روايات

رواية شهد السلطان الفصل الثامنة عشر والتاسع عشر بقلم الكاتبه نوره عبد الرحمن حصريه وجديده 

رواية شهد السلطان الفصل الثامنة عشر والتاسع عشر بقلم الكاتبه نوره عبد الرحمن حصريه وجديده 

رواية شهد السلطان الفصل الثامنة عشر والتاسع عشر بقلم الكاتبه نوره عبد الرحمن حصريه وجديده
هدى بألم كنت بالجنينه ..
دفعها بقوة لترتمي على السرير.. وجالا في الغرفة بغضب وقال اخر مره اسألك كنتي فين..
هدى قولتلك كنت في الجنينه ..انا هتخمد تمددت وارادت النوم.ليشدها من شعرها بتستهبلي يابت عزام كنتي فين متنطقي ..
هدى بالم امسكت يده التي تقبض شعرها سيبني سيبني يابكر اه انت بتوجعني..دفعها بقوة وغضب جحيمي..وغادر وهو يهدر يارب الصبر ..الصبر يارب..

هاله مالكم يابني
بكر….غادر دون ان يجيبها..
اسرعت لتجد الاخرى متكورة على نفسها و تبكي بقهر..
______

 

 

في اليوم التالي..
شهد كانت تجلس بغرفتها شاردة حتى قطع شرودها طرقات على الباب وكانت امينه..
امينه اقدر اخش..
شهد تعالي ياامينه..
جلست بجانبها انا جايه اودعك..
شهد تودعيني ليه انتي رايحه فين..
امينه سلطان طلقني..وهمشي من هنا
شهد بشهقه..طلقك كيف وليه.
امينه اني جيت عشان احكيلك كل حاجه ..
زمان..سلطان لقاني سايحه بدمي فى الجبل..لتكمل بدموع ابويا واخواتي ضربوني ولما قطعت النفس ابوي قالهم يرمون في الجبل..
شهد بدموع ليه ..ليه عملو اكده..
امينه كنت بحب واحد واتفقنا عالجواز اني كنت بدرس في بيت عمي بالقاهره..وفيوم تعبت…وجي ياسر يزورني ومكنش في البيت الا انا وبنت عمي سهى..سهى قالت هتنزل تقول للبواب يجيب حجات ناقصه للبيت.بعدها معرفتش ايه اللي حصل ياسر اتهجم عليا.وحاول يغتص***..بس اني قدرت انجد روحي ضربته على راسه بالفازة واغمى عليه..بس بلحظه حسيت بضربه على نفوخي وبعدها محسيتش بحاجه..الا وهدومي متقطعه وحوليا دم..ومعرفتش اعمل ايه.. بعديها..اتاكدت ان ياسر عمل عملته وهرب
شهد يامصيبتي ..وعملتي ايه..

 

 

امينه معرفتش اعمل ايه…ياسر هرب ومعرفتش بعدها راح فين..وانا رجعت البلد..ومحدش عرف باللي جرالي الا سهى..كان ابن عمي عماد بيحبني وعايز يتجوزني بس انا كنت رفضاه لحد مافيوم جالي ابن عمي ووراى صور لابوي واخواتي وانا بحضن ياسر معرفتش ايمتا اتصورت ولا مين اللي صورني ومين اللي عمل اكده كل شكي كان بيدور حولين ياسر.اول ماقولت لسلطان حكايتي صدقني وساعدني بعد ماخدني المشفى ..وعرفت بعدها اني لسه بنت ومحدش لمسني.. وراح اتكلم مع ابوي واخواتي واقنعهم انه هيتجوزني ويسترني وخدهم للدكتور اللي فحصني واتأكدوا ان محدش لمسني..وبعدها عشان مينزلش راس ابوي قدام اهل البلد اتجوزني قدام الناس كلاتها. ابوي كان مضطر يوافق عشان شكله قدام الناس…وبعد الوقت ده كله عرفت ان اللي ورى كل اللي حصلي سهى بنت عمي عشان كانت بتحب عماد ابن عمنا وكانت عايزاه يكرهني..حطت لياسر حاجه في القهوه وهو بعدها معرفش يتحكم بنفسه..وحصل اللي حصل..
شهد وانتي عرفت ده كل منين..
امينه سلطان دور عالحقيقه ولما اتأكد ان كل حاجه توصله لسهى راحلها..ولقى انتقام ربنا منها.
شهد كيف ..
امينه لقاها مريضه كلى بتغسل كل مده ومده ..ولما سألها كان الندم بينهش فيها وعايزاني اسامحها ..واعترفت بكل حاجه..لاهلي ..ولسلطان..
شهد وانتي هتعملي ايه دلوقتي.

