روايات

رواية طلاق غيابي الاقتباس الأول والثاني والثالث بقلم الكاتبه أماني سيد حصريه وجديده 

رواية طلاق غيابي الاقتباس الأول والثاني والثالث بقلم الكاتبه أماني سيد حصريه وجديده 

رواية طلاق غيابي الاقتباس الأول والثاني والثالث بقلم الكاتبه أماني سيد حصريه وجديده

حرام عليكى يا مريم ده مطحون فى الشغل

ـ ربنا يستر ومايكنش متجوز هناك عشان كده خايف انك تسافريله

ـ يا شيخه حرام عليكى هو عنده وقت يكلمنى عشان يتجوز

ـ يارب ياختى اطلع سيئه الظن بس بقولك ايه افرضى فعلاً طلع متجوز هناك هتعملى ايه وقتها

ـ ده انا اقت*له فيها

ـ هبله هو اننى تقدرى تقت*لى نمله لما تمو*تيه ، عموماً لو منزلش السنه دى انتى لحى عليه إنك تسافريله

ـ لا انا بفكر اجدد البطاقة واطلع بسبور سفر واسيب العيال لماما واعمله مفاجأة واسافرله

ـ تصدقى فكره حلوه اعمليها

ذهبت بعد ذلك كوثر واخذت الاولاد وعادت لمنزلها مره أخرى

مر ثلاث ايام وذهبت كوثر مره اخرى برفقه مريم لتستلم البطاقة الجديدة ولكنها لم تجدها وجدت فقط بطاقه مريم ذهب للموظف المسؤول وجدتهم لم يقوموا بتجديدها لانها مطلقه من سنتين

وقفت كوثر لحظات مصدومه تحاول استيعاب ما يقوله ذلك الموظف لها

تحدثت بصوت يكاد يكون مسموع

ـ لو سمحت حضرتك ممكن تتأكد مره تانيه اكيد في غلط انا متأكدة

ـ يا مدام مافيش مجال للغلط هنا كل حاجه متسجله على السيستم اسمك وبياناتك كلها موجوده عليه ازاى حضرتك مش عارفه إن جوزك مطلقك اللى بيحصل ده تزوير فى اوراق رسميه

اخذتها مريم من يدها

ـ بقولك ايه تعالى طيب نجرب نطلع قسيمه جواز ولو مطلعتش يبقى كلامهم صح ويمكن ده السبب اللى مخليه مابينزلش ورافض إنك تسافريله

كانت نظرات الضياع فى عين كوثر واضحه تحاول أن تتعلق بأى أمل وأن يكون كل ذلك مجرد خطأ او تشابه اسماء

بالفعل ذهبت كوثر لاخراج قسيمه الزواج ولم تجد غير قسيمه طلاق

وقتها تأكدت أن زوجها بالفعل قد طلقها

حقا ؟!

هل طلقها زوجها وتركها ورحل وترك لها المنزل ومسؤولية الاولاد

ماذا فعلت له كى يفعل بها هذا لما تركها معلقه بذلك الشكل ؟

لو لم يكن يريدها لما لم يبلغها

امسكت الهاتف وكادت أن تتصل به لكن مريم اخذت منها الهاتف

ـ انتى هتعملى ايه

ـ هتصل بيه أعرف ليه عمل كده معايا وايه السبب أنه يعمل فيا كده ، ده ماشفش منى غير كل خير

ـ اصبرى وفكرى الاول واعرفى ليه عمل كده لو واجهتيه دلوقتي ممكن يقفل تليفونه ومايردش عليكى تانى ويبطل يبعتلك مصاريف العيال ، وهو أصلا يا دوبك بيبعت اللى يكفيكوا بالعافيه

ـ قصدك ايه ارضى بالأمر الواقع

الاقتباس الثاني

الحقوني حد يلحقني ماما مش عايزه تفتح عينها والنبي حد يساعدني

جاءه شاب في أواخر ال عشرينات

طيب بس ثواني اهدي يا قموره اهدي بلاش تعملي كدا

عليا ببكاء :  ماما يا ثائر بيه هي مش عايزه تفوق

وقلبها مفهوش نبض خالص 😭😭

ثواني وجاءه الطبيب وبدأ يتفحصها  وقال له بحزن

اسف علي الي هقوله بس البقاء لله

اخذت تصرخ عليا وهي تمسك في والدتها

لأ لأ يا ثائر خليهم تقوم خليها تقوم هي وعدتني

امسك يدها وهو يحاول بهديها  فا تلقائيا اخذها الي أحضانه

طيب بس انا جانبك اهو  شدت هي علي أحضانه

شعر بأحساس غريب عليه لاول مره يشعر به عندما لمساته

عليا : انا ماليش حد بعديها يا ثائر بيه ماليش انا بحبها اوي

بعد مرور أسبوعين

اتجه ثائر الي غدالغرفه الي استكانت بها عليا. دق الباب وفتحت عليا علي الفور

وقالت بدهشة :  ثائر بيه ايه جابك عندي  انا عايزه اروح اوضتي واوضه ماما.

