
رواية تحطم كبرياء انثى البارت السابع والثامن بقلم الكاتبه سلمي أسامه حصريه وجديده
.. صحيح هو انت عرفت بابي ازاي وشوفتو فين
.. في الحادثه
.. حادثه ايه
..ساعه وفاه والدتك صحيح انا نسيت اعزيكي البقاء لله
.. ايه وفاه مين؟؟ انت عبيط ولا ايه بتقول ايه انت
نظر اليها باستغراب ليقول
.. مش عارف انا قولت حاجه غلط
بدات عيناها تدمع لتقول بصوت مهزوز
.. انت…. انت بتقول ايه
……………….
.. عبير انتي واقفه هنا من امتي
سقطت الدموع من عيناها لتقول
.. الكلام دا بجد يا ماما
.. قالت عفاف بتوتر وخوف
.. كلام كلام ايه
.. ردي عليا انتي عارفه كويس كلام ايه
.. عبير انتي فاهمه غلط اهدي وانا افهمك
.. تفهميني ايه بقا ماهي واضحه اهي زي الشمس كل الكلام اللي عمو حسن قالو صح
..عبير مش كدا والله العظيم دا كداب
………………………..
.. هو انتي عمي حسن مقلكيش انا مش فاهم
.. مقليش ايه هو ايه اللي حصل انا مامي مسافره عشان شغل
.. مش عارف بس ساعه ما شوفت والدك كان حصل حادثه وفي طفل و ست معاه الست توفت والطفل في العنايه لحد انهارده مفاقش
جلست لان رجليها لم تقدر علي الوقوف لتسقط دموعها بقوه
.. انا اسف مكنتش اعرف ان عمي حسن مقلكيش انا اسف بجد ولله مكنتش اعرف
………….
.. كداب ايه انا سمعت كل حاجه بودني انتي ايه شيطانه ابويا ليييه كان عملك ايه
.. انتي مش فاهمه حاجه .. افهم ايه انتي بتقولي ايه اصلا انتي لسه بتبرري ثم نقلت بصرها لحسن لتقول
.. وانت مقولتش كدا ليه من اول ماجيت
.. مكنتش عايز اصعب الدنيا اكتر من كدا
.. تصعبها؟؟! دي جريمه دي ابويا وانت ليه بقا خبيت علي جريمه اخوك دي
.. ماترد يا حسن قول مادمت قولت كل حاجه قول دي كمان قول ليه
………………
.. استندت خديجه علي المكتب لتأخذ حقيبتها وتذهب
.. طب استني طيب رايحه علي فين
لم تنصت له وذهبت ليأخذ الچاكيت ويذهب ورائها
.. طب قوليلي طيب رايحه فين دلوقتي
.. سيبني لوحدي يا كريم لو سمحت
.. لا انتي هتسوقي وانتي في الحاله دي هاتي المفتاح
.. سيبني بقولك
.. هاتي المفتاح يا خديجه
.. يوووه خد
ليستقل السياره وتركب بجانبه ليقول
.. هنروح فين
.. عالبيت بيت بابي
.. ماشي
ليمسك الدركسيون ويذهب
…………………
.. انا خلاص مش عايزه اسمع كفايه اللي سمعته وكريم كمان لازم يسمع
.. عبير تعالي هنا انتي رايحه فين
.. هروح لكريم الشغل وهقولو
.. انتي مش هتروحي في حته ولا هتقولي لحد
.. سيبيني يا ماما دا انا بقيت اخاف منك اوعي سيبيني انتي ابويا
لتنفض يداها
.. عبير تعالي انا هفهمك
لتذهب سريعا ورائها تمسكها من يداها لنفضها عبير وتتكعبل في سلم العماره وتقع علي السلم لتنزل لاخر سلمه وحولها الدماء
لتقول عفاف بصدمه
.. ع عبير
ليقول حسن بصدمه
.. انتي عملتي ايه
…….
.. كانت تجلس جميله تضع راسها بين ركبتيها تبكي لتمسك بطنها بألم وتضع يداها علي فمها وتجري علي المرحاض تتقيأ
بعد دقائق تخرج ترتدي وتذهب الي المستشفي
………… بعد نصف ساعه
.. طمنيني يا دكتوره مش حاجه وحشه صح
.. هو حضرتك متجوزه
.. لا ليه
.. حضرتك حامل
.. ايه؟؟ حامل
البارت ال8
.. هو حضرتك متجوزه
.. لا ليه
.. حضرتك حامل
.. ايه؟؟ حامل… حامل ازاي يعني اتأكدي ارجوكي كويس
.. باينه اوي انتي حامل في شهر
وضعت عيناها علي بطنها وهي عيناها تدمع بصدمه وخوف
…………
.. انتي عملتي ايه ايه اللي انتي عملتي دا انتي اتجننتي
لينزل سريعا يتفقد نبضها ليقول
عفاف اتصلي بالاسعاف بسرعه
كانت عفاف تقف مصدومه مما حدث ليزعق حسن ويقول
.. عفاااف اتحركي كلمي الاسعاف
انتبهت له لتنظر اليه وترجع لصدمتها من جديد ليتأفف حسن ويخرج هاتفه ويتصل بالاسعاف
كانت تدخل حنين من باب العماره لتري عبير واقعه هكذا لتجري عليها سريعا لتقول
.. عبير عبير انتي كويسه ماما حصل ايه عبير مالها
كانت عفاف مازالت لم تتحدث او تتحرك
………………………
.. نزلت خديجه ودخلت الي الداخل ووجها غارق بالدموع لتقول بصوت عالي وغضب
.. بااابي بااابي انت فين عبد الصمد
.. ايوا يا هانم
.. فين بابي
.. لسه مجاش
.. راح فين يعني
.. معرفش ولله
تأففت بغضب ومازالت تبكي لتقول لكريم
.. انت تعرف فين المقبره
.. ايوا عارفها
.. وديني ليها بسرعه
…………………..
