روايات

رواية الملاك والقا,سي الفصل الأول بقلم جنات حصريه وجديده 

رواية الملاك والقا,سي الفصل الأول بقلم جنات حصريه وجديده 

رواية الملاك والقاسي الفصل الأول بقلم جنات حصريه وجديده
الشخصيات»»
فرح
٢٢ سنه في فرح وبتدى لاى مكان تكون فيه فرحه وسعادة في كلية هندسة يتحب دراستها جدااا لان ده كان حلم مامتها انها تكون مهندسه شاطرة كل الناس بتحبها شبه الملايكه بتحب تساعد كل اللي حوليها
ساره
٢٢ سنه صديقه فرح من الطفوله معاها تقريبا في كل حاجه ودخلت هندسه عشان تكون مع فرح شخصيه مرحه جدااا وجريته ولسانها مافيش اطول منه عايشه مع مامتها (فريده) وابوها (حسن)
فارس الالفى
٣٠ سنه رجل اعمال مشهور من اغنى اغنياء مصر صارم جدااا في حياته وبيهتم بجسمه جدا و ناجح في شغله والكل بيعمله الف حساب ذكي جدا وقدر يكون مجموعه شركات الالفي في كل محافظه فى مصر من جهده وتعبه بيكره الحب وشايف ان الستات كلهم خاينين وده
بسبب خيانه والدته لوالده
عامر الشناوي
۳۰ سنه صديق فارس وصندوق اسراره مش بيخبي عليه اى حاجه اتعرفو على بعض في كليه الهندسه ومن وقتها وهما سوا وشريكه في كل الشركات عايش مع جده والده والدته اتوفو في حادث وجده اللي رباه شخصيته مرحه جداا عکس فارس
تعالو الاول نتعرف على فرح وعيلتها. (سيد) والد فرح اتزوج والداتها (فاطمه) وكانو بيحبو بعض جدا وعدى على جوازهم ١٥ سنه من غير ما يحصل حمل لما سيد فقد الامل راح اتجوز واحده ثانيه (سعاد) وده بموافقه فاطمه طبعااا وبعد شهرين من جوازهم سعاد عرفت انها حامل وقتها فاطمه زعلت اوي بس فرحت عشان خاطر سيد مرت الايام وسعاد ولدت وجابت ولد (زياد) بعدها فاطمه حملت وده فرح سيد اوى وضايق سعاد لان سيد كان مهتم جدااا بفاطمه ومرت الشهور وفاطمه جايت بنت الناس كلها بتحلف بجمالها ورقتها ودى طبعا بطلتنا (فرح) مرت السنين وسعاد بقت تعمل مشاكل بين سيد وفاطمه وقتها كانت سعاد حامل ووقعت من على السلم واتهمت فاطمه انها السبب في وقوعها لدرجة ان سيد مبقاش يطيق فاطمه ولا فرح وبيعاملهم بقسوة كانو زي الخادمين عندهم وزياد كان قريب من فرحوكان بيدافع عنها دايما وبيحميها من ض,رب ابوها وده يضايق سعاد جداا وفاطمه تعبت واتوقت وده اثر على فرح بس مع تشجيع ودعم
زياد قررت انها تحقق حلم والدتها ودخلت كليه هندسة وكانت بتشتغل عشان تصرف على نفسها وعلى دراستها كمان لان سيد مكناش بيديها فلوس ابدااا وكمان اخد كل فلوس وذهب امها طبعا زياد كان بيساعدها بس هي كانت بترفض عشان سعاد كانت بتبهدلها لو اخدت منه فلوس
(زیاد)
عنده ٢٨ سنه خريج كليه تجارة بيشتغل
محاسب في شركه فارس حنين جدا على فرح اخته وهو اقرب صديق ليها تقريبا مش بتخبي عليه حاجه بيكره طريقه امه وابوه وطمعهم
اما بقي بطلنا الوسيم فارس هو عايش في
قصر عيله الالفى
فارس بيكره والداته لانها خانت ابوه وكمان هريت مع حبيبها وده كان سبب تعب والد فارس وبعدها اتوفى وفارس مش عايز يعرف عنها اي حاجه ومانع الكل يجيب سيرتها في القصر
اللى عايشين مع فارس في القصر
(ملك)
اخت فارس عندها ٢٠ سنه وفي كليه تجارة شقيه ومرحة جدااا بتحب فارس جدااا بتعبره ابوها لانها كانت صغيره لما اتوفي باباها واكثر حاجه
بتكرهها لما حد يقولها انها نسخه من مامتها
لان الشبه بينهم كبير
(عادل)