امينه مش همعمل كفايه اني طلعت طاهره قدام ابويا واخواتي اني مبسوطه قوي..حاسه اني اتولدت من جديد..الحمد لله
شهد ربنا يسعدك ياامينه انت تستهالي كل خير
شهد بس انا لسه مش فاهمه اطلقتي ليه..
امينه اطلقت عشان عمري ماكنت مرات سلطان هو خدني وسترني..وحافظ عليا..وكيف ما وعدني جابلي حقي…وكل الوقت ده كنت ليه كيف اخته بالضبط ومحصلش بينا حاجه…
شهد بسعاده انتي بتتكلمي صح..
امينه بابتسامه ايوه اطمني ياشهد
شهد وانتي هتروحي فين..دلوقتي..

 

 

امينه بابتسامه هروح الحق اللي فات من عمري..ياسر رجع وعايز يصلح غلطه..وقالي انه لسه بيحبني وشاريني..وسلطان قالي لازم اديله فرصه.عشان هو تعذب قوي عشان يلاقيني ويوصلي ..واني قررت اديله الفرصه دي عشاني وعشانه..
شهد يعني مش هشوفك تاني..
امينه لا ايمتا ماحبيتي تشوفيني هتلقيني معاكي..
شهد بحزن هتوحشني..قوي..
امينه وانتي كمان بس هاا مش هوصيكي على سلطان..

شهد سلطان بعنييا..بس هو متغير عليا ..بقاله مده.
امينه متغير كيف دنا بشوف حبك فعنيه..
شهد بجد انتي شايفه اكده..
امينه ايوه والله..
شهد اومال ليه شايفاه بيبعد عني.. ..
امينه يمكن عشان بقاله فتره مشغول..بيا وبمشاكلي..انتي ضبطي روحك اكده واتحركشي بيه..
شهد بحرج بس يعني انا بتكسف..
امينه يابنتي ده جوزك .مش لازم تتكسفي…
شهد احمرت وجنتيها حاضر..
امينه يللا اني هامشي اصل سلطان مستنيني تحت ..
شهد هتروحي دلوقتي..
امينه ايوه بس قلت اودعك الاول لتحتضنها وتنزل معها وودعت امينه الجميع وغادرت مع سلطان الذي لم يلتفت لشهد ولكنه مازال عاقد حاجبيه يفكر بشيء ما وهي لاتعرف مالذي يشغل تفكيره..
مر الوقت سريعاً..
كانت شهد قررت ان تتمم زواجها من سلطان في هذا اليوم
ارتدت قميص نومي فضي اظهر مفاتنها..نثرت شعره الغجري..وتعطرت لتمتلأ الغرفة برائحة عطرها الجميله…وقفت امام المرآة تتفحص نفسها هل ينقصها شيءً ام لا حتى سمعت صوت سيارته اسرعت لتراه وابتسمت بحب …لتشعر فجأه بشخص يكتم انفاسها..

