روايات

رواية السا,رقه البريئه الفصل الاول والثاني بقلم الكاتبه الكبيره فريدة الحلوانى حصريه وجديده 

رواية السا,رقه البريئه الفصل الاول والثاني بقلم الكاتبه الكبيره فريدة الحلوانى حصريه وجديده 

دعاء باستغراب : مي ….مالك يا بنتي في ايه….
مي : انتي لسه شغاله في مكتب الترجمه
دعاء : ايوه و اترقيت كمان باركيلي….بس ايه الي فكرك بيا بعد الغيبه دي كلها

مي : معلش و الله غصب عني انتي عارفه الشغل مع هاشم الجندي مش بيخليني اعرف انام ….ده انا بشوف ولادي بالصدفه…..المهم انا محتاجه مترجم إيطالي ضروري جدا و يكون مضمون
دعاء : اسفه و الله كان نفسي اساعدك ….بس احنا بقالنا فتره معندناش مترجم إيطالي للأسف

مي بحزن : بالله عليكي حاولي تشوفي حد من معارفك انا هترفد من الشغل لو مالقتش
ظلت دعاء تفكر بعمق لبضع لحظات ثم قالت بفرحه : لقيتها ….كان في بنت شغاله عندنا فالمكتب بس سابت الشغل بقالها فتره ….انا ممكن اتصلك بيها لو فاضيه اكيد مش هتقول لا

مي : بجد طب شوفيها بسرعه ….بس اهم حاجه تكون شاطره …و محل ثقه
دعاء : لا هي من ناحيه شاطره دي لهلوبه ….بس لسانها طويل حبتين تلاته
مي بغيظ : المهم انها شاطره ….أما لسانها الطويل بقي ….اكملت بهمس : مش خساره في طيبه قلبه

في تلك الأثناء كانت تلك اللصه الجميله تنتظر بفارغ الصبر وصول مترو الإنفاق التي تستقله الي محطته التاليه كي تنفذ ما انتوته……فقد كان يقف بجانبها رجلا في سن الخمسون و لكنه متصابي…..كان يتغزل في جمالها و هي تبتسم له ببرائه زائفه كي تلهيه و هي تسرق هاتفه الباهظ الثمن…..نظرت سريعا الي نافذه القطار و حينما وجدته علي وشك الوقوف….في لحظه خاطفه سحبت الهاتف منه و فرت سريعا هاربه دافعه الناس بقوه وسط زهول الرجل …..و حينما فاق من صدمته و بدأ يصرخ كي يوقفها احد الأشخاص كانت هي تقفز خارج الباب و تجري بأسرع ما يمكنها….و قبل أن يصل الرجل الي الباب كان القطار أغلق بابه و بدأ في التحرك

وقفت في ركنا بعيدا في احد الشوارع كي تلتقط أنفاسها….سمعت رنين هاتفها يصدح …..اخرجته من جيب بنطالها الضيق ثم ردت بمزاح : صباح الفل علي مديره مكتب ابو كرش هههه
ضحكت دعاء و قالت : لسانك ده الي موديني في داهيه…..بتنهجي كده ليه
حبيبه : كنت بجري علي اكل عيشي ….ايه الي فكرك بيا

دعاء : جيبالك شغل ياختي ….هاشم الجندي عرفاه
حبيبه : و مين ميعرفش القناص …و ده يعرفني منين و لا شغل ايه الي عايزني فيه
دعاء : محتاج مترجم ضروري انهارده …..لما الاسست كلمتني قولت انتي اولي …بس ابقي افتكري اختك بقي
حبيبه : تمام شوفي التفاصيل و بلغيني و انا هحاول افضي نفسي ….قالتها بغرور مازح
ضحكت دعاء ثم قالت : اسفين يا برنسيس هنعطلك معانا

داخل مبني جامعه السن كانت تجلس الثلاث فتيات و هن يستمعون الي احدي المحاضرات …..وضعت ملك راسها فوق الطاوله التي أمامها و نامت في هدوء ….و كان دكتور الماده يسأل بعض الطلبه و ينهر البعض الاخر …..نظر لملك ثم قال للجميع : ليه متبقوش زي ملك …يا اما بتجاوب ….يا بتنام بهدوء
ضحك الطلبه و قامت ضحي بوكزها فانتفضت قائله برقه : ايه ….احنا امتي
نور بضحك : احنا لسه بدري يا كوكا
ضحي : فوقي متوديناش في داهيه الدكتور بيمدح فيكي و ده غلط عليه و عليكي