عم فارس شريك فارس في الشركة الام لانها كانت شركه جده وكمان والده وعمه كانو مع بعض فيها ولما اتوفى والده فارس احد مكانه. في الشركة وكبرها وانشأ اكثر من فرع ليها وبيحب فارس جدااا وكمان فارس بيحترمه اوی زوجته متوفيه وهو عايش على ذكرى حبهاا
(اكرم)
ابن عادل عم فارس عنده ٢٨ سنه بيشتغل مع فارس في الشركة بتاع بنات بيسهر ويشرب وكل يوم مع بنت شكل وبيغير من فارس جداا
(فاطمه)
عمه فارس جوزها اتوفي ومش معاها اولاد بتحب فارس وملك كانهم ولادهم وبتخاف عليهم جدااا من الآخر ست مافيش في طيبه ولا حنيه قلبها فارس بيسمع كل نصايحها وبيعمل بيها
(زیزی)
مرات (احمد) عم فارس اتوفى في حادثة وهي عايشه في القصر هي وبنتها (شيري) حلمها في الحياه تجوز بنتها لفارس عشان تستولى على كل الاملاك ببساطه بتعشق الفلوس قدعينيها
شيري.
٢٠ سنه مع ملك في كليه تجارة مش بتحب ملك وزى مامتها بتحب الفلوس جدااا مش محجبه وكمان لبسها وحش جدااا بتحب فارس جدا
داده فوزیه)
الكل بيناديها (فوز) كبيرة الخدم في القصر وفارس بيحترمها جدااا لانها هي اللي ربيته لان
والدته كانت مشغول بخروجات مع صحباتها. وحاجات تانيه كتير بيعتبرها من العيله وهي يتحب فارس وملك جدااا لدرجه انها خصصت كل وقتها ليهم ورفضت الجواز
الفصل الاول 🌹
فى احدى حارات اسكندريه فى شقه تنام اميرتنا الحلوة وتحلم بوالدتها فاطمه دخلت عليها سعاد وخبطت الباب
بقوة فى الحيطه
فرح قامت بخوف:ايه فى ايه
سعاد:الهانم هتفضل نايمه لحد امته
فرح:هى الساعه كام
سعاد:الساعه ٦ ياختى
فرح:لسه بدرى اوى سبينى انام شويا
سعاد:لا ياسنيورة قومى يلا اعملى لابوك واخوك
الفطار وجهزى الغدا قبل ماتخرجى
فرح:حاضر هصلى واجى وراكى
سعاد:حاضر ياستنا الشيخه
فرح قامت دخلت الحمام اتوضت وصلت وراحت على المطبخ جهزت الفطار وخرج سيد ابوها من اوضته
فرح:صباح الخير يابابا
سيد:صباح الزفت على دماغك
فرح عينيها دمعت وراحت على اوضتها وقفها زياد:صباح الجمال يافرحتى
فرح ضحكت لانها عارفه انه بيحاول يخفف عنها:صباح
الفل يازيزو
زياد:ايه الفطار الجامد ده يلا عشان ناكل سوا
فرح بصت على ابوها:لا انا شبعانه يازياد افطر انت
زياد شدها من ايدها:والله مايحصل لازم تاكلى معايا
فرح فطرت بسرعه وقامت دخلت المطبخ جهزت الغدا وراحت تلبس عشان تلحق محاضرتها
زياد:يلا يافرحتى عشان اوصلك فى طريقى
فرح:انا خلصت اهو
زياد بغمزة:حته مزة انما ايه
فرح:لو سوسو سمعتك هتولع فيك
سيد:الشقه هتخلص امته يازياد
زياد:قربت ياحاج خلاص اسبوعين ان شاء الله و هننقل
سعاد:ياريت البيت قرب يقع بينا
زياد:يلا يافرح الساعه بقت ٩
زياد وصل فرح كليتها وراح على شغله فى شركه فارس
فى قصر الالفى وتحديدا فى اوضه بطلنا الوسيم فارس واقف قدام المرايه بيسرح شعره وبيرش البرفيوم بتاعه ونزل كانو الكل قاعدين على السفره بيفطرو
فارس:صباح الخير
الكل:صباح الخير
فاطمه عمته :يلا ياحبيبي افطر قبل ماتخرج
فارس:معلش يافطوم عندى اجتماع ومش عايز اتاخر
شيرى بنت عمه:ممكن توصلنى الكليه يافارس
فارس:عندك السواق خليه يوصلك
ملك نازله بسرعه من على السلم:صباح القشطه

السابقانت في الصفحة 1 من 3 صفحات

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
0

أنت تستخدم إضافة Adblock

انت تستخدم اضافة حجب الاعلانات من فضلك تصفح الموقع من متصفح اخر من موبايلك حتي تقوم بتصفح الموقع بشكل كامل