روايات

رواية عشقت طفلتي الاول والثانى بقلم الكاتبه مريم وليد حصريه وجديده 

رواية عشقت طفلتي الاول والثانى بقلم الكاتبه مريم وليد حصريه وجديده 

لتنظر لها حنان بشك : اتلغي…مش المفروض لو ملغي بيبعتوا ليكوا……بت انتي وهي انا مش مطمنه ليكوا….هتقولو ايه اللي حصل….ولا اعرف بطريقتي…..

لتقوم برفع سلاحها الخاص في وجههم….

ليضحك يوسف عليهم: خلاص يا حنون…..تلاقي كانوا ميعرفوش…..

لتقول حنان بغلب: والله دول ما هيرتاحوا غير لما يعملوا مصيبه….اذا مكانوش عملنها وجايين اصلا….

داليدا ونور في نفس واحد: عيب عليكي يا حنون….هو احنا بتوع مشاكل بردو…..

لينظرو لها ببراءة القطط…..

لتضحك بغلب عليهم: طب روحي ياختي انتي وهي….غيروا هدمكوا عشان نتغدا… وكل واحده تعلق حاجتها مكانها….مش عاوزه الم حاجتكم المعفنه دي….من كل مكان شويه….خلو عندكم ريحتو شويه……..

داليدا ببراءة مصطنعه: هو ايه ده يا حنون

حنان بصراخ: دم….خلو عندكم دم يختي…. شويه….هتشلوني…….. وتوجهت الي المطبخ….

ليضحكوا عليها جميعا ويتوجهوا الغرفه الخاصه بهم

لتقول داليدا بحزن ودموع بعد ان اغلقت الباب خلفها
: نور سمعتي… اللي انا سمعته…. انا قلبي
واجعني علي بابا اوي…. حمله ذاد….

لتقول نور بحزن مماثل ودموع علي الرجل الذي قام بتربيتها واعتبرها مثل ابنته: سمعت…… وصعبان عليا اوي…. واحنا مكناش نعرف كمان انه اتفصل من الشغل….

لتقول نور فاجاه: انا جتلي فكرة….

داليدا بأستغراب : فكرة ايه دي….

نور: بصي يا ستي…. كدا كدا محدش يعرف مواعيد دروسنا ايه…. ايه رايك لو ننزل ندور علي شغل….

داليدا بأستغراب : ومين اللي هيوافق يشغلنا….. واحنا لسه في ثانويه عامه…. مش معانا شهادة لسه يا فالحه……

نور:اسمعيني بس….. احنا هنعمل اللي علينا….. وبعدين انا قريت من كام يوم عن شركه بتعلن عن سكرتيرات جداد…

داليدا بسخريه : وهو احنا يعني هنفهم في الشغل ده……ولا هيرضو… يشغلونا عندهم اصلا….خلينا واقعيين ياحبيبتي….وبلاش شغل الروايات ده…..

نور بإصرار: متقلقيش….. ان شاء الله هنتقبل…. بس احنا لازم نصر…. وبعدين انا اسمع ان شغل السكرترية…… دي حاجه سهله خالص…

داليدا بعدم تصديق: متاكده….

نور وهي تحك رقبتها بضحكه بلهاء: مش عارفه بصراحه….. بس ادينا نتعلم…… واهو نساعد في
مصارف البيت…. بس طبعا محدش يعرف حاجه…….
عن الموضوع ده…. وانا عندي احساس اننا هتقبل…. فيه ان شاء الله….

داليدا بعدم اطمئنان: ماشي ياختي خلينا ماشيين…. وراكي لحد ما نشوف هتوصلينا لحد فين…..

نور بمزاح: لحد جهنم بإذن الله

داليدا وهي تلقي عليها المخده التي بجانبها: وحيات امك…. غوري يا فقر من هنا

لتضحك عليها نور…. ويكمل اليوم بسعاده…. ولم يكنوا يعلم ما سينتظرهم غدا…..

لينتهي اليوم علي ابطالنا….

في صباح يوم جديد تستيقظ نور وداليدا علي غير عادتهم….. ليقوموا بتغيير ملابسهم والتوجهه الي الخارج…..

حنان بأستغراب: تتحسدوا صاحيين بدري ليه كدا…..

لتنظر داليدا الي نور لتقول

نور: اصل عندنا امتحان في الدرس قبل الحصه…….
عشان كدا عاوزين نوصل بدري…..

حنان بحب: ماشي يا حبايب قلبي…. ربنا معاكم ويفرح قلبكم يارب….. وتدخلوا الكليه اللي نفسكم فيها….

ليقوموا بإحتضانها وهي تحتضنهم بحب…..

لتقول داليدا: امال فين جو يا حنون…… مش باين

حنان بتوتر خفي: راح علي الشغل…..

ليمأوا لها…. لتنظر داليدا الي نور بحزن لتبادلها نظراتها…… ليعلموا هو اين يذهب…..
لكي يبحث عن عمل…..

داليدا: طب هننزل احنا بقي يا حنون…..

انت في الصفحة 5 من 6 صفحات

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
0

أنت تستخدم إضافة Adblock

انت تستخدم اضافة حجب الاعلانات من فضلك تصفح الموقع من متصفح اخر من موبايلك حتي تقوم بتصفح الموقع بشكل كامل