روايات

رواية كذبة حب الفصل الأول والثاني والثالث والرابع بقلم الكاتبه بتول أسامه حصريه وجديده 

رواية كذبة حب الفصل الأول والثاني والثالث والرابع بقلم الكاتبه بتول أسامه حصريه وجديده

انا حامل
– نعم.. حامل .. انا مش جاهز يا جميله
_يعني اي مش جاهز انت قولت انك ها تتجوزني لما..
– انا اسف انا مش اكمل…
_انا حامل في ابننا بقالي اربع شهور..
ذهب من أمامه وهي قد تموت
من البكاء..

_ معلش يا زينب خلي الولد معاكِ لحد ما اروح الشغل..
نظرت إليها بملل
_طب بسرعه علشان ابنك زنان..
ذهبت جميله الي شغلها.. التي كان في كافيه ب أسبانيا..
كانت تغسل ايديها بعد أن انتهت من الغسيل ..
_ خدي اغسلي دول..
– اوف.. يا ريماس انا لسه مخلصه
_ لا .. تعب اي انت لسه قدامك كتير
كانت تغسل المواعين بتعب حتى وقع منها طبق
_ اتكسر!
_ اي يا هانم دا اي الي كسره انت مش عارفه دا بكام..
_انا اسفه معلش..
-طب يلا في ناس مهمه برا
_ حاضر.. حاضر
مسحت ايديها با الفوطه وطلعت برا
– اتفضل..
كان ينظر إليها بقوه..
_ هي دي الي هتم…
نظر اليه صديقه ب صدمه
– دي عامله انت اتجنيت وهي ها توافق اصلا من الي انت عايزه
نظر الي صاحب المحل وأمره ان يأتي اليه
_ ان عايز الانسه الي كانت واقفه هنا..
– من عيني يا بيه ..

_خدي يا جميله ابنك ذهقني انا ماشيه
– يا ريماس.. تعالي اشتغل ازاي
كانت ماسكه طفلها وقد الدمعه تخرج من عينيها..
كان يشاهد المشهد بصمت
مال اليه صديقه
_ دي متجوزه يا زين مش ها تنفع…

_ ابنك
– ايوا ابني..
_ ابوه فينه و ازاي سيبك تشتغلي
– و انت مالك..
_ انا عارض عليكي الف دولار بس بشرط
– اي هو؟
_ تمثلي انك مراتي..
_نعم!
الثاني

_تمثلي انك مراتي؟
-نعم.. ازاي دا
_ عادي ها تكوني مراتي قدامهم..
ردت ب تلقائيه
_ موافقه وانت كمان…
– تقصدي قدام اهلك كمان!
نظرت إلى ابنها بحزن..

_ هنروح على بيتي الأول ولا بيتك…
– بيتك..
نظر الي الطفل وابتسم ابتسامه خفيفه واخذه منها
_ يبقى يلا يا حبيب بابا..
نظرت اليه جميله بصدمه.. وكانت تدعي ان الكذبه لا تتكشف

دخل زين الفيلا الأول مره بعد رجعوه من اسبانيا
_خليكي هنا ثواني
_ ماشي بس..
قبل ما تكمل حديثه كان دخل زين
_ زين.. ابني
ذهبت اليه امه وحضنته بداله الحضن
_ينفع الغيبه دي كلاها
قبل راسها بحب
_حق عليا يا أمي..

_ زين.. حبيبي انت جيت
كانت فتاه في غايه من الجمال
ذهبت إليه وقامت بحضنه وقامت بتقبيله على خده..
_ تمام يا فيروز.. انا كويس..

