهذا ما قاله اليها محمد في مكالمه ما بينهم
محمود: هتسيبني تاني
ليان : أنا اقدر أسيبك يا روحي
محمود: انتي راحه فين
ليان : راحه اشتغل
محمود: لا انا الي هشتغل عشان انا الولد انتِ بنت
ليان : أممم ممكن تقولي يا بطل هتشتغل تعمل ايه
محمود: هشتغل زيك
ليان : انا كبيره انت لسه صغيره
محمود: لا ماليش في ايه
حاولت تقنعه هي و الدادا لحد ما وافق خرجت ليان واتجهت الي الشركه وهي في الطريق اتصل بيها كريم
ليان : صباح الخير
كريم : اه ما انتِ نايمه ولا دايره بحاجه
ليان : ايه الي حصل بس
كريم : انا مش لاقي مشتري
ليان : طب وفيها ايه بكره نلقي مشتري وكمان انا نزلت شغل في شركه أونكل محمد
كريم : شغل !!!