
رواية_غرام_السلطان الحلقه الاولى
الجزء_الثاني
للكاتب_عادل_عبد_الله
الحلقة ١
في السادسة صباحا
يحـ,ـتضن باسل عروسته غرام بيده اليسري واصابع يده اليمني تمر بين خصلات شعرها وينظر الي عينيها بابتسامة حانية ….
باسل : انا بحبك قوي يا غرام ، انا مش مصدق ان احنا خلاص اتجوزنا و انك بين ايديا و حلمي اخيرا اتحقق !! انا اسعد انسان في الدنيا .
غرام : بتحبني قوي كده يا باسل ؟؟
باسل : واكتر مما تتخيلي يا روح قلب باسل .
غرام : وانا كمان بحبك قوي .
باسل : انا كنت خلاص بدأت ايأس اننا نتجوز ، لكن الحمد لله اننا رغم كل الحواجز اللي كانت بينا قدرنا نعديها ونتجوز .
غرام : بصراحة يا باسل انا كمان كنت متأكدة ان ماما ومامتك مش هيوافقوا ابدا ، لكن الحمد لله حصلت المعجزة ووافقوا هما الاتنين واتجوزنا .
باسل : تعرفي ان انا نفسي نخلف عشر اولاد و يكونوا كلهم شبهك .
غرام ” بدهشة ” : عشرة ؟!!! ازاي ؟!!!!
باسل : تعالي وانا اقولك ازاي .
بقلم عادل عبد الله
في شقة جميلة …
للمرة الاولي منذ ولادتها تفارقها ابنتها غرام !! لم تكن غرام مجرد ابنة لجميلة !! ولكنها رفيقتها في رحلة حياتها !!! الان وقد اصبح البيت فارغا واصبحت جميلة وحيدة !!!
بدلت جميلة ملابسها وارتدت ملابس نومها ودخلت الي فراشها ودموعها تنساب علي وسادتها !!!
هي ذاتها لا تعرف ان كانت دموع الفرح ام دموع شعور الوحدة ؟!!!
في فيلا سلطان …
شهد : الف مبروك يا سلطان ، الفرح كان حلو قوي .
سلطان : الله يبارك فيكي يا شهد ، الحمد لله فعلا الفرح كان رائع .
شهد : عقبال فرح نور .
سلطان : يارب ، انا نفسي افرح به ، هو قاعد اهو لو عايز يتجوز يشاور علي اي بنت و في خلال اسبوع اكون جوزتها له .
نور : قريب يا بابا ، قريب قوي .
شهد : قولي يا نور في بنت في دماغك ؟ فرحني يا ولد نفسي افرح بيك .
نور : قريب يا ماما ، قريب قوي ، اتأكد بس من مشاعري الاول وبعدين نتكلم .
شهد : طيب هي مين ؟؟
نور : هقولكم قريب .
صعدت شهد وسلطان الي غرفتهما …
سلطان : علفكرة اختك شيماء كان واضح عليها قوي انها مش مبسوطة .
شهد : ممكن تكون كانت زعلانة علشان بسام في السجن .
سلطان : لا لا هي كانت غيرانة لما شافت جميلة بقيت سيدة مجتمع و لها اصحاب واصدقاء فنانين وناس مشهورين .
شهد : هتغير من مين !!! اختي شيماء تغير من جميلة ؟!!! مستحيل طبعا .
سلطان : خلاص مش مهم ، المهم ان الفرح خلص علي خير والولاد اتجوزوا .
شهد : علفكرة انا شوفتك كنت بتبص علي جميلة اكتر من مرة !!! ومش رضيت اتكلم علشان الفرح والناس .
سلطان : انا ؟!! لا طبعا .
شهد : يمكن تكون كنت بتفكر ا…..
سلطان : لا يا حبيبتي ، ريحي نفسك انا مبفكرش .
شهد : طيب قولي ايه رأيك بقي ألبسلك ده ولا ده ؟؟؟
سلطان : البسي اي حاجة عليكي بتبقي حلوة .
شهد : لأ ، انت اللي تختار ، انا بصراحة غيرت من الولاد وعايزة اجدد معاك شهر العسل .
سلطان ” يضحك ” : احنا كبرنا خلاص يا حبيبتي .
شهد : لا يا حبيبي احنا مش كبرنا ، بطل بقي وقولي ألبس ده ولا ده ؟؟
في شقة شيماء
تبدل شيماء ملابسها ولكنها لم تستطيع ان تبدل مشاعر السخط والغضب الشديدين التي تشعر بهما !!!
وتفكر هل هذه حقا هي جميلة تلك الفتاة الصغيرة اليتيمة التي كانت تعمل كخادمة منذ زمن ؟!! كيف استطاعت ان تغير حياتها الي هذا الحد ؟!
و ابنتها المغرورة غرام !!! التي تزوجت ابني باسل رغما عني !!!
لابد وان تدفع هي وابنتها ثمن كل ذلك !!!
