روايات

رواية أنتَ نوري الفصل الاول بقلم الكاتبه رنا محمد حصريه وجديده 

رواية أنتَ نوري الفصل الاول بقلم الكاتبه رنا محمد حصريه وجديده 

رواية أنتَ نوري الفصل الاول بقلم الكاتبه رنا محمد حصريه وجديده
-أمي انا ذاهبه
-أمي أنا ذاهب
-نعم حبيبي انتبه علي نفسك
نظرت لها بكسره لما تُعاملني هكذا ماذا فعلت لها لما تُعامل أخي بطريقة حنونه وأنا لا لماذا
-في اي يا روزي نفس المضوع صح
نظرت لها بدموع مجتمعه في عيني
-نتكلم بعدين
بعد إنتها الدوام
-مهلاً انظروا من أتت انها روز هيا لنضحك قليلاً
-كيف حالك يا متوحده لما يديكِ ترتعشان هكذا هل أحضر لكِ دواء المجانين هههه أنتِ فعلاً مثيره للشفقه
-لا تستمعي لهم روزي هيا بنا لنذهب
-اه أشعر بصداع شديد
-ممكن نروح لدكتور
-لا همشي وأخد أي حاجه بعدين وإن شاء الله هكون بخير
-ماشي خلي بالك من نفسك في أمان الله
-أمي لقد عدت هل حضرتي الطعام
-جهزي الأكل أخوكي علي وصول
-بس ماما أنا جعانه برضوا وعندي صداع ومش قادره
-هو انتِ أصلاً بتعملي حاجه وايه عندك صداع بلاش الدلع ده أنا عارفاكي كويس ملكيش فايده يا رتني ما خلفتك وخلفت ولد مكانك اه وقبل متروحي تعيطي في الاوضه جهزي لأخوكي الاكل الأول
جهزت الأكل والصداع بيذيد ومش عارفه أعمل اي
-بابا انا عندي صداع متعرفش حاجه للصداع
– بلاش دلع وكلي ونامي مش ناقصين دلع بنات
خدت حباية للصداع ونمت وصحيت تاني يوم متأخر لقيتها صحته وسبتني او نستني
-إتأخرتي ليه لسه الصداع عندك
-لا راح يلا
واحنا راجعين حسيت إن الصداع رجع تاني ومسكت راسي بوجع
-مالك روزي الصداع رجعلك ولا اي نروح للمستشفى احسن
-ماشي يلا نروح
-يا دكتور أنا صحبتي بيجيلها صداع ديماً ومش عارفين السبب
-لازم تعملوا تحاليل علشان نعرف السبب
-روزي معتقدش إن أهلك هيدوكي فلوس تعملي تحاليل صح
-متخافيش أنا كنت بدبق مصروفي ومعايا فلوس التحاليل يلا
بعد إنتهاء روز وصديقتها ذهب كلاهما الي منزلهما
-ماما انا كل شويه يجيلي صداع وروحت للدكتور و…
-دكتور اي الدلع الي وصلتي ليه ده روحي من هنا علشان مش أتعصب عليكي
تاني يوم كان أجازه لقيت صاحبتي بعتالي مسج بتقول أنا مش مستحملاكي حياتكي كلها حزن وأنا مش ناقصه فالأحسن نبعد ومتكلمنيش تاني
-لماذا يعاملني الجميع بتلك الطريقة أنا لست سيئة لهذه الدرجه فقط اردت شخصاً واحداً علي الأقل يحبني كما أنا بشخصيتي الأنطوائيه الحساسة زاد البكاء زاد الغرق قلبي يتألم وروحي تحترق انا أسفه إن فعلت شيء لا يفترض بي أن أفعله لكني لا أقدر علي تحمل كل هذا لستم الوحيدين السبب في تدميري بل جميع البشر أنا أُقول إن هذا العالم ليس مُناسب لي أنا أراه بشكل وهو بشكل أخر أنا لا أستطيع لا أستطيع تحمل كل هذا يا الله أنا…كُسرت لقد كسر قلبي وتلاشت روحي مع كل صدمه ألقاها أشعر أني بين عالمين عالم الواقع الُمر وعالم الخيال الذي أريد أن أعيشه ما كل هذا الألم يا قلبي إهدأ قليلاً اللهم لا تعلق قلبي بأي أحد إلا بك يا الله.
-غلقت مذكراتها وعيناها علي تلك الجملة و تنهدت بوجع سمعت هاتفها يرن.
-السلام عليكم من معي
-وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته أنا الدكتور نتيجة تحاليلكي طلعت ممكن تيجي علشان مش هعرف أتكلم على التليفون
-تمام
-ماما أنا خارجه
-………
كالعاده لن ترد على فهي مشغوله مع أخي والتليفزيون
-التحاليل طلعت كويسه ولا اي
-الحمدالله طبعاً كوني واثقه من ربنا ومتزعليش من الابتلاء مش عارف اجبهالك ازا بس انتِ عندك كانسر
نظرت له بصدمه ويدها ترتجف ودموعها تسقط دون أن تشعر
-مش تقلقي انتِ لسه في الاول ونسبة الشفاء كبيره وهو معدش زي الاول وفي ناس كتيره بتروق منو مش تقلقي لازم نبدأ رحلة العلاج من بكره روحي دلوقتي وتعالي بكره مع ولي امرك
-تمام
ذهبت روز الي المنزل وفي داخلها تقول هذا هو ابتلائي علي من أكذب لن أُشفي أبداً سأعيش أخر أيام حياتي بسعاده لن أعيش وشعري و حاجبي يتساقطان بسبب العلاج الذي لاجدوي منه سوى الالم لن اقول لاحد.
-السلام عليكم ماما
-وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته ابنتي الحبيبه
-بجد يعني بتحبيني
-طبعاً وفي خبر جميل متأكده انك هتحبيه متقدملك واحد غني اوي وهيعيشك ملكه
-اي يعني ده كله علشان واحد غني انا مش موافقه
-وانا مطلبتش موافقتك انا ببلغك هو مستعجل و الفرح بعد بكره روحي
ذهبت روز الي غرفتها باكيه يبدو ان هذا اليوم لن ينتهي فيه البكاء
-مالكي ياروز انتِ كده كده مي*ته فعادي لما تنفذي الي هما عوزينه كوني كما اهلك يريدون حتي وان كان علي حساب نفسك لم يعد هناك ما أخسره لقد فقدت كل شىء بالفعل ابتسمي فأنتِ قريباً ستذهبين للطيف الخبير
تزوجت روز وذهبت مع زوجها الي المجهول بنسبة لها…..يتبع

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
0

أنت تستخدم إضافة Adblock

انت تستخدم اضافة حجب الاعلانات من فضلك تصفح الموقع من متصفح اخر من موبايلك حتي تقوم بتصفح الموقع بشكل كامل