– اوبا.. حبيب قلبي جيه ومقلش الصايع
ذهب اليه زين وحضنه بحب
كان صديقه منذ الصغر
_ يا عم أسبانيا كانت محتاجه صياعتك..
– يامن باشا البنات كلها تموت عليه
_ يااخي اتنيل البت لسه رافضاك امبارح..
نزل يامن راسه بحزن
_ شوفت… واحده بتمسح عربيات ترفضني…
نظرت اليه فيروز بقرف ثم كملت حديثها مع زين
_ ها نتجوز امتي بقا يا زين
دخلت عليهم جميله بخده
_ معلش اني دخلت في وقت غلط بس ابني عايز ينام دلوقتى
نظر الكل إليها بصدمه
ذهبت جميله الي الكنبه التي كانت موجوده
نظرت إلى الكل بعلامه السكوت
_ مين دي يا زين؟
– مراتي..
_ نعم! مراتك..
الثالث

_مراتي
مراتك… زين حبيبي قول انك بتكذب
ضحك زين
_ لا مراتي فعلا
رد يامن وهو يقوم بضحكات عاليه
_ انا بقيت عم…. لا وعندي مرات اخ..
ثم اخد الطفل من ايد جميله
_ حبيب عمو.. يا روحي بطل عمك..
نظرت اليه جميله با استغراب وخوف على طفلها
_ بس..
ذهب يامن الي غرفته ومعه الطفل الصغير..
نظرت جميله الي زين..
_ متقلقيش يا جميله هو بس فرحان..
قربت فيروز من زين..
_زين.. انا بحبك وانت بتحبني صح..
_خلاص يا فيروز.. انا مبحبكيش انتِ مجرد بنت عمي
قامت فيروز الذهاب إلى جميله
وهي علامات الغضب على وجها
_ مراته صح…
ردت جميله بقلق
_ اه.. في اي..
امسكت فيروز جميله من ايديها بقوه
_ تعالي معايا..
ذهبت جميله معها بخوف

في مكان تاني…
_قولت لك تجيب لي بنتي يا امجد
– دورت عليها ومقلتهاش يا خديجه اعمل اي..
قربت خديجه منه وهي وجه ملئ با الغضب والكره
_ انت الي سفرتها الي واحد ما يستهلش.. علشان الفلوس.. يا رخيص..
– ندمان يا خديجه ندمان.. اقسم با الله ندمان..
_ خلال يومين لو ملقتش بنتي لتكون في الاسم انت سامع..
ذهبت من أمامه ودخلت المطبخ لتقوم بطهي الطعام لها ولطفلتها الصغيره..

هناك عند جميله وفيروز
كانت فيروز تتمشى في الحديقه قدام جميله
_ انا دلوقتي عايزه اعرف مراته ازاي جيتي منين
ردت جميله ب تلقائيه
– وانتِ مالك؟
قربت فيروز منها بغل
_ زين خطيبي وجوازنا كمان شهر انت…عارفه يعني اي
ضحكت جميله
_ خلاص بقا جوزي يا حبيبتي اركني على جنب وابو ابني كمان
كان واقف زين يراقب الوضع من بعيد وابتسم على كلام جميله..
_ شكلها ولعت معاك يا زين…
– وهان عليك تخبي علي امك بردو يا زين…
نظر زين خلفه..
_ماما… حقك عليا يا ماما..
عارف اني عملت غلط كبير في حقك..
قامت ام زين بوضع ايديها علي جبين زين
_ انا كنت واقفه ساكته علشان اشوف فيروز ها تعمل اي بس يا زين ما خترت.. جميله اسم على مسمى…..
نظر زين الي جميله الي كانت قاعدة على الطاوله
وفيروز كانت تتمشى أمامها
لكن اتصدم لما شاف…

هناك في مكان تاني..

