
رواية زوجي الشـ,ـبح الفصل الثالث عشر والاخير بقلم نور محمد حصريه وجديده
عصام بص عليه وبلع ريقه بخوف كبير وزياد زادت ابتسامته بشر اكبر وضـ,ـرب رصاصه تجاه عصام بس فجأه حدث الصدمه الغير متوقعه
وعم الصمت المكان وزياد وقع المسدس من ايده بصدمه كبيره وجرى بسرعه وهو بيصرخ برعب كبير وقال:لاااا مستحيل بابا
وقع حمزه على الارض بعد ما اصابته رصاصه زياد في كتفه وقريب من القلب وعصام وياسين بصوا عليه بصدمه كبيره
وذياد جرى عليه برعب وقال:بابا انا اسف مكنش اقصدك انت ليه عملت كده ليه؟
حمزه بتعب:علشان احميك يابني صدقني انا كل اللي عملته ده من خوفي عليك انت حته من وقلبي وروحي كمان ياذياد
ذياد بدموع:وانا مسامحك والله مسامحك بس متسبنيش لوحدي انا محتاجك جنبي والنبي مش عاوز اخسرك
حمزه بتعب ودموع:كفايه يابني انا انا بحبك اوي ياذياد وعمري مافضلت احمد عليك كونت بحبكم قد بعض صدقني و
قاطعه ذياد بدموع وتأثر:مصدقك والله مصدقك بس متسبنيش انا مش عاوز غيرك خلاص انا هعمل اللي عاوز مني والله ومش هعصي كلامك ابدا بس خليك معايا انا محتاجك اوي يابابا
حمزه بتعب اكتر:مش هسيبك ياحبيبي انا روحي دايما معاك انت واخوك كمان خلاص اهدي وبطل عياط مينفعش راجل قوي زيك يعيط كده زي البنات
ابتسم زياد وسط دموعه الكثيره وقال:انا بحبك اوي يابابا ومحبتش حد قدك والله رغم كل شئ بس انت اول شخص انا احبه اوي واتعلق بيه من صغيري خلاص انا هسلم نفسي لشرطه علشان اتحاسب على اللي عملته كله بس انت متسبنيش لوحدي والله انا همـ,ـوت بدونك
نزلت دموع حمزه بغزاره عليه وقال:وانا كمان بحبك اوي ياحبيبي ومستحيل اسيبك تاني لوحدك ابدا
وهنا ذياد حـ,ـضن ابوه بقوه وخوف وياسين اتصل على الاسعاف بسرعه وعصام كان بيحاول يهدي ريم وهي منهاره سبب اللي شافته قدامها
وبعد وقت وصلت الاسعاف واخدوا حمزه معاهم وذياد اصر انه مش هيسيبه قبل مايطمن عليه
وبعد ساعات في المشفي حمزه دخل العمليات وذياد كان قدام غرفه العمليات وهو خايف وقلقان اوي على بباه فقرب منه ياسين بشفقه وقال:اهدي ياذياد حمزه قوي وبأذن الله هيبقى بخير ادعي ليه انت بس
ذياد بص عليه بدموع وحـ,ـضنه بقوه وندم وقال:انا اسف ياعمي ارجوك سامحني انا ندمت وعرفت غلطي كله كمان سامحني وانا هبعد عن ريم اوعدك
ياسين بشفقه وحزن على حالته:خلاص اهدي انت كمان اتظلمت اوي يابني انا حاسس بيك عشت في الدنيا بدون هويه او اسم قدام الناس واكيد اتعذبت كتير علشان كده انا مسامحك اهدي
ذياد بدموع:شكرا ياعمي شكرا اوي
حضرت ريم بقلق وقالت:بابا عمي حمزه بقى كويس مش كده
ياسين بص عليها بشقفه وقال بحزن:ان شاء الله هيبقى بخير ياريم تعالي ياحبيبتي في حـ,ـضن بابا
جرت ريم وحـ,ـضنت بباها بقوه وخوف وذياد بص علي حالتها بشفقه وندم وقال:انا اسف ياريم ظلمتك معايا بدون ذنب يابنت عمي انا اسف اوي سامحيني
ريم بدموع:انت مش احمد حبيبي احمد مستحيل يعمل كده في بباه
ذياد بدموع وحزن:ايوه انا مش احمد حبيبك علشان كده انتي طالق ياريم انا خلاص عرفت غلطي كويس وبعد ماهطمن على بابا هروح اسلم نفسي لشرطه
ريم بصت عليه بدموع وبدأ عقلها يستوعب الحقيقه وعصام كان بيبص عليها بشفقه وحزن
وبعد ساعات خرج حمزه من غرفه العمليات والحمد لله تم اخراج الرصاصه بأمان من كتفه وبقى كويس فذهب ليه زياد بفرحه وقال:حمد لله على سلامتك يابابا اهو انا دلوقتي روحي ردت فيا تاني بجد الحمد لله انك بقيت بخير ياحبيبي
حمزه بتعب:الله يسلمك لقلبي العمر كله ياحبيب بابا انا قولتلك مش هسيبك تاني ياذياد وبأذن الله هعوضك عن كل شئ فات
ذياد بحزن:مش هينفع دلوقتي يابابا انا قررت اروح اسلم نفسي لشرطه لازم اعمل كده الاول علشان اقدر اكمل حياتي وانا مرتاح
حمزه بص عليه بحزن كبير بس سكت لان ذياد عنده حق فعلا
وبعد ايام حمزه بقى احسن بكتير وذياد سلم نفسه فعلا لشرطه بس بشرط انه ميعترفش بقتـ,ـله لاخوه احمد لانها بقت قضيه قديمه وتقيده انها كانت مجرد حادث عادي وقتها
وذياد وافق واعترف انه خطف ريم وكان بيستغلها و كمان محاول قتـ,ـل عصام واتحكم عليه بالسجن لمده عشر سنين وحمزه كان حزين جدا عليه بس ياسين وقف جنبه وحاول يهون عليه
وعصام كمان بدأ في علاج ريم من اول وجديد وبقت تتحسن معاه بسرعه وقربوا من بعض اوي وريم بدأت تحبه وتتعلق بيه كمان
وفي يوم عصام اتقدم لريم تاني وياسين كان فرحان جدا وريم كمان وافقه وكان فرحانه بالخبر ده
وبعدها عملوا فرح كبير وحلو اوي في قاعه كبيره
عصام بحب:بس ايه القمر ده انتي جمالك سحر عيوني ومبقتش قادر اشيلهم عنك
ريم بكسوف:شكرا ياعصام وانت كمان طالع حلو اوي النهاردا