.. بعد قليل كانت عفاف تجلس علي مقعد في المشفي دموعها تنزل بخوف علي ابنتها ليذهب حسن اليها وهو يقول
.. وادي واحد تاني كان هيروح بسببك ومين بنتك يا عفاف
لتنظر اليه وهي مازالت تبكي لتقول بغضب
.. انت السبب لو مكنتش جيت مكنش كل دا حصل لو مكنتش انت ظهرت كانت كل حاجه كويسه كانت بنتي هتفضل لسه في حضني لتقترب وتمسكه من قميصه وتقول بغل وغضب
.. انا لو بنتي مخفتش ولو جرالها حاجه مشهيكفيني فيك موتك يا حسن وهنجح فاللي فشلت فيه زمان انت فاهم
.. شيلي ايدك دي انا مالي هو انا اللي زقتها الدور والباقي عاليكي انتي اللي زقتيها متعلكيش اخطائك علي شماعه الناس البريئه
…………..
اصطفت السياره لتترجل خديجه بخوف تأخر رجل وتقدم اخري لتدخل بخوف الي المقبره وتري اسمها مكتوب علي المقبره لتجلس وتبكي بقوه وهي تقول
.. مامي ليه يا مامي هعيش ازاي ونبي لا متسبنيش لسه بدري عاليكي اوي هعمل ايه من غيرك يا مامي من امتي وانتي تحت التراب كدا لا يا مامي ونبي
.. خديجه خلاص شدي حيلك انا مكنتش اع،رف انك متعرفيش انا اسف
.. بابي مقاليش ليه انا عايزه مامي لا مامي مدفنتش ولا ماتت لا دي مش مقبرتها لا
.. خديجه كفايه متندمنيش اني جبتك
…… ……. …….. ……
.. مين اللي عمل في عبير كدا يا ماما
نظرت اليها لتصمت لا تعلم ماذا ستقول
.. مين اللي وقعها
.تحدثت وقالت بحزن
.. ان
قطع حسن حديثها ليقول
.. اختك وقعت قدامنا كلنا اتكعبلت في السلم
…………………..
.. انتي بتعملي هنا ايه
.. جايه اقولك حاجه
.. مش وقته وكاد يقفل الباب لتزقه وتدخل لتقول بسخريه
.. ليه مالقاعده جميله اهي و رنا حبيبتي موجوده يا رووحي انتي بتعملي هنا ايه
..ميخصكيش
.. جميله امشي من هنا دلوقتي وانا لما اعوزك هناديكي
.. لا يا حبيبي مش بمزاجك مش بمزاجك خالص
قامت رنا لتقف بجانب عمر وتتلزق فيه لتقول بمياصه وقرف
.. يلا يا ماما من هنا محناش فاضيين لشغل العيال دا
.. بس حبيبتي
.لتمسكها رنا من دراعها وتقول وهي تزقها للخارج بقوه
.. يلا يا قلبي من هنا بقولك بلاش وساخه اكتر من كدا انتي يا حبيبتي دلوقتي خلاص انتهيتي انا موجوده بلاش تمثيل و مناخيرك اللي في السما دي نزليها شويه
.. ابعدي ايدك دي عني يا وسخ*ه
لتزقها جميله بقوه وتصفعها علي وجهها
.. متستقويش عليا عشان مجبكيش تحت رجليا انتي الظاهر عليكي نسيتي انا مين وانا ايه وانتي ايه
لتنهض بغضب وتمسك فازا وتكسرها بقوه علي دماغ جميله لتقع جميله مغشي عليها والدماء تسقط من راسها بقوه
.. الله يحرقك عملتي ايه فيها
…….. ……… ……….
.. احسن دلوقتي
.. اكيد لا معلش ممكن تروحني
.. اكيد ماشي
…………….
.. طمني يا دكتور
ليقول الدكتور بحزن
.. انا اسف ال……………
رئيكم بقلم سلمي اسامه
يتبع