روايات

الفصل الثاني

الفصل الثاني بصيت لكريم بخوف شديد و اتكلمت و هي شبه هيغمى عليها من كل حاجه بتحصل:- يلهوي مرات عمي هتشوفني اكيد دي جايه على الاوضه

في اليوم التالي
بعد ما انتهى اليوم الدراسي كانت خارجه حياه من المدرسه ، شافت روان واقفه على البوابه عرفت انها اكيد مستنيه كريم
تجاهلتها و جت تمشي روان وقفتها
روان بصوت عالي نسبيا:- حياه انتي رايحه فين
حياه و هي لسه واقفه في مكانها و ماسكه كتف شنطتها بأيديها الاتنين :- هروح
روان باستغراب:- تروحي !!! استني كريم جاي ياخدنا زي كل يوم
حياه مكنتش عايزه تركب مع كريم لانها كل اما بتشوفه بتفتكر اللي حصل و بتحس انها كارهه نفسها و حياتها و بتكره تشوفه مع روان
اد ايه يقلبي انت بشع اد ايه بتتعلق بناس اذوك حتى بعد كل اللي عامله فينا لسه بتغير عليه و بتحبه
حسيت انها عايزه تشيل قلبها من مكانه و ترميه تحت جزمتها و تفضل تدوس عليه
وصل كريم بالعربيه ، حياه فضلت متيبسه في مكانها
روان ركبت جنب كريم قدام و ناديت على حياه تركب معاهم
ركبت حياه في الكنبه اللي ورا
سندت براسها على الشباك و دموعها على خدها
كريم خد باله منها ، اتنهد بغضب
…………

