روايات

رواية_غـ,ـرام_السلطان الجزء_الثاني الحلقه السادسه عشر  للكاتب_عادل_عبد_الله

رواية_غـ,ـرام_السلطان الجزء_الثاني الحلقه السادسه عشر  للكاتب_عادل_عبد_الله

رواية_غرام_السلطان
الجزء_الثاني الحلقه السادسه عشر
للكاتب_عادل_عبد_الله

الحلقة ١٦

في فيلا سلطان
سلطان : انتي بتهزري يا شهد ؟؟
شهد : لأ انا بتكلم جد .
سلطان : جميلة خلفت ؟!!! وفي السن ده ؟؟ اكيد بتهزري !!
شهد : وخلفت تؤام كمان .
سلطان : مين اللي قالك الكلام الفارغ ده ؟
شهد : يا حبيبي انت مش مصدق ليه ؟! ده باسل بنفسه اللي زار حماته بعد الولادة وكان عارف كمان من بدري انها حامل بس كان مخبي .
سلطان : باسل اللي قالك ؟
شهد : باسل قال لشيماء وهي اللي قالتلي ، وكمان جوزها سمي العيال جميلة وجميل علي اسمها !! واضح انه بيحبها قوي .
سلطان : طيب خلاص خلاص ، احنا هنشغل نفسنا بغيرنا ليه !!!
شهد : انا قولت اعرفك بس من باب العلم بالشئ .
سلطان : طيب خلاص ، ياريت تغيري الموضوع ده بقي .

يحاول سلطان اخفاء حزنه حتي يصعد ويصبح في غرفته منفردا .
يحدث نفسه وكأنه اصيب بالجنون !!!
معقول جميلة تتجوز وتخلف في السن ده ؟؟!
جميلة دي انا كنت بعتبرها ملكي , حاجة بتاعتي !! ازاي تتجوز وتخلف كمان من واحد تاني غيري ؟؟!! انا اكيد بحلم !!!
لأ انا مش بحلم ، دي موازين الكون اللي لو مالت لازم ييجي يوم تتعدل وكان لازم جميلة تاخد حقها بعد الظلم اللي حصلها بسببنا !!
لكن انا حاسس اني بتقـ,ـطع من جوايا !!!

في فيلا نور
تجلس منار تتصفح هاتفها بينما يجلس نور شارد الذهن مهموم ، حتي تأتيها رسالة مفاجئة !!!!!!
الرسالة من رقم غريب تقول : ازيك يا منار ؟ عاملة ايه ؟
تتعجب منار من الرسالة و تحاول ان تخفي ارتباكها وتتجاهلها .
تأتيها الاخري : اكيد انتي مش عارفة انا مين وهتستغربي اكتر لما تعرفي !! انتي لسه مش عارفاني ، انا لما بحب حاجة لازم اوصلها .
تأخذ منار رقم الهاتف وتضعه علي تروكولر فتجد الرقم غير مسجل باسم !!!
ثم تأتيها الثالثة وكأنه يراها !!! مش هتعرفي الخط باسم مين ، اصل انا لسه شاري الخط جديد ، ها ؟؟ هتفضلي ساكته كده كتير ؟؟!!
منار ترد عليه : انت مين ؟
يرد عليها : انا بسام ، ايه رأيك في المفاجأة دي ؟؟
منار : انت جيبت رقمي منين ؟؟!!
بسام : مش لسه بقولك لما بحب حاجة لازم اوصلها ؟!!
منار : عايز ايه ؟؟ وجيبت رقمي ازاي ؟
بسام : بدل ما تسأليني عامل ايه وتطمني عليا بتقوليلي عايز ايه ؟!!! تصدقي كده ازعل منك بجد .
منار : طيب متبعتش رسايل تاني و اوعي تتصل بيا والا اعملك حظر .
يرد بسام بايموشن يضحك ثم يقول ولو عملتي حظر هشتري خط تاني واكلمك منه ، وكل ما تعملي حظر هكلمك من خط جديد .
منار : وانا هقول لنور وهو يتصرف معاك .
بسام يرد بعدة ايموشنات ضحك متتالية ثم يقول : انتي طيبة قوي يا منار !! نور ده غلبان قوي ، ريحي نفسك يا منار ، احنا عايزين نتكلم شوية مع بعض .
منار : نتكلم في ايه يا بني ؟! هو فيه حاجة بيني وبينك ؟!!!!
يسألها نور فجأة : انتي بتكلمي مين ؟؟؟
منار ” تبتسم ” : دي ماما بتكلمني زي كل يوم قبل ما تنام .
نور : سلميلي عليها .
منار : الله يسلمك يا حبيبي .
ثم تعود لمحادثتها مع بسام …
منار : هنتكلم في ايه يا بني ؟ انا مبتكلمش مع حد .
بسام : لكن فيه كلام كتير بينا .
منار : كلام ايه ؟ انا مفيش بيني وبينك اي كلام !!!! اقفل بقي ومتكلمنيش تاني .
بسام : مش هقفل ، وهنتكلم .
منار : ده انت غلس قوي !! لو كتبت كلمة تانية هعملك حظر .
بسام يكتب لها : بحبك !!!
تفاجئ منار بالكلمة وتقوم بحظره فورا .

في اليوم التالي
في الشركة
تفاجئ منار ببسام يدخل مكتبها في الشركة !!!!!
منار : ايه ده ؟؟ انت ايه اللي دخلك هنا ؟؟!!!
بسام : مادام عملتي حظر جيت بنفسي لحد عندك .
منار : انت اكيد مجنون !!!
بسام ” يضحك ” : انتي اول مرة تعرفي ؟!
منار : طيب يلا اتفضل من هنا ، انت كده هتسببلي مشكلة مع جوزي !!!
بسام : وترفعي الحـ,ـظر علشان نتكلم ؟؟
منار : حاضر ، حاضر ، بس يلا من هنا قبل ما نور يشوفك .
بسام : ماشي ، سلام يا قمر .