قريبا سأبدأ معها خطتي لكسر غرور تلك الفتاة المغرورة !!
ولكن الان اصبحت انا وحيدة في ذلك المنزل الكبير !!!
ماذا سأفعل في وحدتي ؟ لقد اخذت ابني مني !! لابد ان استعيده منها مهما كان الثمن !!!
اليوم التالي
تفتح غرام عينيها لتجد باسل ينظر اليها ويبتسم : صباحية مباركة يا قلبي .
غرام : الله يبارك فيك يا حبيبي صباح الفل ، انت صحيت امتي ؟
باسل : لسه من شوية .
غرام : وليه مش صحيتني اول ما صحيت ؟
باسل : كنت مبسوط وانا بتفرج عليكي وانتي نايمة زي الملايكة .
غرام ” تضحك ” : بقي كده !! طيب اناكمان بعد كده هتفرج عليك وانت نايم .
باسل : طيب يلا بسرعة عايزين نلبس وننزل بسرعة .
غرام : ننزل !!! ننزل نروح فين ؟؟
باسل : كنت عاملك مفاجأة وحاجز عشر ايام في الساحل الشمالي يبدأوا النهاردة بالليل ، يلا بسرعة بلاش كسل .
غرام ” بتعجب ” : انت مستعجل كده ليه ؟!!!
باسل : لو قعدنا شوية كمان ، ماما ومامتك اكيد هييجوا يباركولنا ويعطلونا ، عايزين ننزل قبل ما حد يجيلنا .
غرام : لكن ماما زمانها جاية و هتزعل اووي اننا مشينا ومش قولنالها .
باسل : معلش يا قلبي اتصلي بها وقوليلها اني كنت عاملهالك مفاجأة .
غرام : وصحباتي كانوا هيجوا بكره !!
باسل : ابقي اعتزرللهم يا غرام ، يلا يا قلبي بلاش نضيع الوقت .
بعد انصرافهم تتصل غرام بأمها …
غرام : ازيك يا ماما وحشتيني قوي .
جميلة : انتي وحشتيني اكتر يا قلبي ، عاملة ايه يا غرام ؟؟ مبسوطة يا حبيبتي ؟؟
غرام : الحمد لله مبسوطة قوي يا ماما .
جميلة : انا بغير هدومي اهو علشان اجيلك اباركلك انتي و باسل .
غرام : انا بتصل بيكي علشان اقولك اننا مسافرين الساحل الشمالي دلوقتي نقضي عشر ايام هناك .
جميلة : فجأة كدة ؟!!!
غرام : ايوه يا ماما باسل فاجئني بالسفر لما صحينا .
جميلة : مفاجأة حلوة قوي !!!! طيب يا حبيبتي مادام مبسوطين انا كمان هكون مبسوطة .
غرام : ربنا يخليكي ليا يا ماما يا حبيبتي .
جميلة : ويخليكي يا قلبي ، باسل جنبك ؟
غرام : ايوه .
جميلة : ادهولي ابارك له .
باسل : ازيك يا طنط ؟
جميلة : الله يسلمك يا حبيبي ، خلي بالك من غرام يا باسل ، دي بنت عمري ، غرام كل حاجة في حياتي يا باسل .
باسل : في عينيا يا طنط ، متخافيش علي غرام معايا .
جميلة : طيب يا حبيبي ربنا يسعدكم ربنا يسعدكم يارب .
شيماء من امام شقة باسل وغرام …
تدق جرس الباب كثيرا دون رد ثم تخرج هاتفها وتتصل بباسل !!!
يرد عليها باسل وتسأله شيماء : ايه يا باسل كل ده نايمين ؟!!!
باسل : لا يا ماما ده انا اخدت غرام وسافرنا .
شيماء : سافرتوا !!! سافرتوا فين يا باسل ؟؟
باسل : نقضي عشر ايام عسل في الساحل .
شيماء : بقي كده يا باسل ؟؟ ده انت عمرك ما عملتها معايا !!!
باسل ” يضحك ” : علشان انتي امي انما هي عروستي .
شيماء : واضح كده ان عروستك هتنسيك امك يا باسل !!
باسل : لا يا ماما ، مستحيل يا حبيبتي .
شيماء : ما انت بدأت اهو من اول يوم اخدتك و سافرتوا من غير ما تقولي .
باسل : بالله عليكي يا ماما مش عايزك تزعلي ومش عايزك تزعليني انا كمان .
شيماء : طيب يا باسل متزعلش ، انا هقفل معاك علشان متزعلش خالص ، ياريت تبقي تتصل بيا وبلاش تنساني يا باسل .
باسل : عمري ما انساكي يا ست الكل ، هتصل بيكي كل يوم .
شيماء : و”المحروسة” قصدي العروسة عاملة معاك ايه يا واد ؟؟
باسل : كويسين يا ماما .
#للكاتب_عادل_عبد_الله
شيماء : يعني مبسوط يا واد ولا لأ ؟
باسل : ايوه يا ماما مبسوطين قوي .