 

 

حاولت الافلات منه الصراخ دون جدوى
دموعها تتناثر لا تستطيع التفوه بكلمه..
كانت خطوات سلطات تضرب مسمعيها وهي تحاول افلات نفسها ..فور شعور المجهول بدخول سلطان دفن وجهه بعنقها ..
حتى فتحت الغرفه دفعها الرجل لتسقط على السرير وسط صدمه سلطان الذي اسرع الى الشرفه ليتبع ذلك المجهول..
لكنه كان قد قفز من الشرفة وهرب تبعه سلطان بخفه لكنه لم يلحق به اطلق الرصاص عليه..سمع الحرس.اطلاق الرصاص. ليجتمع جميع الحرس مع خروج سلطان بغضب جحيمي تغطو وتطلعولي ابن ال*****اللي كان هنا…فاهمين..
حاضر يابيه..
سلطان بغضب غورررررروا
اسرع الحرس يبحثون عنه ليصعد الاخر..الى الغرفه بغضب جنوني..
نعمه في ايه ياسلطان ايه اللي حصل..
لم يجبها كان يعميه الغضب.وماشاهده يتكرر امام عينيه ليزيد جنون وغضبا .فتح باب الغرفة ليجدها متكورة على نفسها ولاول مرة يراها ترتدي هكذا..ليزيده ذلك غضبهو اشتعالاً..
اسرعت لتحتضنه بخوف..فهو امانها وقالت بخوف سسلطان.انا خ..

شد شعرها وابعدها عنه
اشششش اسكتي..دار حولها ليقول بجمود..كنتي حرماني منك ودلوقتي لابس ومتزوقه لحد تاني ولا وبؤضتي كمان يافا*****
شهد بارتجاف وغضب انت
سلطان شد شعرها بقوه واستنشق عبيرها
شهد بالم سسلطان سسيب ششعري .
سلطان بهدوء مميت ليه..وهو يشده اكثر

 

 

شهد بتوجعني..اه.سيبني..
سلطان وانتي موجعتنيش ..اياك
شهد انت انت بت..اه سيب شعري..
سلطان مين ده
شهد سيبني ..سيبني حرام عليك.
شدها من شعرها اكثر انا بسالك مين اللي كنتي بحضنه .
شهد اه سيبني
سلطان بجنون مين حبيب القلب اللي لابساله ومتزوقاله اكده هااا وهو يشد شعرها بقوه..وجنون
شهد بصراخ اجنتت..ان
سلطان انطقى..علا صراخها بالم اثر شده لشعرها وجرها خلفه التقط تلك الملائة ورماها عليها ..هادرا عارفه لو حته من جسمك بانت واحنا نزلين هكرهك عيشتك..

شهد انت انت….
لم تكمل كلماتها ليجرها من شعرها ويمشي وهو ينزل الدرج .لم تردعه صرخاتها..
سهام وقفت تتفرج بشماته..
نعمه اتجنتت ياسلطان اتجننت ..ايه اللي بتعمله..
بابتسامة جنونيه اي ياحجه راجل وبيربي مراته ..جديده في البلد… اياك..
نعمه سلطان..
لم يكترث لها ليجر الاخرى خلفه وسط صراخها الذي دووى في القصر كله..
نعمه هتاخدها فين ياسلطان عشان خاطري سيبها..
سلطان بجنون وضحكة مخيفه السرايا السوده فاكراها …ياحجه…فاكراها….
نعمه يامصيبتي..سلط
سهام بابتسامه شامته ربنا يرحمك ياضرتي….

 

 

سلطان اقسم بالله لوحد اتدخل لطربق البيت فوق نفوخكم …لا البيت ده ايه.البلد.باللي فيها..
ولو عايزه سلامتها ياحجه نعمه محدش يعرف باللي جرى..
نعمه هي عملت ايه طيب..
سلطان مالكمش صالح ..

فتح باب السيارة ودفعها داخلا بكل عنف ليجلس بجانبها…
استجمعت شتاتها وحاولت الخروج من السياره وإنقاذ نفسها ..لكن الاخر باغتها بصفعة قوية ليرتطم رأسها بنافذة السياره نزف أنفها وشفتيها الدماء لتتناثر ويغمى عليها…
وووووووو

19
بكري كان يجلس خلف مكتبه متعبا بسبب تلك التي تتصرف بغموض في الاونه الاخيره..حتى قطع شروده تلك العجوز دخلت مسرعه على عكازها..
نعمه الحقني يابكري مصيبه.يابني .
بكري نهض بقلق مصيبة ايه….
سلطان شكله اتجنن..خد مراته بت منصور السرايا السوده..
بكري بصدمه انت بتقولي ايه…
نعمه حصله يابني بدل مايضيع البت..

