
رواية تحطم كبرياء انثى البارت الثالث والرابع بقلم سلمي أسامه حصريه وجديده
.. ايه اللي بيحصل هنا
نظر كريم الي ممدوح بصدمه ثم الي جميله التي تدعي التمثيل والبكاء ليقول ممدوح بخوف
.. جميله مالك فيكي ايه وايه اللي عمل فيكي كدا
تشبتت جميله بوالدها لتقول ببكاء
.. ولله معملت حاجه هو هو اللي كان كان عايز ثم بكت بقوه
.. انت عملت في بنتي ايه يا حيوان
تحدث كريم بصدمه
.. ولله معملت حاجه ولله ماجيت جنبها دي كدابه
رفع يده ليصفعه علي وجهه وهو يقول
.. اخرس يا حيوان انا وقفت جنبك ضد بنتي ورجعتك الشغل رغم اللي عملته في الحفله بس انا غلطت
.. عبدالرحمن خلي بالك من الواد دا لغايه ما انزله لينخفض ويحمل جميله التي لمجرد حملها نظرت الي كريم بأنتصار وقرف كان كريم ينظر اليها بغضب شديد
وضعها ممدوح علي السرير برفق ليقول
.. اششش بنوتي الحلوه متعيطش انتي كويسه
.. بابي دا كان عايز عايز ي
.. اشششش ولا كلمه انا مصدقك وكل واحد هياخد عقابه ارتاحي انتي دلوقتي
…………. عند كريم
.. ولله يا عم عبدالرحمن ولله معملت حاجه هي اللي عملت كدا
.. اخرس يا قليل الشرف وانا اللي كنت فاكرك محترم طلعت… يلا ربنا يديك علي اد عمايلك السودا
.. بس
قطع كلامه ممدوح وهو يقول
.. انا مش هسلمك للبوليس عشان عرفت ظروفك هكتفي اني اطردك ومشوفش وشك في اي مكان تاني انت فاهم
.. بس يا ممدوح بيه انا
.. مافيش بس اطلع غور برا واياك تتعرض ل بنتي تاني فاهمني
……….
.. كان كريم يدخل من الحاره ليري سناء جالسه وبجانبها طاهر
.. هونت عاليكي يا بنت عم سمير بس ماشي بكرا تندمي
…….
.. مالك يا كريم فيك ايه
.. ماليش يا ما هدخل انام ومحدش يدخلي تمام
.. مش هتاكل
.. مش عايز اطفح
.. ليه يابني قولي مالك بس
.. يووووه خلاص ياما سايبهالك مخضره اسكتي بقا ليفتح الباب وينزل من العماره خالص
.. كدا يا كريم
……….
كان كريم يتمشي من شوارع لاخري كان يشعر بدموعه في قلبه ليست في عينيه ليلفت انتباهه ذالك الجسد الواقع ارضا يحاول ان يستنجد بأحدهم
شغل كريم الكشاف ليري سيده وطفل ورجل يقعون ارضا فاقدون الوعي ليقترب كريم منهم سريعا
.. انت كويس متخفش هكلم الاسعاف دلوقتي متخافش
ليكلم كريم الاساعف وبعد نصف ساعه كان يتواجد كريم في المشفي
في الصباح……
.. يعني انتي اللي اتبليتي عليه
.. ايوا مش قولتلك يوم او اتنين وهرمي فالشارع
.. بس ليه قطع الارزاق دا
.. يلا في داهيه وبعدين قومي بقا عشان هغير هدومي
.. ماشي
……………
.. الف حمدلله علي سلامك يا استاذ انت كويس حاسس بأي الم ثواني انادي للدكتور
…….دقايق ثم دخل الدكتور
..حمدلله علي سلامتك يا حسن بيه
.. نور نور كويسه
.. انا اسف ولله هي المدام في ذمه الله بس الولد كويس
اغمض عينيه بشده ليحاول امساك دموعه ليقول
..احنا عملنا اللي علينا بس هي كانت جروحها مبالغ فيها
.. مين جابني هنا
.. دا شاب اسمه كريم شافكم في الطريق متأخرش ونادي الاسعاف علي طول
.. تمام اقدر امشي من هنا
.. تمام انت كدا كدا كويس هو بس شويه جروح وكسر خفيف انا هكتبلك علي خروج بس الوالد هيقعد كمان عشان هو لسه في الغيبوبه بعد اذنك وحمدلله علي السلامه
خرج الدكتور ليدخل كريم ويقول
.. حمدلله علي سلامتك حضرتك كويس
كان يجلس علي السرير ينظر الي الارض بحزن ثم رفع رأسه ليقول
.. الله يسلمك يابني ش قطع حديثه وهو ينظر اليه بصدمه ليقول
.. مش معقول كريم
ليستغرب كريم وووو
يتبع
ياتري حسن بيه يقرب ايه لكريم وحياه كريم هيحصل فيها ايه وجميله هتنال عقابها من كريم ازاي؟؟
البارت ال٤
الله يسلمك يابني ش قطع حديثه وهو ينظر اليه بصدمه ليقول
.. مش معقول كريم
ليستغرب كريم ويقول باستغراب
.. حضرتك تعرفني
.. قام من علي السرير وهو يمسك وجهه ويقول بصدمه فرحه
.. انت مش عارفني يا كريم انا حسن انا عمك
.. افندم عمي ازاي يعني