ملك بعدم فهم : ليه بقي
ضحي : عشان هيما لو عرف هيقطعلو ……ضحكت و اكملت : لسانه هههههه
طرق الدكتور بيده فوق الطاوله ثم قال بعصبيه : ضحي …..خلاص صحت انتبهو معايا لو سمحتو
فركت ملك وجهها بارها,ق و حاولت التركيز حتي لا ينهرها أمام الجميع و وقتها ستحزن كثيرا ….فهي رقيقه للغايه و تتاثر بأقل كلمه

جلست دينا مع احد الجيران التي تشتكي لها من زو,جها و طباعه الس,يئه فقالت لها بحسن نيه : انا مش متخيله أن في رجاله كده ….دانا فوزي بيتمنالي الرضي و الله ربنا يخليه ليا …..حتي في العلاقه بينا لازم يتأكد اني مبسوطه و ااااا

قاطعتها حبيبه بغ,,ضب حينما دخلت عليهم و سمعتها و قالت بغ,,يظ : دينااااااا …..نظرت لها بتحز,,ير ثم اكملت : يا حببتي انتي عشان بنت أصول بتحبي تمدحي في جو,,زك و مش بتقولي عالمشا,,كل الي بينكم …..هو مش لسه ضاربك يا بت

دينا بزهول : هااااا ….اااه ضر,بني
ام احمد بحقد : بقي فوزي هيضر..بها ….انتي بتغزي العين يا بيبو عن اختك هو احنا هنحسدها ياختي
حبيبه بتبجح : العين فلقت الحجر يا قطه و اختي الهبله مش بتقول غير الحلو و بس

وقفت المرأه ناويه الرحيل و هي تقول : ربنا يسعدها …دينا اختي و اتمنالها الخير ….يلا فوتكم بعافيه …اعقبت قولها بالاتجاه للخارج و هي تسب تلك المتبجحه بداخلها
نظرت دينا لاختها و قالت بزعل : انتي بتشوهي صوره فوزي ليه يا بيبو ….كده بردو هو يستاهل منك كده
صرخت حبيبه بجنون و قالت : يا لهووووووي …..اشوه اااايه يا بجره انتي …..الوليه عماله تشتكي من جوزها …و انتي بتمجدي فجوزك …..يابنتي قولتلك الف مره ….داري علي شمعتك تقيد ….مش كل حاجه عن حياتك تحكيها لأي حد ….انتي طيبه بس الناس وحشه و بتبص فالي فايد غيرها….اتعلمي بقي

دينا بطيبه : دي بت غلبانه جوزها مطلع عينها و انا بتكلم معاها عادي
حبيبه : يا بنتي الله يهديكي انتي كل الناس عندك غلبانه اتعلمي بقي مانتي شوفتي الي حصلك من اهل جوزك بسبب هبلك ده

دينا : يووووه خلاص بقي معودتش هتكلم مع حد تاني ….المهم انتي رجعتي بدري ليه اوعي تكوني اتخانقتي مع حد
حبيبه : لا اطمني انا استأذنت عشان عندي شغل ترجمه بالليل مع ناس كبار …..جيت اجهز نفسي عشان ابقي فايقه و متظبطه
دينا : بالله عليكي بلاش لبس الراقصات بتاعك ده …احترمي نفسك شويه يا بت هطمعي الناس فيكي
حبيبه : الناس كده كده بتطمع يا حببتي ….يلا هسيبك بقي عشان الحق اخلص سلام

صعدت شقتها الصغيره و التي تكون فوق سطح البنايه المتهالكه التي تقطن بها…..اتجهت ناحيه قفصا صغيرا به عصفورين تحبهم كثيرا ….نظرت للعصافير و قالت بمزاح : عايش انت يا بلبل ..أح,ضان و بو,س و انا مش لاقيه الي يتف عليا

اتجهت ناحيه مرش المياه الصغير و بدأت تسقي ورودها و بعض النباتات الاخري و هي تفكر كيف ستكون اليوم بجانب هاشم الجندي …..أصغر و أشهر رجل أعمال….ابتسمت و قالت بو,,قاحه : هلبسله ايه ده ….ده مش سايب سحليه غير و #### ….ربنا يستر و يعدي اليوم علي خير

مر اليوم دون جديد حتي اتي المساء ….و الذي سيكون كار,,ثي علي البعض ….و مبهج علي البعض الاخر
ارتدت فستانا من اللون الأحمر الناري ….مغلق من جميع الاتجاهات الا من فتحه جانبيه تصل الي اعلي الركبه بقليل….و برغم احتشامه الي حدا ما
رأيكم يهمني والتفاعل

انت في الصفحة 3 من 3 صفحاتالتالي

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
0

أنت تستخدم إضافة Adblock

انت تستخدم اضافة حجب الاعلانات من فضلك تصفح الموقع من متصفح اخر من موبايلك حتي تقوم بتصفح الموقع بشكل كامل