بكري بتوتر متقلقيش انا هتصرف..جميع اشيائه وهم بالمغادره
نعمه انا هجي معاك…
بكري لا انتي روحي البيت وانا هتصرف..
_________

 

 

شهقت وهي تشعر بالماء البارد يغرق وجهها وجسدها..فتحت عينيها بصعوبه ..لتجد نفسها ملقاة على الارض في غرفة بارده تملأها الاتربه رفعت نظرها لتجده يرمقها بنظرات حاده..
حاولت النهوض ولم تستطع فكل انش بجسدها يؤلمها اجهشت بالبكاء وهي تتذكر عندما كان يجرها من شعرها ونزل بها الدرج امام الجميع..اما الاخر بقي يرمقها بنظراته جسدها المرتعش امامه..شعرها كل شيء كان يحبه فيها..لكنه لم يعد يراها تلك الفتاه البريئه التي ارادها بشده فقد اصبح يشمىز منها وكره حتى فكرة انها زوجته فهي بنظره خائنه استغلت غيابه واتت بعشيقها في منتصف الليل ليختلي بها…اغمض عينيه يتجرع مرارة هذا الشعور بالم بالغ..حتى سمع صوتها المرتجف الذي غرز خنجره بصدره..سسسلطان..
اقترب منها بخطوات هادىه نظراته دبت الرعب بقلبها ..زحفت تحاول الابتعاد عنه ..جذب شعرها بقوة ليدوى صراخها ذاك القصر المهجور رفعها لتصبح مقابلة لها ..ببكاء سيبني انا معملتش..حاجه والله..

شد شعرها اكثر هامسا بفحيح مخيف عارفه كل اللي عملتوا فيكي ده ولا حاجه ..مع اللي هتشوفيه …شد شعرها اكثر صرخت بالم ليهدرا بجنون اصرخي ايواا اكتر واكتر سمعيني مش سامع وهو يجرها من شعرها اكثر يحركها يمنا ويسارا حتى رماها ارضاً صفعات توالت لتشعر بخدرا في رأسها..صوتها اصبح خافتاً
سسسلطان …
شششششش مش عايز اسمع حاجه الا صريخك فاهمه ..
بخفوت سسلل ل
ليردف بضحكة مخيفه عارفه جسمك ده يا**** هعمل فيه ايه..هخلي كل حته فيه تصرخ اخرج سوطا….

 

 

صرخت بخوف وهي تسمع صوت السوط في الهواء توسلت برجاء متعملش اكده ياسلطان .لم يابه لها كل مايراه هو مظهرها وهي بين احضان ذاك القذر..حتى استقر سوطه على جسدها لتتوالى عليها الضربات ..ليسمع صوت الباب يفتح دخل بكري بسرعه ليصدم مما رأها ادرا وجهه عنها وهي شبه عاريه…تغطي جسدها الدماء ولا يتحرك منها سوى حدقت عينيها..
سلطان بغضب جنوني ايه اللي جابك..

بكري بهدوء محاولا امتصاص غضب الاخر عايزه اكلمك..
سلطان وارجع مكان ماجيت..
بكري استجمع شجاعته ومشى نحوه دون النظر لها ليعطي الاخرى ظهرا وينظر لعيني الاخر الذي يسودها الغضب..هنتكلم بحاجه مهمه..
نفض يده بحده قولتلك مش فاضي..
جره معه ليخرجا من تلك الغرفة..ليهدر سلطان متفرحيش رجعلك احنا لسه معملناش حاجه..
بكري اي اللي هببته ده..
سلطان مالكش دعوه.
بكري في حد عاقل يعمل في مراته كده..
سلطان بغضب وانا مجنون مش عاقل وانت خابر عملت ايه..
بكر مش قولنا نتاكد الاول ..
سلطان بغضب اتاكدت اتاكدت يابكري .
بكري سلطان دي بت ناس..

