روايات

رواية_غـ,ـرام_السلطان الجزء_الثاني الحلقه الثالثه عشر  للكاتب_عادل_عبد_الله

رواية_غـ,ـرام_السلطان الجزء_الثاني الحلقه الثالثه عشر  للكاتب_عادل_عبد_الله

الجزء_الثاني الحلقه الثالثه عشر
للكاتب_عادل_عبد_الله

الحلقة ١٣

فارس : مش عايز اسيبك وامشي .
جميلة ” تضحك ” : يعني نفضل قاعدين في العربية ؟!!
فارس : لأ ، ممكن نطلع نكمل كلامنا فوق !!!!!!
جميلة : ايه اللي انت بتقوله ده ؟!!
فارس : انا قصدي …..
جميلة : انا كده ممكن اغير فكرتي عنك يا فارس !!!
فارس : انا اسف ، انا مقصدش حاجة .
جميلة : انا هعتبر نفسي مسمعتش الكلمة دي علشان تفضل علاقتنا زي ما هي .
للكاتب عادل عبد الله
فارس : انا اسف لو كنتي فهمتيني غلط ، تصبحي علي خير .
جميلة : وانت من اهله .

بعد ايام …
جميلة تقضي الغالب من وقتها ما بين الرسم و قراءة الروايات ، واحيانا تذهب لابنتها تدلل طفلها الصغير .
تستيقظ متأخرا وتجلس تتناول طعام الافطار وحدها ، واذا بها تسمع صوت دقات جرس الباب !!
تتعجب جميلة !! من الذي يدق عليها بابها !!!
تنظر من خلف الباب لتجد سلطان !!!تفتح جميلة الباب …
جميلة : للأسف مش هقدر اقولك اتفضل لأني لوحدي .
سلطان : انتي ترفعي عليا قضية خلع ؟!!
جميلة : انت اللي اضطريتني اعمل كده .
سلطان : ويهون عليكي العشرة اللي بينا توقفيني في المحكمة وانا في العمر ده ؟!!!
جميلة : انا مكنتش عايزة كده ، لكن انت اللي رفضت تديني حريتي .
سلطان : علشان كنت باقي عليكي وكنت فاكر اننا ممكن نرجع لبعض .
جميلة : وانا قولتلك كتير ان ده مش هيحصل .
سلطان : مش انا يا جميلة اللي اقف في المحكمة ومراتي تخـ,ـلعني ، انتي طـ,ـالق .
جميلة : وايه الجديد ، ما انت طلقتني شفوي من اكتر من خمسة وعشرين سنة ؟!!!
سلطان : المأذون معايا تحت في العربية ، ممكن تسمحيلنا نطلع ؟؟
جميلة : انت كنت ممكن تطلـ,ـقني غيابي ، انا كده كده مش هطلب منك حاجة ، وعلي العموم اتفضلوا .

بعد نصف ساعة
انصرف سلطان ومعه المأذون وجلست جميلة تسترجع كل ما حدث وكأنها صور تمر من امام عينيها !!! ذكريات كانت بدايتها جميلة ونهايتها حزينة !!!
انتبهت جميلة لتمسح بعض الدموع ثم امسكت بهاتفهها واتصلت …
جميلة : مساء الخير يا فارس ، عامل ايه ؟
فارس : مساء الفل ، انا بخير الحمد لله ، طمنيني عليكي .
جميلة : عندي مفاجأة مش هتخطر علي بالك .
فارس : اكيد مفاجأة حلوة زيك .
جميلة : حلوة قوي ، تخيل مين كان عندي هنا من شوية ؟؟
فارس : مين ؟؟
جميلة : سلطان ابو غرام .
فارس ” بعصبية ” : كان عندك ليه ؟ وبيعمل ايه ؟
جميلة : كرامته وجعته علشان قضية الخلع ، جاب المأذون وطلقني .
فارس : بتتكلمي بجد ؟
جميلة : ايوه يا فارس ، انا خلاص اتطلقت وبقيت حرة .
فارس : الف مبروك يا حبيبتي ، يكون في علمك بعد تلات شهور ويوم بالظبط هنتجوز .
تضحك جميلة : مستعجل علي ايه ؟؟
فارس : كل الصبر ده وتقولي مستعجل ؟!! العمر بيجري يا جميلة ومش هنقضي عمرنا كله في الانتظار !!!
جميلة : يارب بعد كده ميجيش يوم وتندم .
فارس : اندم !! معقول اندم اني اتجوزتك يا جميلة !!! ده اليوم اللي انا بستناه .