ثائر : ماينفعش خلاص تقعدي في جناح الخدم انتي هتبقي مرات ثائر بيه المنشاوي

قالت بشهقه : انت بتقول ايه يا ثائر بيه  مش هينفع

ثائر  بمكر : بس لازم يا لولو عشان الناس هتتكلم عليكي ومافيش واحده تقعد مع واحد في بيت لوحدهم وكمان انتي مالكيش حد تروحي عنده

عليا بتردد : مافيش حل غير كدا  و كمان انا انا انا  وانت هنقعد كل واحد في اوضه لوحده

ثائر بسخريه : ليه يا عليا  انا موافق مبدئياً بي لحد ما نتعود علي بعض

وذهب هو ويقول بنفسه : شكلك صعبه يا عليا وانا خلاص ضميتك الي ممتكاتي وهتكوني ليا وبس

عدت  الايام والشهور

عليا وهي تفيق ثائر بدلع : ثائر حبيبي فوق يا ثائر. انت لسا نايم

ثائر فاق وضمها الي صدره. وقال لها : ياااه ايه القمر دا. كل يوم تفوق الي وشك شبه الملائكه يا لولي

عليا بدلع وهي تلعب بشعره : بتحبني بجد يا ثائر زي ما بحبك كدا

ثائر انقض علي شفتيها : اكتر بكتير. من اول ما شوفتك  وانا حبيتك يا لولي بس صبرت عليكي كتير لحد مبقيتي تحبيني انتي كمان

عليا بدموع : بس انا عايزه اخلف منك بالله عليكي بقي يا ثائر تعالي نروح للدكتوره ريهام اشطر دكتوره

ثائر : تمام يا حبيبتي واقترب منها يقبل عيونها الدامعه

في المستشفي

ثائر وهو يحدث الطبيبه ريهام علي انفراد

انتي هتسمعي الي بقولك عليه ولا لأ لازم تقوليها انها مش بتخلف

الطبيه : انت بتقول ايه ي ثائر بيه البنت بتخلف بس المشكله أنها بتاخد برشام منع حمل فا طبيعي أنها متخلفش

فتح هاتفه وهو يريها صوره لابنها المخطوف

ايه رأيك في الولد دا لو قطعوا رقبته  هيبقي شكله احلا صح وأكمل واياك تصوتي أو تعملي حاجه وهما في ثانيه هيخلصوا منه

ريهام بدموع وهي تكتم صوتها : ابني حرام عليكي ايه دا سيبه  هعملك كل الي انت عايزه سيبه

ثائر وهو يتركها : تعملي زي ما قولتلك  و ابنك  هيجيلك سليم وتقو ليلها مافيش اي امل انك تخلفي

وبالفعل عليا اقتنعت أنها عقيمه ليس لها القدره الي الانجاب

وظل يضحك عليها  بعد مرور ٣ سنوات اكتشفت لعبته الحقيره

بتديني برشام منع حمل يا ثائر عشان ماخلفش منك

ثائر : سيبي دا تعالي هنا واقترب منها يريد الهجوم عليها

الاقتباس الثالث

في الليل

قامت ليل منزعجة وتشعر بالخوف الشديد قررت تذهب إلى أمها حتي تنام بين أحضانها لعل تجد الراحة النفسية.

خرجت من الغرفة و ذهبت إلى غرفة والديها

و كادت تدق الباب لكن سمعت جملة أفقدته توازنها

نهال بعصبية شديدة: هل يجب أن أتحمل هذه الفتاة العمياء أكثر من ذلك؟

 

أجاب  مالك : ماذا نفعل؟

صرخت  نهال بصوت عالي: تذهب الى دار رعاية تهتم بالفتيات مثلها لست مضطر أتحمل فتاة ليست ابنتي الشرعيه.

وضعت ليل يدها على فمها حتي تمنع أن يصدر صوتها و كادت تسقط لكن اسندت سندت علي الحائط

صرخ مالك بصوت عالي :أكثر من مرة أقول لا أريد أسمع هذا الحديث مرة أخرى .

نهال: لكن

قاطعه مالك بغضب شديد: لكن كل ما نحن في الآن بسبب ليل، إذا فعلنا مثل ما تقولي سوف نخسر كل شي ،كيف و أنا راجل أعمال شهير أرسل ابنتي إلي دار رعاية؟

و أكمل الحديث و هو يبتسم بشر: لكن نستطيع فعل أشياء آخرى، نتخلص منها بدون أن يعلم أحد شي.

نهال بعصبية: إذا لماذا لم ترحل من هذا العالم ؟أنا اعطي لها جرعة الدواء زائدة حتي ترحل إلى الأبد، بالتأكيد هذا الطبيب لا يفهم شي لأنها حتي الآن على قيد الحياة.

مالك ببرود: بفضل هذا الطبيب حتي  هذا الوقت مازالت ليل

فاقدة البصر و فاقدة الذاكرة.

كانت تسمع ليل الحديث  وهو  مثل الخنجر المسموم

كيف حدث ذلك؟

كيف في لحظة أصبحت كل حياتها عبارة عن كذبة كبيرة؟

هل هي  أيضا  فاقدة الذاكرة؟

الان فهمت لماذا لم تتذكر  شي عن طفولتي؟

الان أعلم

لماذا لم أشعر بحنان هؤلاء الناس؟

لأنهم لم يكونوا أبي و أمي

لكن السؤال

أين أبي وأمي ؟

انتظروووووني

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
18

أنت تستخدم إضافة Adblock

انت تستخدم اضافة حجب الاعلانات من فضلك تصفح الموقع من متصفح اخر من موبايلك حتي تقوم بتصفح الموقع بشكل كامل