يخرج بسام من مكتبها ثم يتجه لمكتب نور .
نور : ايه ده ؟ بسام !!!
بسام : ايوه يا ابن خالتي ، وحشتني قوي .
نور : انت بتهزر يا بسام ؟!! وحشتك ايه ؟؟ انت كنت هنا من يومين !!!
للكاتب عادل عبد الله
بسام : وماله يا جدع ، مادام انت مشغول انا فاضي اجيلك واسلم عليك ، شوفت بقي انا اجدع منك ازاي ؟!
نور : انت عايز ايه يا بسام ؟
بسام : ايه المقابلة دي يا ابن خالتي ؟!!
نور : انجز يا بسام وقول عايز ايه ؟؟
بسام : يا جدع بقولك وحشتني وعايز اقعد معاك .
نور : طيب اقعد هنا ، ثواني وارجعلك .
يذهب نور الي مكتب مراقبة الكاميرات و يشاهد بسام اثناء دخوله وخروجه من مكتب منار !!!
يعود نور و نيران الغضب تستعر داخله !!!
نور : انت كنت بتعمل ايه في مكتب منار ؟؟
بسام : كنت بسألها عليك .
نور : انت بتستعبط يلا ؟!!! اسمع لما اقولك ، منار دي مراتي تبعد عنها خالص ، فاهم ؟؟
بسام : لأ مش فاهم ، ايه اللي بتقوله ده يا نور ؟!!!
نور : اللي سمعته ، ويلا امشي من هنا مشوفش وشك هنا تاني .
بسام : لأ انت اكيد اتجننت !!!
نور : لحد دلوقتي لسه ، انما بعد دقيقة واحدة هتجنن بجد وانادي الامن يطردوك في الشارع .
بسام : بقي كده يا ابن خالتي ؟!!
نور : ايوه كده ، يلا غور من وشي .
بسام : حااااضر ، همشي ، الفلوس جمدت قلبك يا ابن خالتي ، بس خلي بالك هتدفع تمن اللي انت عملته ده غالي قوي .

يذهب نور لمكتب منار وكله غضب …
نور : بسام كان بيعمل ايه هنا ؟؟
منار ” بارتباك ” : كان بيسأل عليك .
نور ” بصوت عالي ” : انتي كدابة ، قولي بسرعة بسام كان بيعمل ايه هنا ؟
منار : وطي صوتك يا نور ، الموظفين هيسمعونا .
نور : يسمعوا ولا يولعوا ، اتكلمي بسرعة قبل ما افقد اعصابي .
منار : الصراحة كان بيقولي انه عايز يكلمني في موضوع .
نور : موضوع ايه ؟؟!
منار ” بصوت عالي ” : معرفش انا مش اديته فرصة يكمل كلامه وطردته بره مكتبي .
نور : انتي متأكدة ان ده كل اللي حصل ؟؟
متار : ايوه .
نور : لو عرفت انك بتكدبي عليا انا ا….
منار : متكملش ، انا مش كدابة يا نور ، وعلي العموم كفاية قوي لحد هنا ، انا هروح عند اهلي وكل اللي بيني وبينك انتهي .
نور : استني هنا اوعي تمشي .
تنصرف منار مسرعة وتغادر الشركة الي منزل عائلتها !!!

في منزل شيماء
يعود بسام تملؤه مشاعر الغضب والغيرة !!!
تلاحظه شيماء فتسأله : مالك يا حبيبي ؟ راجع من بره زعلان ليه ؟؟
بسام : مفيش .
شيماء : لأ فيه حاجة مزعلاك ، اتكلم يا بسام اتكلم يا حبيبي ، لو مش هتقول لأمك هتقول لمين ؟؟
بسام : متضايق شوية .
شيماء : انا حاسة بيك يا بسام ، انت زعلان علشان نور ابن خالتك بقي صاحب شركة واتجوز وانت لسه مش عارف تعمل حاجة ، صح ؟؟
بسام : متجبيش سيرته تاني .
شيماء : شوفت بقي اني حاسة بيك ؟!
بسام : يا ماما ارجوكي سيبيني دلوقتي .
شيماء : ايه اللي حصل ؟؟ اتكلم يا بني ، مالك ؟؟
بسام : نور بيه ابن اختك طردني من شركته .
شيماء : ايييه ؟!!! طردك !!! بقي كده يا نور ؟؟
تلتقط شيماء هاتفها سريعا وهي في قمة غضبها وتتصل بأختها شهد …
شيماء : شوفتي ابنك يا شهد ؟!!
شهد : نور ؟ ماله ؟ حصل ايه ؟؟
شيماء : بسام ابني رايح يسأل عليه ، يقوم ابنك يطرده من الشركة ؟؟
شهد : ايه اللي بتقوليه ده يا شيماء ؟!! نور ابني عمره ما يعمل كده !!!
شيماء : اهو عمل يا شهد ، اسأليه انتي علشان تتأكدي بنفسك ، انا ابني مش هيروحله ولا يعبره تاني .
شهد : طيب يا شيماء حقك عليا ، انا هكلم نور واشوفه عمل كده ليه .

السابقانت في الصفحة 1 من 2 صفحات

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
0

أنت تستخدم إضافة Adblock

انت تستخدم اضافة حجب الاعلانات من فضلك تصفح الموقع من متصفح اخر من موبايلك حتي تقوم بتصفح الموقع بشكل كامل