مر الاسبوعين و حياه بتتجنب الكلام مع كريم ديما ، و تم عقد قران روان و كريم و عملوا فرح بسيط و روان طبعا جت تعيش في بيت كريم في شقه كريم اللي في الدور التالت و اللي ابوه جهزهله عشان يتجوز فيها
وصل كريم و روان بالزفه البيت ، حياه بصيت عليهم من البلكونه بالم… شديد ، حسيت ان قلبها اتكسـ..ر او مش اتكـ..سر بس قلبها مبقاش موجود
دخلت اوضتها و بصيت لنفسها في المرايا ، بصيت لدموعها اللي على خدها ، الكحل اللي ساح من عينيها ، جسمها اللي خس النص من قله اكلها و نفسيتها اللي بقيت في النازل
فضلت تعيط على نفسها ، استغلت ان محدش في البيت لان كلهم كانوا مع كريم و روان و فضلت تصـ..رخ بالم ، سندت بايديها على التسريحه و قعدت على الارض و هي بتتخيل كريم و روان ، بتتخيل حياتها الجايه و ايه اللي هيحصلها لما أهلها يعرفوا انها فقدت عذ..ريتها
فضلت تبكي بقوه ، قامت اتوضيت كعادتها كل يوم اتوضيت و صليت و هي بتطلب من الله عز و جل المغفره و انه يساعدها في الورطه اللي حطيت نفسها فيها
حسيت بدوار شديد و هي قاعدة على المصليه
حاولت تستعيد توزانها ، حطيت ايديها على فمها و جريت على الحمام و فضلت تستفرغ
في الوقت دا دخل محمود و فردوس من برا ، جريوا عليها بخوف
بقلمي يارا عبدالعزيز
فردوس بخوف :- مالك يحياه
حياه و هي ماسكه معدتها و بتغسل فمها:- معدتي وجعاني تقريبا واخده برد فيها
محمود :- طب نروح المستشفى
حياه: مش مستاهله يا ابيه انا هدخل انام و هبقى تمام تصبحوا على خير
………….
في شقه روان و كريم
دخلوا الشقه ، كريم قفل الباب و روان قعدت على الكنبه بتعب ، راح قعد جانبها و مسك ايديها بحب
:- تعرفي انك كنتي قمر اوي انهاردة
روان بتوتر :- ش شكرا انا هقوم اغير الفستان عشان محررني
كريم ببأبتسامه:- امممم طب البسي الاسدال بقى عشان نصلي
روان بصتله بخوف و توتر و جريت من قدامه
بعد ربع ساعه خرجت روان و صلوا مع بعض ركعتين بدايه لحياتهم
كريم :- ايه
روان :- ايه هروح انام انا بقى
مسك ايديها و قعدها جانبه على الكنبه :- انتي خايفه مني
روان بخجل :- امممم كريم هو انت بتحبني اد ايه
كريم:- انا مش بس بحبك انا بعشقك يا روان انتي خطفتيني من اول يوم شوفتك فيه بعد ما جيتي من السفر كنتي مسافره صغيره اوي. و رجعتي كبيره و كلها سنه و هتروحي الجامعه اهو
روان بحب :- و انا كمان بحبك اوي و نفسي اقضي عمري كله معاك
قالت كلامها و عضيت على شفايفها بخجل في حركه جننته ، قرب منها و سحبها لحـ..ضنه و قبـ..ل رأسها بحب و ايديها و شالها و دخل بيها اوضتهم و
………..
في الصباح
صحيت روان قبل كريم ، بصتله بخجل و مشيت ايديها على وشه برقه
كريم فتح عينيه و اتكلم بنوم و هو بيمسك ايديها :- صباح القمر
روان:- صباح الخير يحبيبى ادخل خد دش بقى على ما احضر الفطار
كريم بابتسامة:- لا فطار ايه بقى لسه بدري خليكي متروحيش في حتى
روان برقه :- لا يلا عشان نلحق نفطر قبل ما اهلك يطلعوا يباركلونا
قالت كلامها و قامت بخجل و هي بتهرب من نظراته ليها
……….
بعد الضهر
كانوا كلهم طلعوا يباركوا
روان ببأبتسامه:- حياه تعالي ساعديني ممكن
حياه وقتها كان شارده في كريم و بتبصله بكره و هي نفسها تقوم تقـ..تله
روان بصوت عالي نسبيا:- حياه
حياه بانتباه:- نعم
روان :- بقولك تعالي ساعديني انتي فين يبنتي
حياه :- معاكي اهو ماشي يلا
قامت حياه مع روان كانت واقفه بتصب العصير في المطبخ ، حسيت بدوار شديد مقدرتش تتوزان و سقطت مغشيا عليها
روان بصتلها بخوف شديد و نزلت لمستواها:- حياه حياه مالك فوقي
بقلمي يارا عبدالعزيز
روان بصوت عالي نسبيا:- كريم يطنط فردوس حياه اغمى عليها
سمعوها الجميع بخوف و جريوا على المطبخ
فردوس بخوف شديد و هي بتنزل لمستواها :- يحبيبتى يبنتي ايه اللي حصلها
مجدي ( والد كريم ) :- شيلها يا محمود و دخلها جوا و انا هرن على الدكتور
شالها محمود و دخلها اوضه كريم و روان ، فضلوا يفوقوا فيها بس بدون اي جدوى
دخل الدكتور و كشف عليها ، و الكل كان مترقب الوضع بخوف
الدكتور و هو بيحط سماعه الكشف في الشنطه بتاعتها:- مبارك المدام حامل
بصوله الجميع بصدمه كبيره و خصوصاً كريم اللي برق عينيه بخوف شديد و حس ان جردل مياه سقعه اترمى عليه
كمل الدكتور:- هي جسمها ضعيف انا هكتبلها على فيتامينات تاخدها و تتابع مع دكتورة نسا احسن
مجدي و هو لسه في حاله الصدمه:- تمام يا دكتور شكرا لحضرتك
خرج الدكتور ، حياه بدأت تفوق بصيت لنظراتهم اللي كانت مليانه بالغضب بخوف و هي مش فاهمه حاجه
فردوس قامت من جانبها و كانت هتقـ..ع لولا ايد ناديه اللي سندتها
حياه بدموع و خوف شديد و هي بتسخبى في حـ,ـضن روان من نظراتهم:- هو فيه ايه
روان بهمس و صدمه:- حياه انتي حامل ازاي!!!!!!!
حياه بصتلها بصدمه كبيره و رعب
محمود راح عندها بغضب مفرط و صوت عالي جدا:- ازاي!!!! ازاي انطقي
حياه استخبت في حضـ,ـن روان بخوف شديد و مسكت فيها بقوه و فضلت تعيط
محمود شدها من ايديها و ضر..بها قلـ..م قوي :- انطقي يا فا..جره مين اللي عمل فيكي كدا انطقي
روان بخوف و هي بتسحب حياه منه و بتاخدها في حـ,ـضنها:- يا بشمهندس مش كدا لو سمحت اهدى
محمود بغضب مفرط:- اهدى ؟!!!! اهدى ازاي انطقي يا حياه مين اللي عمل فيكي كدا بدل ما اقـ..تلك
حياه بصتله برعب و بكاء ، اتكلمت و هي بتشاور على كريم اللي بمجرد ما شافها بتشاور عليه كان بيتمنى الارض تنشق و تبلعه و هو حاسس ان ضربات قلبه هتقف من خوفه من اللي هيحصل لما حياه تقول انه والد الجنين إللي في بطنها
حياه بخوف شديد و بكاء و هي بتشاور على كريم:- هو هو كريم

 

انت في الصفحة 2 من 2 صفحاتالتالي

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
0

أنت تستخدم إضافة Adblock

انت تستخدم اضافة حجب الاعلانات من فضلك تصفح الموقع من متصفح اخر من موبايلك حتي تقوم بتصفح الموقع بشكل كامل