بعد ايام
في فيلا نور الجديدة
تجلس شهد مع نور ومنار وتفاجئ شهد برسالة علي الواتساب .
تفتح لتجد الرسالة من سلطان !!!
تفتح الرسالة لتجدها صورة لقسيمة طلاق جميله منه بتاريخ اليوم .
تضحك شهد حينما تقرأ الرسالة ، فيتعجب نور ويسألها : فيه ايه يا ماما ؟
شهد : دي رسالة من ابوك .
نور : عايز ايه ؟
شهد ” تبتسم ” : بعت لي قسيمة طلاق جميلة .
نور : ده بعتها لك بيطمنك علشان ترجعيله .
شهد : انا عارفة سلطان ، بيحبني وميقدرش يستغني عني ابدا .
نور : يعني هترجعي له يا ماما ؟؟
شهد : انا كمان بحبه .
نور : بسهولة كده ؟؟
شهد : لأ لما يوافق علي شروطي .

ثم تجد رسائل اخري من سلطان …
– بحبك يا شهد يا حب عمري .
– انتي فهمتيني غلط يا شهد ، انا مقدرش اخـ,ـونك او اخـ,ـدعك ابدا .
– ارجعي علشان خاطري .
– احنا عيشنا طول عمرنا مع بعض ، مش ممكن نختم حياتنا بعيد عن بعض .
كانت شهد تقرأ تلك الرسائل وقلبها ملئ بالسعادة والفرح بعد ان تبددت مشاعر الخـ,ـديعة والخيـ,ـانة وتبدلت الي مشاعر الانتصار والسعادة .

بعد ايام
في احد الفنادق الفاخرة
تجلس شهد وجها لوجه امام سلطان …
شهد : نعم ، عايز ايه ؟؟
سلطان : انتي عارفة يا شهد .
شهد : ايوه عارفة طبعا ، عارفة انك كنت بتخـ,ـدعني ، وعارفة كمان انك كنت متمسك بجميلة ، وعارفة انك كنت عايز ترجعلها .
سلطان : لأ ، المفروض تكوني عارفة انك حب العمر واني فرطت في جميلة وفي بنتي زمان علشان خايف علي زعلك واني مقدرش اعيش من غيرك .
شهد : عايز ايه يا سلطان ؟
سلطان : عايزك تروحي معايا .
شهد : اروح معاك لكن بشرط .
سلطان : ايه هو ؟؟
شهد : اولا مفيش خروج من البيت الا ورجلي علي رجلك .
سلطان : موافق .
شهد : ثانيا تتصل بنور وتكلمه يرجع يعيش معانا ويرجع الشركة تاني .
سلطان ” بحدة وعصبية ” : انتي عايزة تذليني قدام ابني ؟!!!
شهد : انا مقصدش ما عاش اللي يذلك يا سلطان .
سلطان : شرطك الاول ده حقك وانا وافقت عليه بدون تردد علشان عايز نرجع لبعض انما لو هتذليني قدام ابني يبقي …
شهد : خلاص يا سلطان انا اسفة .
سلطان : طيب يلا نرجع بيتنا ونكمل كلامنا هناك .

بعد ثلاثة شهور
في الكافيه
فارس : النهاردة اخر يوم في التلات شهور .
جميلة : يااااه !!! انت بتحسبهم باليوم !!
فارس ” يبتسم ” : وبالساعة وبالدقيقة .

انت في الصفحة 2 من 3 صفحات

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
0

أنت تستخدم إضافة Adblock

انت تستخدم اضافة حجب الاعلانات من فضلك تصفح الموقع من متصفح اخر من موبايلك حتي تقوم بتصفح الموقع بشكل كامل