 

 

سلطان بسخريه بت الناس اللي بتقول عنيها بت ناس..جايب راجل بنصاص الليالي باوضتي..ولابساله اللبس اللي انت شايفه ده..
بكري اسالها..خليها تدافع عن نفسها..يااخي حتى المحكوم اعدام يدوله فرصه يدافع عن نفسه.

دفعه سلطان بجنون هتعمل اكده لو كنت مكاني..
بكري..
سلطان بجنون وهستريا انطق اتكلم..هتعمل اكده..
بكري…
سلطان بقالي اكتر من عشرة تيام بتجيلي رسايل بتقولي ان مراتي بتخوني وانا بكدب..ده اللي بيبعتلي الرسايل عارف حجات مابينا محدش يعرفها ورغم كل ده سكتت وقعدت ادور عشان بس ااكد لروحي انها مظلومه….لحد ماشفت الرسايل بعنيا من موبايلها بس للاسف معرفتش مين صاحبها حتى هو بيكلمها كل مره بنمره جديده..وسكت قولت اكيد في حاجه غلط..قولت اتأكد لانها كانت بتمثل الدور كويس دور بنت الناس الطاهره الشريفه..بس خلاص فاضت بيا ياود عمي ..تجيب راجل غريب بيتي وهي عارفه ومتأكده اني هغيب يومين ..لا وكمان واخداه بالاحضان. صبري نفدذ خلاص ..
بكري ياسلطان ..
سلطان بحده لو مراتك عملت اكده هتعمل ايه..هتصبر زي متطلب مني اكده.
بكري…
خرج صوتها المتقطع وسط شهقاتهت وهي تلتحف بالملأة تغطي جسدها وتستند على الحائط بتعب محصلش ..مخنتكش ياسلطان والله معمل .لتسقط ارضا ويغمى عليها..
وبعد مرور اسبوع…
في منزل سلطان..

نعمه مراتك فين ياسلطان..
سلطان بسخريه خرجتها سياحه يومين ..
سهام ابتسمت بحقد..
نعمه بتهديد والله لوجرالها حاجه مها…
سلطان متكمليش عشان انا مبتهددش..ياحجه..
نعمه تغيرت قوي وبقيت قاسي…
سلطان ببرود متغيرتش انا رجعت لاصلي اللي تربيت عليه..
نعمه البت عملت ايه طيب…
سلطان تجاهلها انا ماشي ..
______

 

 

بكري.اطلعي..
هدى بصدمه بكري.انت عرفت اني هنا كيف.
اطلعي مفيش وقت..
صعدت بسرعه معه ليوقود سيارت بسرعه ويختفي عن الانظار بالقدر الذي كانت سعيده لقدومه بالوقت المناسب..وانقاذها بالقدر الذي كانت خائفة منه ومالذي سيفعله بها..الان
ركن السياره امام المنزل..وحل الصمت لثواني معدوده قبل ان تتكلم..
هدى بخوف بكري اني..

بكري بهدوء وغضب مكتوم مش عايز اسمع حسك انزل واطلعي اوضتك طوالي..
هدى انا والله يابكر..
بكري بصراخ انزلي..
اسرعت بالنزول وهي لا تدري مالذي ينتظرها ..لتصعد غرفتها بسرعه…
ووووووو
____

 

 

في السرايا السوده..
كانت مستلقيه على سريرها مع الوقت شفيت جراح جسدها ولكن هل سيشفى قلبها ..وهل ستعود كما كانت..قاطعت شرودها الممرضه..وقت الدوى هتاخدي الدوى عشان تنامي..
اومأت برأسها باستسلام فكيف ستهرب من هذا المكان الخالي قصرا بين الجبال يحيطه الحرس من كل مكان .. وهي تأخذ الدواء تجمدت اوصالها وهي تسمع وقع خطواته فهي منذ ذلك اليوم لم تره..لتصدم فور رؤيته يب…

يتبع…
عشان تشوفي باقي الرواية بسهوله 👇
باقي الرواية بينزل هنا

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
0

أنت تستخدم إضافة Adblock

انت تستخدم اضافة حجب الاعلانات من فضلك تصفح الموقع من متصفح اخر من موبايلك حتي تقوم بتصفح الموقع بشكل كامل