_فين الفلوس يا بت…
-مفيش حاجة يا بابا..
قام بصفعه على وجها
_ بقولك تطلعي الفلوس..
قامت با اخراج الجنيهات من جيبها
_هما دول يا بابا.. اقسم با الله هما دول الي كانو معايا

امسك زرعها بقوه.. اخرجها من المنزل..
_ تروحي تجيبي وتشحتي يا عائشه لو ملقتش بقيت الفلوس قدامي ها تكون نهايتك على ايدي….
ذهبت عائشه من أمامه بخوف..
_بت يا عائشه.. دي اخر شغلانا والساعه داخله على واحده بليل
-اعمل اي يا زينب ابويا يقتلني لو لقه ان الفلوس نقصه
_يعني بيعمل حاجه نافعه دا بيشرب بيهم..
قعدت عائشه علي الرصيف…
وهي تاكل رغيف حاف..
_نصيبي بقا يا زينب نعمل اي..
قعدت زينب بجانبها وهي تضحك..
_ الواد اشطه جاي..
اتصدمت عائشه وكانت لقه تقف في زور ها..
– اجري يا زينب دا جاي يا اخد الفلوس مننا…
كان يجرون.. ولما ينظرو الي خلفهم
.. لحد ما تخبطت زينب في…

_ انا اسف..
_انت؟ …

-انتِ!

الرابع

كانت تجري زينب وكانت تنظر خلفها حتى خبطت با الشخص..
_انت!
-انتِ؟
_ هو انت ورايا ورايا..
– لا يا شيخه امال مين الي لسه خبط فيا..
_تصدق انك حيوان..
ثم جريت مره اخرى بعد أن خبطتها عائشه..
-طب استني اكمل كلامي…
ضحك ب تلقائيه
_شكلي وقعت ولا اي.. لا يا تيم مستحيل..
هناك عند جميله
كانت فيروز تشعل النار في كل مكان وهي تصرخ..
جري عليها زين واخذ جميله في حضنه وطلعها برا النار ثم اخذ يد فيروز وخرجها برا الفيلا
واخذ طفايه النار حتى طفا النار
كانت جميله تحضن طفلها بخوف..
_ زين انت كويس…
-اه يا جميله والحمدلله انك محصلش ليكي حاجه.. وفيروز
ثم نظر الي فيروز التي كانت تبكي بصوت مسموع
_انا اسفه والله معرفش انا عملت كدا ازاي..
امسك زين يدها بقوه..
_ انا اسفة يا زين بقولك ابوس ايدك… انا مليش مكان غير هنا..
خرجها زين برا الفيلا ثم قفل الباب.. نظر الي جميله وامه
_ اطلعي يا أمي وارتاحي.. وانتِ يا جميله طلعي الولد علشان شكله تعبان..
ذهبت جميله الي غرفه زين..
وكان زين يفكر با اختفاء يامن فجأه….
عند عائشه
كانت واقفه بخوف هي وزينب
_ ها اعمل اي دلوقتى… اشطه ها يمسكنا..
نظرت زينب الي أمامها
_الحقي.. دا جاي..
-طلعي يا بت با الفلوس..
_اقسم با الله يا اشطه لو لمستي لاكون مسوطه…
ضحك با سخريه
_وانتِ فاكره اني في حد ها يرحمك…
ثم لقى قلم نزل على قفاه..

هناك عند خديجه
_ لسه يا ورد مكلتيش..
ردت الطفله بخوف..
_بابا… كان بيشرب انهارده..
_يا نصيبتي…
دخلت خديجه الغرفه التي كانت فيها امجد الذي كان يثمل
_ انت مبترحمش…
امسكها من ملابسها بقوه..
_ بت يا خديجه بيعي الأنبوبه ..
_ انت مجنون عايزني ابيع الأنبوبه علشان القرف الي بتشربه..
ضربها با القلم حتى نزفت من فمها..
وقال بعدم وعي
_اوعي.. تغلطي في حاجتي يا بت…..
جريت خديجه من امامه…
امسكت طفلتها وخرجت خارج المنزل..
_ماما سيبيني انا بكرهك انتِ وبابا..
_لا يا ورد…
جريت طفلتها بين العربيات..
صرخت خديجه صرخه قويه
_ورد…….
يتبع

 

 

 

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
0

أنت تستخدم إضافة Adblock

انت تستخدم اضافة حجب الاعلانات من فضلك تصفح الموقع من متصفح اخر من موبايلك حتي تقوم بتصفح الموقع بشكل كامل