روايات

رواية_غـ,ـرام_السلطان الجزء_الثاني الحلقه الثانيه عشر  للكاتب_عادل_عبد_الله

رواية_غـ,ـرام_السلطان الجزء_الثاني الحلقه الثانيه عشر  للكاتب_عادل_عبد_الله

رواية_غرام_السلطان
الجزء_الثاني الحلقه الثانيه عشر
للكاتب_عادل_عبد_الله

الحلقة ١٢

سلطان : لأ مش بحبها ، انا كنت عايز اعوضها عن البهدلة اللي شافتها في حياتها بسببنا .
شهد : طلـ,ـقني يا سلطان .
سلطان : انتي اتجننتي يا شهد !!! ايه اللي بتقوليه ده ؟!
شهد : انت مصمم تكدب عليا و تخدعني ومادام عايز تعوضها اتفضل روحلها وعوضها براحتك لكن لازم تطلقني !!
سلطان : يا شهد انتي حب عمري ومستحيل استغني عنك ابدا ، احنا بنحب بعض من اكتر من اربعين سنة !! مش ممكن ابعد عنك دلوقتي !!!
للكاتب عادل عبد الله
شهد : انا ماشية وهروح اعيش مع ابني و هستني منك ورقة الطـ,ـلاق .

غادرت شهد الفيلا الي الفندق …
نور : ايه اللي حصل يا ماما ؟؟
شهد ” بدموع ” : ابوك ضحك عليا ولسه مطلقش جميلة لحد دلوقتي .
نور : معقول !!! يعني عايز يرجعلها ؟!!
شهد : معرفش عمل كده ليه !!! بقي بعد العمر ده كله ابوك بيخدعني ؟!!!
نور : طيب اهدي يا ماما ، وانتي سيبتي الفيلا ليه ؟؟ ده ممكن يجيبها ويعيشوا فيها !!!
شهد : يعمل اللي يعمله انا خلاص مش عايزاه ومش هرجعله تاني .
نور : لأ يا ماما ، انتي اديتي للانسانة دي فرصة زمان تكون حاجة لما جوزتيها جوزك ، اوعي تديها فرصة دلوقتي تبقي هانم علي حسابك !!
شهد : هي اساسا عايزة تطـ,ـلق من ابوك !!
نور : دي بتمثل كده علشان فاكره ان بابا ممكن يكتبلها حاجة من املاكه ، انا عارف الاشكال دي ، لكن طول ما انا موجود عمرهم ما هياخدوا منه حاجة .
هنا تدخلت منار : الحقيقة يا نور انت واخد فكرة غلط عن غرام ومامتها .
نور ” بسخط ” : قصدك ايه ؟؟ قصدك انهم محترمين ومش يهمهم الفلوس ؟!!
منار : غرام طول عمرها محترمة وعمرها ما اهتمت بالامور المادية ، ومامتها الشهادة لله ست محترمة .
نور : انت معايا ولا معاهم ؟؟؟
منار : انا معاك طبعا يا حبيبي ، لكن بقول الحقيقة .
نور : الحقيقة انا اعرفها كويس .
شهد : انت ناوي تعمل ايه دلوقتي ؟؟
نور : اولا انتي لازم ترجعي بيتك .
شهد : دلوقتي مستحيل .
نور : مادام كده يبقي انا اشتري فيلا صغيرة نعيش فيها انا وانتي ومنار لغاية لما ترجعي لبابا .

في منزل جميلة
تجلس جميلة ترسم احدي اللوحات بينما ذهنها شارد تماما !!!
يدق جرس هاتفها …..
جميلة : ايوه يا فارس .
فارس : بتعملي ايه يا عيون فارس .
جميلة ” تضحك ” : برسم .
فارس : ما تيجي نتعشي مع بعض ؟
جميلة : تؤ تؤ ، النهاردة هنام بدري .
فارس : ليه ؟ مالك ؟
جميلة : عادي ، مفيش حاجة .
فارس : يبقي نتعشي مع بعض ، انتي وحشتيني قوي .
جميلة : وحشتك ازاي وانت طول اليوم معايا علي التليفون ؟!!!
فارس : مش كفاية .
جميلة : وكنا مع بعض مع تلات ايام !!!
فارس : تلات ايام كاملة ، يعني اتنين وسبعين ساعة يعني اربع الاف وتلتماية وعشرين دقيقة كتيييير قوي !!!
جميلة : امري لله ، هجهز نفسي وانزل .
فارس : هعدي عليكي بالعربية بعد نص ساعة .

في احد المطاعم الفاخرة
يدخل فارس ومعه جميلة وتجلس ويجلس امامها فارس .
جميلة ” تبتسم ” : انت هتفضل قاعد باصص لي كده ؟!!!!
فارس : علشان افتح نفسي علي الاكل .
جميلة : انت كده علطول يا فارس ؟؟
فارس : يعني ايه ؟؟
جميلة : يعني اسلوبك حلو كده علطول ولا دي حلاوة البدايات ؟؟
فارس : لا يا حبيبتي انا اسلوبي كده مع الناس اللي بحبهم علطول .
جميلة : هتفضل تحبني لحد امتي ؟؟
فارس : لأخر يوم من عمري .
جميلة : بالراحة عليا يا فارس من كلامك الحلو ده !! انا مش متعودة علي كده !!! اخاف اتعود علي الكلام الحلو ده .
فارس : اتعودي يا حبيبتي ، انا هفضل معاكي كده علطول .

بعد تناول العشاء
تجلس جميلة وامامها عصير البرتقال بينما يحتسي فارس قهوته يرمقها بنظراته المبتسمة .
جميلة : نظراتك دي !!!
فارس : مالها ؟
جميلة : بتكسفني !!!
فارس يمسك يدها بين يديه : غصب عني مش بارادتي .
للكاتب عادل عبد الله
جميلة : انت بتحبني قوي كده ؟؟
فارس : اكتر مما تتخيلي .
جميلة : انا نفسي اعرف حبيتني كده امتي وازاي ؟؟
فارس : من اول مرة شوفتك فيها اعجبت بيكي وكان نفسي اكلمك ، ولما سألت عنك وعرفت انك مطـ,ـلقة وعايشة لوحدك مع بنتك بدأت افكر فيكي اكتر ، ولما كلمتك وقربت منك حبيتك .
جميلة ” تضحك ” : انت كلامك كلام شاب عنده عشرين سنة .
فارس : علشان قلبي من يوم ما شوفتك رجع وكأنه شاب صغير .
جميلة : طيب اجل شوية كلام من الحلو ده لبعد الجواز .
فارس : قوليلي عملتي ايه مع ابو غرام في موضوع الطلاق ؟
جميلة : انا خلاص رفعت قضية خلع عليه .
فارس : والجلسة امتي ؟
جميلة : بعد عشر ايام .
فارس : وبعدها نتجوز علطول ؟
جميلة : بعد شهور العدة .
فارس : يعني لسه هستني تلات شهور ؟!!!
جميلة : معلش فات الكتير ما بقي الا القليل .
فارس : ولو ابو غرام طلب منك قدام القاضي ترجعيله ؟؟
جميلة : هرفض طبعا .
فارس : اوعي تبعدي عني يا جميلة .
جميلة : اوعي انت تتغير بعد كده يا فارس ، نفسي تفضل كده علطول .

السابقانت في الصفحة 1 من 2 صفحات

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
0

أنت تستخدم إضافة Adblock

انت تستخدم اضافة حجب الاعلانات من فضلك تصفح الموقع من متصفح اخر من موبايلك حتي تقوم بتصفح الموقع بشكل كامل