.. انا عمك يا كريم انت كنت فين انا دورت عاليك في اسكندريه كلها واخواتك اخواتك عاملين ايه عبير ومريم وحنين حنين ايه اخبارها ووالدتك
.. ثواني بس انا ماليش اعمام
.. ملكش اعمام ازاي يعني….. انت مش فاكرني حقك يابني حقك ماهو الغلط علي والدتك هي اللي خدتكم وهربت
.. هربت؟! يعني ايه
.. ايوا هربت القصه طويله اوي يا كريم اوي هو انت ازاي متعرفش انت المفروض كبير كفايه
.. معرفش ايه وقصه ايه انا مش فاهم حاجه
.. انا هفهمك كل حاجه بس اطمن بس علي مالك
.. مالك مين؟
.. ابني!! كان معايا في الحادثه استناني هنا دقايق وراجعلك
.. ماشي اتفضل
جلس كريم علي احد المقاعد في الغرفه يضع راسه بين يديه ليشعر بهزه في جيبه ليخرج الهاتف ليري انها والدته
.. الو
.. انت فين يا كريم قلقتني، عليك يابني
.. انا جي شويه وجي
.. طب انت كويس
.. انا تمام ومتزعليش مني يا امي انا اسف مكنش قصدي ارفع صوتي عليكي حقك علي راسي
.. ياحبيبي ربنا يكرمك ويرزقك انا مستنياك معسلامه
.. سلام
…………… ربع ساعه دخل حسن نهض كريم ليشاور له حسن بالجلوس ويجلس بجانبه وينظر اليه بشوق ويقول
.. نسخه من ابوك الله يرحمه
.. انا عايز افهم عشان انا متلغبط
.. انا هقولك كل حاجه بس مش هحكي الا في وجود والدتك
.. ليه
.. عشان تشوف هي عملت ايه وفرقت ازاي
.. انا مش فاهم
.. كل اللي عايزو منك انك تفضل معايا لجنازه ودفنه مراتي نور
………… بعد مرور يوم كامل
……………………………… رن جرس الباب لتخرج حنين تفتح الباب
.. كريم ايه اللي اخرك كدا؟؟ وكنت فين ومين دا
………………
.. انتي مش هتروحي بقا
.. احتضنته اكثر لتقول
.. خليني معاك شويه
.. جميله يلا عشان الوقت اتأخر
التفت بملايه تداري جسدها العاري لتقول
.. عمر انا بحبك اوي اوعي اوعي تسيبني او تغدر بيا
.. وانا كمان وصدقيني عمري ماهسيبك يلابقا عشان متتاخريش
.. حاضر
…………………
.. مين عالباب يا حنين
.. كريم وضيف يا ماما
.. ضيف؟؟ لتدخل غرفتها وتجلب طرحه تداري شعرها وعبايه تداري جسدها وتدخل
.. اهلا وسهلا بحض صمتت وهي تفتح عيناها بقوه وترجع للوراء ثم قالت
.. حسن…. انت بتعمل ايه هنا
.. جي عشان اسلم علي ولاد اخويا اللي حرماني منهم بقالك عشرين سنه
.. انت عرفت مكاننا منين وايه علاقتك ببني
قال كريم
.. يعني الكلام دا صح
…كلام ايه
.. انك هربتي بينا من اسكندريه
.. لا
وجه حسن حديثه لها وهو يقول
.. لسه بتنكري
.. انا مبنكرش
.. انا عايز افهم انتي عملتي كدا ليه
.. انا اللي عايز افهم ايه اللي بيحصل
.. انا هحكيلك كل حاجه من يوم ما ابوك مات لحد مانت واقف كدا
من اول مابوك مات بعديها ب6اشهر جدك حكم اني اتجوز عفاف عشان عيال ابنو ميروحوش لزوج اب ويبقي من العيله وامك وافقت بعد عناء اتجوزنا وكنا عايشين حياه بارده حياه كلها جفا وبرود منكرش اني حبيتها خلفنا حنين
.. حنين اختي
.. ايوا بعدين انا دخلت السجن بسبب شغل اطورت فيه شهرين وخرجت الحياه البارده والجافه اوي بقت كل يوم نكد وزهق وخناقات ونزول وحاجات كدا مش مفهومه انا قلقت وهي طبعا ماصدقت اني دخلت السجن طلبت الطلاق بسبب حاجات مش مفهومه ومش مقنعه انا رفضت اني اطلقها وبعدين اكتشفت انها علي علاقه بصبي عندي
نظر كريم بصدمه الي والدته
.. لتقول عفاف بزعيق وتبرير
.. انت كداب
.. وانتي خاينه….
…………..
.. كنتي فين يا جميله
.. كنت مع صحابي شويه يا بابي في حاجه ولا ايه
.. لا… مشوفتيش خديجه
.. لا ليه
.. برن علي حسن مبيرودش
.. سوري يا بابي بس انا مليش دماغ للحكاوي بتاعت الشغل good Night dady
…ربنا يهديكي يا جميله
……………….
..قطع حديث حسن رنين هاتفه
.. الو
.. بابي انت فين قلقتني عليك ومامي فين كمان ومالك فين
.. خليكي مكانك يا خديجه وانا جيلك متخافيش
.. ماشي طيب متتاخرش باي
.. باي….
.. امشي يا حسن
.. هو الكلام دا صح
.. لا متصدقهوش انا مخنتش حد ولا حد لمسني
حسن.. اومال هربتي ليه
.. انت ايه اللي جابك يا حسن
.. مش هربتي لما حاولتي
نظر كريم لها بصدمه ليقول
..
يتبع